Onko kohteliasta kysyä

kysymys-erkki

Onko kohteliasta kysyä, millä aikeilla nuoripari on menny kihloihin? Eli ovatko menossa naimisiin (parin kuukauden tai parin vuoden päästä, mutta kuitenkin vakailla aikeilla) vai vain vakinaistaneet suhdettaan muutoin (ilman ajatusta naimisiinmenosta)? En tiedä, miten suhtautua kihlaukseen, kun en ole varma mitä he sillä tarkoittavat. Saako tuollaista kysyä vai otetaanko se loukkauksena? Olen joka tapauksessa heidän puolestaan iloinen.

4

1019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

En minä ainakaan tuollaisesta loukkaantuisi, jos kuitenkin ihan nätisti kysyy, että onko häät suunnitteilla. Voithan vielä lisätä, että olet iloinen heidän puolestaan.

• Kyllä mä kysyisin

Voi kai sitä kysyä, että oletteko menossa naimisiin ja oletteko menossa lähiaikoina. Kyselläänhän sitä niiltäkin, jotka ei ole kihloissa. Että "koskas te meette naimisiin?". Ja jotkut jopa kyselee, että "koskas te hankitte lapsia".

Mikä loukkaus kysymys olisi, kun nykyään ei tiedä yhtään mitä se tarkoittaa kun joku sanoo menneensä kihloihin.

Toisaalta taas mielestäni on ehkä loukkaus muutoin kysyä, että millä aikeilla olette menossa kihloihin tai naimisiin... Ja mikä suhteen tila on jne.

Voithan selittää sen, että miksi kysyt. Että nykyään kun kaikki ei ole menossa naimisiin, jotka puhuvat menneensä kihloihin. Siitä ei kannata alkaa väittelemään, onko se kihlaus vai ei...

• oletuksia

Minä taas kysyisin nimenomaan tyyliin "koskas olette naimisiin menossa". En kysyisi "millä mielellä" enkä lähtisi selittelemään tarkoituksiani. Itse tulkitsen kysymyksen naimisiinmenosta selkeänä, vaikka vastaaja sitten katsoisikin, että kysyjä utelee tarpeettomia. Mutta en esittäisi kysymystä siinä muodossa, että onko kihlautuneiden aikomus ollenkaan mennä naimisiin vai teinikihloissako sitä vaan ollaan. Muotoilisi sen miten nätisti tahansa, niin minusta se olisi enemmän loukkaavaa kuin oletus, että kun kihloissa ollaan, niin naimisiinkin mennään.

• Römps
        oletuksia kirjoitti:

Minä taas kysyisin nimenomaan tyyliin "koskas olette naimisiin menossa". En kysyisi "millä mielellä" enkä lähtisi selittelemään tarkoituksiani. Itse tulkitsen kysymyksen naimisiinmenosta selkeänä, vaikka vastaaja sitten katsoisikin, että kysyjä utelee tarpeettomia. Mutta en esittäisi kysymystä siinä muodossa, että onko kihlautuneiden aikomus ollenkaan mennä naimisiin vai teinikihloissako sitä vaan ollaan. Muotoilisi sen miten nätisti tahansa, niin minusta se olisi enemmän loukkaavaa kuin oletus, että kun kihloissa ollaan, niin naimisiinkin mennään.

Mielestäni myös ihan simppeli kysymys "koska olette naimisiin menossa". Ei muuta. Tuskin tuo kovin loukkaava tai hämmentävä kysymys on. Kaikki kai tietää, että monet ihmiset yhdistää kihlauksen naimisiin menoon. Ihminen voi sitten vastata, että ei me olla menossa naimisiin. Jos eivät ole menossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      202
      2774
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      158
      2465
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1152
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      951
    5. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      870
    6. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      869
    7. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      299
      854
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      95
      846
    9. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      738
    10. Onneksi tapasin sut

Ilman sua olisin jatkanut pään lyömistä seinään eli samanlaisten miesten etsimistä. Tajusin, mikä menee pieleen vasta ku
      Ikävä
      93
      729
    Aihe