Täällä on puhuttu paljon kivuista, repeämistä, peloista jne, mutta olisin utelias kuulemaan miten olette suhtautuneet siihen paljauteen ja "töllisteltävänä ja ronkittavana" olemiseen ym. mitä synnytyksen aikana nyt pakostikin tapahtuu.
En siis itse ole synnyttänyt enkä ole "typerä teini joka ei uskalla synnyttää kun pelkää kuollakseen jos tulee vähän kakkaa". Olen nähnyt useampia synnytyksiä ja tiedän siis vallan hyvin, että ulostetta tulee, rakko saatetaan katetroida, joku saattaa oksentaa päälleen, sylki ja räkä valuu jne. Perusluonteeltani olen kuitenkin melko häveliäs ja esim. gynellä käynti on aina ällöttävää ja epämukavaa kun vieras ihminen ronkkii jalkoväliä.
Miten siis olette suhtautuneet/miten mies on suhtautunut näihin juttuihin synnytyssairaalassa? Siinä kuitenkin tehdään useampia sisätutkimuksia, makaillaan jalat levällään eritelammikossa kauankin itse lapsen syntymän jälkeen kirkas lamppu suoraan toosaan suunnattuna, kätilö pyyhkii takapuolen ja vulvan ennen ompelua ja vaippojen/siteiden laittoa ja lakanoiden siivoamista..Lapsi on kinainen ja verinen, napanuora roikkuu edelleen haarovälistä kunnes istukka on saatu ulos, jälkivuotoa voi olla kolmekin kuukautta jne. Suhtautuuko herkkähipiäisinkin synnyttäjä näihin aina tyynen rauhallisesti, eikö kyseisiä juttuja edes huomaa vai onko jotain ahdistanut tai ällöttänyt. (Kaverini ensimmäiset sanat vastasyntyneelle lapselleen olivat "hyi kun se haisee pahalle"..)
(Jos ei ole muuta kommentoitavaa kuin että kakka on luonnollista jne, niin älkää vaivautuko!)
"Häveliäisyys"?
19
1109
Vastaukset
- ..............,,,,,,
itsekin mietin tätä samaista asiaa kun olin viimeisiläni raskaana. Olen aina ollut melko epävarma vartaloni suhteen ja esim. gynelläkayntiä jännitän aian todella paljon. Mutta sitten kun se dsynnytys tuli eteen niin jotenkin kaiken sen kivun keskellä oli mulle ihan sama vaikka koko suomi olis tuijottanut revennyttä alapäätäni. Sitten kun sen vauvan saa sihen rinnalle niin ei sitä huomannut että ympärillä häärätään ja toosaa vähän ommellaan.
- W.Karvajalka
Ei sitä huomaa mitä siellä alapäässä lääkärit ja kätilöt ja ties ketkä touhuavat. Sitä keskittyy niin siihen vauvan ulossaamiseen ja omaan kipuun. Ja loppujen lopuksi nehän ihmiset tekee sitä ammatikseen että eiköhän ne ole nähny yhtä ja toista. Ja vaikka kielsit sanomasta, että sehän on luonnollista, niin se vauvan likaisuus ja napanuorat yms niin on juuri sitä. Luonnollista.
Ja kun vauvan saa syliin niin kaikki huomio menee siihen uuteen tulokkaaseen ja siihen helpotuksen tunteeseen, kun koettelemus on ohi. Siinä on ihan sama vaikka presidentti ja Ruotsin kuningas olisi sinne alapäähän tuijottelemassa. Sitä paitsi ei se vauva niin likainen ole. Osa siitä verestä, jos sitä edes paljon on, huuhtoutuu lapsivedessä ja heti vauvaa vähän pyyhitään ennenkuin annetaan äitin/isin syliin. Eikä se vauvankina ole mitenkään vastenmielistä eikä sitäkään jokapaikassa ole.
Ainoa mikä minua vähän hävetti oli se kun en ollut pystynyt enää loppuraskaudessa kunnolla ajelemaan sääriä ja bikinirajaa. Tarkoitus oli kyllä että mieheni olisi auttanut ajelemaan sääret pari päivää aiemmin mutta se unohtui ja sitten jo synnytys alkoikin. Senkin muistin vasta sitten kun minua ommeltiin ja jalat oli siinä jalkatelineillä. Sitten osastolla myös oli vähän epämukavaa kun mun sairaalamekko ei peittänyt jalkoja kokonaan ja pitkät tummat karvat pilkotti sieltä helman alta... Onneksi samana iltana mieheni toi mun karvanajelutarvikkeet sairaalaan ja kävin suihkussa ajelemassa sääret. Ja onhan ne lääkärit yms muut nekin karvat nähny mutta ei mua se kauheesti haitannu. Kaikillahan niitä on. Tai no ainaki melkein kaikilla.
- 18+15
Odotan esikoistani, ja olen miettinyt aivan samaa juttua kuin sinäkin. Tuo asian "luonnollisuuteen" vetoaminen ei ainakaan minua lohduta yhtään, minulle luonnollista on se että ruumiin eritteeni ovat yksityisasiani :) Kivut eivät ainakaan vielä pelota, enemmän mietityttää tuo "töllisteleminen ja ronkittavana" oleminen.
Ilmeisesti olet raskaana, kun tämmöisiä mietit? Tuosta miehen suhtautumisesta.. Oliko hän mukana esimerkiksi ensimmäisessä ultrassa, joka yleensä tehdään alakautta? Meillä tuleva iskä oli mukana seisomassa tutkimuspöydän vieressä, eli periaatteessa olisi voinut halutessaan nähdä aitiopaikalta kaiken mitä alapäälleni tehtiin. Kuulemma katseli vain minun kasvojani ja ruudusta pikkuista eikä "kurkkinut" alapäähän, koska on nähnyt sen ennenkin :) Mutta onhan se nöyryyttävää olla siinä jalat levällään, sisään tungetaan sormia ja laitteita ja lääkärikin oli vielä niin limanuljaska että yäk. Joka kerta tuon kaltaisissa tutkimuksissani jännitän kamalasti haiseeko alapääni (vaikka olen alapesut tehnyt juuri ennen vastaanottoa).
Synnytysvideoita olen minäkin nähnyt ja näyttänyt niitä miehellenikin. Hänen reaktionsa olivat sellaisia, että parempi kun synnärillä katsoo vaan poispäin... Saas nähdä miten synnytys menee.- toinen uunissa
Voin kertoa, että vaikka sinua ei vielä kivut pelota, niin ne kivut on synnytyksessä niin tajuttoman kovat, etten ainakaan minä pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin sitä kipua ja miten siitä pääsisi eroon (eli ponnistamalla vauva ulos).
Kävellessäni synnytysaliin minulla oli yöpaita vai mikä lien synnytystakki se on, koknaan selästä auki eli kätilö sanoi että näkyy alushousut (sairaalan sellaiset), sanoin takaisin ettei mitään väliä koska kivut oli niin jumalattomat.
Joku sanoi hyvin, että se on sama vaikka Ruotsin kuninkaaliset olisi toimistusta katsomassa. Kipujen keskellä kun ei pysty keskityttymään mihinkään muuhuhn kuin KIPUUN.
Tämä ei ollut tarkoitettu pelotteluviestiksi, mutta tosi asia on etten eläissäni olisi voinut kuvitella sellaista kipua, mitä synnytyskipu on. - 18+15
toinen uunissa kirjoitti:
Voin kertoa, että vaikka sinua ei vielä kivut pelota, niin ne kivut on synnytyksessä niin tajuttoman kovat, etten ainakaan minä pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin sitä kipua ja miten siitä pääsisi eroon (eli ponnistamalla vauva ulos).
Kävellessäni synnytysaliin minulla oli yöpaita vai mikä lien synnytystakki se on, koknaan selästä auki eli kätilö sanoi että näkyy alushousut (sairaalan sellaiset), sanoin takaisin ettei mitään väliä koska kivut oli niin jumalattomat.
Joku sanoi hyvin, että se on sama vaikka Ruotsin kuninkaaliset olisi toimistusta katsomassa. Kipujen keskellä kun ei pysty keskityttymään mihinkään muuhuhn kuin KIPUUN.
Tämä ei ollut tarkoitettu pelotteluviestiksi, mutta tosi asia on etten eläissäni olisi voinut kuvitella sellaista kipua, mitä synnytyskipu on.Ai että ei ole pelotteluviesti? :DD Kyllä vaan käväisi taas pelko mielessä.. Olen yrittänyt sulkea mielestäni kokonaan synnytyskivut pois ja ajatellut, että "sattuu varmasti, mutta selviän siitä kun kaikki muutkin ovat selvinneet". Luultavasti se "ronkittavana" oleminen on pienempi paha kuin kivut ja toivon todella, etten synnyttäessä ajattele asiaa. Toisaalta, eipä nuo kuvailemasi kivutkaan kuulosta kovin ihanilta.
Monenlaisia pelkoja ja mietteitä (joskus tyhmältäkin kuulostavia) liikkuu varmasti jokaisen synnytykseen valmistautuvan mielessä. Siksipä niistä onkin hyvä keskustella, vaikkapa netin keskustelupalstoilla, jos juttukaveria ei muuten ole.
- eFEf
lähtöön, joku herkkähipiäinen ei tosipaikan tullen ole milläskään, joku ahdistuu päiväkausiksi siitä miten kamalalta kaikki näytti. Samoin miehillä.
En kokenut synnytyssalia minään hollitupana, missä väkeä laukkasi pilvin pimein. Koska synnytyksessä asiat sujui mallikkaasti, ainoastaan kätilö kävi tekemässä tutkimuksia ja seuraamassa tilannetta sekä oli läsnä ponnistusvaiheessa. Kirkkaat valot oli tosiaan suunnattuna alapäähän, mutta hyvähän se on että ammattilaiset näkevät mitä tekevät. Ja toden totta näkevät kaikenlaista, joten suhtautuminen oli hyvin ammattimaista. Jos väkeä olisi tarvittu enemmän paikalle, lääkäriä ja muita, tuskin olisin vaivautunut siitäkään, hyvä että tulevat apuun.
Voihan sitä ajatella niinkin että ihmiskeho on aika ällöttävä. Joskus kun kattelee tv:stä leikkauksia ym. niin veri lentää ja kudokset rutisee...yök. - Saafra
Ei sitä synnytyksessä jouda miettimään tuollaisia. Kipu vie ensin kaiken huomion ja sitten syntymän jälkeen vauva vie kaiken huomion. On ihan sama mitä siellä alapäässä tapahtuu, ei siihen kiinnitä mitään huomiota. :)
- z<x<x<
mä olin eka lapsen syntymän jälkeen aika järkyttynyt koko touhusta, tuntu tosi alkukantaiselta ja "raadolliselta",enkä oikeen jaksanut vauvasta iloita, kun voimat oli totaalisen loppukin. Tunsin itseni kutakuinkin eksyneeksi lapseksi joka oli kiskaistu kertarykäyksellä aikuisten maailmaan, tais olla pumpulissa kasvettu siis...Mutta tokan lapsen kanssa olikin jo ihan eri meininki ja oli aivan eri tunnelmat. Mammojen kanssa oli kelannut juttuja läpi ja muutenkin karaistunut.
- häpeilijä?
Mietin itsekkin samoja asioita odotusaikana. Mielessä ei niinkään ollut kipu vaan se miten kehtaan pötkötellä siellä puolialasti, etenkin koska olen lihava, asia vaivasi.. :/ Miehelleni puhuin myös tästä, hän tuumasi että eiköhän siellä ole jo kaikenlaista nähty.
Kun synnytys koitti, ei nuo asiat todellakaan ollut mielessä. En edes muista kun mieheni ja kätilö oli riisuneet minulta oman yökkärin ja rintsikat ja vaihtaneet sairaalan paitaan! Koivet levällään tosiaan olin pitkään synnytyksen jälkeen kun odottelin ompelijaa. Siinäkään vaiheessa ei tullut mieleen muuta kun pyysin miestä laittamaan peittoa päälle kun tuli kylmä..
Olin itsekkin yllättynyt kuinka "rennosti" ja häpeilemättä otin synnytyksen ja kaikki jälkitutkimukset :) - .....
Mulle ei tullut edes mieleen koko häveliäisyysasia koska tuskat oli niin hirmuiset ja sitten keskityin vauvaan. Ja pimpsojahan ne hoitsut ja kätilöt siellä tuijottelee päivästä päivään. Mulla ei oo ees maailman rumin ;)
Se on totta ettei lopussa ole väliä vaikka se ruotsin kuningas siinä tuijottaisi :P Mä voisin muutenkin mennä vaikka opetusryhmän eteen haarat levällään. Mitä ihmettä siinä haarovälissä niin kummallista on. Tissit paljaana en menis koska ne on niin venähtäneet. - äiti87lapset-07ja-09
Samaa mietin alkuun. Mutta sitten kun tuli tositoimiin lähtö, ei minua enää haitannut ollenkaan vaikka oli harjoittelijakin paikan päällä. Kivut oli esikoisen aikaan inhottavaa luokkaa. Tyhmästi sanottuna, aukaisin jalkani ilomielin että sai tietää paljonko olin avautunut. Halusin vain nopeaa selvitä siitä.
Kuopuksen aikaan sitten ei enää mietityttänyt ollenkaan. - random_N
Lainaan 1. vastausta:
"Ei sitä huomaa mitä siellä alapäässä lääkärit ja kätilöt ja ties ketkä touhuavat. Sitä keskittyy niin siihen vauvan ulossaamiseen ja omaan kipuun." ja jatkan: ja vauvan vointiin.- 1. Vastaaja
Hyvin jatkettu! Vauvan vointi on mielessä kans koko ajan, varsinkin kun koko ajan kuulee sykkeen siitä koneesta pikku naputuksena
- kesällä synnärille
mulla on ollut aikaisemmin kans hieman ongelmia miettiessä miten sitä pitäisi suhtautua ronkittavana olemiseen yms sairaalassa avuttomana olemiseen. Sittemmin jouduin yllättäen tapaturmaan ja pitkään leikkaukseen ja yli viikoksi osastolle josta melkein viikkoon en päässyt pois sängystä ja viikko oli suihkukieltoakin 30 asteisessa huoneessa jota ei saanut edes tuulettaa vammani vuoksi. Olin siis täysin muiden autettavana ja kipeänäkin, tukka totaalisen paskaisena ja katetroituna sekä osittain puudutettuna. Lisäksi menkat alkoivat yllättäen hieman aiemmin. Lääkäreitä oli kierroilla vähintään 5-6, ja muut hoitajat päälle. Kyllä siinä meni kaikki häveliäisyys ja nyrpistely, ja oli vain pakko ottaa kaikki apu vastaan, kun kerran oli auttajia. Ja niin se vain on että työtään ne tekee, ja se on niitten ammatti. Mutta aiemmin ahdistuin mahdollisen synnytyksen sairaalavisiitistä, nykyään ei paljon haittaa, kunhan apua van saa.
- äips
Sitä ronkkimista on jo raskausaikana, sairaalassa ja jälkitarkastuksissa sen verran, että kyllä siihen tottuu. Itsellä oli sellainen olo, että jos joku olisi jälkikäteen kadulla tullut sanomaan, että nyt tehdään sulle sisätutkimus, olisin vaan ruvennut rutiinilla housuja aukaisemaan sen enempää kyselemättä...
Sen jälkeen kun vauva on saatu ulos, on tosiaan sama, mitä tapahtuu. Keskittyminen on vauvassa totaalisesti seuraavat kuukaudet yötä päivää! Hädin tuskin huomasin istukan tuloa tai ompelemista. Ja suihkuun pääsin synnytyksen jälkeen, joten liasta pääsee kyllä eroon. - erilainen tarina
No ei ne synnytykset nyt noin pahoja välttämättä ole! En minä tunnista tuosta alkuperäisestä juuri mitään. Toinen synnytykseni varsinkin oli ihan häveliäs suorastaan :) Minulla oli se yksi ja sama kätilö joka synnytykseni hoisi, en siis levitellyt jalkojani kenellekään muulle. Synnytyksessä tehtiin 3 sisätutkimusta, joista yksi ammeessa piilossa veden alla. Ei katetrointeja, ei peräruiskeita, ei juuri mitään lämmönmittausta kummepaa toimenpidettä. Ei oksennusta, ei räkää, ei kakkaa, hiukan (siis todella vähän) verta ja aikamoinen loiskahdus lapsivettä. Suurimman osan synnytyksestä lilluin ammeessa, sieltä nousin jakkaralle ponnistamaan, kätilö auttoi minua ottamaan kopin. Vauva oli kyllä kinainen ja pissasi päälleni, mutta jotenkin en osannut siitä loukkaantua. Siirryin jakkaralta vauva sylissä sänkyyn peiton alle, kätilö kävi sitten joskus myöhemmin auttamassa irronneen istukan ulos, katkaisemassa napanuoran, ja laittamassa pari tikkiä, tikkejä laittaessa hän tosiaan taisi ottaa kirkkaamman lampun, muuten huone oli hämärä koko synnytyksen ajan. Myöhemmin kävin ihan itse suihkussa, laitoin siteen ja pukeuduin. Mieskään ei siis kamalia traumoja saanut kun istui ensin vesiammeen vieressä, sitten selkäni takana sen pari minuuttia kun istuin jakkaralla ja nostin vauvan syliini, ja sitten hän istui sängyn vieressä kun makasin vauva sylissä peiton alla, kätilö kyllä kävi jossain vaiheessa nostamassa peittoa alapäästä sivuun istukan ja tikkien vuoksi.
Pakko siis kommentoida tällaiseen ketjuun muistuttaakseen ettei se synnytys nyt välttämättä ole aina töllistelyä ja ronkkimista. Se voi olla jopa kaunista ja voimaannuttavaa...- luomusynnytys
ei ole mitään syytä etukäteen pelätä synnytystä, ne kivutkin loppuvat heti kun vauva on maailmassa. Mulla oli tuleva lääkäri ompelemassa, ja kysyi usein neuvoa kätilöltä kun tikkejä tuli paljon, siinä kohden piti vaan odottaa että urakka tulisi pian valmiiksi.
Niistä eritteistä ei siinä synnytyksen tohinassa vaivaudu, itse ei edes näe mitä siellä on. Olisi ihme jos ponnistaessa ei tulisi jotain suolestakin, peräruiskeesta huolimatta. Viikkojen osastollaolon jälkeen kun ummetuskin vaivasi. Ne nuori mies mua hiukan säälitti kun keskellä yötä synnytin, ajattelin että jos olin ensimmäinen synnyttävä hänen opinnoissaan niin ainakin karisee kaikki harhaluulot synnytyksen herkkyydestä. Ja sitä välilihaleikkausta en edes tuntenut milloin se tapahtui. Vauvalla oli verta päälaella kun sain hänet syliini enkä heti edes hoksannut että omista repeämistänihän se tuli.
Mitä kipuihin tulee ja synnytyksen kestoon, pelkäsin etukäteen mutta kaikki oli paljon helpompaa ja nopeampaa mitä olin kuvitellut. Jollakin tavalla jopa nautin naiseuteni alkukantaisuudesta, varsinkin kun pitkän sairaalassoloni takia en ollut synnytysvalmennuksessa. Ja tottakai onnellinen että sain synnyttää vauvani lähes täysiaikaisena ja terveenä. Elämäni upein päivä!!!!
- 357
mietin samanmoisia juttuja myös ennen synnytystä, että miten sitä reagoi kaikkeen. Raskausaikana miehen kanssa puhuttiinkin, että alakertaan ei ole sitten katsomista synnytyksessä yms. juttuja.
Avautumisvaiheessa olen ollut niin kipeä, ettei minulla ole kyllä ollut minkäänlaista häveliäisyyttä arastella tutkimuksia tai mieheni katsetta.Ei myöskään ujostuttanut yhtään tuskailla kivun kanssa. Ja ponnistusvaiheessa mieheni oli käynyt näppäämässä valokuvaakin, mutta ei minulla ole siitä mitään havaintoa ollut. Vasta ompeluvaiheessa, kun mies istui vauvan kanssa tuolille sellaiseen paikkaan, mistä oli suorat näkymät revenneeseen alakertaan niin silloin piti sanoa, että tulepa pois sieltä :) Tutkimukset ja katetroinnit eivät tuntuneet mitenkään hävettäviltä, nehän on kätilön ja lääkärin työtä. Kakan tulosta minulla ei ole mitään havaintoa, sain kyllä peräruiskeen ennen synnytystä. - Q
Mene synnyttämään avoimin mielin, ilman turhia pelkoja. Synnytys on jotain niin ainutlaatuista, että sitä ei kannata etukäteen suunnitella tai pelätä. Kätilöt, lääkärit, harjoittelijat ym. ovat siellä työtään tekemässä, joten he suhtautuvat sinuun ja sinun vauvan synnytystapahtumaan niin luonnollisesti kuin olla ja voi! Ole pelkästään itsekäs ja keskity ainoastaan itseesi ja syntymässä olevaan vauvaasi. Kuuntele omaa kehoasi ja keskity pelkästään siihen. Älä uhraa ajatustakaan siihen, mitä kätilö tai muu henkilökuntaan kuuluva ajettelee sinun alapäätä tutkiessaan ja lastasi maailmaan auttaessaan. Se on heidän jokapäiväistä työtänsä.
Näillä ajatuksilla minä menin synnyttämään ainokaistani, yli nelikymppisenä riskisynnyttäjänä. Synnytin ilman mitään kivunlievitystä, nopeasti edenneessä synnytyksessa terveen ja ihanan vauvan. Sanat eivät riitä kertomaan, kuinka mahtava ja suuri tapahtuma elämässäni lapseni syntymä oli. Nöyrän kiitollinen olin siitä, että raskaus ja synnytys menivät niin hyvin, ja tietysti se, että lapseni syntyi terveenä. Sekään kun ei ole mikään itsestäänselvyys.
Kaikkea hyvää sinulle ap ja muille synnytystä pelkääville! Älkää suotta pelätkö, synnytys on maailman luonnollisin tapahtuma ja siitä voi jopa nauttia, kun ei kasaa turhia pelkoja ja paineita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545328
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372256
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,431675Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v361265Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo1051001