Pää pystyssä

seuraaminen

Saako joku colliensa seuraamaan pää pystyssä? Meitä rokotettiin kisoissa juuri tuosta pään asennosta ja se ei siitä muuksi muutu. Välillä saattaa mennä osan matkaa pää pystyssä, mutta ei mitenkään koko seuraamispätkää eikä muissa liikkeissäkään, tulee vierellä muuten hyvin kyllä. Onko tämä collielle tyypillistä seuraamista vai eikö meillä nyt vain osata opettaa?

3

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepulis-------------

katsekontaktia? Meillä ei seuraa eikä muutakaan pahemmin osaa mutta kontakti on todella hyvä. Pennusta asti treenattu tota kontaktia, heti kun koira meille tuli. Palkitsen edelleen usein katsekontaktista ja moni asia on sallittua vasta kontaktin jälkeen.Pennusta asti tuo on itsekkin hakenut kontaktia ja minä oon sitte vahvistanu sitä palkitsemalla ja vaatimalla sitä tietyissä tilanteissa ennenkuin jotakin mukavaa tapahtuu/saa ruokansa/pääsee ulos jne. Koira ei irrota silmiään mun naamasta hevillä varsinkaan jos on ruuasta kyse, tietää että ilman kontaktia sitä ei saa =D

Seuraamisessa on sitten ongelmia tuon vahvan katsekontaktin takia, koira tahtoo kiertää eteen että saa varmasti pidettyä katseensa naamassani. Tuo kyllä johtuu osin treenaamisen puutteestakin ts laiskuudestta suomennettuna. Voisko jopa väittää että oikeestaan pelkästään reenin puutteesta, oppishan tuo jos joku vain jaksais opettaa! Jos sitten keväällä kun ilmatkin on paremmat...

• ap

kiitos kommentistasi. Olen nähnyt muutaman collien tokokisassa ja mietin vain, onko ylipäätään mahdollista saada collie seuraamaan läpi kisan, niin terhakkaasti... Ehkä en vain ole nähnyt sellaista vielä...

• Jepulis-------------
        ap kirjoitti:

kiitos kommentistasi. Olen nähnyt muutaman collien tokokisassa ja mietin vain, onko ylipäätään mahdollista saada collie seuraamaan läpi kisan, niin terhakkaasti... Ehkä en vain ole nähnyt sellaista vielä...

kyllä toisaalta jäävi vastailemaan näihin tokon kannalta kun en sitä silleen harrasta. Pentuarkitottis ja arkitottis kakkoskurssi käytynä, toi meidän naperohan on vasta 10kk vanha. Mutta kyllä sitä on aina koulutuksissa kiitelty hyvästä kontaktista joka on vankkumaton varsinki jos ruokapalkka on tiedos =) Ympärillä saa tapahtua oikeestaan mitä vaan ilman että koira hievahtaakaan.

Kyllähän sitä kontaktia saa vahvistettua, palkita aluksi jokasesta kontaktista, opettaa koira pitämään kontakti. Seuratessa oon tehny pienen äänen, suhina/pihahdus tms ja palkinnu heti jos on vilassu naamaan. Samaten oon pitäny namukättä omalla poskella, eli namu tulee naaman suunnasta. Aika äkkiä oppi että se kontakti kannattaa pitää, ei vaan tosiaan meinaa sitte kunnolla sivulla pysyä vaan kiertää eteen. Ja niinku mainittin niin laiska oon ollu, treenit on jääny tosi vähiin ja edistystä esim tos seuraamises ei oo tapahtunu nyt pitkään aikaan.

Eli vaan kontaktitreenejä paljo, kyllä se sitte siittä ainakin jonninverran paranee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      32
      3738
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      49
      1648
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      73
      1348
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1191
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      172
      1047
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1031
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      84
      915
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      39
      797
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      48
      749
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      740
    Aihe