Tuo dokumentti on pari vuotta vanha, mutta meille täällä Brisbanessa, Australiassa, se oli uusi. Näin sen eilen, eurooppalaisen filmifestivaalin yhteydessä ja olin hyvin otettu. Hienosti tehty filmi, hienoja ajatuksia, tärkeä aihe, ja - ehkä tahattomasti - suomalaisen mentaliteetin esittelyä.
Suomalaisittain filmin pariskunta ei osannut keskustella asioista. Mies (onko hän Suomessa elämänsä asunut, englanninkielisten vanhempien lapsi?) päätti projekteistaan omalla tahollaan ja sitten kertoi niistä vaimolleen kameran pyöriessä. Osittain kai senkin takia ja osittain tyypillistä suomalaista negatiivisuuttaan vaimo oli vastahankaan kaikessa. Hän tunsi olevansa pakotettu ryhtymään miehen ehdottamaan projektiin yrittää olla käyttämättä tuotteita ja palveluita, joihin oli käytetty öljyä, mutta hän ei tuntunut näkevän sitä muuna kuin miehensä hulluna ideana. "Olet hullu", hän sanoi monta kertaa ja nauroi ystävilleen miehensä omituista päähänpinttymää. Aivan kuten suurin osa meistä, hän olisi mieluummin jatkanut elämäänsä niinkuin ennenkin, tehden muutoksia vasta kun katastrofi siihen pakottaisi.
Juuri tuo suomalainen kyvyttömyys katsella nokkaansa pitemmälle ja kyvyttömyys keskustella olivat minulle kiinnostavinta tuossa dokumentissa. Siitä jäi kyllä myös paljon ajatuksia maapallon kohtalostakin. Me todella olemme kulkemassa loppua kohti kuin sopulit. Emme muuta kulutustottumuksiamme, koska "mitä naapurit sanoisivat".
Hieno dokumentti, tahattomine ja tarkoituksellisine viesteineen.
Olikohan tuo vaimon vastahankaisuus ennaltasuunniteltua? Sitä jäin miettimään. Kyllä minultakin lopahtaisi yhteistyöhalu, jos minulle esiteltäisiin kameran edessä jo ennalta tehtyjä päätöksiä, jotka vaikuttavat minunkin elämääni.
Suomalainen dokumentti
3
626
Vastaukset
- .....
se filmi esitetään Hamiltonissa, Remora Road, Dendy-elokuvateatterissa (ei siis 'Deeni', kuten kolmesti väitettiin paikallisen etnisen radioaseman suomenkielisessä ohjelmassa:). Googlaamalla saa lisätietoja. Tilaa oli ainakin eilen - katsojia oli vain parikymmentä,
- Masahiro
Ootko jokin viherpiipertäjä?
- Katastrofin ainekset
kun pieni planeettamme ei enää toimi? Siinä dokumentissa esitettiin hyvin, miten uppoavan laivan matkustajat mieluummin jäävät mahdollisimman pitkäksi aikaa uppoavan laivan kannelle, toivoen loppuun asti, ettei se vajoakaan.
Nämä ovat meille kaikille yhteisiä asioita. Kukaan ei voi niistä kirjautua ulos. Ymmärsimmepä se viime vuonna tai ensi viikolla. Tuollaisia dokumentteja pitäisi tehdä paljon useammin. Minulle se oli myös suomalaisen kulttuurin tahatonta komiikkaa, luonnon kauneutta ja kielen kuuntelua. Täällä ei usein näe suomalaisia filmejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743487Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1321880Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3001629- 791470
- 781451
Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:531166Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001150Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois681029- 631021
- 221007