Onko kohteliasta kysyä

kysymys-erkki

Onko kohteliasta kysyä, millä aikeilla nuoripari on menny kihloihin? Eli ovatko menossa naimisiin (parin kuukauden tai parin vuoden päästä, mutta kuitenkin vakailla aikeilla) vai vain vakinaistaneet suhdettaan muutoin (ilman ajatusta naimisiinmenosta)? En tiedä, miten suhtautua kihlaukseen, kun en ole varma mitä he sillä tarkoittavat. Saako tuollaista kysyä vai otetaanko se loukkauksena? Olen joka tapauksessa heidän puolestaan iloinen.

4

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En minä ainakaan tuollaisesta loukkaantuisi, jos kuitenkin ihan nätisti kysyy, että onko häät suunnitteilla. Voithan vielä lisätä, että olet iloinen heidän puolestaan.

    • Kyllä mä kysyisin

      Voi kai sitä kysyä, että oletteko menossa naimisiin ja oletteko menossa lähiaikoina. Kyselläänhän sitä niiltäkin, jotka ei ole kihloissa. Että "koskas te meette naimisiin?". Ja jotkut jopa kyselee, että "koskas te hankitte lapsia".

      Mikä loukkaus kysymys olisi, kun nykyään ei tiedä yhtään mitä se tarkoittaa kun joku sanoo menneensä kihloihin.

      Toisaalta taas mielestäni on ehkä loukkaus muutoin kysyä, että millä aikeilla olette menossa kihloihin tai naimisiin... Ja mikä suhteen tila on jne.

      Voithan selittää sen, että miksi kysyt. Että nykyään kun kaikki ei ole menossa naimisiin, jotka puhuvat menneensä kihloihin. Siitä ei kannata alkaa väittelemään, onko se kihlaus vai ei...

      • oletuksia

        Minä taas kysyisin nimenomaan tyyliin "koskas olette naimisiin menossa". En kysyisi "millä mielellä" enkä lähtisi selittelemään tarkoituksiani. Itse tulkitsen kysymyksen naimisiinmenosta selkeänä, vaikka vastaaja sitten katsoisikin, että kysyjä utelee tarpeettomia. Mutta en esittäisi kysymystä siinä muodossa, että onko kihlautuneiden aikomus ollenkaan mennä naimisiin vai teinikihloissako sitä vaan ollaan. Muotoilisi sen miten nätisti tahansa, niin minusta se olisi enemmän loukkaavaa kuin oletus, että kun kihloissa ollaan, niin naimisiinkin mennään.


      • Römps
        oletuksia kirjoitti:

        Minä taas kysyisin nimenomaan tyyliin "koskas olette naimisiin menossa". En kysyisi "millä mielellä" enkä lähtisi selittelemään tarkoituksiani. Itse tulkitsen kysymyksen naimisiinmenosta selkeänä, vaikka vastaaja sitten katsoisikin, että kysyjä utelee tarpeettomia. Mutta en esittäisi kysymystä siinä muodossa, että onko kihlautuneiden aikomus ollenkaan mennä naimisiin vai teinikihloissako sitä vaan ollaan. Muotoilisi sen miten nätisti tahansa, niin minusta se olisi enemmän loukkaavaa kuin oletus, että kun kihloissa ollaan, niin naimisiinkin mennään.

        Mielestäni myös ihan simppeli kysymys "koska olette naimisiin menossa". Ei muuta. Tuskin tuo kovin loukkaava tai hämmentävä kysymys on. Kaikki kai tietää, että monet ihmiset yhdistää kihlauksen naimisiin menoon. Ihminen voi sitten vastata, että ei me olla menossa naimisiin. Jos eivät ole menossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe