Mersusta halonteko kone

Ingsingjööri

Joo elikkä ens kesäksi oisi tarkoitus rakennella wanhasta 123 koppasesta mesestä halontekokone.
ajatuksena olisi kytkeä alla olevien koneiden periaatteella särkijä suoraan vetariin kiini, taikka sitten perän kautta. (bilke kone, mottimaster, biomaster, klapituiko, kalikkakone ) nämä kaikki ovat siis saman tapasia laitteita googlettamalla löyty lisää mikäli nuo sanat eivät kerro mitään. ja jos perän kautta niin toisella akselille voisi kyhätä vaikka ruuvi halkasijan.

Niin aattelin kirjata tänne että onko kukaan muu koskaan tehnyt tämmöstä että autosta halonteko kone...
minkälaisin tuloksin, kesällä kun aikaa riittää niin oisi mukava kokoeilla moista härveliä, muuten auto menisi jo kierrätykseen. mutta tekniikka pelaa seon se 200 Diishell 55kaakkinen puoli miljoonaa ajettu. mutta käy ja kulkee edelleen.

niin ja meinasin siis itse tehdä tuon halkoma osan tuohon. seon niin yksinkertainen mekanismi... ettei kannata maksaa 4000 € tuosta laitoksesta.

14

1453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arska11111

      idea on aivan loistava joten tuumasta toimeen. siis suunittele kojemosi hyvin sillä mesen merkki
      ei takaa kuin tielle jäämisen. se perän käyttö toimii aina naisten kanssa mutta mesen kanssa
      täytyisi olla lukkoperä... ps. mulla on muuten aivan joutilas 124 tekniikka kunnossa mutta
      koria en viitsi enää alkaa hitsailemaan. vastailehan jos kiinnostaa kun itsekin olen valmis auttaan.

      • Ingsingjööri

        ka entiedä tuleeko siitä mitään muutakuin läjä paskaa mutta ajattelin kokeilla ja kysellä jos joku muukin on tämmöiseen härveliin perehtynyt. perää löytyy omastakin takaa sitä nais mallia ja mersumallia. Minulla on täysin ajokuntoinen mese tuolla tallissa mutta sen verran paska ettei mene enää leimasta läpi tekniikka siis kunnossa.. En tarte sssata kakss nelosia sulta.. kiitos vaan kuitenni. Juu tosiaan se perä pitäisi muuttaa 100% lukkoon... Mutta mitäs sitten jos on niin tiukka puu ettei se mene halki vaan särkee koko paskan pahimmassa tapauksessa olisiko siihen olemassa jotain joka estäisi perän paskaksi menon.


      • Ingsingjööri
        Ingsingjööri kirjoitti:

        ka entiedä tuleeko siitä mitään muutakuin läjä paskaa mutta ajattelin kokeilla ja kysellä jos joku muukin on tämmöiseen härveliin perehtynyt. perää löytyy omastakin takaa sitä nais mallia ja mersumallia. Minulla on täysin ajokuntoinen mese tuolla tallissa mutta sen verran paska ettei mene enää leimasta läpi tekniikka siis kunnossa.. En tarte sssata kakss nelosia sulta.. kiitos vaan kuitenni. Juu tosiaan se perä pitäisi muuttaa 100% lukkoon... Mutta mitäs sitten jos on niin tiukka puu ettei se mene halki vaan särkee koko paskan pahimmassa tapauksessa olisiko siihen olemassa jotain joka estäisi perän paskaksi menon.

        http://www.youtube.com/watch?v=6RR9DsPLGL8&feature=quicklist

        tässä yksi malli siitä halonteko koneesta jonka rakentaisin mersuuni kiini ja tuon halko koneen tietysti myös itse rakentaisin.


      • yritäees
        Ingsingjööri kirjoitti:

        ka entiedä tuleeko siitä mitään muutakuin läjä paskaa mutta ajattelin kokeilla ja kysellä jos joku muukin on tämmöiseen härveliin perehtynyt. perää löytyy omastakin takaa sitä nais mallia ja mersumallia. Minulla on täysin ajokuntoinen mese tuolla tallissa mutta sen verran paska ettei mene enää leimasta läpi tekniikka siis kunnossa.. En tarte sssata kakss nelosia sulta.. kiitos vaan kuitenni. Juu tosiaan se perä pitäisi muuttaa 100% lukkoon... Mutta mitäs sitten jos on niin tiukka puu ettei se mene halki vaan särkee koko paskan pahimmassa tapauksessa olisiko siihen olemassa jotain joka estäisi perän paskaksi menon.

        laita räikkä kartaanin ja klapikoneen väliin niin ei hajoita mitään jos hirttää kiinni.


    • halkaisuruuvia?

      Jos kerran suunnittelet tekeväsi ns giljotiinikoneen? Välitysten kanssa tarvii olla tarkkana, esim Klapi-Tuiko:n nykyinen valmistaja ilmoittaa VOA:n suurimmaksi nopeudeksi 400rpm!

      • Ingsingjööri

        Niin joskus on isompiakin honka pölkkyjä 40 cm ylöspäin halkaisija. ja tuohon giljotiiniin ei mene kuin 20cm halkaisijaltaa. ja mahan tehä vähän pienemmän giljotiinin ettei ihan niin järeä kuin rattorikäyttöinen. Eli joku 15 cm halkasijan max ralikka.


      • Klapi-Tuiko.
        Ingsingjööri kirjoitti:

        Niin joskus on isompiakin honka pölkkyjä 40 cm ylöspäin halkaisija. ja tuohon giljotiiniin ei mene kuin 20cm halkaisijaltaa. ja mahan tehä vähän pienemmän giljotiinin ettei ihan niin järeä kuin rattorikäyttöinen. Eli joku 15 cm halkasijan max ralikka.

        Sen verran olen sen välityksiin tutustunut, että VOA:lta menee ketju kuljettimen alapäähän (suhde 1:1), josta lähtee terän pyörityksen ketju (suhde n. 7:1). Kuljettimen alarulla siis pyörii samaa nopeutta akselin kanssa, mutta terä vain n.1/7-osan siitä. En ole mitannut ketjupyöriä, silmämääräisesti arvioituja.


      • Ingsingjööri
        Klapi-Tuiko. kirjoitti:

        Sen verran olen sen välityksiin tutustunut, että VOA:lta menee ketju kuljettimen alapäähän (suhde 1:1), josta lähtee terän pyörityksen ketju (suhde n. 7:1). Kuljettimen alarulla siis pyörii samaa nopeutta akselin kanssa, mutta terä vain n.1/7-osan siitä. En ole mitannut ketjupyöriä, silmämääräisesti arvioituja.

        olen demonstroinut sitä veto hommaa nyt tässä kotosalla ja totesin että sen pienen ketjupyörän täytyy pyöriä nopeasti ja sen halkaisija olisi noin 10-15 cm ja sitten se itse terä kehä joka myös sisältää ulkokehällä ketjupyörän hampaat, tulisi olla noin 55 cm halkaisijaltaa. Ja nää yhistetää ketjulla. Joten kun pieni pyörittää suurta ratasta vauhdilla tulee siihen kuitenkin voimaa mutta iso pyörä pyörii siitä huolimatta suht rauhallisesti eli kerkeän syöttää puutakin sinne. ja nopeuttahan tietysti voin säätää ihan siitä kuinka paljon kaasua mersussa painetaan. pitää vaan muistaa laittaa flekti aina pyörintään ettei kone keitä :D

        ja se kuljetin yhistetään akselilla ja toisella 10-15 cm halkaisijaltaan olevalla ketjupyörällä samaan akseliin tämän ekan pikku ketjupyörän kanssaa.

        niin ja mercedes antaa moottori tehoa 41 kw ja myytävät valmiit tuikot ja muut vaativat 25 kw tehon. eli pitäisi ainakin siinä mielessä riittää rahkeet meeesussa. ja ja välityksellähän sitä saa muuteltua kätevästi.

        mitä suurempi terä kehä sitä hitaammin se pyörii.
        mitä pitempi halkaisu piikki sitä vähemmän voimaa se vaatii itse puun katkaisuun, niinkuin varhaisissa tuikoissa oli piikki vain 10 cm pitkä kun taas uudemmissa esim mottimasterissa seon ainakin 20 cm. halkaisee hyvin ja katkaisee vaivattomasti.

        jaa mitäs vielä


      • Ingsingjööri
        Klapi-Tuiko. kirjoitti:

        Sen verran olen sen välityksiin tutustunut, että VOA:lta menee ketju kuljettimen alapäähän (suhde 1:1), josta lähtee terän pyörityksen ketju (suhde n. 7:1). Kuljettimen alarulla siis pyörii samaa nopeutta akselin kanssa, mutta terä vain n.1/7-osan siitä. En ole mitannut ketjupyöriä, silmämääräisesti arvioituja.

        olen demonstroinut sitä veto hommaa nyt tässä kotosalla ja totesin että sen pienen ketjupyörän täytyy pyöriä nopeasti ja sen halkaisija olisi noin 10-15 cm ja sitten se itse terä kehä joka myös sisältää ulkokehällä ketjupyörän hampaat, tulisi olla noin 55 cm halkaisijaltaa. Ja nää yhistetää ketjulla. Joten kun pieni pyörittää suurta ratasta vauhdilla tulee siihen kuitenkin voimaa mutta iso pyörä pyörii siitä huolimatta suht rauhallisesti eli kerkeän syöttää puutakin sinne. ja nopeuttahan tietysti voin säätää ihan siitä kuinka paljon kaasua mersussa painetaan. pitää vaan muistaa laittaa flekti aina pyörintään ettei kone keitä :D

        ja se kuljetin yhistetään akselilla ja toisella 10-15 cm halkaisijaltaan olevalla ketjupyörällä samaan akseliin tämän ekan pikku ketjupyörän kanssaa.

        niin ja mercedes antaa moottori tehoa 41 kw ja myytävät valmiit tuikot ja muut vaativat 25 kw tehon. eli pitäisi ainakin siinä mielessä riittää rahkeet meeesussa. ja ja välityksellähän sitä saa muuteltua kätevästi.

        mitä suurempi terä kehä sitä hitaammin se pyörii.
        mitä pitempi halkaisu piikki sitä vähemmän voimaa se vaatii itse puun katkaisuun, niinkuin varhaisissa tuikoissa oli piikki vain 10 cm pitkä kun taas uudemmissa esim mottimasterissa seon ainakin 20 cm. halkaisee hyvin ja katkaisee vaivattomasti.

        jaa mitäs vielä


      • Ingsingjööri
        Ingsingjööri kirjoitti:

        olen demonstroinut sitä veto hommaa nyt tässä kotosalla ja totesin että sen pienen ketjupyörän täytyy pyöriä nopeasti ja sen halkaisija olisi noin 10-15 cm ja sitten se itse terä kehä joka myös sisältää ulkokehällä ketjupyörän hampaat, tulisi olla noin 55 cm halkaisijaltaa. Ja nää yhistetää ketjulla. Joten kun pieni pyörittää suurta ratasta vauhdilla tulee siihen kuitenkin voimaa mutta iso pyörä pyörii siitä huolimatta suht rauhallisesti eli kerkeän syöttää puutakin sinne. ja nopeuttahan tietysti voin säätää ihan siitä kuinka paljon kaasua mersussa painetaan. pitää vaan muistaa laittaa flekti aina pyörintään ettei kone keitä :D

        ja se kuljetin yhistetään akselilla ja toisella 10-15 cm halkaisijaltaan olevalla ketjupyörällä samaan akseliin tämän ekan pikku ketjupyörän kanssaa.

        niin ja mercedes antaa moottori tehoa 41 kw ja myytävät valmiit tuikot ja muut vaativat 25 kw tehon. eli pitäisi ainakin siinä mielessä riittää rahkeet meeesussa. ja ja välityksellähän sitä saa muuteltua kätevästi.

        mitä suurempi terä kehä sitä hitaammin se pyörii.
        mitä pitempi halkaisu piikki sitä vähemmän voimaa se vaatii itse puun katkaisuun, niinkuin varhaisissa tuikoissa oli piikki vain 10 cm pitkä kun taas uudemmissa esim mottimasterissa seon ainakin 20 cm. halkaisee hyvin ja katkaisee vaivattomasti.

        jaa mitäs vielä

        ka tuli sitten tuo teksi kahteen kertaan kun jumitti selain ekalla yrityksellä .... perssetti


    • klapikalle

      Itsellä on ollut suunnitelmissa pajeron muuteleminen traktorikäyttöisen klapisirkkelin eteen.
      Tarkoitus olisi tehdä kiinteä kolmipistekiinnitys auton perään ja jatkaa takakardaaniakselia tehden siittä voimanulosotto. Sitten kun haluaisi siirrellä konetta niin kytkisi nelivedon päälle niin saisi etuvedolla ajeltua.
      Tämmöisiä suunnitelmia minulla.. vanha pajeronraato seisoo tallin takana ja kun on vaan yks traktori pihassa ja sille olisi käyttöä rankakärryn vetelemisessä ja klapihäkkien siirtelyssä.
      Onkohan tuhoon tuomittu idea?

      • Ingsingjööri

        tuohan on mainio idea jos tosiaan käytössä on traktori, itselläni ei ole traktoria käytettävissä niin pitää kehitellä kone jonka voi kuljettaa auton peräkärryssä rankapinon luo.
        pitää olla vain tarkkana ettei perät mene rikki :D


      • nääs...

        Katsos vain ettei ole pajeron laatikossa ulos ottoa valmiina... Meinaa toiota landcruisereissa ja hiluxeissa sellaisia on. Samalla kun ryömit siellä alla niin katsoppas ettei ole mikään pää vaihteiston akselin pää näkysällä tai muutoin siten että saisi sen ulos oton rakennettua. Kompura Hiluxeissa toimi siten että jakovaihde vapaalle, nelonen silmään. Lavan puolelta kompuran remmit kireelle(kompuran kytkentä käyttöön) ja käsikaasulla kierroksia. jos sais voiman ulos jostain päävaihteiston ja jakovaihteen väliltä niin tuollaisella remmi systeemillä olisi helppo rakentaa kytkin...


      • klapeja pesään
        Ingsingjööri kirjoitti:

        tuohan on mainio idea jos tosiaan käytössä on traktori, itselläni ei ole traktoria käytettävissä niin pitää kehitellä kone jonka voi kuljettaa auton peräkärryssä rankapinon luo.
        pitää olla vain tarkkana ettei perät mene rikki :D

        Tein klapukoneen romutetusta pikapista,moottori nissan sd 22 n.60hv ,akseli otettiin laiterungon alle,polttoainesäiliö,pakoputket ym.kone on kiljotiini mallinen halkoo ja katkoo samalla kertaa,puristusvoima n. 12500kg ja sen verran kunnollinen pumppu koplattu vaihdelaatikon päähän että on myös nopea.Koneessa on myös kuljetin rakennnettuna. Konetta voi siirtää traktorilla tai autolla paikasta toiseen, tuulilasinpyyhkijän moottorista rakennettiin servo kaasu ja auton merkkivalot myös laitettin kojerasiaan kiinni.Konetta voi käyttää automaatilla rajakytkimin säädettynä tai erikseen jalkapolkimella jolloin voit tehdä sen mittaisen työliikkeen kun haluat.Minustakin tuntuu hullulta ajatus pyörittää klapukonetta kymmenien tuhansien traktoreilla ja siitä tämä ajatus ja toteutus lähti liikkeelle.Eikun romuille uusi elämä ja hyötykäyttöön.Koneella on tehty paljon jo puita ja on ollut toimintavarmaps.insinjöörille jos kehtaat laittaa sähköpostiosoitteen niin voin lähettää kuvan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe