Opiskelu

Opiskelijatyötön

Voiko työttömänä opiskella? Olen opiskellut työn ohessa amk:ssa iltalinjalla parisen vuotta. Nyt jään työttömäksi ja opintoja on vielä hiukan jäljellä. Kuinka työvoimatoimisto suhtautuu tälläiseen tämän uuden lain perusteella?

18

1799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^^^^^^

Jos olet opiskellut parikin vuotta kokoaikatyön ohessa, niin eipä sinulla taida ongelmia olla tulossa. Jos tuo kokoaikatyön ohessa opiskelu riittävän pitkän ajan riittää tekemään opiskelusta sivutoimista.

• Opiskelijatyötön

Olen kyllä välillä ollut opintovapaillakin. Vaikuttaako se? Mikä muuten tulkitaan sivutoimiseksi opiskeluksi?

• Valmistuminen 2012
        Opiskelijatyötön kirjoitti:

Olen kyllä välillä ollut opintovapaillakin. Vaikuttaako se? Mikä muuten tulkitaan sivutoimiseksi opiskeluksi?

Kun jäät työttömäksi, ilmoittaudu saman tien työttömäksi työnhakijaksi.
        Voit hakea jatkamaan opintojasi ansiosidonnaisella,
        tästä kannattaa heti keskustella työkkärissä.
        Opiskeluaikaa on 24 kk, ja siitä ansiosidonnaisella jäljellä oleva päivien määrä.
        Loppuaika taitaa tulla sitten peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella, näistä en tiedä.
        Mutta siis kokonaisuudessaan tuo 24 kk. on aikaa, sen jälkeen opintotuella loppututkinto.
        Pääasia, että olet kokoaikainen opiskelija. Eli jos tulet työkkäriin ilman opintojen jatkamista, et voisi
        saada ansiosidonnaista. Tässä varmaankin on vielä jotain hienosäätöjä ja henkilökohtaisia juttuja, mutta näistä en tiedä. Vastasin vain oman kokemuksen perusteella.

Itse olen päässyt jatkamaan töiden ohessa aloittamaani yliopistotutkintoa, josta välillä ehdin olla reilun vuoden keskeyttäneenä.

• ohjetta

• erään lapun
        Valmistuminen 2012 kirjoitti:

Kun jäät työttömäksi, ilmoittaudu saman tien työttömäksi työnhakijaksi.
        Voit hakea jatkamaan opintojasi ansiosidonnaisella,
        tästä kannattaa heti keskustella työkkärissä.
        Opiskeluaikaa on 24 kk, ja siitä ansiosidonnaisella jäljellä oleva päivien määrä.
        Loppuaika taitaa tulla sitten peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella, näistä en tiedä.
        Mutta siis kokonaisuudessaan tuo 24 kk. on aikaa, sen jälkeen opintotuella loppututkinto.
        Pääasia, että olet kokoaikainen opiskelija. Eli jos tulet työkkäriin ilman opintojen jatkamista, et voisi
        saada ansiosidonnaista. Tässä varmaankin on vielä jotain hienosäätöjä ja henkilökohtaisia juttuja, mutta näistä en tiedä. Vastasin vain oman kokemuksen perusteella.

Itse olen päässyt jatkamaan töiden ohessa aloittamaani yliopistotutkintoa, josta välillä ehdin olla reilun vuoden keskeyttäneenä.

jossa sanottiin, että korkeakoulututkintoon ei saa kesken kaiken tuota tukea ellei ole vuoden ollut keskeyttäneenä.

• ...................

Eipä noista opintovapaista kannata mainita työkkärissä, jos ne eivät mistään ilmene ja tuskin ilmenee, ei ainakaan minun kohdallani.

'''Mikä muuten tulkitaan sivutoimiseksi opiskeluksi?'''

Tuo on tietysti työkkärin harkinnassa, mutta mikä tahansa opiskelu voi olla sivutoimista opiskelua, jos samanaikainen työssäoloaika ja menestyksellinen opiskelu toteutuvat.

Muissa vastauksissa viitataan vuoden alusta voimaan tulleeseen lainmuutokseen, joka helpottaa työttömien opiskelua työttömyyskorvauksen varassa. Tuo ei ihan sellaisenaan koske sinua, koska olet jo opiskellut ja opiskelet iltalinjalla, mutta ehkä väljentää työkkärin harkintaa. En usko, että opiskeluistasi tulee este työttömyysturvalle sen perusteella, mitä olet kertonut. Toisaalta työkkärit ovat harkinnassaan arvaamattomia, mutta kuitenkin...

• Opiskelijatyötön
        ................... kirjoitti:

Eipä noista opintovapaista kannata mainita työkkärissä, jos ne eivät mistään ilmene ja tuskin ilmenee, ei ainakaan minun kohdallani.

Tuo on tietysti työkkärin harkinnassa, mutta mikä tahansa opiskelu voi olla sivutoimista opiskelua, jos samanaikainen työssäoloaika ja menestyksellinen opiskelu toteutuvat.

Muissa vastauksissa viitataan vuoden alusta voimaan tulleeseen lainmuutokseen, joka helpottaa työttömien opiskelua työttömyyskorvauksen varassa. Tuo ei ihan sellaisenaan koske sinua, koska olet jo opiskellut ja opiskelet iltalinjalla, mutta ehkä väljentää työkkärin harkintaa. En usko, että opiskeluistasi tulee este työttömyysturvalle sen perusteella, mitä olet kertonut. Toisaalta työkkärit ovat harkinnassaan arvaamattomia, mutta kuitenkin...

Mulla kyllä muuten näkyy työtodistuksessa ne opintovapaat:/ Olen aina väliinputoaja asiassa kuin asiassa, joten ajattelin varmistaa tätä ettei taas kävisi perinteisesti. Jos virtuamk:n kursseja suorittaa tuntuisi käsittämättömältä etteivät hyväksyisi sivutoimiseksi. Opinnäytetyön tekeminen varmaan menee sivutoimiseksi...?

• 28
        ................... kirjoitti:

Onko kuitenkin niin, että jos on aloittanut työnohessa opiskelut esim. korkeakoulussa ennen lainmuutosta, niin lain muutoksen myötä ei siltikään työttömäksi jäätyään saa oikeutta opiskella työttömyyskorvauksella. Opinnot kun tulisi aloittaa lainmuutoksen jälkeen ja tästä opiskelusta tulee olla myös maininta työnhakusuunnitelmassa.

Sekava tuntuu uusi opiskeluoikeus olevan. Työkkäri kun etsii kaikki porsaan reiät siten, että opintoja ei voitaisi rahoittaa työttömyysturvalla kuin siten, että opinnot aloitetaan lainmuutoksen jälkeen ja siten, että työkkäri on se taho, joka opiskeluoikeuden myöntää.

Muuten iät ja ajat suurilla työttömyysalueilla kuten Lappi ja Itä-Suomi työkkäri on antanut joidenkin työttömien opiskella ansiosidonnaisella jopa insinöörin 4-vuotisen insinöörin tutkinnon. Jossain TE-alueilla asiat ovat sallittuja joissain TE-alueilla asiat eivät ole sallittuja.

• -------------------

Mulla kyllä muuten näkyy työtodistuksessa ne opintovapaat:/ Olen aina väliinputoaja asiassa kuin asiassa, joten ajattelin varmistaa tätä ettei taas kävisi perinteisesti. Jos virtuamk:n kursseja suorittaa tuntuisi käsittämättömältä etteivät hyväksyisi sivutoimiseksi. Opinnäytetyön tekeminen varmaan menee sivutoimiseksi...?

'''Mulla kyllä muuten näkyy työtodistuksessa ne opintovapaat'''

Jos ne eivät ole pitkiä, niin ei luulisi vaikuttavan.

'''Opinnäytetyön tekeminen varmaan menee sivutoimiseksi...''

Se on joko tahi. Jos opiskelusi hyväksytään sivutoimiseksi, niin sitten on opinnäytetyönkin osuus ok. Mutta jos ei hyväksytä, niin oikeus työttömyyskorvaukseen tulee vasta joko niin, että esität erotodistuksen tai sitten päättötodistuksen. Opinnäytetyön teko ei vaikuta erikseen siihen, onko oikeus opiskella työttömyyskorvauksen varassa vaiko ei. AMK-opiskelua ei voi keskeyttää määräajaksi ja saada siten oikeuden työttömyyskorvaukseen. Keskeyttäminen on eri asia kuin poissaolevaksi ilmoittautuminen.

Kohdallasi kaikki jää riippumaan työkkäristä. Kuten jossakin vastauksessa todettiin, niin joissakin työkkäreissä suhtautuminen työttömän opiskeluun on hyvinkin väljää, joissakin sitten nipotetaan joka pilkusta ja pisteestä.

• iloinen opiskelija
        ------------------- kirjoitti:

'''Mulla kyllä muuten näkyy työtodistuksessa ne opintovapaat'''

Jos ne eivät ole pitkiä, niin ei luulisi vaikuttavan.

'''Opinnäytetyön tekeminen varmaan menee sivutoimiseksi...''

Se on joko tahi. Jos opiskelusi hyväksytään sivutoimiseksi, niin sitten on opinnäytetyönkin osuus ok. Mutta jos ei hyväksytä, niin oikeus työttömyyskorvaukseen tulee vasta joko niin, että esität erotodistuksen tai sitten päättötodistuksen. Opinnäytetyön teko ei vaikuta erikseen siihen, onko oikeus opiskella työttömyyskorvauksen varassa vaiko ei. AMK-opiskelua ei voi keskeyttää määräajaksi ja saada siten oikeuden työttömyyskorvaukseen. Keskeyttäminen on eri asia kuin poissaolevaksi ilmoittautuminen.

Kohdallasi kaikki jää riippumaan työkkäristä. Kuten jossakin vastauksessa todettiin, niin joissakin työkkäreissä suhtautuminen työttömän opiskeluun on hyvinkin väljää, joissakin sitten nipotetaan joka pilkusta ja pisteestä.

Mikä estää aloittamasta omaehtoisen opiskelun ansiosidonnaisella?

• lainausta

Tuossa aikaisemmassa postauksessa olevassa TEM:n ohjeessa sanotaan
        "Jos muutoin päätoimisina pidettävät opinnot olisivat sivutoimisia vakiintuneen työssäolon tai yri-tystoiminnan harjoittamisen perusteella, tämä ei ole este opintojen tukemiselle työttömyysetuu-della.

Kun opinnot ovat työttömyysturvalain nojalla tehdyn kokonaisharkinnan perusteella sivutoimisia eli ne eivät ole este kokoaikaisen työn vastaanottamiselle, voi työnhakija harjoittaa opintoja työt-tömyyden perusteella maksettavaa työttömyysetuuttaan menettämättä. Hän ei kuitenkaan yleen-sä voi esimerkiksi kieltäytyä työstä tai muusta TE-toimiston tarjoamasta palvelusta tai toimenpi-teestä vetoamalla keskeneräisiin opintoihin. "

• iloinen opiskelija
        lainausta kirjoitti:

Tuossa aikaisemmassa postauksessa olevassa TEM:n ohjeessa sanotaan
        "Jos muutoin päätoimisina pidettävät opinnot olisivat sivutoimisia vakiintuneen työssäolon tai yri-tystoiminnan harjoittamisen perusteella, tämä ei ole este opintojen tukemiselle työttömyysetuu-della.

Kun opinnot ovat työttömyysturvalain nojalla tehdyn kokonaisharkinnan perusteella sivutoimisia eli ne eivät ole este kokoaikaisen työn vastaanottamiselle, voi työnhakija harjoittaa opintoja työt-tömyyden perusteella maksettavaa työttömyysetuuttaan menettämättä. Hän ei kuitenkaan yleen-sä voi esimerkiksi kieltäytyä työstä tai muusta TE-toimiston tarjoamasta palvelusta tai toimenpi-teestä vetoamalla keskeneräisiin opintoihin. "

Luepa uudestaan ohjeistukset mitä nyt uuden lain myötä saa tehdä ihan täysipäiväisesti, jopa työtön.

• ''''''''''''''''''''
        iloinen opiskelija kirjoitti:

Luepa uudestaan ohjeistukset mitä nyt uuden lain myötä saa tehdä ihan täysipäiväisesti, jopa työtön.

Ei opiskeluoikeus lankea edelleenkään kuin manulle illallinen, vaan se edellyttää sitä, että työkkärin merkonomi katsoo opiskelun hyväksyttäväksi asetettujen kriteerien perusteella. Opiskeluoikeus ei edelleenkään ole täysin vapaata, vaikka se näyttää täällä monen mielestä niin olevan. Se on virheellinen käsitys.

• --------------------
        '''''''''''''''''''' kirjoitti:

Ei opiskeluoikeus lankea edelleenkään kuin manulle illallinen, vaan se edellyttää sitä, että työkkärin merkonomi katsoo opiskelun hyväksyttäväksi asetettujen kriteerien perusteella. Opiskeluoikeus ei edelleenkään ole täysin vapaata, vaikka se näyttää täällä monen mielestä niin olevan. Se on virheellinen käsitys.

Oikeassa olet. Opiskeluoikeuden saaminen saattaa olla helppoa tai se saattaa olla erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta.

Eduskunnan ajattelu lakia säädettäessä on ollut oikeilla linjoilla, mutta homma on sitten vesitetty sillä, että harkintaoikeus on jätetty TE-toimistoille, joissa ei käsitykseni mukaan voi olla niin laajamittaista osaamista, että osaisivat arvioida kaikki caset oikeudenmukaisesti.

Tiedän tapauksia, joissa henkilö on päässyt koulutukseen vaikkapa Itä-Suomessa, mutta ihan vastaavassa tilanteessa oleva uusmaalainen on saanut nuolla näppejään. Tämä on tätä harkinnanvaraisuutta.

Kehotan kuitenkin hakemaan ja valittamaan, jos katsoo tulleensa väärin kohdelluksi.

• 2+12

Normaalisti, olisit sivutoiminen opiskelja koska opinnot ovat edenneet työn ohella. Mutta nuo opintovapaat tosiaan mutkistaa tilannetta. Koska opintovapaan hakeminen tarkoittaa, ettet ole pystynyt suorittamaan opintoja työn ohella vaan olet opiskellut opintoja myös päätoimimisesti. Tosin opintosi ovat nyt loppusuoralla ja loppuopinnoissasi et enää tarvitse opintovapaata? Tuo hyväksytään tai sitten ei, selvitykset joudut tekemään. Onko nuo opintovapaan aikana olleet opinnot jotekin poikkeeneet "normaalista". Eli oletko silloin ottanut jonkun kurssin, mitä et olisi muutoin pystynyt suorittamaan. Joku pätevä syy täytyisi olla miksi et ole suorittanut opintoja sivutoimisesti vaan olet tietyksi ajaksi ottanut opintovapaata.

• Opiskelijatyötön

Olin päiväkurssilla kun olin opintovapailla, suoritin kurssia jota en illalla ehtinyt. Tosin opintovapaata tuli osittain haettua sen vuoksi että töissä "______tti" niin että meinas pää hajota. Onko kellään kokemuksia virtukurssien suorittamisesta työttömänä, katsotaanko ne sivutoimisiksi opiskeluiksi?

• en katkera mutta..

Voi työttömänä opiskella, mutta älä missään nimessä mainitse sitä työvoimatoimistossa. Minä möläytin ja lopputulos on että ansiosidonnainen loppui. Katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi. Kouluna amk ja koulutunnit vain viikonloppuisin. Eikä uusi laki jossa "omatoiminen opiskelu työttömyyysturvalla mahdollista" minun kohdalla toteudu, koska opiskelu aloitettu ennen 01/10.

• ++++++++++++++

'''Voi työttömänä opiskella, mutta älä missään nimessä mainitse sitä työvoimatoimistossa. Minä möläytin ja lopputulos on että ansiosidonnainen loppui.'''

Enpä suosittele salaamaan. Jos joskus myöhemmin käry käy, vaikka siinä vaiheessa, jossa ilmoittelee, että tutkinto suoritettu, niin monen vuoden päivärahoja on ikävä maksella takaisin. Sen lisäksi jos katsotaan, että tarkoituksella harhauttanut, niin Kela haastaisi käräjille, työttömyyskassa erottaisi jäsenyydestään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      72
      4098
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      55
      3770
    3. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      52
      2334
    4. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      43
      2115
    5. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      36
      1895
    6. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1819
    7. 97
      1573
    8. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      55
      1563
    9. Miltä meidän

Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      39
      1496
    10. Ikävä Jii.

Toivotko vielä näkemistä?
      Ikävä
      51
      1381
    Aihe