Kauankohan suunnilleen kestää kivuliaan herpeskeratiitin paraneminen oireettomaksi?? Sain lääkityksen eli asikloviirivoiteen eilen, mutta vaiva on ollut jo tiistaista asti. Aluksi oli diagnoosina "tavallinen" silmätulehdus, vaikka sanoin herpeksen olleen minulla ennenkin. Ei diagnoosi nytkään varma ole, koska sen teki yleislääkäri tosin konsultoiden silmälääkäriä. Huomenna silmäpolille. Koko ajan vain menee tuskallisemmaksi. Valonarkuus ja roskatunne on välillä tuskallista. Näkökin on heikentynyt sumeksi. Koko ajan merirosvolappu ja aurinkolasit päässä. Tekee tuskaa kestää huomiseen. Sanoin kyllä näön heikentymisestä jne. Diagnoosi ei ollut sikälikään muuten varma, että silmässä on kaksi pallomaista pesäkettä, jotka eivät täysin varmuudella ole havumaisia. Silmä ei rähmi paljoakaan.
Kuinka kauna siis ehkä kestää ja tarvitseeko pelätä pysyvää näön alenemaa? Mitä poikkeuksellista tautiin sairastuneiden sen hetkisessä elämäntilanteessa on ollut? Itsellä lähinnä paranemisvaiheessa oleva flunssa eli räkätauti ja hampaanjuuritulehdus.
Viimeksi kun minulla oli herpeskeratiitti, sai poikani tartuntana herpestomatiitin (suutulehdus), josta oli sairaalassa kun oli niin pieni eikä pystynyt syömään...
herpeskeratiitin paraneminen
8
3304
Vastaukset
- Antilasik
Tuosta löytyy jotain vastausta
http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/0009137 - toipumisia
sairaselustasi. Eikö sinulta otettu näytteitä silmästä??? Minulta ainakin otettiin kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin kun sairastelin silmiäni viimeksi. Minulla syypää oli adenovirus (nyt liki vuoden kuluttua alan vasta olla terve sen suhteen!!)
- jhhjk
Ei otettu näytteitä, koska diagnoosi on selvä hs-viruksen aiheuttaman oksamaisen eroosiokuvion takia. Diagnoosia vahvistaa sekin, että minulla on ennenkin ollut sama juttu ja poika sai tartunnan suutulehduksena.
Silmäpololiila sanottiin eilen, että paraneminen kestää viikon verran. Näkö ei alennu, koska minun tapauksessani rakkulat eivät ole näköalueen päällä. Tuskaa on vieläkin, mutta helpottaa. Lääkkeenä voidetta ja tabletteja, asikloviiriä. - .hmmmmm
jhhjk kirjoitti:
Ei otettu näytteitä, koska diagnoosi on selvä hs-viruksen aiheuttaman oksamaisen eroosiokuvion takia. Diagnoosia vahvistaa sekin, että minulla on ennenkin ollut sama juttu ja poika sai tartunnan suutulehduksena.
Silmäpololiila sanottiin eilen, että paraneminen kestää viikon verran. Näkö ei alennu, koska minun tapauksessani rakkulat eivät ole näköalueen päällä. Tuskaa on vieläkin, mutta helpottaa. Lääkkeenä voidetta ja tabletteja, asikloviiriä.Miksiköhän tabletteja? Sarveiskalvo on suoneton ja tabut eivät pääse sarveiskalvon epiteelille millään. Siksi on voide.
- jhhjk
.hmmmmm kirjoitti:
Miksiköhän tabletteja? Sarveiskalvo on suoneton ja tabut eivät pääse sarveiskalvon epiteelille millään. Siksi on voide.
Olen kyllä kuullut ennenkin tähän vaivaan tabletteja määrättävän. Kulkeutuuhan sarveiskalvoon muitakin aineita, ja vaikka asikloviiri iso molekyyli onkin, niin voihan se imeytyä passiivisen kuljetuksen mukana osmoottisesti? Samapa tuo, nykyään asikloviiritabletit ovat varsin edullisia verrattuna muutaman vuoden takaiseen...
- .joo-o
jhhjk kirjoitti:
Olen kyllä kuullut ennenkin tähän vaivaan tabletteja määrättävän. Kulkeutuuhan sarveiskalvoon muitakin aineita, ja vaikka asikloviiri iso molekyyli onkin, niin voihan se imeytyä passiivisen kuljetuksen mukana osmoottisesti? Samapa tuo, nykyään asikloviiritabletit ovat varsin edullisia verrattuna muutaman vuoden takaiseen...
Huuleen ok.
Mutta jos silmään laittaa jo voidetta eli saa kunnon pitoisuudet paikallisesti pintaan niin ei sillä tabulla kyllä ole mitään roolia. Lisää vaan herpesvirusten mahdollisuutta kehittää asikloviiriresistenssiä eli jatkomahikset voittaa oma virus huononee. Hinta ei olekaan se juttu tietenkään, eli ei ole ihan sama. Kannattaa kysyä ens kerralla miks tabuja kun sarveiskalvossa ei ole suonia mitä pitkin saatais mitään järkeviä pitoisuuksia kohdekudokseen. Jos on sidekalvon (hankala) herpestulehdus ja jonkun aiemman sarveiskalvovian takia sarveiskalvo ei kestäis sidekalvon hoitoa voiteilla niin sitten voi antaa tabua, sidekalvolla on kunnon suonet ja tehoaa.
Ainoa syy tabuun nyt vois olla että on kans selkeä iriittireaktio ja halutaan sammuttaa värikalvon tulehdusreaktiota. - joku vain.
.joo-o kirjoitti:
Huuleen ok.
Mutta jos silmään laittaa jo voidetta eli saa kunnon pitoisuudet paikallisesti pintaan niin ei sillä tabulla kyllä ole mitään roolia. Lisää vaan herpesvirusten mahdollisuutta kehittää asikloviiriresistenssiä eli jatkomahikset voittaa oma virus huononee. Hinta ei olekaan se juttu tietenkään, eli ei ole ihan sama. Kannattaa kysyä ens kerralla miks tabuja kun sarveiskalvossa ei ole suonia mitä pitkin saatais mitään järkeviä pitoisuuksia kohdekudokseen. Jos on sidekalvon (hankala) herpestulehdus ja jonkun aiemman sarveiskalvovian takia sarveiskalvo ei kestäis sidekalvon hoitoa voiteilla niin sitten voi antaa tabua, sidekalvolla on kunnon suonet ja tehoaa.
Ainoa syy tabuun nyt vois olla että on kans selkeä iriittireaktio ja halutaan sammuttaa värikalvon tulehdusreaktiota.Jotkut joutuvat syömään asikloviiritabletteja joka päivä nimenomaan herpeskeratiitin estolääkityksenä.
(Jännää juttu ettei 10 6 ole 16...) - .totta
joku vain. kirjoitti:
Jotkut joutuvat syömään asikloviiritabletteja joka päivä nimenomaan herpeskeratiitin estolääkityksenä.
(Jännää juttu ettei 10 6 ole 16...)Joo, silloin pyritään estämään sen viruksen aktivoituminen siellä jossain majapaikassaan. Kun tauti on jo päällä, niin voide riittää. Estolääkitys ei ole sama kuin taudin hoito.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723