Kantoliina vai reppu

Kumpi

Kumpaa tykkäätte käyttää kantoliinaa vai reppua, kun vauva 6 kk ->?

11

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 77798

on ollut "shoppailureissuilla" hyvä juttu meidän tytöllä. On helppo pukea päälle ja laittaa vain muksun sisälle ja kiristää. Rengasliinassa on myös monia vaihtoehtoja kantaa, voi ottaa esim. lonkalle. Kantorepusta minulla ei ole kokemusta, pitkä liina on tosi työläs aloittelijan saada sidottua ja vielä tukittua muksu sinne sisälle.

• 124

Meillä oli esikoisen kanssa lainassa kantoliina, mitä en ikinä oppinut kunnolla virittämään päälleni. Ostettiin rintareppu, mitä käytettiin jonkin verran mm. metsäretkillä ja lenkillä, jos vaunuissa olo alkoi vauvaa harmittaa. Nyt toisen lapsen (6kk) kanssa rintareppu on myös ollut käytössä. Lapsi kulkee siinä kätevästi mm. korttelin päässä olevin kavereiden luo. Lapsi on hieman hankala saada rintareppuun aseteltua yksin, varsinkin nyt talvella kun on paksut vaatteet päällä, mutta kyllä se yksinkin onnistuu. Huomattavasti helpompi on laittaa lapsi reppuun jos on toinen aikuinen auttamassa. Meillä molemmat lapset ovat viihtyneet rintarepussa hyvin.

• minä3857

Täällä kantoliinaillaan, tyttö on vajaa 7 kk. Mun mielestä ei ole ollenkaan hankala, kun olen alusta saakka silloin tällöin käyttänyt ja tällä yhdellä sidonnolla voi kantaa sekä kasvot itseen päin että kasvot eteenpäin. Jotenkin on vaan tukevampi vauvalle tämä liinailu (mun mielipide) ja ainakaan mun ei selkä/hartiat tms. ala yhtään tuntumaan, vaikka tyttö jo painaa 8-9kg. Kokemuksia on myös repusta, joka oli siskoltani lainassa.

• kuin reppu

Mulla oli molemmat ja liina oli selkeästi ergonomisempi. Käytin kyllä reppua asim nopeilla kauppareissuilla koska oli helpomi laittaa päälle mutta ei liinakaan vaikea ollut. Nyt meillä poika 11kk ja repun käyttö loppui noin kk sitten kun ottaa selkään niin paljon vaikka on se ergonominen malli. Liinaa käytän edellee silloin tällöin. Varsinkin vieraissa kun ollaan ja pitää kaveri laittaa päikkäreille niin nukkuu hyvin liinassa kun muuten ei suostu oikein rauhoittumaan.
        Nyt ostettiin kesää varten rinkka jotta voi mennä vähän metsä retkille. Ei siis käytetty vielä.

• 20+1
        kuin reppu kirjoitti:

Mulla oli molemmat ja liina oli selkeästi ergonomisempi. Käytin kyllä reppua asim nopeilla kauppareissuilla koska oli helpomi laittaa päälle mutta ei liinakaan vaikea ollut. Nyt meillä poika 11kk ja repun käyttö loppui noin kk sitten kun ottaa selkään niin paljon vaikka on se ergonominen malli. Liinaa käytän edellee silloin tällöin. Varsinkin vieraissa kun ollaan ja pitää kaveri laittaa päikkäreille niin nukkuu hyvin liinassa kun muuten ei suostu oikein rauhoittumaan.
        Nyt ostettiin kesää varten rinkka jotta voi mennä vähän metsä retkille. Ei siis käytetty vielä.

Aa joo siis tarkoitin rintareppua. =)

• 5+4

kantoreppua vai rintareppua?

Itse olen käyttänyt sekä liinaa, että KANTOreppua. Reppu on mielestäni parempi. Se on yhtä ergonominen kuin liinakin ja lapsen jalat ovat sammakkoasennossa. Liinaa käytin oikeastaan vain ihan pikkuvauva-aikana, yli 6kk ikäisenä käytin kai kerran, mutta muuten on ollut Manducassa, mikäli tarvetta kantamiseen on ollut.

• Jarika

ootkos honassu, että muksun saa kyllä liinassakin kasvot menosuuntaan? Ei meillä ainakaan 4kk:n jälkeen viihtynyt niissä kehtoasennoissa jne, isommille vauvoille ei ehkä ne sovi. Ihan pikkusena tyttö rauhottu hyvin liinaan, ja nyt sitte shoppailureissuilla liina on ollu kätevä nimenomaan kasvot menosuuntaan päin. Samoin sillon, ku tytsyllä oli vaihe, jolloin ei viihtynyt yhtään lattialla. Sillon ripusteltiin pyykit ja purettiin tiskikoneet tytön ollessa liinassa, ja tykkäs kovin. En ole kokeillut kuin yhtä reppumallia, omaani, ja ainakin liina oli tätä meidän kantoreppua huomattavasti ergonomisempi vaihtoehto.

Sitä ihmettelin, että miten joku nukuttaa 11 kk taaperoaan liinassa. Miten se onnistuu? Mahtuuko niin pieni vielä siihen lepoasentoon vai nukkuuko se istualtaan naama äidin rintaa vasten?

• liinailija
        Jarika kirjoitti:

ootkos honassu, että muksun saa kyllä liinassakin kasvot menosuuntaan? Ei meillä ainakaan 4kk:n jälkeen viihtynyt niissä kehtoasennoissa jne, isommille vauvoille ei ehkä ne sovi. Ihan pikkusena tyttö rauhottu hyvin liinaan, ja nyt sitte shoppailureissuilla liina on ollu kätevä nimenomaan kasvot menosuuntaan päin. Samoin sillon, ku tytsyllä oli vaihe, jolloin ei viihtynyt yhtään lattialla. Sillon ripusteltiin pyykit ja purettiin tiskikoneet tytön ollessa liinassa, ja tykkäs kovin. En ole kokeillut kuin yhtä reppumallia, omaani, ja ainakin liina oli tätä meidän kantoreppua huomattavasti ergonomisempi vaihtoehto.

Sitä ihmettelin, että miten joku nukuttaa 11 kk taaperoaan liinassa. Miten se onnistuu? Mahtuuko niin pieni vielä siihen lepoasentoon vai nukkuuko se istualtaan naama äidin rintaa vasten?

Nukkuu meidän melkein 2-vuotiaskin vielä silloin tällöin liinassa, esim. kun olen kaupungilla liikenteessä.

Kehtoasennossa en ole liinalla kantanut juuri koskaan, ihan vastasyntyneenkin voi jo laittaa pystyasentoon liinaan kun ei levitä vauvan jalkoja vaan jättää ne vaan sykkyrälle kantajan vatsaa vasten. Eli edessä pystyasennossa meillä on pikkuvavat liinassa nukkuneet. Sitten kun vauva on alkanut olla hankalan pitkä edessä kannettavaksi, on siirrytty selkäpuolelle. Tämä meidän kannettava nukkuu siis nykyään reppuselässä, joko neliöliinassa (joka on kätevämpi sitoa toppavaatteiden päälle) tai pitkässä kudotussa liinassa (joka on mielestäni tukevampi ja mukavampi, mutta vähän hankalampi sitoa tönkköjen ja liukkaiden toppavaatteiden päälle).

Eli 11-kuinen nukkuu joko edessä tai reppuselässä, pystyssä tietenkin :)

• liina_

täällä olis myynnissä sekä perinteisiä kantoliinoja Maya-intiaanien tapaan, että carry -kantotukia.
      Vilkaiskaapa www.muksutarvike.fi

• samantha__

Rintareppu oli meillä erittäin hyvä. En edes kokeillut liinaa, se ajatuskin tuntui jo rasittavalta vaikka onkin kuulemma todella helppo käyttää kunhan oppii miten se solmitaan oikein.:) En kyllä näin talvella varmaan uskaltaisi kumpaakaan noista käyttää jos itse sattuu liukastumaan niin voi vaavi jäädä alle tai jotain sattua.

• patapumpum

siis kantoreppu, rintarepusta ei ole kokemusta. Meillä on isokokoinen(69 cm, n. 8 kg) vauva 4 kk ja ollaan käytetty Manducaa 2 kk asti, jolloin vauva alkoi kukkua päivät. Todella hyvä , helppo ja ennenkaikkea vauvan ergonomian kannalta oikeanlainen kantoväline. Uskon, että tämä on rattaiden ohella kovassa käytössä tulevana kesänä ja vuosinakin- istuu hyvin miehenkin päälle monipuolisten ja helppojen säätöjensä vuoksi, ja siksi onkin helppo vetäisiä napakaksi päälle paikassa kuin paikassa.
      Joku sanoi että talvitamineiden kanssa on hieman hankala laittaa yksin päälle, mutta kun muistaa vaan löystää säätöjä valmiiksi ennen pukemista ja avata sen jatkopalan niin itsellä sekin onnistuu ripeään yksinkin.

Liinaa on käytetty ihan vastayntyneelle- näin isolle vauvalle jotenkin hankala.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe