Kuljettajan ammattipätevyys tutkinto?

Tuleva kuski.

Saan pian ammatti C-kortin suoritettua, niin voinko hakea työssäoppimis paikkaa kuorma-auto kuskiksi jos ei ole suorittanut kuljettajan ammattipätevyys tutkintoa?

Toi tutkintohan on niille jotka ajaa ammatikseen kuorma-autoa, mutta mähän ajan periaatteessa väliaikaisesti, sen verran työssäoppimas ollaan.
Ruotsissa (En tiiä onko vielä näin) saa/sai ajaa roska-autoa henkilöauto kortilla, jos ajo silloin tällöin parikeikkaa ei ammatikseen, niin olisko toi suomessa noin tiukkaa, että et saa kuskata maata kuorma-autolla työssäoppimassa jos ei ole kuljettajan ammattipätevyys tutkintoa?

Voinhan tota kysyä autokoulun opelta, mutta seuraavaan ajoon ja teoriaan, on sen verran aikaa, että jos rupeis nyt kyselee paikkaa, niin olisko mahollisuuksia kuskiks, jos nyt kukaan haluaa ottaa, muuten joutuu tyytymään kaivinkoneeseen.

43

6242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porpmoro

      Se koskee sellaisia jotka saa elantonsa auton kuljetamisesta, eli jos on asunto-auto joka painaa yli 3500KG niin siinä ei tarvii ammattipätevyyttä, kun se on omaa ajoa, ja siirtymä kausi on viisi vuotta. Minä ajan ammatikseni, eikä minullakaan ole vielä vaadittavia tunteja käyty, ja se määrä on35 tuntia.

      • Tuleva kuski.

        Kyllä täs on sitte mahollisuuksi päästä työssäoppimaan kuoram-auto kuskiks.

        On se vähä turha mönkii kaivinkoneella jos aikoo kuorma-auto kuskiks, vielä kun joku päästäis harjottelian kuskis, nii hyvä.


    • Noin mene

      Jo alalla olleilla kuljettajilla riittää tuo 35 tuntia ennen vuoden 2014 syksyä jolloin siirtymäaika päättyy. Tämä koskee siis kuljettajia joilla on ollut c tai ce kortti ennen viime syksyä. Uutena ajokortin haltijana sinulla täytyy olla ammattipätevyyskoulutus kokonaan suoritettuna ennen alalle tuloa, esim. aikuiskoulutuskeskuksissa 280 tuntia.

      • 31544

        Ei oo mikään siirtymä aika vaan niillä kellä oli kortti ennen syyskuun 2009 alkua niin katsotaan olevan ammattipätevyyttä ja joka viiden vuoden se tulee uusia.
        Joten kaikki ketkä nyt ajaa C, CE. yms kortin tarvii pätevyyden.


      • ajotaidoton
        31544 kirjoitti:

        Ei oo mikään siirtymä aika vaan niillä kellä oli kortti ennen syyskuun 2009 alkua niin katsotaan olevan ammattipätevyyttä ja joka viiden vuoden se tulee uusia.
        Joten kaikki ketkä nyt ajaa C, CE. yms kortin tarvii pätevyyden.

        Onko kellään tietoa löytyykö tästä typerästä ajokortti uudistuksesta porsaanreikiä.Itse myöhästyin E-kortin hankinnasta ajonäytteellä ,10vuotta olen ajanut 16t kantavuldeltaan olevaa kuorma-autoa .Teen kone ja laite kauppoja ja kuorma-auto on pelkästään omassa ajossa, E-kortille olisi satunnaista käyttöä ,Nykykäytännön mukaan pitäisi mennä vähintään 6kk:ksi täyspäiväiseksi opiskelijaksi koulun penkille jotta tuo E-kortti lohkeaa ,Mieten voin jättää työn teon ja ryhtyä opiskelijaksi ? koka maksaa toimitilojen vuokrat ja lainat tältä ajalta? Ainoaksi vaihtoehdoksi olen katsonut että ajan kortitta.
        Nyt kysynkin onko kellään kokemusta / tietoa pystyykö kortin hankkimaan ulkomailta EU:n ulkopuolelta ja sitten täällä päässä muuttamaan suomalaiseksi luvaksi,Tai saako kenties Virosta kortin "Mukavammin" vaikka ihan pelkillä euroilla.


      • CEMT-veteraani
        ajotaidoton kirjoitti:

        Onko kellään tietoa löytyykö tästä typerästä ajokortti uudistuksesta porsaanreikiä.Itse myöhästyin E-kortin hankinnasta ajonäytteellä ,10vuotta olen ajanut 16t kantavuldeltaan olevaa kuorma-autoa .Teen kone ja laite kauppoja ja kuorma-auto on pelkästään omassa ajossa, E-kortille olisi satunnaista käyttöä ,Nykykäytännön mukaan pitäisi mennä vähintään 6kk:ksi täyspäiväiseksi opiskelijaksi koulun penkille jotta tuo E-kortti lohkeaa ,Mieten voin jättää työn teon ja ryhtyä opiskelijaksi ? koka maksaa toimitilojen vuokrat ja lainat tältä ajalta? Ainoaksi vaihtoehdoksi olen katsonut että ajan kortitta.
        Nyt kysynkin onko kellään kokemusta / tietoa pystyykö kortin hankkimaan ulkomailta EU:n ulkopuolelta ja sitten täällä päässä muuttamaan suomalaiseksi luvaksi,Tai saako kenties Virosta kortin "Mukavammin" vaikka ihan pelkillä euroilla.

        Jos sinulla on kerran jo C-kortti, niin perävaunua varten tarvitset kolmekymmentä tuntia teoriaa ja kymmenen ajotuntia. Luonnollisesti kirjalliset ja käsittely-ja ajokoe. Näin juuri veljenpoika juuri alalle tuli. Naurusaarilta saa ajokortin ajamalla ainoan pääkadun päästä päähän. Tuolloinkin on sallittua olla kunnon maripöllyissä. Ainakin vieressä oleva insinööri on.. Tämän kikan kertoi eräs brittiläinen kolleega, kun odoteltiin, että maahanmuuttoviranomaiset saavat kiskottua Calaisin puolelta tulleet mustat jänikset kyydistä..


      • se käy
        ajotaidoton kirjoitti:

        Onko kellään tietoa löytyykö tästä typerästä ajokortti uudistuksesta porsaanreikiä.Itse myöhästyin E-kortin hankinnasta ajonäytteellä ,10vuotta olen ajanut 16t kantavuldeltaan olevaa kuorma-autoa .Teen kone ja laite kauppoja ja kuorma-auto on pelkästään omassa ajossa, E-kortille olisi satunnaista käyttöä ,Nykykäytännön mukaan pitäisi mennä vähintään 6kk:ksi täyspäiväiseksi opiskelijaksi koulun penkille jotta tuo E-kortti lohkeaa ,Mieten voin jättää työn teon ja ryhtyä opiskelijaksi ? koka maksaa toimitilojen vuokrat ja lainat tältä ajalta? Ainoaksi vaihtoehdoksi olen katsonut että ajan kortitta.
        Nyt kysynkin onko kellään kokemusta / tietoa pystyykö kortin hankkimaan ulkomailta EU:n ulkopuolelta ja sitten täällä päässä muuttamaan suomalaiseksi luvaksi,Tai saako kenties Virosta kortin "Mukavammin" vaikka ihan pelkillä euroilla.

        http://www.ce-kortti.fi/index.php


      • jjjjjjjsssss
        ajotaidoton kirjoitti:

        Onko kellään tietoa löytyykö tästä typerästä ajokortti uudistuksesta porsaanreikiä.Itse myöhästyin E-kortin hankinnasta ajonäytteellä ,10vuotta olen ajanut 16t kantavuldeltaan olevaa kuorma-autoa .Teen kone ja laite kauppoja ja kuorma-auto on pelkästään omassa ajossa, E-kortille olisi satunnaista käyttöä ,Nykykäytännön mukaan pitäisi mennä vähintään 6kk:ksi täyspäiväiseksi opiskelijaksi koulun penkille jotta tuo E-kortti lohkeaa ,Mieten voin jättää työn teon ja ryhtyä opiskelijaksi ? koka maksaa toimitilojen vuokrat ja lainat tältä ajalta? Ainoaksi vaihtoehdoksi olen katsonut että ajan kortitta.
        Nyt kysynkin onko kellään kokemusta / tietoa pystyykö kortin hankkimaan ulkomailta EU:n ulkopuolelta ja sitten täällä päässä muuttamaan suomalaiseksi luvaksi,Tai saako kenties Virosta kortin "Mukavammin" vaikka ihan pelkillä euroilla.

        ammattitutkinnolla pyritään ettei satunnainen käyttäjä tule yleiselle tielle yhdistelmineen. Ammattitaito karttuu vain kokemuksen myötä. Siihen ei olemuita oikoteitä. Terv. JS


      • ajokortiton
        jjjjjjjsssss kirjoitti:

        ammattitutkinnolla pyritään ettei satunnainen käyttäjä tule yleiselle tielle yhdistelmineen. Ammattitaito karttuu vain kokemuksen myötä. Siihen ei olemuita oikoteitä. Terv. JS

        Onhan tuo kaunis ajatus että vain parhaat ja kauneimmat ajavat rekkaa teillä ,Mutta miksi tätä noudatetaan pilkulleen vain täällä suomessa ,kun muualla euroopassa kuitenkin sääntöjä tulkitaan löyhemmin ,sama juttu pätee kaikkia saaste veroja joita suomalaisilta kupataan ja annetaan ymmärtää että me 5miljoonaa suomalaista olla maapallon tuhoitumisen syypäitä,meillä on alettu maailman pelastaminen ja se nyljetään jätkän selkänahasta ,käykääpä katsomassa menoa aasiassa tai ihan vain tossa naapurissa venäjällä ,suomalaisia siistimpää kansaa ei olekkaan ,mutta kun valtion pohjaton kassa nielee loputtomasti rahaa niin meille syötetään tätä paskaa ja tehdään huonoa omaatuntoa


      • happy to pay
        ajokortiton kirjoitti:

        Onhan tuo kaunis ajatus että vain parhaat ja kauneimmat ajavat rekkaa teillä ,Mutta miksi tätä noudatetaan pilkulleen vain täällä suomessa ,kun muualla euroopassa kuitenkin sääntöjä tulkitaan löyhemmin ,sama juttu pätee kaikkia saaste veroja joita suomalaisilta kupataan ja annetaan ymmärtää että me 5miljoonaa suomalaista olla maapallon tuhoitumisen syypäitä,meillä on alettu maailman pelastaminen ja se nyljetään jätkän selkänahasta ,käykääpä katsomassa menoa aasiassa tai ihan vain tossa naapurissa venäjällä ,suomalaisia siistimpää kansaa ei olekkaan ,mutta kun valtion pohjaton kassa nielee loputtomasti rahaa niin meille syötetään tätä paskaa ja tehdään huonoa omaatuntoa

        ammattitutkinnolla pyritään ettei satunnainen käyttäjä tule yleiselle tielle yhdistelmineen. Ammattitaito karttuu vain kokemuksen myötä. Siihen ei olemuita oikoteitä. Terv. JS

        miksi 2 miljoonaa ihmistä saa ajella satunnaisesti yleisellä tiellä kuormaautoilla, henkilöautoilla jne ilman ammattitutkintoa??

        minulla on ollut ABC kortti 24 vuotta ja en kertaakaan ole nähnyt rekkakuskia joka olisi vaarantanut liikennettä. ja niillä kellään ei ole ollut ammatti tutkintoa.

        ajokortiton asken jo kertoikin miten asia haisee, rahan keruuta koko juttu.
        ihan sama kuin myös teosto maksut ja muut, vain suomalaiset mksaa ja ei uskalla töissä pitää radiota päällä kun muuten pitäis maksaa teosto maksut ????
        sama kun minä rakennan talon, niin aina kun joku menee sisälle joutuu maksamaan minulle sillä rakensin sen???

        no CE kortti pitäisi riittää niinkuin muutkin ajokorttiluokat riittää. olet käynyt auto koulun kyseiselle ajoneuvolle joten osaat sitä ajaa.

        mitenkäs paljon paremmin sitä nyt ajelet kun istut tuolilla 280 tuntia ? jopa pysyy rakka hyppysissä seuraavilla liukkailla jyrkässäkin mutkassa, muistat vain mitä sivullaa 33 luki pimeällä ajamisesta jäisellä liukkaalla tiellä kun tulet kurviin 80km tunnissa täydellä kuormalla ja hirvi hyppää tielle.........jne jne


      • wade^
        happy to pay kirjoitti:

        ammattitutkinnolla pyritään ettei satunnainen käyttäjä tule yleiselle tielle yhdistelmineen. Ammattitaito karttuu vain kokemuksen myötä. Siihen ei olemuita oikoteitä. Terv. JS

        miksi 2 miljoonaa ihmistä saa ajella satunnaisesti yleisellä tiellä kuormaautoilla, henkilöautoilla jne ilman ammattitutkintoa??

        minulla on ollut ABC kortti 24 vuotta ja en kertaakaan ole nähnyt rekkakuskia joka olisi vaarantanut liikennettä. ja niillä kellään ei ole ollut ammatti tutkintoa.

        ajokortiton asken jo kertoikin miten asia haisee, rahan keruuta koko juttu.
        ihan sama kuin myös teosto maksut ja muut, vain suomalaiset mksaa ja ei uskalla töissä pitää radiota päällä kun muuten pitäis maksaa teosto maksut ????
        sama kun minä rakennan talon, niin aina kun joku menee sisälle joutuu maksamaan minulle sillä rakensin sen???

        no CE kortti pitäisi riittää niinkuin muutkin ajokorttiluokat riittää. olet käynyt auto koulun kyseiselle ajoneuvolle joten osaat sitä ajaa.

        mitenkäs paljon paremmin sitä nyt ajelet kun istut tuolilla 280 tuntia ? jopa pysyy rakka hyppysissä seuraavilla liukkailla jyrkässäkin mutkassa, muistat vain mitä sivullaa 33 luki pimeällä ajamisesta jäisellä liukkaalla tiellä kun tulet kurviin 80km tunnissa täydellä kuormalla ja hirvi hyppää tielle.........jne jne

        onko tuo ammattipätevyys kurssi itse maksettava vai onko se työn antajan tehtävä??


      • Kuljetuspatruuna
        wade^ kirjoitti:

        onko tuo ammattipätevyys kurssi itse maksettava vai onko se työn antajan tehtävä??

        Isännänkö meinaat laittaa maksumieheksi?! JO ON RENKIHAMPILLA OTSAA! Kyllä pena maksaa omat koulutuksensa, kun voihan hän vaihtaa työnantajaa kuin kalsareitaan, kerran kuussa.

        Ja eihän se 3500e ole kuin reilu neljäsosa ruittin netto vuosipalkasta. Nopeesti sen tienaa takas kun nilkka suorana puskee muutaman kuukauden rahtia.


      • TIE PÄÄLLÄ 35V.
        ajokortiton kirjoitti:

        Onhan tuo kaunis ajatus että vain parhaat ja kauneimmat ajavat rekkaa teillä ,Mutta miksi tätä noudatetaan pilkulleen vain täällä suomessa ,kun muualla euroopassa kuitenkin sääntöjä tulkitaan löyhemmin ,sama juttu pätee kaikkia saaste veroja joita suomalaisilta kupataan ja annetaan ymmärtää että me 5miljoonaa suomalaista olla maapallon tuhoitumisen syypäitä,meillä on alettu maailman pelastaminen ja se nyljetään jätkän selkänahasta ,käykääpä katsomassa menoa aasiassa tai ihan vain tossa naapurissa venäjällä ,suomalaisia siistimpää kansaa ei olekkaan ,mutta kun valtion pohjaton kassa nielee loputtomasti rahaa niin meille syötetään tätä paskaa ja tehdään huonoa omaatuntoa

        tosi on ajokortiton pelkää rahastusta. itselläni on ollut abcde kortti jo 35 vuotta. minnehän se ammattipätevyys on hukkunut. kun tietäisin niin kävisin hakemassa sen takaisin. minkään vitun kurssin kautta sitä ei löydy.


      • jjjjjjjjjjjjssssss
        happy to pay kirjoitti:

        ammattitutkinnolla pyritään ettei satunnainen käyttäjä tule yleiselle tielle yhdistelmineen. Ammattitaito karttuu vain kokemuksen myötä. Siihen ei olemuita oikoteitä. Terv. JS

        miksi 2 miljoonaa ihmistä saa ajella satunnaisesti yleisellä tiellä kuormaautoilla, henkilöautoilla jne ilman ammattitutkintoa??

        minulla on ollut ABC kortti 24 vuotta ja en kertaakaan ole nähnyt rekkakuskia joka olisi vaarantanut liikennettä. ja niillä kellään ei ole ollut ammatti tutkintoa.

        ajokortiton asken jo kertoikin miten asia haisee, rahan keruuta koko juttu.
        ihan sama kuin myös teosto maksut ja muut, vain suomalaiset mksaa ja ei uskalla töissä pitää radiota päällä kun muuten pitäis maksaa teosto maksut ????
        sama kun minä rakennan talon, niin aina kun joku menee sisälle joutuu maksamaan minulle sillä rakensin sen???

        no CE kortti pitäisi riittää niinkuin muutkin ajokorttiluokat riittää. olet käynyt auto koulun kyseiselle ajoneuvolle joten osaat sitä ajaa.

        mitenkäs paljon paremmin sitä nyt ajelet kun istut tuolilla 280 tuntia ? jopa pysyy rakka hyppysissä seuraavilla liukkailla jyrkässäkin mutkassa, muistat vain mitä sivullaa 33 luki pimeällä ajamisesta jäisellä liukkaalla tiellä kun tulet kurviin 80km tunnissa täydellä kuormalla ja hirvi hyppää tielle.........jne jne

        Olisikos asiaa optikolle?


      • lukutaitoinen
        Kuljetuspatruuna kirjoitti:

        Isännänkö meinaat laittaa maksumieheksi?! JO ON RENKIHAMPILLA OTSAA! Kyllä pena maksaa omat koulutuksensa, kun voihan hän vaihtaa työnantajaa kuin kalsareitaan, kerran kuussa.

        Ja eihän se 3500e ole kuin reilu neljäsosa ruittin netto vuosipalkasta. Nopeesti sen tienaa takas kun nilkka suorana puskee muutaman kuukauden rahtia.

        Hyvä kuljetuspatruuna.VOI VOI.. että ihan.... Jos kuski vaihtaa firmaa kuin
        paitaa niin yrittäjä perii viimeisestä tilistä koulutusmaksut takaisin. Ja se on ihan
        lakipykälissä mainittu.Eli yrittäjä saa periä koulutuskulut mikäli kuski lähtee
        koulutuksen jälkeen toiseen työhön.


      • näillä mennään
        ajotaidoton kirjoitti:

        Onko kellään tietoa löytyykö tästä typerästä ajokortti uudistuksesta porsaanreikiä.Itse myöhästyin E-kortin hankinnasta ajonäytteellä ,10vuotta olen ajanut 16t kantavuldeltaan olevaa kuorma-autoa .Teen kone ja laite kauppoja ja kuorma-auto on pelkästään omassa ajossa, E-kortille olisi satunnaista käyttöä ,Nykykäytännön mukaan pitäisi mennä vähintään 6kk:ksi täyspäiväiseksi opiskelijaksi koulun penkille jotta tuo E-kortti lohkeaa ,Mieten voin jättää työn teon ja ryhtyä opiskelijaksi ? koka maksaa toimitilojen vuokrat ja lainat tältä ajalta? Ainoaksi vaihtoehdoksi olen katsonut että ajan kortitta.
        Nyt kysynkin onko kellään kokemusta / tietoa pystyykö kortin hankkimaan ulkomailta EU:n ulkopuolelta ja sitten täällä päässä muuttamaan suomalaiseksi luvaksi,Tai saako kenties Virosta kortin "Mukavammin" vaikka ihan pelkillä euroilla.

        Kyllä tuon E-kortin käsittääkseni voi suorittaa ihan autokoulussa
        nykyäänkin . Ei siihen mitään puolen vuoden kouluja tarvita.
        Tietysti jos olet kovin nuori niin sitten ei ehkä onnistu.
        Ottamalla yhteyttä autokouluun joka järjestää Yhdistelmäkoulutusta
        tämäkin homma selviää.Työkaverini joka on jo suorittanut ammattipätevyys
        päivät ajoi juuri E-kortin ja teoriakokeella ja muutamalla ajotunnilla
        homma hoitui ihan mallikkaasti työn ohessa. Reilu työnantaja maksoi vielä
        kulut .


    • kale***

      itse olen suorittamassa CE C95 (ammattipätevyys) itävallassa. koko paketin hinta täällä n. 2000e kun suomessa pelkkä ammattipätevyys oli 3500e luokkaa. ja EUssa kun ollaan niin yhtä pätevä se itävaltalainen kortti kuin suomalainen. toki saksankielen taitoja vaaditaan jos haluaa täällä kortin ajaa. mutta suosittelen niille ketkä on saksaa opiskellu.
      toivottavasti joulukuuhun mennessä on kortti kädessä ja pääsis ajelemaan.

    • tuleva ex-kuljettaja

      Älkää herran jumala kouluttautuko niin hullulle alalle kun kun kuljetusala...
      90% työnantajista ei maksa palkkoja ja ajokit täysiä romuja...

      • ajamisen ilo!

        Tuleva ex kuljettaja! Kuorma-autoa ajetaan ajamisen ilosta. Johan se olisi
        luonnotonta jos siitä pitäisi maksaa jotain. Jätetään se nautiskelu
        työnantajien huoleksi.Isäntäni on hyvin onnellinen kun pääsee 2 vuodessa
        Karibialle lepolomalle.Sitten sitä jaksaa taas yrittää. On se raskasta.


    • kuski vaan

      10,9 2014 meitähän jää ansiosidonaisiin 47 prosenttia ,kaikki jotka ovat 58 v

    • 1-1

      V***n lait! Minkä takia muka pitäisi istua opiskelemassa jotain "ammattipätevyyttä" KUN SITÄ EI OLE KOSKAAN AIKAISEMMINKAAN TARVINNUT JA KAIKKI ON TOIMINUT AIVAN HYVIN!

      • Ralf go tuuni

        Onko??? miksi kuorman sidonta on ihan p...stä ja työaikalaki on ihan vieras.
        Kaikenlaista viheltäjää on alalla. Kalusto on entistä kalliimpaa ja kuskeilta
        vaaditaan entistä enemmän. 100 kertaa parempaa panosta kuin 1970-luvulla.
        Maailma muuttuu valitettavasti. Sinä et ... se on hyvä !!! ehkä omasta
        mielestäsi???Monta kysymysmerkkiä on.


    • PISTE.

      Nämä on juuri näitä saunaillan jälkeisiä huuruja mitä kännis mietitään ja aina tosi ammattilainen kärsii. Se on vain fakta ,että kurseilla ei saada kuin lisää vahinkoa aikaan ,sillä joku koulutettu märkäkorva pian luulee olevansa ammatilainen kun on paperit taskus. Mihin hiivattiin se ajokortin lupa sitten oikeuttaa esim, ABCE ... Tyhjällä omaksi iloksiko pyörimiseen. Kyllä kun kortti myönnetään sillä pitää saada ajaa . Autokoulut opettaa asiat kortin hankinta vaiheessa.

      • filosofi pylkkö

        PISTE. Kuule voit ajella vaimosi/tyttäresi heppaa/ponia kilpailuihin sinne ja
        tänne. K tai S kaupassakin saat käydä.Mutta älä nyt perhana sentään ota
        tyttäresi kaverin ponia kyytiin.Se on laiton teko. Eli vain oman perheen harrastusta tuet työpanoksellasi. Ja mitään märkäkorvia ei ole enään koska kukaan nuori ei aja
        enää kuorma-autokorttia. Jos totta puhutaan meistä jokainen alalle aikoinaan tullut on ollut märkäkorva jos nyt tarkemmin ajattelet. Työ se on meidät kaikki kouluttanut.
        Koulutuksella on se etu ,että tulevina vuosina palkat lähtee kyllä kipakkaan nousuun.
        Nääs kaikki filunkipellet lopettaa alalla.


      • Epäilijä
        filosofi pylkkö kirjoitti:

        PISTE. Kuule voit ajella vaimosi/tyttäresi heppaa/ponia kilpailuihin sinne ja
        tänne. K tai S kaupassakin saat käydä.Mutta älä nyt perhana sentään ota
        tyttäresi kaverin ponia kyytiin.Se on laiton teko. Eli vain oman perheen harrastusta tuet työpanoksellasi. Ja mitään märkäkorvia ei ole enään koska kukaan nuori ei aja
        enää kuorma-autokorttia. Jos totta puhutaan meistä jokainen alalle aikoinaan tullut on ollut märkäkorva jos nyt tarkemmin ajattelet. Työ se on meidät kaikki kouluttanut.
        Koulutuksella on se etu ,että tulevina vuosina palkat lähtee kyllä kipakkaan nousuun.
        Nääs kaikki filunkipellet lopettaa alalla.

        Sen mäkin haluan nähdä kun palkat nousee. Nyt on lama ja kuljetus liikkeillä menee huonosti.


      • Rellu rules!

        Piste.... Pisteellä on termit sekaisin. Autokoulussa opetetaan ajamaan( nyk.
        ammattikoulussa/armeijassa). Ammattipätevyyskursseilla opitaan asioita
        joista on hyötyä jokapäiväisessä työssä. mm. asiakaspalvelu,hätäensiapu,
        työaikalainsäädäntö,terveellinen ruokavalio..älä naura kuskit elää 70 v.
        muut miehet keskimäärin 83 v. ehtii kuule nähdä lapsenlapsia vähän
        pidempään.Hyvä juttu. Joku on jopa saanut kurssien innoittamana
        ylipainon kuriin. Jokainen kuski on alussa märkäkorva myös sinä olet ollut.
        Myönnä pois! Vain työnteko tekee mestareita. vanha sanonta EI OPPI
        OJAAN KAADA pätee edelleen.


      • Nyt on nyt
        Epäilijä kirjoitti:

        Sen mäkin haluan nähdä kun palkat nousee. Nyt on lama ja kuljetus liikkeillä menee huonosti.

        Kaikilla aloilla menee huonosti. Ajattele mitä 10-15 vuoden päästä.
        Kannattaa ajatella elämää pitkällä tähtäimellä.


    • Mikään ei riitä

      Minkähän kurssin ne seuraavaksi keksii kun rahat on loppu.

    • regge

      Teillä menee nyt kaksi asiaa sekaisin:

      Perustason ammattipätevyys, joka toimii allalletulokoulutuksena sekä ammattipätevyyden jatkokoulutukset (5x7h) joilla se ammattipätevyys ylläpidetään.

      • Kallista,..-

        Tuo ammattipätevyyden ylläpitäminen onkin ihan pöhkö homma ja maksaa paljon.


      • Halba hinda
        Kallista,..- kirjoitti:

        Tuo ammattipätevyyden ylläpitäminen onkin ihan pöhkö homma ja maksaa paljon.

        Älä huoli .... ihan lakisääteisesti työnantaja maksaa ja järjestää.
        Sitten työnantaja vähentää verotuksessa. Homma O.k
        kulut per vuosi sama kuin työvaatteissa jotka kuuluvat myöskin
        työnantajan hommata. Eli tosi pieni kuluerä kuljetusliikkeessä.
        Ammattipätevä kuljettaja takaa yrittäjän hyvät ja levolliset yöunet.


      • Autoihin raha
        Halba hinda kirjoitti:

        Älä huoli .... ihan lakisääteisesti työnantaja maksaa ja järjestää.
        Sitten työnantaja vähentää verotuksessa. Homma O.k
        kulut per vuosi sama kuin työvaatteissa jotka kuuluvat myöskin
        työnantajan hommata. Eli tosi pieni kuluerä kuljetusliikkeessä.
        Ammattipätevä kuljettaja takaa yrittäjän hyvät ja levolliset yöunet.

        On yrityksissä muitakin rahareikiä kuin noi kouluttamiset. Eli turvallisempaa olis huoltaa vaikka autoja sillä rahalla niin tiellä olisi taatusti turvallisenpaa. Kukaan noilla kurseilla mitään opi.vai opitko.


      • P....se puutui
        Autoihin raha kirjoitti:

        On yrityksissä muitakin rahareikiä kuin noi kouluttamiset. Eli turvallisempaa olis huoltaa vaikka autoja sillä rahalla niin tiellä olisi taatusti turvallisenpaa. Kukaan noilla kurseilla mitään opi.vai opitko.

        No varmasti on hölynpölyäkin opintopäivissä. Kuitenkin Hätäensiapukurssi
        kuljettajille oli hyvä kun koskaan ei tiedä mitä seuraavan mutkan takana
        on edessäsi tapahtunut(kotonakin voi tapahtua mitä vaan onnettomuutta)
        Asiakaspalvelupäivä oli kanssa ihan mielenkiintoinen. esim .miten hallitset
        tilanteen esim.hankalien asiakkaiden kanssa ilman,että palautetta tulee
        pääkonttoriin.Työaikalainsäädäntöpäivä selkeytti sekavaa kapulakieltä
        lainsäädännössä. Taloudellisen ja ennakoivan ajonkurssi ei täytä odotuksia.
        Kurssi pitäisi suorittaa auton ratissa ihan käytännön harjoittelulla.
        Samoin kuormansidonta päivä oli surkea. Käytiin vaan vastuukysymyksiä
        läpi ja eu lainsäädäntöä. Mitään käytännön vinkkejä ei annettu kuorman sidontaan.


      • Laastari otsassa
        P....se puutui kirjoitti:

        No varmasti on hölynpölyäkin opintopäivissä. Kuitenkin Hätäensiapukurssi
        kuljettajille oli hyvä kun koskaan ei tiedä mitä seuraavan mutkan takana
        on edessäsi tapahtunut(kotonakin voi tapahtua mitä vaan onnettomuutta)
        Asiakaspalvelupäivä oli kanssa ihan mielenkiintoinen. esim .miten hallitset
        tilanteen esim.hankalien asiakkaiden kanssa ilman,että palautetta tulee
        pääkonttoriin.Työaikalainsäädäntöpäivä selkeytti sekavaa kapulakieltä
        lainsäädännössä. Taloudellisen ja ennakoivan ajonkurssi ei täytä odotuksia.
        Kurssi pitäisi suorittaa auton ratissa ihan käytännön harjoittelulla.
        Samoin kuormansidonta päivä oli surkea. Käytiin vaan vastuukysymyksiä
        läpi ja eu lainsäädäntöä. Mitään käytännön vinkkejä ei annettu kuorman sidontaan.

        Yes ! Kuljettajien hätäensiapupäivä. Tämä koulutus on hyvä juttu.
        Meitinkin firma on antanut mahdollisuuden osallistua SPR:n ensiapu-
        koulutukseen. Kukaan ei ole halunnut mennä. Syy, se on voimassa
        vaan tietyn ajan ja sitten pitää taas lähteä koulutukseen.
        Tässä koko firman kuljettajat saavat perustaidot toimimiseen kolaripaikalla
        tai muuhun tilanteeseen jossa on sattunut jokin onnettomuus. Ja kun siitä
        saa ammattipätevyyspäivän niin kaikki osallistuu ilomielin.
        Varmasti kursseista se järkevin vaihtoehto!


      • Ei hyötyä
        Laastari otsassa kirjoitti:

        Yes ! Kuljettajien hätäensiapupäivä. Tämä koulutus on hyvä juttu.
        Meitinkin firma on antanut mahdollisuuden osallistua SPR:n ensiapu-
        koulutukseen. Kukaan ei ole halunnut mennä. Syy, se on voimassa
        vaan tietyn ajan ja sitten pitää taas lähteä koulutukseen.
        Tässä koko firman kuljettajat saavat perustaidot toimimiseen kolaripaikalla
        tai muuhun tilanteeseen jossa on sattunut jokin onnettomuus. Ja kun siitä
        saa ammattipätevyyspäivän niin kaikki osallistuu ilomielin.
        Varmasti kursseista se järkevin vaihtoehto!

        Ensiaputaidot ovat ihan ok. mutta mutta kun se ei ole pakollinen kurssi niin monikaan ei sitä valitse vaan kuuntelee ihan muuta hölönpölyä. No mitähän ne pakolliset nyt olikaan .. no eipä niitä enää muista .


    • aac

      ABEC kortti -1992, ABECE -2014 ja ammatipatevyyden 5pv suoritettu -2014, erillinen TBECE ammattikortti taskussa ja ABECEDE kortti saatu 2015. Onko siis automaattisesti ammatipatevyyteni myos linja-autoon koska ammattipatevyyteni on ollut voimassa henkiloautoon, liikenne traktoriin, kuorma auto ja rekkaan Jo vuodesta 1992. pitaako minun anoa siis uusi ammatipatevyys kortti trafista?

      • infoa_

        Henkilöliikenteen ammattipätevyysvaatimus tuli voimaan v.2008, tavaraliikenteen v.2009, pätevyys linja-autoon olisi siis voimassa, jos D-kortti olisi suoritettu ennen syyskuuta 2008.

        Nyt kun sinulla on voimassa oleva tavaraliikenteen ammattipätevyys niin laajentaaksesi ammattipätevyyttäsi koskemaan myöskin henkilöliikennettä on sinun suoritettava 35 h henkilöliikenteeseen liittyviä ammattipätevyysoppitunteja. Sen jälkeen ovat kummatkin pätevyydet uusittavissa niillä viidellä direktiivipäivällä.


    • Johtotähtönen

      Sama ammattipätevyyskortti se on meillä kaikilla ajoi sitten kuorma-autoa tai bussia.Ainoa kysymysmerkki asiassa on kortin takana olevat voimassaoloajat.Jos kortti on anottu 2014 niin siinä on ne ajoneuvot mainittu joihin oli voimassaoleva ajokortti. Jos linja-autokortti on hommattu 2015 niin se ei luonnollisesti ole kortin takana. Onko tällä sinänsä mitään merkitystä jos korttia viranomainen kysyy niin kyllä hänelle pitäisi olla asia selvä jos ei halua välttämättä saivarrella. Sinun on viisainta soittaa Trafiin ja kysyä asiasta. Sieltä saa ystävällistä palvelua ja selkeät vastaukset kysymyksiin. En tiedä yhtään ammattikuljettajaa jolta olisi kyseistä korttia kysytty tuolla tienpäällä vielä tähän päivään mennessä.

      • itselläni seuraavat korttiluokat voimassa 2057 asti

        AM
        A2
        A
        B
        C

        Ammattipäteyyvkortissa taasen luokat C1 ja C voimassa vuotaan 2019 asti. Eli "koulun penkille" viimeistään 2024...tuskin nyt edes elän silloin

        Mutta jos hankin nyt D kortin, niin en tarvitse uutta ammattipätevyyskorttia?

        Ja ei kysytä koska laki on epäselvä ja hankala jota edes AKT ei yrittänyt muuttaa


      • viisikymppinenjarapiat

        Taas on jotain sellaista skeidaa pakettiautomaatilta(nyk.Bussissa) ettei sitä tavallinen duunari voi ymmärtää. Jos ammattipätevyyskortti päättyy 2019 niin käsittääkseni 5 kpl 7 tunnin koulutuspäivää pitää olla käyty vuoteen 2019 jotta voi anoa kortin jolla sitten päästään vuoteen 2024. Ja jos on itsetuhoisia ajatuksia tai alkoholin kanssa ongelmia niin Suomessa kyllä apua saa. Ei 28 vuotias pojan koltiainen tuollaisia puhu. Hemmetti siinä iässä on elämä edessä ja kaikki tiet on avoimia. 28 vuotias on juuri parhaassa iässä.Ajattelumaailma on jo selkeytynyt mitä elämältä haluaa ja on vielä reilusti aikaa toteuttaa villeimmätkin unelmat.Ja jos on tahtoa niin siinä varmasti onnistuu.


      • kortti päättyy 2019 ja ne viisi vaadittua ammattipätevyyden jatkokoulutusta on käytänä ajat sitten... Eli jso vien paperit nyt sisään, niin saan pätevyyden vain 2020 asti... siksi pidän ne jemmassa

        Älä sotke pakettiautomaatteja tai posteja tähän, eiks jeP?


    • ääliööö

      saat voimaan kun annat persettä rahtarille.Koska olet päättänyt liittyä aivopierujen vajakkikuskien porukkaan.

    • Rahti_kursseja

      Kannattaa käydä myös kolitsiin paskomis kurssi ja huoltikalla lorvimis kurssi. Ne on tosi hauskoja. Makkarapannun ahmimis kurssi on kyllä pätevä. LA:ssa mylvimis/kiljumis kurssi on suotava. Viirien ja ledien omalla rahalla osamis kurssi on hieno juttu. Ratto lehden luku kurssi on kiva.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      100
      5415
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3623
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3225
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2526
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      258
      1572
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1314
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1243
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      146
      1172
    Aihe