Minulla on varastotaulukko, jossa materiaalit on allekkain numeroituna siten, että joka lajikkeella on eri alkunumero, siis esimerkiksi eristeet 300 ja sitten paksuuksittain 300001, 300002 jne
Tarkoitus olisi saada aikaiseksi poistot ja lisäykset, esim. kun tavaraa tulee, se merkitään plussana ja vastaavasti otot miinuksena siten, että ohjelma itse laskee lopputuloksen.
Paras olisi, että poistotaulukko olisi irti varastotaulukosta, siis siihen vain merkittäisiin esim 300001-riville vaikka 20 tai -20 ja sitten varastotaulukossa lisääntyisi tai vähenisi kokonaismäärä.
Miten saa ratkaistua? Tarvitsisin aika kädestä pitäen-ohjeita.
Lisäys ja vähennys
2
560
Vastaukset
Taulukkolaskennan "normaali" tulos on historiallisesti summautumaton, esim. tilavuuden laskukaava =C1*C2*C3. Kun solun C1 sisältöä (yhtä ulottuvuuksista) muutetaan, ei tilavuus summaudu vaan lasketaan taas uusi arvo.
Se mitä sinä haluasit, olisi tilavuuden muutos syöttämällä positiivisia tai negatiivisia arvoja soluun C1. Jos ymmärrät tämän vertauksen. Mutta tuollaista jatkuvaa summausta ei taulukkolaskennassa yleensä ole kuin makroilla (tai vastaavasti käsin kopioiden tms.)
Tapahtumankäsittelyn normaalimpi ympäristö on oikea tietokanta (ei siis varsinaisesti laskentataulukkojen "tietokanta"). Näissä yleensä kustakin lisäyksestä tai poistosta jää yksi tietue tapahtumarekisteriin ja varastosaldo sitten joko summataan tapahtumista (tai suoritetaan ohjelmallinen laskutoiminto, vrt. a.m. makro).
Arvatenkin varastosi on sikseen suuri, että artikkelimäärä ylittää laskentataulukon sarakemäärän. (Jos ei olisi, niin sitten voisi ehkä järjestää summarivin ja tapahtumarivit sen alle jne.)
Tämä sanottuna voi ehkä ajatella, että varastosaldot olisivat yhdellä taulukkolehdellä* (niinkuin nyt ovatkin) ja tapahtumat toisella edeten riviä pitkin viimeistä saraketta kohti. Taulukon täyttyessä (ja invertaariopäiviänä) pitäisi sitten siirtää tapahtumasumma (tai saldo?) ensimmäiseen sarakkeeseen ja tyhjentää muut sarakkeet.
Sillä ensimmäisellä taulukkolehdellä varastosaldo olisi näkyvissä sitten summauksena vastaavalta riviltä tapahtumalehdeltä.
Edellä esitetyllä menetelmällä on omat puutteensa, joita tulee mieleen ainakin:
1) Taulukkolehti täytyy vilkkaimmin vaihtuvan artikkelin mukaan. Jää paljon tyhjää
2) Vaatii manuaalista (tai makrotettua) päivittämistä ajoittain.
3) Vaikka tapahtumat merkitäänkin erillisiin soluihin, ei niihin jää aikaleimaa.
Voipihan joku osata/keksiä parempiakin tapoja, tässä oli nyt tämmöistä yleistä löpinää.
*) Käytän tässä sheet-vastineena nimitystä taulukkolehti, kun taulukko nyt tarkoittaa milloin mitäkin solujoukkoa ja OO.o:ssa laskentataulukko on koko asiakirjan nimitys. Pelkkä lehti (=sheet) saattaisi riittää, jos se olisi aikoinaan vakiinnutettu.Sarake C sisältää alkusaldon, joka saadaan inventaariosta tms.
Sarake D sisältää muutoksen, inventaarion jälkeen =0. Kukin muutos kirjataan kaksoisnapsauttamalla etumerkkiä käyttäen.
Sarakkeessa B on saldo, joka saadaan kaavalla = alkusaldo muutos, jos C sarake nimetään alkusaldoksi ja D muutokseksi.
Tämän menetelmän eräs heikkous on, että jos kerrankin syöttää muutoksen vain kertanapsauttaen, solun sisältö päivittyy tämän viimeisen muutoksen mukaiseksi, eikä enää sisällä muutoshistoriaa. Ja edelleen sitten saldo saa väärän arvon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391