Haulikon piipun mitta?

Pikkunärräräkö?

Olen hankkimassa uutta haulikkoa. Miettinyt tässä että miksi ihmeessä sen piipun pitäisi olla tuollaine pitkä? Mahdollisimman lyhyt piippu siis vain va siihenhän saa vaihtosupistuksilla lisää sitä kantavuutta. Muutankin haulikolla amupumamatkat on kskimäärin 35 metriä ja ei se sen jälkeen tehoakkaan, niin miksi raahata torrakkoa mukana?

22

8489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KatkaistuBaikal?

      Siinä on kokemuksen tuomaa viisautta, että haulikon piipun pitää olla jonkun mittainen. Se pitää sen hauliklöntin saadan jonkinmoinen nopeus ensin ja nopeus kertyy vain siellä piipussa. Supistus tai vaihtosupistus sitten muotoilee sitä klönttiä sillä viisiin, että toiveena olisi jonkinmoinen kasa.

      Ylipitkät piiput, kuten husqvarnaa aikanaan mainostetiin, ovat sitten huuhaata. Sen pitkän piippu piti tappaa kauemmaksi, mutta asiasta ei ole mitää näyttöä. Usko oli kuitenkin kova.

      Osta semmoinen haulikko kun silmää miellyttää. Sillä se on hyvä. Tehdas on kokeillut torrakon ja se kyllä toimii vaikka piippu olisi sen 5 cm lyhempi. Toisaalta voi ajatella niinkin päin, että käy salilla ja kuntoile ja sillä se 10 cm lisää piippua kulkee aika kevyesti mukana.

      • OrginalCheyenne

        Joissakin hommissa toi pitkä piippu on kyllä parempi. Esimerkiksi juurikin noilta pitemmiltä matkoilta liikkuvaa kohdetta on helpompi seurata kun pitkä piippu auttaa itsessään sitä tasaista liikettä. Joissain erittäin nopeissa tilanteissa tuo lyhyempi piippu saattaa olla hyvä ja nopeuttaa liikettä, muta pitkälti sekin on tottumis-kysymys. Itse kun olen noihin pitempiin piippuihin tottunut niin usein tuntuvat turhan perä-painoisilta nuo lyhytpiippuiset skeet haulikot.
        Ja tuosta maksimissaan 35 metrin ampumamatkasta en viitsi alkaa tässä kommentoimaan ;)


      • HaulikkoPate
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Joissakin hommissa toi pitkä piippu on kyllä parempi. Esimerkiksi juurikin noilta pitemmiltä matkoilta liikkuvaa kohdetta on helpompi seurata kun pitkä piippu auttaa itsessään sitä tasaista liikettä. Joissain erittäin nopeissa tilanteissa tuo lyhyempi piippu saattaa olla hyvä ja nopeuttaa liikettä, muta pitkälti sekin on tottumis-kysymys. Itse kun olen noihin pitempiin piippuihin tottunut niin usein tuntuvat turhan perä-painoisilta nuo lyhytpiippuiset skeet haulikot.
        Ja tuosta maksimissaan 35 metrin ampumamatkasta en viitsi alkaa tässä kommentoimaan ;)

        Pitkäpiippuisella hanhihaulikolla 90 metriä on ollut pisin matka jolta hanhi on jäänyt. Pitemmällekin olen kokeillut.


      • KatkaistuBaikal?
        HaulikkoPate kirjoitti:

        Pitkäpiippuisella hanhihaulikolla 90 metriä on ollut pisin matka jolta hanhi on jäänyt. Pitemmällekin olen kokeillut.

        Eikös tässä Joulun hutakoilla ollut Erälehdessä kuvat, jossa joku hemmo oli oli laitattanut Baikaliin tuplapituisen piipun. Ts. vanhan piipun jatkeeksi oli aseseppä suutaroinut vielä toisen Baikalin piipun. Oli siellä mainintoja peitosta ja ampumamatkoista tuolla superpiipulla. Käytännössä ei tapahtunut mitään tai korkeintaan peitto ja upotus vain huononi kuin piipunpituus tuplaantui.

        Olen minäkin kokeillut ampua haulikolla vaikka mille matkalle. Kokemuksen myötä sitten on aikanaan oppinut, että turha sitä on eläinparkaa kivittää ylipitkille matkoille. Jos tuurilla joku hauli osuu, niin raanakko siitä vaan syntyy. ( raanakko, raanaan ammmuttu = haavoittunut eläin, joka pystyy pakenemaan ja usein jalkamiehenä ihan löytymättömiin, jos ei ole koiraa völjyssä. suom.huom).


      • Kozel beer
        KatkaistuBaikal? kirjoitti:

        Eikös tässä Joulun hutakoilla ollut Erälehdessä kuvat, jossa joku hemmo oli oli laitattanut Baikaliin tuplapituisen piipun. Ts. vanhan piipun jatkeeksi oli aseseppä suutaroinut vielä toisen Baikalin piipun. Oli siellä mainintoja peitosta ja ampumamatkoista tuolla superpiipulla. Käytännössä ei tapahtunut mitään tai korkeintaan peitto ja upotus vain huononi kuin piipunpituus tuplaantui.

        Olen minäkin kokeillut ampua haulikolla vaikka mille matkalle. Kokemuksen myötä sitten on aikanaan oppinut, että turha sitä on eläinparkaa kivittää ylipitkille matkoille. Jos tuurilla joku hauli osuu, niin raanakko siitä vaan syntyy. ( raanakko, raanaan ammmuttu = haavoittunut eläin, joka pystyy pakenemaan ja usein jalkamiehenä ihan löytymättömiin, jos ei ole koiraa völjyssä. suom.huom).

        40 metriä on jo kova matka haulikolle jos on vastuullinen metsästäjä. Silloinkin pitää olla kuvio kohdallaan, eli paukun tulee sopia aseeseen.
        Pitäis hirttää pienistä pippeleistään nuo pojat jotka ampuvat liian pitkille matkoille ja haavoittaa riistaa.


      • Rooster77
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Joissakin hommissa toi pitkä piippu on kyllä parempi. Esimerkiksi juurikin noilta pitemmiltä matkoilta liikkuvaa kohdetta on helpompi seurata kun pitkä piippu auttaa itsessään sitä tasaista liikettä. Joissain erittäin nopeissa tilanteissa tuo lyhyempi piippu saattaa olla hyvä ja nopeuttaa liikettä, muta pitkälti sekin on tottumis-kysymys. Itse kun olen noihin pitempiin piippuihin tottunut niin usein tuntuvat turhan perä-painoisilta nuo lyhytpiippuiset skeet haulikot.
        Ja tuosta maksimissaan 35 metrin ampumamatkasta en viitsi alkaa tässä kommentoimaan ;)

        "liikkuvaa kohdetta on helpompi seurata kun pitkä piippu auttaa itsessään sitä tasaista liikettä"

        -mitä tarkoitat?? MInkä riistalajin metsästyksessä? Jotenkin tuntuu että kanalintumetsällä se ampumatilanne on aina nopea ja siksi pitkät piiåut tiellä.


      • OrginalCheyenne
        Rooster77 kirjoitti:

        "liikkuvaa kohdetta on helpompi seurata kun pitkä piippu auttaa itsessään sitä tasaista liikettä"

        -mitä tarkoitat?? MInkä riistalajin metsästyksessä? Jotenkin tuntuu että kanalintumetsällä se ampumatilanne on aina nopea ja siksi pitkät piiåut tiellä.

        No kyllä toi teerikin usein pellon tai suon reunassa on hyvinkin pitkän matkaa seurattavissa...
        Eikä muuten ollut tossa alkuperäisessä kysymyksessä edes määritetty mitä meinaa metsästää eikä missä päin...
        Ihan erilaisiahan on tilanteet jossain savon risukoissa kuin varsinais-suomen pelloilla...


      • pitkä ja pätkä

        Ei se vanhan Huskun metrin mittainen piippu ihan huuhaata ollut, vaikka ihan varmasti niitä kaatomatkoja liioiteltiin. Niillä Huskuilla ja muillakin ammuttiin aikanaan yleisesti mustalla ruudilla. Täyden palamisen mustaruuti saavutti pitkällä piipulla. Savuttomilla ruudeilla palaminen on paljon nopeampaa. Kun esimerkiksi ammun nykyaikaisella haulikolla puhtailla piipuilla laukauset, niin ruudin palojäämiä on vain osalla piipusta. Noin 20-30 cm ennen piipun suuta putki on aivan puhdas! Silloin ruuti on jo palanut. Kuitenkin on todettu, että nykyaikaisten haulikoiden lyhyempipiippuiset versiot antavat hieman pitempipiippuisia alemmat lähtönopeusarvot.


    • Tadzio de Santis

      Omassa baikalissa on pitkähkö piippu, tottumiskysymys, sopii noin yleisaseeksi. Päällekkäispiippuisessa khanissa isällä on normipiiput, drillingissä taas huomattavasti lyhyemmät. Kaikilla on tullut itsekin ammuttua.

      Noita hanhipyssyjä, pitkäpiippuisia husqvarnoja sun muita oli kai enemmän mustaruutiaikaan, kerkesi savutonta hitaampi ruuti palaa paremmin. Lankomiehellä oli jostain isoisän jäljiltä tällainen husqvarna, jossa patruuna oli vain ilmanaikuisen läpän takana. Alunperin sotilaskivääriksi suunniteltu kuulemma. Lankomies ei näistä seikoista tiennyt eikä ollut niin kiinnostunut, oli työntänyt piippuun uudenmallisen, savuttoman patruunan. Mies oli selvinnyt ihmeen vähillä vammoilla, haulikko ei.

    • Potifar

      Jos ajatellaan järjellä eikä tunteella niin pitkästä piipusta ei ole juurikaan hyötyä. Ehkä haulikon suuntauksen ja painon osalta pitkä piippu voi olla kompromissi. Raskas ase potkaisee vähemmän ja pitkää kankea pitkin on helpompi tähdätä.

      Teknisesti ajatellessa ruuti palaa ja synnyttää kaasuja jotka kiihdyttää ammusta. Kun ruuti on palannut loppuun ja painekäyrä alkaa laskea niin myös ammuksen kiihtyvyys laskee piipussa. Haulikon ruuti on nopeapaloista kuten myös pistooleissa käytetään "haulikon ruutia". Pitkä piippu ei siis tuo tehoa lisää. Teoriassa haulikkoon riittäisi 30cm piippu aivan hyvin. Se olisi optimi pituus painekäyrää ajatellen. Lähtönopeus olisi jotakuinkin sama kuin vaikka 70 cm piipulla. Esim. 9mm parabellum pistoolissa on piipunpituus vain jotain 10 cm luokkaa. Silti samalla "haulikkoruudilla" saadaan pistoolista jopa lähes 400m/s lähtönopeuksia. Sellaista ruutia ei ole olemassakaan joka antaisi tasaisen kiihtyvyyden ammukselle ylipitkässä piipussa. Ei ainakaan kiväärin kaliberisissa piipuissa. Siis alle 20mm.

      • lyhyellä on pärjätty

        Metsässä ammuttaessa tilanteet nopeita ja pitkä piippu ei ole kuin tiellä. Sorsa- ja hanhimetsällä siitä voi ollakin hyötyä.


      • Anonyymi

        Vanha juttu, mutta toveri unohtaa mustanruudin. 🌚🌚🌚


    • Onko niitä?

      Minkä merkkisiä haulikoita on, missä on lyhyt piippu. Puolaria ja pumppua kahtelisin.

    • heittolaukaus

      Joskus kauan sitten erälehdessä testattiin piipun pituutta ja siinä todettiin että pisimmissä ja lyhimmissä piipuissa lähtönopeus oli pienempi kuin "normaali mittaisissa". Hyvin lyhyessä piipussa paine ei ehdi kiihdyttä haulia maksinopeuteen, kun piippu loppuu ja taas hyvin pitkässä piipussa potkuu loppuu ja piippu lopussa jo jarruttaa haulia.

      Periaatteessa pitkällä piipulla on helpompi tähdätä, mutta haulikon pitäisi sopia ampujalle niin että sillä ei tarvi tähdätä vaan se on aina riittävästi kohdillaan kun suuntaa aseen maaliin. Lyhyt piippu on nopeampi käännellä ja on vähemmän tiellä.

      Itse harrastan kanalintujen sekä jänisten metsästystä ilman koiraa ja varmaan 40% riistatilanteista on sellaisia että nopea laukaus on se jolla jotain saa jos on saadakseen. 50% on liian kaukana haulikolle. Ja ne 5% on sellaisia että pääsee rauhassa tähtäilemään halulikon kantamalla olevaa riistaa.

    • piiitkä piiippu

      Minä jatkoin puoliautomaattihaulikkoni piippua ihan tavallisella vesijohtoputkella puolisentoista metriä, ihan huimia kasoja tekee vielä 150 metriin, pisin ampumamatka ehkä noin 200-250 metriä, teeri tippuu sukkana alas. Migillä hitsasin putken piippuun kiinni.

      • KaariPutki

        Minä tein saman, mutta laitoin siihen 90 asteen mutkan niin pystyn ampumaan sillä kulman taakse ja kivien ympäri salaa ettei lintu karkaa.


    • juipe62

      Kyllä vähän sirittää..nuilla PUTKI-miehillä..tainneet saada mettästysluvan paikallisen aikkarin iltalinjan lvi-aikuisopettajalta..juu,mutta kyllä piipusta hyötyäkin on..pitkäpiippuisen haulikon päällä voi vaikka nuotiolla kuivatellä sukat ja rukkaset samalla kertaa..vieretysten ..heh heh..

    • pituus.ja.taito

      Eikös se pitkä piippu ole myös turvallisuustekijä? Lyhyellä tussarilla osoittaa helpommin itseensä, vaikkei olisi edes tarkoitus.

    • taitojapituus

      "30" tuuman piiput ja niissä vielä vaihtosupistimet niin on paras mitta metsästyshaulikkoon ja radallakin käy . Tuon mittaisilla kun opetellut osumaan niin suht kaukaakin vielä saa riistaa .

    • yeryerbn

      Haulikon piipun pituudella ei ole niin suurta merkitystä kuin ampumataidolla, se on tärkeää tiedän kokemuskesta ammunnan harrastajana ja kilpa ampujana.

    • Anonyymi

      Piipun pituuden määrää ainoastaan ruudin palamisnopeus.piipun pituudella ei nykypäivänä ole mitään tekemistä ampumamatkan kanssa .kysyisin siis että minkä mittaisessa piipussa kerkiää kaikki ruuti palaa piipussa?vaikka RC 38grammane kuti?

    • Anonyymi

      Pitkän piipun vaikutuksesta oli kirjoitus Erä-lehdessä 2/90 .
      Vertailtavina oli 36 " ja 28" piipuilla olevat Tikka 97 haulikot, kirjoittajana PS.
      Nopeuksissa oli PARHAIMMILAAN eroa 25 % 36 tuumaisen eduksi.
      Läpäisyssä oli PARHAIMILLAAN eroa 17 % 36" eduksi.
      Kuvioissa oli havaittavissa 36"lla lievää paremmuutta.
      Loppukommentteina oli kuitenkin :
      -"Taas kerran tuli nähtyä, miten haulikkoammunnassa muuttujia on enemmän.."
      -"...että ehkä pitkässä piipussa on sittenkin villoja, ainakin huolellisesti valitun patruunan kanssa."
      Lisäksi huomautettiin : "hyvä metsästäjä ei koskaan syyllisty ylipitkältä matkalta ampumiseen."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe