Joo elikkä ens kesäksi oisi tarkoitus rakennella wanhasta 123 koppasesta mesestä halontekokone.
ajatuksena olisi kytkeä alla olevien koneiden periaatteella särkijä suoraan vetariin kiini, taikka sitten perän kautta. (bilke kone, mottimaster, biomaster, klapituiko, kalikkakone ) nämä kaikki ovat siis saman tapasia laitteita googlettamalla löyty lisää mikäli nuo sanat eivät kerro mitään. ja jos perän kautta niin toisella akselille voisi kyhätä vaikka ruuvi halkasijan.
Niin aattelin kirjata tänne että onko kukaan muu koskaan tehnyt tämmöstä että autosta halonteko kone...
minkälaisin tuloksin, kesällä kun aikaa riittää niin oisi mukava kokoeilla moista härveliä, muuten auto menisi jo kierrätykseen. mutta tekniikka pelaa seon se 200 Diishell 55kaakkinen puoli miljoonaa ajettu. mutta käy ja kulkee edelleen.
niin ja meinasin siis itse tehdä tuon halkoma osan tuohon. seon niin yksinkertainen mekanismi... ettei kannata maksaa 4000 € tuosta laitoksesta.
Mersusta halonteko kone
14
1453
Vastaukset
- arska11111
idea on aivan loistava joten tuumasta toimeen. siis suunittele kojemosi hyvin sillä mesen merkki
ei takaa kuin tielle jäämisen. se perän käyttö toimii aina naisten kanssa mutta mesen kanssa
täytyisi olla lukkoperä... ps. mulla on muuten aivan joutilas 124 tekniikka kunnossa mutta
koria en viitsi enää alkaa hitsailemaan. vastailehan jos kiinnostaa kun itsekin olen valmis auttaan.- Ingsingjööri
ka entiedä tuleeko siitä mitään muutakuin läjä paskaa mutta ajattelin kokeilla ja kysellä jos joku muukin on tämmöiseen härveliin perehtynyt. perää löytyy omastakin takaa sitä nais mallia ja mersumallia. Minulla on täysin ajokuntoinen mese tuolla tallissa mutta sen verran paska ettei mene enää leimasta läpi tekniikka siis kunnossa.. En tarte sssata kakss nelosia sulta.. kiitos vaan kuitenni. Juu tosiaan se perä pitäisi muuttaa 100% lukkoon... Mutta mitäs sitten jos on niin tiukka puu ettei se mene halki vaan särkee koko paskan pahimmassa tapauksessa olisiko siihen olemassa jotain joka estäisi perän paskaksi menon.
- Ingsingjööri
Ingsingjööri kirjoitti:
ka entiedä tuleeko siitä mitään muutakuin läjä paskaa mutta ajattelin kokeilla ja kysellä jos joku muukin on tämmöiseen härveliin perehtynyt. perää löytyy omastakin takaa sitä nais mallia ja mersumallia. Minulla on täysin ajokuntoinen mese tuolla tallissa mutta sen verran paska ettei mene enää leimasta läpi tekniikka siis kunnossa.. En tarte sssata kakss nelosia sulta.. kiitos vaan kuitenni. Juu tosiaan se perä pitäisi muuttaa 100% lukkoon... Mutta mitäs sitten jos on niin tiukka puu ettei se mene halki vaan särkee koko paskan pahimmassa tapauksessa olisiko siihen olemassa jotain joka estäisi perän paskaksi menon.
http://www.youtube.com/watch?v=6RR9DsPLGL8&feature=quicklist
tässä yksi malli siitä halonteko koneesta jonka rakentaisin mersuuni kiini ja tuon halko koneen tietysti myös itse rakentaisin. - yritäees
Ingsingjööri kirjoitti:
ka entiedä tuleeko siitä mitään muutakuin läjä paskaa mutta ajattelin kokeilla ja kysellä jos joku muukin on tämmöiseen härveliin perehtynyt. perää löytyy omastakin takaa sitä nais mallia ja mersumallia. Minulla on täysin ajokuntoinen mese tuolla tallissa mutta sen verran paska ettei mene enää leimasta läpi tekniikka siis kunnossa.. En tarte sssata kakss nelosia sulta.. kiitos vaan kuitenni. Juu tosiaan se perä pitäisi muuttaa 100% lukkoon... Mutta mitäs sitten jos on niin tiukka puu ettei se mene halki vaan särkee koko paskan pahimmassa tapauksessa olisiko siihen olemassa jotain joka estäisi perän paskaksi menon.
laita räikkä kartaanin ja klapikoneen väliin niin ei hajoita mitään jos hirttää kiinni.
- halkaisuruuvia?
Jos kerran suunnittelet tekeväsi ns giljotiinikoneen? Välitysten kanssa tarvii olla tarkkana, esim Klapi-Tuiko:n nykyinen valmistaja ilmoittaa VOA:n suurimmaksi nopeudeksi 400rpm!
- Ingsingjööri
Niin joskus on isompiakin honka pölkkyjä 40 cm ylöspäin halkaisija. ja tuohon giljotiiniin ei mene kuin 20cm halkaisijaltaa. ja mahan tehä vähän pienemmän giljotiinin ettei ihan niin järeä kuin rattorikäyttöinen. Eli joku 15 cm halkasijan max ralikka.
- Klapi-Tuiko.
Ingsingjööri kirjoitti:
Niin joskus on isompiakin honka pölkkyjä 40 cm ylöspäin halkaisija. ja tuohon giljotiiniin ei mene kuin 20cm halkaisijaltaa. ja mahan tehä vähän pienemmän giljotiinin ettei ihan niin järeä kuin rattorikäyttöinen. Eli joku 15 cm halkasijan max ralikka.
Sen verran olen sen välityksiin tutustunut, että VOA:lta menee ketju kuljettimen alapäähän (suhde 1:1), josta lähtee terän pyörityksen ketju (suhde n. 7:1). Kuljettimen alarulla siis pyörii samaa nopeutta akselin kanssa, mutta terä vain n.1/7-osan siitä. En ole mitannut ketjupyöriä, silmämääräisesti arvioituja.
- Ingsingjööri
Klapi-Tuiko. kirjoitti:
Sen verran olen sen välityksiin tutustunut, että VOA:lta menee ketju kuljettimen alapäähän (suhde 1:1), josta lähtee terän pyörityksen ketju (suhde n. 7:1). Kuljettimen alarulla siis pyörii samaa nopeutta akselin kanssa, mutta terä vain n.1/7-osan siitä. En ole mitannut ketjupyöriä, silmämääräisesti arvioituja.
olen demonstroinut sitä veto hommaa nyt tässä kotosalla ja totesin että sen pienen ketjupyörän täytyy pyöriä nopeasti ja sen halkaisija olisi noin 10-15 cm ja sitten se itse terä kehä joka myös sisältää ulkokehällä ketjupyörän hampaat, tulisi olla noin 55 cm halkaisijaltaa. Ja nää yhistetää ketjulla. Joten kun pieni pyörittää suurta ratasta vauhdilla tulee siihen kuitenkin voimaa mutta iso pyörä pyörii siitä huolimatta suht rauhallisesti eli kerkeän syöttää puutakin sinne. ja nopeuttahan tietysti voin säätää ihan siitä kuinka paljon kaasua mersussa painetaan. pitää vaan muistaa laittaa flekti aina pyörintään ettei kone keitä :D
ja se kuljetin yhistetään akselilla ja toisella 10-15 cm halkaisijaltaan olevalla ketjupyörällä samaan akseliin tämän ekan pikku ketjupyörän kanssaa.
niin ja mercedes antaa moottori tehoa 41 kw ja myytävät valmiit tuikot ja muut vaativat 25 kw tehon. eli pitäisi ainakin siinä mielessä riittää rahkeet meeesussa. ja ja välityksellähän sitä saa muuteltua kätevästi.
mitä suurempi terä kehä sitä hitaammin se pyörii.
mitä pitempi halkaisu piikki sitä vähemmän voimaa se vaatii itse puun katkaisuun, niinkuin varhaisissa tuikoissa oli piikki vain 10 cm pitkä kun taas uudemmissa esim mottimasterissa seon ainakin 20 cm. halkaisee hyvin ja katkaisee vaivattomasti.
jaa mitäs vielä - Ingsingjööri
Klapi-Tuiko. kirjoitti:
Sen verran olen sen välityksiin tutustunut, että VOA:lta menee ketju kuljettimen alapäähän (suhde 1:1), josta lähtee terän pyörityksen ketju (suhde n. 7:1). Kuljettimen alarulla siis pyörii samaa nopeutta akselin kanssa, mutta terä vain n.1/7-osan siitä. En ole mitannut ketjupyöriä, silmämääräisesti arvioituja.
olen demonstroinut sitä veto hommaa nyt tässä kotosalla ja totesin että sen pienen ketjupyörän täytyy pyöriä nopeasti ja sen halkaisija olisi noin 10-15 cm ja sitten se itse terä kehä joka myös sisältää ulkokehällä ketjupyörän hampaat, tulisi olla noin 55 cm halkaisijaltaa. Ja nää yhistetää ketjulla. Joten kun pieni pyörittää suurta ratasta vauhdilla tulee siihen kuitenkin voimaa mutta iso pyörä pyörii siitä huolimatta suht rauhallisesti eli kerkeän syöttää puutakin sinne. ja nopeuttahan tietysti voin säätää ihan siitä kuinka paljon kaasua mersussa painetaan. pitää vaan muistaa laittaa flekti aina pyörintään ettei kone keitä :D
ja se kuljetin yhistetään akselilla ja toisella 10-15 cm halkaisijaltaan olevalla ketjupyörällä samaan akseliin tämän ekan pikku ketjupyörän kanssaa.
niin ja mercedes antaa moottori tehoa 41 kw ja myytävät valmiit tuikot ja muut vaativat 25 kw tehon. eli pitäisi ainakin siinä mielessä riittää rahkeet meeesussa. ja ja välityksellähän sitä saa muuteltua kätevästi.
mitä suurempi terä kehä sitä hitaammin se pyörii.
mitä pitempi halkaisu piikki sitä vähemmän voimaa se vaatii itse puun katkaisuun, niinkuin varhaisissa tuikoissa oli piikki vain 10 cm pitkä kun taas uudemmissa esim mottimasterissa seon ainakin 20 cm. halkaisee hyvin ja katkaisee vaivattomasti.
jaa mitäs vielä - Ingsingjööri
Ingsingjööri kirjoitti:
olen demonstroinut sitä veto hommaa nyt tässä kotosalla ja totesin että sen pienen ketjupyörän täytyy pyöriä nopeasti ja sen halkaisija olisi noin 10-15 cm ja sitten se itse terä kehä joka myös sisältää ulkokehällä ketjupyörän hampaat, tulisi olla noin 55 cm halkaisijaltaa. Ja nää yhistetää ketjulla. Joten kun pieni pyörittää suurta ratasta vauhdilla tulee siihen kuitenkin voimaa mutta iso pyörä pyörii siitä huolimatta suht rauhallisesti eli kerkeän syöttää puutakin sinne. ja nopeuttahan tietysti voin säätää ihan siitä kuinka paljon kaasua mersussa painetaan. pitää vaan muistaa laittaa flekti aina pyörintään ettei kone keitä :D
ja se kuljetin yhistetään akselilla ja toisella 10-15 cm halkaisijaltaan olevalla ketjupyörällä samaan akseliin tämän ekan pikku ketjupyörän kanssaa.
niin ja mercedes antaa moottori tehoa 41 kw ja myytävät valmiit tuikot ja muut vaativat 25 kw tehon. eli pitäisi ainakin siinä mielessä riittää rahkeet meeesussa. ja ja välityksellähän sitä saa muuteltua kätevästi.
mitä suurempi terä kehä sitä hitaammin se pyörii.
mitä pitempi halkaisu piikki sitä vähemmän voimaa se vaatii itse puun katkaisuun, niinkuin varhaisissa tuikoissa oli piikki vain 10 cm pitkä kun taas uudemmissa esim mottimasterissa seon ainakin 20 cm. halkaisee hyvin ja katkaisee vaivattomasti.
jaa mitäs vieläka tuli sitten tuo teksi kahteen kertaan kun jumitti selain ekalla yrityksellä .... perssetti
- klapikalle
Itsellä on ollut suunnitelmissa pajeron muuteleminen traktorikäyttöisen klapisirkkelin eteen.
Tarkoitus olisi tehdä kiinteä kolmipistekiinnitys auton perään ja jatkaa takakardaaniakselia tehden siittä voimanulosotto. Sitten kun haluaisi siirrellä konetta niin kytkisi nelivedon päälle niin saisi etuvedolla ajeltua.
Tämmöisiä suunnitelmia minulla.. vanha pajeronraato seisoo tallin takana ja kun on vaan yks traktori pihassa ja sille olisi käyttöä rankakärryn vetelemisessä ja klapihäkkien siirtelyssä.
Onkohan tuhoon tuomittu idea?- Ingsingjööri
tuohan on mainio idea jos tosiaan käytössä on traktori, itselläni ei ole traktoria käytettävissä niin pitää kehitellä kone jonka voi kuljettaa auton peräkärryssä rankapinon luo.
pitää olla vain tarkkana ettei perät mene rikki :D - nääs...
Katsos vain ettei ole pajeron laatikossa ulos ottoa valmiina... Meinaa toiota landcruisereissa ja hiluxeissa sellaisia on. Samalla kun ryömit siellä alla niin katsoppas ettei ole mikään pää vaihteiston akselin pää näkysällä tai muutoin siten että saisi sen ulos oton rakennettua. Kompura Hiluxeissa toimi siten että jakovaihde vapaalle, nelonen silmään. Lavan puolelta kompuran remmit kireelle(kompuran kytkentä käyttöön) ja käsikaasulla kierroksia. jos sais voiman ulos jostain päävaihteiston ja jakovaihteen väliltä niin tuollaisella remmi systeemillä olisi helppo rakentaa kytkin...
- klapeja pesään
Ingsingjööri kirjoitti:
tuohan on mainio idea jos tosiaan käytössä on traktori, itselläni ei ole traktoria käytettävissä niin pitää kehitellä kone jonka voi kuljettaa auton peräkärryssä rankapinon luo.
pitää olla vain tarkkana ettei perät mene rikki :DTein klapukoneen romutetusta pikapista,moottori nissan sd 22 n.60hv ,akseli otettiin laiterungon alle,polttoainesäiliö,pakoputket ym.kone on kiljotiini mallinen halkoo ja katkoo samalla kertaa,puristusvoima n. 12500kg ja sen verran kunnollinen pumppu koplattu vaihdelaatikon päähän että on myös nopea.Koneessa on myös kuljetin rakennnettuna. Konetta voi siirtää traktorilla tai autolla paikasta toiseen, tuulilasinpyyhkijän moottorista rakennettiin servo kaasu ja auton merkkivalot myös laitettin kojerasiaan kiinni.Konetta voi käyttää automaatilla rajakytkimin säädettynä tai erikseen jalkapolkimella jolloin voit tehdä sen mittaisen työliikkeen kun haluat.Minustakin tuntuu hullulta ajatus pyörittää klapukonetta kymmenien tuhansien traktoreilla ja siitä tämä ajatus ja toteutus lähti liikkeelle.Eikun romuille uusi elämä ja hyötykäyttöön.Koneella on tehty paljon jo puita ja on ollut toimintavarmaps.insinjöörille jos kehtaat laittaa sähköpostiosoitteen niin voin lähettää kuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803