Farmaseutiksi ammattikoulusta

Farmasiaa 2010

Heippa,

onkos täällä ketään, joka olis hakemassa farmasiaa opiskelemaan ammattikoulupohjalta? Täällä olis yks, ois ihan kiva kuulla miten aiotte valmistautua pääsykokeisiin ja mikä on lähtötasomme :)

13

3075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja paljon

      Itse olen sinne pyrkimässä nyt toista kertaa. Olen lukion käynyt aikanaan,mutta silloin mulla ei ollut kuin pakolliset kemiat ja fysiikat. Olen tämän vuoden nyt valmistautunut käymällä aikuislukiossa kemian ja fysiikan syventäviä kursseja. Olen tässä matkan aikana väkertänyt vanhoja pääsykoekysymyksiä saadakseni rutiinia siihen laskemiseen. Aikuislukio oli omalla kohdallani täysin oikea ratkaisu. Kursseja tehdessä sitä mokaa erilaisissa tehtävissä, mutta tekemällä ja mokaamalla (toivottavasti ainakin) oppii parhaiten. Kannattaa varmaan sunkin vaan koittaa kattoa esimerkejä lukion kemian kirjoista ja sitten koittaa niiden avulla tehdä vanhoja pääsykoekysymyksiä.

      Puolet pääsykokoeen pisteistä tulee siitä ihmisen fysiologian kirjasta, joten sitä kannattaa lukea tosi huolellisesti. Itse olen käyttänyt apuna niitä kirjan kysymyksiä (löytyvät joka kappaleen lopusta). Mulle tämä on auttanut asian hahmottamisessa, kun on niitä kysymyksiä millä voi testata asian hallitsemista. Omia muistiinpanoja kannattaa kirjoittaa, koska itse kirjoittamalla asian muistaa paremmin. Jos olet visuaalinen ihminen, mind mappien tekeminen on hyvä systeemi. Mulle tosin ne mind mapit eivät sovi, mutta olen sitten muuten koittanut tehdä mahdollisimman tiivitä ja selkeitä muistiinpanoja;)

      Kannattaa myös tehdä itselleen jonkinlainen aikataulu, milloin lukee ja pitää siitä kiinni. Lukemiseen on hyvä käyttää se aika päivästä, jolloin on virkeä. Itse esim. en ole ollenkaan aamu ihminen, joten aloitan lukemisen vasta puolenpäivän aikaan ja jatkan iltaan asti. Omaa sisäistä kelloa kannattaa kuunnella, koska väkinäinen lukeminen väsyneenä ei hyödytä mitään.

      Työtä ja pitkäjännitteisyyttä tämä vaatii ennenkaikkea, mutta tää on nyt vain enää tämä muutama kuukausi elämästä:) Toivottavasti se työnteko sitten tulee palkitusi opiskelupaikan muodossa:)

      Voimia sulle luku urakkaan ja tsemppiä pääsykokeisiin! Kohta on jo toukokuu :)

    • ....

      Farmaseutiksi ei voi kouluttautua ammattikoulussa, vaan yliopistossa.. Ammattikoulusta valmistuu farmanomiksi eli tekniseksi työntekijäksi.

      • ei noin

        Taisit käsittää aloittajan vähän väärin. Ei kysynyt, voiko farmaseutiksi lukea ammattikoulussa,vaan onko muita jotka hakee sinne ammattikouluPOHJALTA


      • Farmasiaa

        Terve,

        joo kyllä mulle on ihan selvät nuo missä opiskellaan miksikin. Itse olen opiskellut ammattikoulussa lääketeknikoksi. Halusin vain kuulla vähän, miten ammattikoulupohjalta hakevat valmentautuvat ( ja miksei lukiopohjaisetkin) pääsykokeisiin. Ammattikoulupohjalaisia kun otetaan murto-osa sisään ja lukiolaisilla on alotuspisteet pohjalla.


      • Anonyymi
        Farmasiaa kirjoitti:

        Terve,

        joo kyllä mulle on ihan selvät nuo missä opiskellaan miksikin. Itse olen opiskellut ammattikoulussa lääketeknikoksi. Halusin vain kuulla vähän, miten ammattikoulupohjalta hakevat valmentautuvat ( ja miksei lukiopohjaisetkin) pääsykokeisiin. Ammattikoulupohjalaisia kun otetaan murto-osa sisään ja lukiolaisilla on alotuspisteet pohjalla.

        Varmaan ihan lukemalla niinkuin muutkin, t. Yliopistosta solubiologiaan valmistunut datanomi.


    • lh:sta proviisoriksi

      Itse olin vuosi sitten samassa tilanteessa kanssasi, olin siis valmistunut aikaisemmin lähihoitajaksi ja ollut muutaman vuoden töissä. Talvella selvisi lopulta mitä haluan tehdä "isona" ja päätin hakea farmasiaa lukemaan. Taisin muistaakseni helmikuun lopussa saada tuon ihmisen fysiologia -kirjan, ja lueskelin sen ekaa kertaa läpi n. 2 viikossa. Aloitin sitten hetkeksi taas työt säännöllisemmin, ja lueskelin pintapuoleisesti kaverini vanhoja lukion kemian ja fysiikan kirjoja. Siinä ehkä sitä haastetta enemmän oli, kun hepreaa oli kaikki lukion jutut..

      Kun olin lukenut muistaakseni 3 kemian ja 1 fysiikan kirjan aloitin lukemaan ajatuksella fysiologiaa, ja luin sitä sitten muutaman kerran viikossa, joskus parikin viikkoa taukoa välissä. Sain toisen lukukertani lopetettua n. 1,5 viikkoa ennen pääsykokeita. Siinä vaiheessa tein suunnitelman lukea kemian ja fysiikan kirjat uudestaan läpi n. viikon aikana, ja viimeisinä neljänä päivänä lukaisin nopeasti fysiologian kirjan läpi, lähinnä kertausidealla enkä niinkään enää uutta opettelemalla.

      Pääsykokeisiin menin sitten ajoissa siskoni kyydillä, ja siinä kertailtiin ihan rennosti jotain kemian juttuja. En juurikaan jännittänyt ennen kuin pääsin saliin, jossa hillitön vapina alkoi.. ;) Tein sitten kokeen huolella, tarkastin vielä paremmin ja lähdin parin tunnin jälkeen tuloksia odottelemaan. Niinkin iloisesti sitten kävi että nyt ollaan proviisoriksi opiskelemassa.. :)

      Työtä se siis vaatii, muttei nyt mitään ihmeitä sentään. Toivottavasti on kokemuksestani jotain apua sinullekin omia lukusuunnitelmiasi varten. :) Ai niin, taktikoin vielä niin, että vastasin vain jos olin varma tai lähes varma että menee oikein, enkä lähtenyt juuri arpomaan. Fysiikasta vastasinkin vain neljään (joo, en osaa sitä vieläkään ;) ) ja kemiasta kymmeneen, mutta saamatta miinuspisteitä nämä riitti! :) Joten kannattaa myös miettiä omaa vastaustyyliään kokeessa, ja hieman jo siellä ennakkoon laskeskella voisivatko pisteet riittää sisäänpääsyyn vai onko pakko lähteä riskeeraamaan.

      Onnea tuleviin kokeisiin ja tervetuloa syksyllä mukaan opiskelemaan! :)

      • Farmasiaa 2010

        Heippa,

        ooh, onpa mukava kuulla että lähihoitaja opiskelee proviisoriksi! Itse tosin olen hakemassa Kuopioon, kaikki vastaajat ilmeisesti ovat Helsingissä opiskelemassa.

        Olen itse käynyt kemian 1-, 2-, 3- ja 5-kurssit iltalukiossa nyt pitkin syksyä ja tätä kevättä. Fysiologian tahkoamisen aloitin jo viime syksynä. Minulle nimittäin koko kirja oli ihan utopiaa, ja hetki meni ennen kuin perusasiat tuli haltuun ja teksti alkoi tuntui helpolta luettevalta. Kuopiossa 2/4 pisteistä tulee kemiasta ja 1/4 aineistokokeesta ja 1/4 osa fysiologiasta. Näen itse tärkeäksi saada kemialle hyvä pohja ja laskurutiini hanskaan. Tuntuu todella epätoivoiselta, kun mikään asia ei ole päässä selkeänä. Fysiologiaa on jäljellä enään muutama kappale, ja sen jälkeen alan tekemään muistiinpanoja kaikista kappaleista, tärkeimpiä asioita. Kuopiossa kysymys on essee, joten kokonaisuus tulisi hahmottaa.

        Kemia nyt eniten huolettaa, onneksi minulla on tukijoukot ja avut ympärillä keneltä kysyä. Ehkä tämä ei olekkaan mahdoton tehtävä :)


      • lh:sta proviisoriksi
        Farmasiaa 2010 kirjoitti:

        Heippa,

        ooh, onpa mukava kuulla että lähihoitaja opiskelee proviisoriksi! Itse tosin olen hakemassa Kuopioon, kaikki vastaajat ilmeisesti ovat Helsingissä opiskelemassa.

        Olen itse käynyt kemian 1-, 2-, 3- ja 5-kurssit iltalukiossa nyt pitkin syksyä ja tätä kevättä. Fysiologian tahkoamisen aloitin jo viime syksynä. Minulle nimittäin koko kirja oli ihan utopiaa, ja hetki meni ennen kuin perusasiat tuli haltuun ja teksti alkoi tuntui helpolta luettevalta. Kuopiossa 2/4 pisteistä tulee kemiasta ja 1/4 aineistokokeesta ja 1/4 osa fysiologiasta. Näen itse tärkeäksi saada kemialle hyvä pohja ja laskurutiini hanskaan. Tuntuu todella epätoivoiselta, kun mikään asia ei ole päässä selkeänä. Fysiologiaa on jäljellä enään muutama kappale, ja sen jälkeen alan tekemään muistiinpanoja kaikista kappaleista, tärkeimpiä asioita. Kuopiossa kysymys on essee, joten kokonaisuus tulisi hahmottaa.

        Kemia nyt eniten huolettaa, onneksi minulla on tukijoukot ja avut ympärillä keneltä kysyä. Ehkä tämä ei olekkaan mahdoton tehtävä :)

        juu, siis Helsingissä opiskelen ja siellähän on erilaiset pääsykokeet. Lukusuunnitelmasi kuulostaa kyllä niin hyvältä että uskon että sisällä syksyllä olet! :) Täysin hepreaa se kemia minullekin oli, mutta yllättävää kyllä sen oppi suht helposti, ainakin ne perusteet. Ja todellinen opettelu alkoi sitten syksyllä, kun 18h viikossa tahkottiin kemiaa.. Mutta ainakin on jotain oppinut! :)

        Tsemppiä pääsykokeisiin, eiköhän tuo hyvin mene kun noin ahkerasti jaksat opiskella! :)


      • Farmasiaaa
        lh:sta proviisoriksi kirjoitti:

        juu, siis Helsingissä opiskelen ja siellähän on erilaiset pääsykokeet. Lukusuunnitelmasi kuulostaa kyllä niin hyvältä että uskon että sisällä syksyllä olet! :) Täysin hepreaa se kemia minullekin oli, mutta yllättävää kyllä sen oppi suht helposti, ainakin ne perusteet. Ja todellinen opettelu alkoi sitten syksyllä, kun 18h viikossa tahkottiin kemiaa.. Mutta ainakin on jotain oppinut! :)

        Tsemppiä pääsykokeisiin, eiköhän tuo hyvin mene kun noin ahkerasti jaksat opiskella! :)

        Kuopioon ammattikoulusta hakenee, millä pisteillä olette päässeet sisään?


      • Farmasiaa1
        Farmasiaaa kirjoitti:

        Kuopioon ammattikoulusta hakenee, millä pisteillä olette päässeet sisään?

        Osaako kukaan kertoa pisteytystä, ammattikoulusta sisään päässeille?


      • yo-lakki
        Farmasiaa1 kirjoitti:

        Osaako kukaan kertoa pisteytystä, ammattikoulusta sisään päässeille?

        Millä pisteillä kuopioon on päässyt lukiopohjalta?


    • farmasiaa 2010

      Pääsin sisään itse nyt ammattikoulupohjalta :)

      • :)

        Loistavaa, onnittelut!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe