match show

ieru

itekseni ihmetelly onko se oikeasti leikkimielinen?Minulla on sekarotuinen,beagle-pystykorva ja käyttäytyy paremmin kun muut puhasrotuset koirani.Silti ei pärjää vaik tekis mitä,nämä niin sanotut leikkimieliset näyttelyt on pullollaa puhdasrotuisia,monta kertaa ollaan oltu ainoa sekarotuinen.Harmittaa pienen tyttäreni vuoksi,innostui ite koiraa esittään ja ei ikinä palkintopallille päässy.En yhtään ihmettele ettei sekarotusia enään paljoa näy mätsäreissä,alunperinhän se oli niille tarkoitettu??vai olikohan.

24

3618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhdasrotuinen

      Mätsärissä tuomari ei vertaa koiria rotumääritelmiin vaan arvostelu perusteita yleensä on: koiran kunto, luonne, yhteistyö ohjaajan kanssa jne. Nämä vaihtelevat kovastikin tuomareiden kesken, mitään virallista ohjetta ei ole. Eli välttämättä erinomaiset rotunsa edustajat, jotka niittävät mainetta ja kunniaa virallisissa näyttelyissä, eivät ole mätsärissä niitä voittajia.

      Mätsäri on oiva mahdollisuus harjoitella virallista näyttelyä varten tai hyvä ja edullinen mahdollisuus harrastaa koiranäyttelyitä - leikkimielellä. Mätsärissä tapaat myös monenlaisia koiria -rotuun katsomatta. Ensikertalaista opastetaan ja pienet virheet annetaan anteeksi.

      Tietysti tuomareiden on helpompi arvostella rotukoiria koska he tietävät millaisilta niiden pitäisi näyttää, jolloin sekarotuiset koirat voivat pikkasen jäädä taka-alalle. Jos teitä on vaikka aktiivinen joukko koiraystäviä voitte myös itse järjestää esim. matsärit pelkille sekarotuisille koirille, jolloin kaikki olisitte samalla lähtöviivalla arvostelun kannalta.

    • qwtyu

      En kyllä tiedä että onko mätsärit tarkoitettu alunperin seropeille, mutta epäilen että tuo on tarua.. Koska mätsäreissähän on myös kyse reenata oikeisiin näyttelyihin.. Mutta minäkin olen hoksinut asian; sijoituin puhdasrotuisen ja paprut omaavan cavalierin kanssa PUN1 ja BIS2, ja paljon paremmin esiintyvä joku seropi sijoittui BIS4...!

      Me ollaan cavapojan kanssa oikeastaan sijoituttu lähinnä omien esitystaitojeni ja koiran taitojen pohjalta, mutta veikkaan tuossa kertomassani asiassa olevan takana myös puhdasrotuisuus, koska seropeilla ei ole mitään ns. esitystyyliä..

      • olen nähnyt.

        monesti tuomarit kyllä mätsäreissä valitsee voittajaksi vain eniten itseään miellyttävän koiran! Huomaa kyllä monesti, millaisista koirista tuomari tykkää. joskus voittajat on jotain "söpöliinisylivauvoja" cockereita ja villakoiria, joskus toisenlaisella tuomarilla vaikka pystykorvia. että NÄIN. Ei ne tuomarit aina ole kovin oikeudenmukaisia, en tiedä sitten oikeista näyttelyistä mutta ainakaan mätsäreissä!


      • olen nähnyt. kirjoitti:

        monesti tuomarit kyllä mätsäreissä valitsee voittajaksi vain eniten itseään miellyttävän koiran! Huomaa kyllä monesti, millaisista koirista tuomari tykkää. joskus voittajat on jotain "söpöliinisylivauvoja" cockereita ja villakoiria, joskus toisenlaisella tuomarilla vaikka pystykorvia. että NÄIN. Ei ne tuomarit aina ole kovin oikeudenmukaisia, en tiedä sitten oikeista näyttelyistä mutta ainakaan mätsäreissä!

        ovat valtaosin jonkun/joidenkin rotujen kasvattajia.
        Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, kolmas ei kummastakaan.
        Itsekkin mätsäreissä olen tuomaroinut. Minulla ainakin on tärkeetä liikkeet ja koiran käsiteltävyys sekä tietysti puhdas hoidettu terveen näköinen olemus. Loppupeleissä kyllä sitten ne omatkin mieltymykset tulevat näkyviin. Sekarotuisuudella ei ole mulle mitään merkitystä, kuten ei monelle muullekkaan mätsäreissä tuomaroineelle.
        Loppupeleissä on usein monta joiden liikkeet ovat OK, ovat käsiteltävissä, ovat hoidettuja jne. Laita siinä ne sitten järjestykseen ellei omaa mieltymystään saisi ottaa avuksi. Rotumääritelmäänhän ei voi verrata:)


    • on...

      Mätsäri on todellakin leikkimielinen. Siis miksi otat sen noin tosissasi?

      • Hymy suin

        Ite kun olen mätsäreissä niin kyllä siellä leikkimielisiä ollaan :o Sekarotuisiakin näkee paljon. itelläni puhasrotunen, mutta kyllä on sekarotusetki samassa luokassa paremmin pärjänneet. Parhaat mätsärit oli kun tuomari ilmoitti ettei nyt katsele koiran ulkonäköä vain kontaktia ja yhteistyötä omistajan kanssa ja meillä meni jopa hyvin. Saatiin tuomarilta kehuja ja päästiin sijoille. Joskus on pikkukoira kasvattaja sattunut eteen ja ottanut vain näitä pikkukoiria jatkoille, mutta sellaista se on (: Kyllä se teidän sekarotuinen vielä sijoille pääsee kunhan vaan jaksaa käydä. Ihan hymy suin jatkakaa tyttäresi kanssa. Kannusta paljon tyttöä että koiraa niin eiköhänse siitä (: Omalla koiralla vielä aika paha alapurenta ja jopa mainitsen asiasta ja eipä nuo mitään ole välittäneet.


      • Itse tuomarina
        Hymy suin kirjoitti:

        Ite kun olen mätsäreissä niin kyllä siellä leikkimielisiä ollaan :o Sekarotuisiakin näkee paljon. itelläni puhasrotunen, mutta kyllä on sekarotusetki samassa luokassa paremmin pärjänneet. Parhaat mätsärit oli kun tuomari ilmoitti ettei nyt katsele koiran ulkonäköä vain kontaktia ja yhteistyötä omistajan kanssa ja meillä meni jopa hyvin. Saatiin tuomarilta kehuja ja päästiin sijoille. Joskus on pikkukoira kasvattaja sattunut eteen ja ottanut vain näitä pikkukoiria jatkoille, mutta sellaista se on (: Kyllä se teidän sekarotuinen vielä sijoille pääsee kunhan vaan jaksaa käydä. Ihan hymy suin jatkakaa tyttäresi kanssa. Kannusta paljon tyttöä että koiraa niin eiköhänse siitä (: Omalla koiralla vielä aika paha alapurenta ja jopa mainitsen asiasta ja eipä nuo mitään ole välittäneet.

        Siis mätsäreissä on tämä sama periaate kuin näyttelyssä, että aina se on se tuomarin SEN päivän mielipide. Koirani emä on nyt ties kuinka monen maan valio. Aina saanut ERI:n (näyttelyissä, erinomainen) mutta kerran sitten sai hyl. Tuomarit tykkäävät tietynlaisista koirista ja mätsäreissäkin se vain pitää hyväksyä. Toki tuomari voi olla myös jostakin kennelistä (yleensä) otettu joka kasvattaa esim. villakoiria ja suosii sitten ko. rotua enemmän kuin muita. Sanoisin viellä tähän loppuun, että jos/kun viette koirianne match shoehun, näyttelyihin , tai mihin vain yleisille paikoille missä on paljon koiria. Niin muistakaa pitää niitä niin etteivät pääse muiden koirien luokse. Paljon on sellaisia ihmisiä koirineen ketkä päästävät oman kultanupsulinsa kaikkien luokse ja sitten kun toinen koira ei haluaisikaan nyt juuri niin lähelle niin murra ja haukahtaa sitten omistaja kauhistelee ja jää pahimassa tapauksessa katselemaan ja töllöttelemään... Eli muistakaa etteivät ne tuomarit mitenkään vähättele niitä sekarotuisiakaan.


      • mätsäreissä
        Itse tuomarina kirjoitti:

        Siis mätsäreissä on tämä sama periaate kuin näyttelyssä, että aina se on se tuomarin SEN päivän mielipide. Koirani emä on nyt ties kuinka monen maan valio. Aina saanut ERI:n (näyttelyissä, erinomainen) mutta kerran sitten sai hyl. Tuomarit tykkäävät tietynlaisista koirista ja mätsäreissäkin se vain pitää hyväksyä. Toki tuomari voi olla myös jostakin kennelistä (yleensä) otettu joka kasvattaa esim. villakoiria ja suosii sitten ko. rotua enemmän kuin muita. Sanoisin viellä tähän loppuun, että jos/kun viette koirianne match shoehun, näyttelyihin , tai mihin vain yleisille paikoille missä on paljon koiria. Niin muistakaa pitää niitä niin etteivät pääse muiden koirien luokse. Paljon on sellaisia ihmisiä koirineen ketkä päästävät oman kultanupsulinsa kaikkien luokse ja sitten kun toinen koira ei haluaisikaan nyt juuri niin lähelle niin murra ja haukahtaa sitten omistaja kauhistelee ja jää pahimassa tapauksessa katselemaan ja töllöttelemään... Eli muistakaa etteivät ne tuomarit mitenkään vähättele niitä sekarotuisiakaan.

        Mätsärit on alunperin tehty sitä varten että paperittomatkin koirat voi osallistua näyttelyyn. Sekarotuisille tehtiin oma luokka siksi että ne eivät yksinkertaisesti näytä niin sopusuhtaisilta kuin rotukoirat ja siksi ovat hankalempia arvostella.
        Arvosteluperiaate pitäisi olla keskittynyt koiran esittämiseen, koiran kuntoon, luoksepäästävyyteen, koiran liikkeisiin ja sellaiseen ulkomuotoon joka näyttää terveeltä.


      • 2 koiran omistaja
        mätsäreissä kirjoitti:

        Mätsärit on alunperin tehty sitä varten että paperittomatkin koirat voi osallistua näyttelyyn. Sekarotuisille tehtiin oma luokka siksi että ne eivät yksinkertaisesti näytä niin sopusuhtaisilta kuin rotukoirat ja siksi ovat hankalempia arvostella.
        Arvosteluperiaate pitäisi olla keskittynyt koiran esittämiseen, koiran kuntoon, luoksepäästävyyteen, koiran liikkeisiin ja sellaiseen ulkomuotoon joka näyttää terveeltä.

        Meillä on sekä puhdas-että sekarotuinen.Mieheni vei kerran sekarotuisen koiramme mätsäreihin.No,tuomari oli kysyny mieheltäni et mitä rotuja koirassamme on.Mieheni oli siten vastannu,niin oli tuomari ruvennut valittamaan kun on niin montaa eri rotua (emä sekarotuinen pystykorva ja isä tuntematon sekarotuinen (isän roduista ei siis mitään tietoa)) joten siitä mätsäristä jäi todella paha mieli.Joten olisi kiva jos tuomarit eivät olisi noin tylyjä.Mätsäreidenhän PITÄISI olla avoimia kaikennäköisille/kokoisille koirille.Jos joku koira ei miellytä silmää,niin tartteeko sitä olla niin tyly,et rupee arvosteleen montaako eri rotua tietyssä koirassa on.


    • cocceri-poccer poks

      tulkaa pulpinkoululle matchshwhon :)
      järjestämme ne :)))
      siellä on norimi ryhmät :)

      pienet koirat
      isotkoirat
      lapsi koirat
      juniorihadler
      pentukoirat
      ilomtautumine on 5 e :))
      tuomarit:

      Päivi Palonen
      Tytti Purho
      Sari Suonio

      • tulossa jo

        Juu, kiitos, kyllä tullaan.

        Minkälainen koirakokemus tuomareilla on, kun ei ollut mainintaa minkä kennelin kasvattajia ovat ?

        Meiltä siis tulossa 3 irlistä ja 2 doggia.

        Ja vielä, onko paikalla buffettia ? ja arpajaisia ?

        ps. siis missä tämä pulpin koulu on ? ja siis AIKA, mikä päivä ja kellonaika ????????


      • kiinnostaa chichu

        Montako palkitaan ja mitä on palkintoina ?


      • minä vaan
        kiinnostaa chichu kirjoitti:

        Montako palkitaan ja mitä on palkintoina ?

        yleensä plakitaan 4 punaisen nauhan saamutta ja 4 sinisen nauhan saanutta, mutta poikkeuksiakin on..

        Palkinnot riippuu täysin mätsäristä, joskus ollaan saatu vain näytepussi käteen ja joskus taas tulee hirveä kasa ruokaa/tavaroita pokaali, ruusuke..


    • bhciwubcuwjbvolWJB

      No meidän perällä arvostelu kylläkin menee näin:
      1. Ne joiden koirat ovat jo menestyneet oikeissa näyttelyissä.
      2. Kennelkerhoon (joka järjestää tapahtuman) kuuluvat.
      3. Tuomarin ystävät

      ja nämä tuomarista riippuen eri järjestyksissä..

      Minun koirani ei kuulunut noihin mihinkään ennen, nykyään on erittäin arvostettu rotunsa edustaja, on sertit ja muut..
      Nyt me pärjätään aina, tosin ei kiinnosta nyt sitten enää muuta kuin hakea se ruokapaketti sieltä, tulee halvemmaksi. ;P

    • Seela

      Varsinkin BIS kehässä menee arvostelu tuomarin mieltymysten mukaan, mutta minkäs sille tekee. Just hiljattain olin mätsärissä, jossa bis 5 tuli koira, jonka monen mielestä (myös parin muun kehän tuomarin mielestä) olis pitänyt voittaa. Ihan uskomaton kontakti omistajaan ja seisoi ihan liikkumatta paikallaan,kun käskettiin (namin avulla tietty,mutta kuitenkin).
      Neljä muuta muka olivat parempia , mutta näin se menee. No, leikkimielellähän siellä pitäis kaikkien olla,mutta joskus jää joku asia mieleen. Mainittakoon vielä, että eiollut mun koira - koiraa ei meidän huushollissa ole allergian takia.

    • g546

      Tää on tää ikuisuuskysymys..
      Ei pahalla,mutta itse olen ollut mukana järjestämässä/mukana oman koiran kanssa mätsäreissä ja yl.siellä ne sekarotuisten omistajat on kaikesta valittamassa.
      Jos seropit osallistuu samoihin luokkiin kuin rotupit,valitetaan että syrjitään.. jos järjstetään seropeille oma luokka,silloinkin syrjitään ja on sattunut sitten näinkin,että siihen luokkaan on sitten saapunutkin vain 1-2 koiraa vaikka sitä omaa luokkaa on niin kovasti hinguttu ja sen takia järjestetty!

      Ja monesti nykyään ensimmäinen kysymys on kun tulee mätsäri ilmoitus esim.koirat.com:iin on: "mitä on palkintona",eli aika paljon palkintojen perässä monet menevät.

      Ja sitten kun puhutaan,että se on leikkimielistä. HUH! pahempaa käytöstä olen nähnyt muutamissa mätsäreissä kuin virallisissa näyttelyissä IKINÄ!
      Itse olen ollut "kehäsihteerinä" ollessani ollut tyytyväinen tuomariin,jonka kanssa olen työskennellyt,koska:
      -ovat yl.olleet jonkun rodun kasvattajia ja paljon näyttelyitä kiertäneinä omaavat paljon tietoutta myös muista roduista
      -Ovat tutkineet koirat rauhassa ja samalla antaneet neuvoja,miten saada koira esiintymään paremmin/näyttämään paremmalta.
      -Ovat kertoneet parikilpailussa miksi toinen sai punaisen ja miksi toinen sinisen nauhan (joskus käynyt niinkin,että molemmat koirat saaneet pun.nauhan,koska tuomari pitänyt yhtä hyvinä,eivätkä ole halunneet antaa toiselle sin.vain sen takia että pitää) ja samalla puuttuneet jos nähneet jotain outoa (esim.yhdellä koiralla oli hyvin "oudot" liikkeet ravissa ja tuomari pyysi tämän takia juoksuttamaan koiraa useampaan otteeseen,jonka jälkeen kysyi omistajalta onko ollut traumoja tms.koska liikkeet eivät ole normaalit ja voisi viitata johonkin ongelmaan selässä,lonkissa,jumeihin tms.. omistaja ei itse ollut tätä huomannut ja oli hyvin kiitollinen kun asiasta mainittiin).

      Mätsäreissä joissa olen itse ollut "kehäsihteerinä",on aina seropi sijoittunut BIS-kehässä ja omankin koiran kanssa jonkun verran mätseissä käyneenä,niin paljon olen nähnyt seropeja sijoittuneena.

      Itse omistan rotupeja.. itse aloitin mätsäreissä käymisen kun halusin treenata itseäni ja koiria virallisia näyttelyitä varten.. myöhemmin olen käynyt omien kanssa silloin tällöin huvin vuoksi tai sponssaamassa yhdistyksien toimintaa,esittämässä muiden koiria tai ollut töissä.

      • _samaamieltä_

        Olen täysin samaa mieltä kansssasi!


    • yjy8

      "ieru"
      Rohkeasti vaan tytön kanssa jatkamaan!
      Itse olen omaa koiraani lainannut nuorille mätsärin junior handleriin ja muihin luokkiin kun ovat pyytäneet.
      Olen painottanut heille,että niin kauan kuin he ovat itse tyytyväisiä koiran ja itsensä suoritukseen ja tuntevat kehittyvänsä esittäjinä ei sijoituksilla ole mitään merkitystä!

      Ystäväni kummityttö oli aivan onnensa kukkuloilla yhdessa mätsärissä jossa esitti koiraani,vaikka saikin "pelkän" punaisen nauhan,koska hänelle oli paljon tärkeämpää tuomarin palaute.. tuomari oli häneltä kysynyt "onko koira hänen" ja han vastasi "ei ole",jolloin tuomari oli todennut "hienosti sinulla on koira hallinnassa ja vielä esiintyykin kanssasi todella hyvin,vaikka ei ole oma".
      Hän jaksoi hehkuttaa kuinka ihana koirani oli ja miten hän oli itse nyt paljon varmempi esittäjänä (esittänyt koirani kerran aikaisemmin) ja kuinka hän nyt jo osaa ottaa eri asioita huomioon :)
      Lupasin antaa koirani hänelle uudestaankin esitettäväksi,niin virallisten näyttelyiden junior handleriin kuin mätäreihinkin ;)

      • 20kpl mätsäreitä käytiin läpi ja tulos sinisten kolmonen..ei muuta.Koira seisoo hyvin ja osaa käyttäytyä.Ei ilmeisesti vaan oo tuomareiden mieleen.Meillä rotukoiria 4 kpl ja pärjätty niin mätsäreissä kuin oikeissaki näyttelyissä.Tytön innokkuus vaan kasvaa ja se on parasta tässä.


      • ................
        ieru kirjoitti:

        20kpl mätsäreitä käytiin läpi ja tulos sinisten kolmonen..ei muuta.Koira seisoo hyvin ja osaa käyttäytyä.Ei ilmeisesti vaan oo tuomareiden mieleen.Meillä rotukoiria 4 kpl ja pärjätty niin mätsäreissä kuin oikeissaki näyttelyissä.Tytön innokkuus vaan kasvaa ja se on parasta tässä.

        Vein oman sekarotuiseni yhden kerran mätsäriin. Nappasin mukaan, kun kerran olin sellaiseen lähdössä rotukoirani kanssa, kun muuten oltiin pitkällä näyttelytauolla, ihan että pysyy yllä tuo näyttelykäytös. Se oli sellainen ihan äkillinen päätös, koira halusi mukaan, niin aattelin, että eihän siinä lähteköön. Koira siis sekarotuinen, eikä ikinä ollut käynyt missään mätsäreissäkään. Ihan siis pystymetsästä vein, ja ajattelin, että lähteköön nyt kerran ennen kuolemaansa. Enimmät irtokarvatupsut poistin siinä vuoroja odotellessani. Mätsärissä oli neljä luokkaa, jos oikein muistan. Tai sitten kolme, eli kaikki pennut omissaan, sitten pienten ja isojen luokka. Ei siis ollut veteraaneille omaa, sinne samaan joukkoon mentiin. Ja koiramme ihastutti niin kovasti, että se sijoitettiin. Tuomari huomioi koiran piirteet, koska näkö oli jo huono, saimme esiintyä siten,että takanamme ei juossut ketään esimerkiksi. Siinä se suurin jousto oikeastaan olikin. Tuomari myöskin suhteutti arvionsa ikävuosiin, eli hän arvosti koiran upeita liikkeitä ja hyvää kuntoa suhteutettuna sen ikävuosiin. 12 vuotias koira kun on hiukan erilainen kuin yksivuotias. Kaikin tavoin. Hän myöskin kehui sitä, miten koira oli kuin missä tahansa muuallakin, vaikka ei ikinä ollut moisissa tapahtumissa käynytkään. Hän arvosti myöskin yhteistyötämme kuulemma, kun se oli luontevaa ja siitä näki, että paljon on tehty yhdessä asioita, ja meillä on selkeästi hyvä yhteistyösuhde. Kuten onkin.

        Toinen, se rotukoiramme, ei samalla lailla pärjännyt. Vaikka noissa "oikeissa näyttelyissä" on pärjännytkin, on ulkonäöltään ja luonteeltaan yleensä sellainen, joihin ihmiset kovastikkin ihastuvat. Iloinen ja "söpö". On ihan yhtä lailla hyväkuntoinen, mutta tämän koiran kanssa ei vielä ole vuodet ehtineet meidän yhteistyötämme hiomaan. Me emme ole ihan oikeastikaan yhtä luontevasti toimiva pari.

        Tähän yhteen mätsäriin perustuva kokemus siis puhuu sen puolesta, ettei asia ole kuten sanoit, että vain rotukoiria arvostettaisiin. Tai sellaista söpöyttä, tai mitä sitten lieneekin. Siis ainakaan tuomarin toimesta, takuulla kehänlaidalla on sitten monia mielipiteitä. Aika tosissaan olevia koirakoita tuolloinkin paikalla oli, sateisena päivänä kannettiin isoa koiraa kehään, jotta ei tassukarvat likaannu ym. Ihan epäluonnollista touhua siellä näki. Mutta tuomaripa ei siinä kaatosateessa tassujen puhtauteen kiinnittänyt mitään huomiota. Melkein asia oli päinvastoin.


    • olen käynyt neljissä mätsäreissä, aina saanut punaisen nauhan. Mut kivaa on ollut, saa koiraa sosiaalistettua ja harjoiteltua "oikeassa" kehätilanteessa.
      Kyllähän kotipihalla seisottaessa se koira toimii kuin ihmisen mieli mutta joskus kehässä näkyy kaikkea kiinnostavampaa :)

      Virallisissa näyttelyissä on sitten menestytty sen verran hyvin että pari koiristani on muutaman maan muotovalioita. Turha noita mätsäreitä on vakavasti ottaa, siellä harjoitellaan oikeaa koitosta varten

    • ELOELO

      Koskaan en ole sekarotuisten syrjimiseen törmännyt, mutta en väitä, etteikö joku niitä kieroon katsoini. Ihmisiä me kaikki olemme.
      Onko kukaan koskaan ajatellut, että seropeja ei näy palkintopalleilla siksi niin usein, koska niitä on vain murto-osa mätsäriin osallistuneista koirista? Itse olen useasti nähnyt seropeiden sijoittuvan ja voittavankin. Edesmennyt seropimme pärjäsi aikoinaan ihan kivasti niissä muutamissa kun ehti käydä.

      On melko mahdotonta tuomaroida ilman, että omat mieltymykset vaikuttaisivat ollenkaan. Itse olen tuomarina pyrkinyt ensisijaisesti kiinnittämään huomiota esiintymiseen ja käyttäytymiseen sekä yleiskuntoon, mutta kyllä siinä vaiheessa, kun alkaa sijoittamaan, painaa ne omatkin mieltymykset. Ei siinä mitään väärää ole, kunhan se ei ole se einoa kriteeri, millä mennään.

    • Laitontako?

      Ennen mätsärit olivat kiva tapa harjoitella koiran kanssa tulevia näyttelyitä varten, eivät näköjään ole sitä enää. Nykyisin mätsäreissä on käytäntönä sakottaa koirien vahinkopissaamisesta jopa 30 euroa.

      Ajatellaanpa että koira pissaa kahdet pissat ja ilmoittautuminen mätsäriin on sen 10 euroa. Pissasakko on siis sen 30 euroa kpl, niin reissun hinnaksi tulee 70 EUROA!

      Viralliseen näyttelyyn meno tulee halvemmaksi kun ilmomaksut on sen reilu 30 euroa jos ilmoaa tarpeeksi ajoissa, eikä niissä ole olemassakaan mitään naurettavaa pissasta sakottamista kun jokaiselle koiralle se vahinko voi käydä. HUH HUH mitä meininkiä.

    • Never heard

      Mikä vitun PISSASAKKO?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe