Pitkittynyt virtsavaiva

vaivaa kerrakseen

Onko kukaan kokenut mitään vastaavaa? Tarinani on todella pitkä ja monivaiheinen, mutta yritän kertoa sen tässä edes vähän lyhyemmin...

Noin neljä vuotta sitten sairastin pari peräkkäistä virtsatietulehdusta, jotka hoidettiin antibiootein. Noiden tulehdusten jälkeen minulle jäivät kuitenkin päälle oireet, jotka ovat jatkuneet muuttumattomina tähän päivään saakka. Oireita on oikeastaan vain yksi: kirvely virtsaputkessa virtsaamisen JÄLKEEN. Tämä vaiva on jatkunut siis jo neljä vuotta ja on lähes päivittäistä.

Ravasin aluksi vuoden ajan gynekologeilla ja lääkäreillä, jotka heittivät milloin mitäkin arvailuja tilastani: honeymoon-kystiitti, virtsaputkioireyhtymä, cerazette-minipillerit (joita käytän edelleen) kuivattavat limakalvoja, "naisilla nyt vain on joskus tällaisia vaivoja" jne... Virtsanäytteissä ei näkynyt tulehdusta eikä klamydiaakaan. Lopulta sitten vain luovutin ja päätin opetella elämään vaivani kanssa toivoen, että se joskus loppuisi. En siis käynyt testeissä tai lääkärillä tämän asian takia kolmeen vuoteen.

Nyt kuitenkin olen taas alkanut selvittää tätä asiaa, koska vaiva ei ole muuttunut miksikään neljässä vuodessa. Lisäksi minulta löytyi puoli vuotta sitten kondyloomaepäily (papa luokkaa II). Kävin pari viikkoa sitten antamassa uusintanäytteen, mutta joudun kuulemma vielä odottelemaan tuloksia. Tämän papa-asian "innoittamana" kävin sitten yksityisellä urologilla kertomassa tästä pitkittyneestä pissavaivastanikin. Urologi antoi lähetteen virtsanäytteeseen ja kuurin varalta antibiiooteihin. Olin melko yllättynyt, kun virtsanäytteestä sitten olikin löytynyt bakteereja!! Syön nyt sitten sitä antibioottikuuria, joka ei kyllä ole auttanut oireisiin yhtään.

Onko siis mahdollista, että olen sairastanut virtsatietulehdusta neljä vuotta? Ja vieläpä täysin hoitamattomana. Olen nyt nimittäin aika huolissani munuaisistani. Tuon nyt otetun virtsanäytteen perusteella ei kuulemma pitäisi olla huolissaan, koska virtsassa ei kuulemma ollut lainkaan verta, eikä mitään muutakaan hälyttävää, ainostaan nitriitit koholla ja viljelyssä bakteereja.

Tähän vaivaani on auttanut jonkin verran runsas vedenjuonti, mutta sekään ei pitkässä juoksussa ole kovin terveellistä. Karpalomehu tai -kapselit ja esim. C-vitamiinit ja maitohappobakteerit on kokeiltu -> ei mitään apua. Taustatiedoksi vielä, että minulla on ollut sama seksi kumppani koko tämän vaivan ajan ja kaiken lisäksi olemme vielä toistemme ensimmäiset, joten mikään kirjava seksihistoria ei tätä ole aiheuttanut.

Olisiko kellään siis jakaa samanlaisia kokemuksia ja kenties mahdollisia ratkaisuja?

13

5071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kia

Onko kukaan lääkäri epäillyt interstitiellikystiittiä. Oireet ovat virtsarakkotulehduksen kaltaisia ja
      useat sitä sairastavat ovatkin alkuun oireitaan hoitaneetkin antibiooteilla, jotka eivät siihen auta.
      Monilla oireet ovatkin polttelu ja kirvely virtsaputkessa ja myös tiheään täytyy käydä pissalla.
      Googleta nimellä, niin voit lukea taudista sopiiko oireesi siihen.

• alkup.

Interstitielliä kystiittiä ei ole kukaan vielä veikannut. Olen itse siitä aiemmin jonkun verran lukenut, mutta mielestäni oireeni eivät siihen ihan täysin sovi. Esimerkiksi mitään mainittavia alavatsakipuja minulla kun ei ole ollut. Ainoa oire on virtsaamisen jälkeinen kirvely virtsaputkessa. Voihan tuo kystiitti tietysti oirehtia eri ihmisillä eri tavoin...

• Paatuska
        alkup. kirjoitti:

Interstitielliä kystiittiä ei ole kukaan vielä veikannut. Olen itse siitä aiemmin jonkun verran lukenut, mutta mielestäni oireeni eivät siihen ihan täysin sovi. Esimerkiksi mitään mainittavia alavatsakipuja minulla kun ei ole ollut. Ainoa oire on virtsaamisen jälkeinen kirvely virtsaputkessa. Voihan tuo kystiitti tietysti oirehtia eri ihmisillä eri tavoin...

oli virtsatulehduksia pitkään ja söin estolääkityksenkin, virtsaputken (ja emättimen) vihlonta kuitenkin jatkui ja jatkui ja lopulta kymmenien lekurireissujen jälkeen (yksi jopa väitti että on yläpäässä vikaa) minulla todettiin vulvodynia joka oli ilmeisesti seurauksena jatkuvista virtsatulehduksista ja antibiooteista johtuvista hiivatulehduksista. Sain triptyliä lääkitykseksi (söin niitä n.1,5 vuotta)ja nyt n. puoli vuotta täysin terveenä

• alkup.
        Paatuska kirjoitti:

oli virtsatulehduksia pitkään ja söin estolääkityksenkin, virtsaputken (ja emättimen) vihlonta kuitenkin jatkui ja jatkui ja lopulta kymmenien lekurireissujen jälkeen (yksi jopa väitti että on yläpäässä vikaa) minulla todettiin vulvodynia joka oli ilmeisesti seurauksena jatkuvista virtsatulehduksista ja antibiooteista johtuvista hiivatulehduksista. Sain triptyliä lääkitykseksi (söin niitä n.1,5 vuotta)ja nyt n. puoli vuotta täysin terveenä

vikaa on itsellenikin ehdotettu. En vain jaksa ymmärtää, miksi ihmeessä kuvittelisin itselleni tällaisen jatkuvan ja kivuliaan vaivan? :D Inhottavaa, kun tällaista asiaa ei oteta vakavasti. Mukava kuulla, Paatuska, että sinä sait vaivaasi avun :)

• Paatuska
        alkup. kirjoitti:

vikaa on itsellenikin ehdotettu. En vain jaksa ymmärtää, miksi ihmeessä kuvittelisin itselleni tällaisen jatkuvan ja kivuliaan vaivan? :D Inhottavaa, kun tällaista asiaa ei oteta vakavasti. Mukava kuulla, Paatuska, että sinä sait vaivaasi avun :)

itse ottaa tarkemmin selvää oireista ja miettiä mikä voisi olla syynä ja voit tietenkin ehdottaa tuota vulvodyniaa seuraavalla lääkärikäynnilläsi. Tuo on tosiaan paskamaista kun lääkäri päin naamaa itselleni ehdotti psykiatrille menemistä, mutta tällaista tämä maailmanmeno on, itse en ainakaan edes luota enään lääkäreihin kovin helpolla. Samojen vaivojen takia sain jossain vaiheessa virheellisen diagnoosin missä lääkäri väitti että mulla on kondylooma, sain lääkevoiteita ja seuraamukset oli aika kamalat, en nukkunut, enkä päässyt kävelemään kunnolla pariin kuukauteen

• alkup.
        Paatuska kirjoitti:

itse ottaa tarkemmin selvää oireista ja miettiä mikä voisi olla syynä ja voit tietenkin ehdottaa tuota vulvodyniaa seuraavalla lääkärikäynnilläsi. Tuo on tosiaan paskamaista kun lääkäri päin naamaa itselleni ehdotti psykiatrille menemistä, mutta tällaista tämä maailmanmeno on, itse en ainakaan edes luota enään lääkäreihin kovin helpolla. Samojen vaivojen takia sain jossain vaiheessa virheellisen diagnoosin missä lääkäri väitti että mulla on kondylooma, sain lääkevoiteita ja seuraamukset oli aika kamalat, en nukkunut, enkä päässyt kävelemään kunnolla pariin kuukauteen

tuohon vulvodyniaan ja siihen liittyviin oireisiin. Omani vaikuttavat jokseenkin vielä liian vähäisiltä ollakseen vulvodyniaa tai näin itse ainakin tunnen... Esimerkiksi mitään emätin/ulkosynnytin kipuja minulla ei mielestäni ole näiden neljän vuoden aikana ollut.

Itsellänikin nyt tosiaan kondyloomaepäily päällä, kauhulla odotan viimeisimmän papa-kokeen tuloksia, vielä pitäisi kaksi viikkoa jaksaa odotella. Papan ottanut terveydenhoitaja sanoi, että virtsaputkeni suulla näyttäisi olevan jotain rakkuloita, jotka voisivat olla niitä visvasyylia. Sen jälkeen kävin tosiaan siellä yksityisellä urologilla, joka katsoi niitä "rakkuloita" ja sanoi, etteivät ne todellakaan ole mitään kondyloomaa vaan jotain "normaalia sinne kuuluvaa" :S Itseltänikin tässä vuosien mittaan mennyt luotto lääkäreitä kohtaan aika vähiin, kun jokainen väittää milloin mitäkin...

• *M82*
        alkup. kirjoitti:

tuohon vulvodyniaan ja siihen liittyviin oireisiin. Omani vaikuttavat jokseenkin vielä liian vähäisiltä ollakseen vulvodyniaa tai näin itse ainakin tunnen... Esimerkiksi mitään emätin/ulkosynnytin kipuja minulla ei mielestäni ole näiden neljän vuoden aikana ollut.

Itsellänikin nyt tosiaan kondyloomaepäily päällä, kauhulla odotan viimeisimmän papa-kokeen tuloksia, vielä pitäisi kaksi viikkoa jaksaa odotella. Papan ottanut terveydenhoitaja sanoi, että virtsaputkeni suulla näyttäisi olevan jotain rakkuloita, jotka voisivat olla niitä visvasyylia. Sen jälkeen kävin tosiaan siellä yksityisellä urologilla, joka katsoi niitä "rakkuloita" ja sanoi, etteivät ne todellakaan ole mitään kondyloomaa vaan jotain "normaalia sinne kuuluvaa" :S Itseltänikin tässä vuosien mittaan mennyt luotto lääkäreitä kohtaan aika vähiin, kun jokainen väittää milloin mitäkin...

Mulla todettu krooninen virtsatietulehdus. Joo-o. Pienestä asti olen saanut tuta tämän kaiken ihanuuden, ja vaiheita on ja paljon. Raivostuttava vaiva! Ja itselläni se ei liity mielestäni mitenkään mihinkään, ei seksiin, kylmällä istumiseen, vilustumiseen tms....En osaa tietysti sanoa, onko sinulla esim. jokin edellä mainituista taudeista, mutta kerronpa vähän omasta kokemuksestani virtsatietulehduksista ja sen hoidoista....

Mulla on se ollut myös oireettomana, joten en näe mahdottomana, että se sulla olis. Mulla virtsatietulehdus on noussut monia kertoja munuaisaltaisiin, monia sairaalareissuja kokeneena voin kertoa, että jos se sinne asti menee, niiin huomaat kyllä jotain vikaa siellä myös olevan. Munuaisiin tulehdus on mennyt jos virtsatietulehdus on ollut oireeton tai jos olen saanut vääriä antibiootteja. Nyt tunnen olevani melko ekspertti jo näissä ja tiedänkin heti, jos tulehdus on tuloilllaan.

Olen turvautunut myös kaikenmaailman konsteihin puuvillaisista alushousuista lähtien. Jotkut ovat kyllä oireitani ja sairasteluani auttaneet, Estolääkityksestä trimopan taitaa olla yleisin, mutta mielestäni ei paras. Itse syön tällä hetkellä hipeksal- nimistä estolääkitystä ja se tuntuu ainakin omalla kohdallani pitävän ihan hyvin tulehduksia loitolla. Toki lisäksi juon paljon. Tai yritän, välillä se unohtuu. Seksin jälkeistä pissallla käynnin tärkeyttä on varmaan sinullekin korostettu, samoin hyvä hygienia ennen ja jälkeen hommailujen...

Happamat juomat, sitruuna, greippi ym. auttavat. Karpalokapseleista en paljoakaan helpotusta saanut, mutta kun huomaan tulehduksen voimistuvan, syön pakastekarpaloita/ puolukoita niin paljon kuin sielu sietää ( mikroon, vähän vettä ja murskaus). Sokerin käyttämistä olisi hyvä välttää. Tavalliset monivitamiinit tai c- vitamiinit eivät tähän autakaan juuri lainkaan, mutta käy luontaistuotekaupasta ostamassa sellaista c- vitamiinia, joka pitää sisällään aivan järisyttävän määrän c- vitamiinia ( joku 2000- kertainen päivän tarve). Se ehkäisee tulehduksia ainakin omalla kohdallani tehokkaasti. Samoin luontaistuotekaupasta olen löytänyt huipputuotteen, "luonnon oman antibiootin", propolis- uute, mehiläiskittivahaa. Itse olen koittanut tosiaankin kaikenlaista. Luontaistuotteet toki jakavat paljon mielipiteitä, mutta näitä voin omakohtaisesta kokemuksesta ja joskus jopa epätoivoon vaipuneena suositella.

Urologisi ( ja varmaan googlekin) varmasti osaa auttaa seuraavassa enemmän, mutta on olemassa myös virtsaputken laajennusoperaatioita, käytännössä hyvin yksinkertaisia ja helppoja käsittääkseni. Sen pitäisi tehokkaasti estää tulehduksien syntymistä. Itselleni ei ole tällaista tehty, kun en ollut aiemmin kuullut. Nyt oireet ainakin tällä hetkellä ovat niin kivasti kurissa, ettei ole juuri nyt tarpeenkaan. Aiemmin, jos vain olisin tiennyt, olisin ehdottomasti vaatinut jonkin tällaisen operaation. Olen syönyt kuusikin vahvaa antibioottikuuria peräkkäin ilman tehoa. Kroppa ei ole tarkoitettu jatkuvien antibioottien syömiseen. Ja lääkkeet eivät sitäpaitsi enää tehoa kun niitä syö jatkuvalla syötöllä.

Tulipahan pitkä. No mutta toivottavasti on apua edes vähäsen!!!

• alkup.
        *M82* kirjoitti:

Mulla todettu krooninen virtsatietulehdus. Joo-o. Pienestä asti olen saanut tuta tämän kaiken ihanuuden, ja vaiheita on ja paljon. Raivostuttava vaiva! Ja itselläni se ei liity mielestäni mitenkään mihinkään, ei seksiin, kylmällä istumiseen, vilustumiseen tms....En osaa tietysti sanoa, onko sinulla esim. jokin edellä mainituista taudeista, mutta kerronpa vähän omasta kokemuksestani virtsatietulehduksista ja sen hoidoista....

Mulla on se ollut myös oireettomana, joten en näe mahdottomana, että se sulla olis. Mulla virtsatietulehdus on noussut monia kertoja munuaisaltaisiin, monia sairaalareissuja kokeneena voin kertoa, että jos se sinne asti menee, niiin huomaat kyllä jotain vikaa siellä myös olevan. Munuaisiin tulehdus on mennyt jos virtsatietulehdus on ollut oireeton tai jos olen saanut vääriä antibiootteja. Nyt tunnen olevani melko ekspertti jo näissä ja tiedänkin heti, jos tulehdus on tuloilllaan.

Olen turvautunut myös kaikenmaailman konsteihin puuvillaisista alushousuista lähtien. Jotkut ovat kyllä oireitani ja sairasteluani auttaneet, Estolääkityksestä trimopan taitaa olla yleisin, mutta mielestäni ei paras. Itse syön tällä hetkellä hipeksal- nimistä estolääkitystä ja se tuntuu ainakin omalla kohdallani pitävän ihan hyvin tulehduksia loitolla. Toki lisäksi juon paljon. Tai yritän, välillä se unohtuu. Seksin jälkeistä pissallla käynnin tärkeyttä on varmaan sinullekin korostettu, samoin hyvä hygienia ennen ja jälkeen hommailujen...

Happamat juomat, sitruuna, greippi ym. auttavat. Karpalokapseleista en paljoakaan helpotusta saanut, mutta kun huomaan tulehduksen voimistuvan, syön pakastekarpaloita/ puolukoita niin paljon kuin sielu sietää ( mikroon, vähän vettä ja murskaus). Sokerin käyttämistä olisi hyvä välttää. Tavalliset monivitamiinit tai c- vitamiinit eivät tähän autakaan juuri lainkaan, mutta käy luontaistuotekaupasta ostamassa sellaista c- vitamiinia, joka pitää sisällään aivan järisyttävän määrän c- vitamiinia ( joku 2000- kertainen päivän tarve). Se ehkäisee tulehduksia ainakin omalla kohdallani tehokkaasti. Samoin luontaistuotekaupasta olen löytänyt huipputuotteen, "luonnon oman antibiootin", propolis- uute, mehiläiskittivahaa. Itse olen koittanut tosiaankin kaikenlaista. Luontaistuotteet toki jakavat paljon mielipiteitä, mutta näitä voin omakohtaisesta kokemuksesta ja joskus jopa epätoivoon vaipuneena suositella.

Urologisi ( ja varmaan googlekin) varmasti osaa auttaa seuraavassa enemmän, mutta on olemassa myös virtsaputken laajennusoperaatioita, käytännössä hyvin yksinkertaisia ja helppoja käsittääkseni. Sen pitäisi tehokkaasti estää tulehduksien syntymistä. Itselleni ei ole tällaista tehty, kun en ollut aiemmin kuullut. Nyt oireet ainakin tällä hetkellä ovat niin kivasti kurissa, ettei ole juuri nyt tarpeenkaan. Aiemmin, jos vain olisin tiennyt, olisin ehdottomasti vaatinut jonkin tällaisen operaation. Olen syönyt kuusikin vahvaa antibioottikuuria peräkkäin ilman tehoa. Kroppa ei ole tarkoitettu jatkuvien antibioottien syömiseen. Ja lääkkeet eivät sitäpaitsi enää tehoa kun niitä syö jatkuvalla syötöllä.

Tulipahan pitkä. No mutta toivottavasti on apua edes vähäsen!!!

Kiitos paljon, kun jaoit kokemuksesi. Jotain tuon kaltaista tämä minunkin vaivani kai on. Sain muutama vuosi sitten estolääkitykseksi Nitrofur-C:n, olisi pitänyt kulemma ottaa aina seksin jälkeen. Söin yhden tabletin ja sain siitä hengitystieoireita (mm. yskää), joten lopetin ne pillerit siihen. Tämän jälkeen taisin myös luovuttaa tämän taudin selvittämisenkin. Olen nyt kylläkin alkanut pitää tuota estolääkityksen lopettamista isona virheenä... Mutta kun mielestäni tämä koko vaiva ei myöskään mitenkään ole liittynyt seksiin. Joskus olen huomannut yhdynnän jopa helpottavan oireita.

Millaisia oireita olet saanut, kun tulehdus on edennyt munuaisaltaisiin? Kun ajattelen asiaa, tuntuu hullulta, ettei tämä hoitamaton tulehdukseni ole kertaakaan neljän vuoden sisään mennyt munuaisiin... :S Olen ollut nämä viime vuodet tätä pissavaivaa lukuunottamatta eritäin terve ja hyvävointinen. Olen tosin lukenut, että kroonistunut virtsatulehdus saattaisi joissain tapauksissa aiheuttaa myös kroonisen munuaisten vajaatoiminnan, joka puolestaan ei välttämättä oirehdi millään tavalla ennen kuin munuaiset ovat lähes kokonaan tuhoutuneet... Tämän vuoksi ajattelinkin pyytää, että ensi viikolla, kun menen antamaan kontrollivirtsanäytteen labraan, niin otettaisiin myös verinäyte ja katsottaisiin kreatiiniarvot. Vaikka edellisessä virtsanäytteessä ei kuulemma näkynytkään mitään munuaisvaurioon viittaavaa, olen silti vähän huolissani...

• alkup.
        alkup. kirjoitti:

Kiitos paljon, kun jaoit kokemuksesi. Jotain tuon kaltaista tämä minunkin vaivani kai on. Sain muutama vuosi sitten estolääkitykseksi Nitrofur-C:n, olisi pitänyt kulemma ottaa aina seksin jälkeen. Söin yhden tabletin ja sain siitä hengitystieoireita (mm. yskää), joten lopetin ne pillerit siihen. Tämän jälkeen taisin myös luovuttaa tämän taudin selvittämisenkin. Olen nyt kylläkin alkanut pitää tuota estolääkityksen lopettamista isona virheenä... Mutta kun mielestäni tämä koko vaiva ei myöskään mitenkään ole liittynyt seksiin. Joskus olen huomannut yhdynnän jopa helpottavan oireita.

Millaisia oireita olet saanut, kun tulehdus on edennyt munuaisaltaisiin? Kun ajattelen asiaa, tuntuu hullulta, ettei tämä hoitamaton tulehdukseni ole kertaakaan neljän vuoden sisään mennyt munuaisiin... :S Olen ollut nämä viime vuodet tätä pissavaivaa lukuunottamatta eritäin terve ja hyvävointinen. Olen tosin lukenut, että kroonistunut virtsatulehdus saattaisi joissain tapauksissa aiheuttaa myös kroonisen munuaisten vajaatoiminnan, joka puolestaan ei välttämättä oirehdi millään tavalla ennen kuin munuaiset ovat lähes kokonaan tuhoutuneet... Tämän vuoksi ajattelinkin pyytää, että ensi viikolla, kun menen antamaan kontrollivirtsanäytteen labraan, niin otettaisiin myös verinäyte ja katsottaisiin kreatiiniarvot. Vaikka edellisessä virtsanäytteessä ei kuulemma näkynytkään mitään munuaisvaurioon viittaavaa, olen silti vähän huolissani...

tarkoitin siis kreatiniinia, en kreatiinia... taitavat kuitenkin olla vähän eri asia.

• *M82*
        alkup. kirjoitti:

tarkoitin siis kreatiniinia, en kreatiinia... taitavat kuitenkin olla vähän eri asia.

joo, ehdottomasti pyydä verikoe, siitä näkee ne tulehdusarvot ym. valkuaiset jne. mitä ikinä ovatkaan (crp, leukosyytit...). ja mulle lääkäri aina sanoo, että virtsakoe pitää ottaa "pitkällä" stickillä, kuulostaa hölmöltä, mutta tarkoittaa kai jotain tarkempaa koetta. ja muuten pissatestissä ei näy välttämättä edes mitään tulehdusta, jos syö/ on syönyt sitä estolääkitystä tai antibiootteja vaikka oireita olisikin. mullakin on sitä nitrofuria ollut, ei ollut hyvä mulle ainakaan.
        siitä munuaisaltaan tulehduksesta kannattaa googlettaa, löytyy ihan hyvin tietoa, mutta päällimmäiset ovat kipu alaselässä kun koputtaa ( arka), alavatsaa juilii, kuume nousee yleensä. mulla on lähes aina sama bakteeri, e-coli muistaakseni, joten osaan jo siihen pyytää antibiootteja, jotka tehoavat. bakteeriviljelystä se selviää mikä bakteeri siinä on, mutta se kestää yleensä sen 2- 3pvää ja kuten tiedätkin, nekin muutamat päivät ovat melko kypsiä, ellei lääke ala tehoamaan/ annetaan väärä lääke.
        melko monet antibiootit on tulllut maisteltua, metronidazol, ciprofloxacin, tavanic, selexid ovat itselläni tehonneet lähes aina. mutta tiettykään voi olla eri pöpö, mihin noi ei tehoakaan.
        Toivotaan, että löydät oikeat keinot tuon taudin taltuttamiseen!

• alkup.
        *M82* kirjoitti:

joo, ehdottomasti pyydä verikoe, siitä näkee ne tulehdusarvot ym. valkuaiset jne. mitä ikinä ovatkaan (crp, leukosyytit...). ja mulle lääkäri aina sanoo, että virtsakoe pitää ottaa "pitkällä" stickillä, kuulostaa hölmöltä, mutta tarkoittaa kai jotain tarkempaa koetta. ja muuten pissatestissä ei näy välttämättä edes mitään tulehdusta, jos syö/ on syönyt sitä estolääkitystä tai antibiootteja vaikka oireita olisikin. mullakin on sitä nitrofuria ollut, ei ollut hyvä mulle ainakaan.
        siitä munuaisaltaan tulehduksesta kannattaa googlettaa, löytyy ihan hyvin tietoa, mutta päällimmäiset ovat kipu alaselässä kun koputtaa ( arka), alavatsaa juilii, kuume nousee yleensä. mulla on lähes aina sama bakteeri, e-coli muistaakseni, joten osaan jo siihen pyytää antibiootteja, jotka tehoavat. bakteeriviljelystä se selviää mikä bakteeri siinä on, mutta se kestää yleensä sen 2- 3pvää ja kuten tiedätkin, nekin muutamat päivät ovat melko kypsiä, ellei lääke ala tehoamaan/ annetaan väärä lääke.
        melko monet antibiootit on tulllut maisteltua, metronidazol, ciprofloxacin, tavanic, selexid ovat itselläni tehonneet lähes aina. mutta tiettykään voi olla eri pöpö, mihin noi ei tehoakaan.
        Toivotaan, että löydät oikeat keinot tuon taudin taltuttamiseen!

tuon verinäytteen haluan kyllä otattaa. E.coli paljastui minullakin nyt tästä viikko sitten otetusta näytteestä, olen syönyt siihen nyt norfloksasiinia, huomenna on kuurin viimeinen päivä. En oikein tiedä mitä odottaa tulevasta kontrollinäytteestä, joko bakteerit ovat kadonneet (mutta oireet siis jatkuvat yhä) tai sitten niitä on siellä yhä eikä norfloksasiini ole tehonnut. Turhauttavaa. Toivon itsekin todella, että tämä asia nyt viimein ratkeaisi suuntaan tai toiseen, koska tämä vie yöunet ja kohta mielenterveyden. Opiskelutkin kärsivät. Ne neljä vuotta näiden oireiden kanssa menivät ihan hyvin, tavallaan kai totuin, mutta nyt kun selvisi, että ne ovat ehkä koko ajan johtuneet siitä pirun bakteeritulehduksesta, joka on täysin hoitamattomana saanut myllistää rakossani useamman vuoden ja ehkä jopa vaurioittanut munuaisiani, niin en varmaan saa mielenrauhaa ennen sitä verikoetta. Ja vaikka sieltä se etenevä munuaisvaurio paljastuisikin, niin ainakin pääsisin sitten asian mukaiseen hoitoon. Epävarmuudessa ja epätietoisuudessa, milloin minkäkin näytteen tuloksia ja varattuja lääkäriaikoja odottaessa on inhottavaa olla, mutta pakko vain yrittää luottaa siihen, että jonain päivänä tämä asia selkiytyy.

• alkup.

Kävin tänä aamuna viemässä labraan sen kontrollinäytteen, eikä tikkutestissä ollut näkynyt kuulemma yhtään mitään poikkeavaa. Pitäisi kai olla iloinen, mutta kun vaiva vain jatkuu syödyistä lääkkeistä huolimatta... No, huomenna saan kuulla sitten viljelyn tulokset. Niitä odotellessa...

• Anonyymi

Onko kenelläkään tämänkaltaiset oireet menneet itsestään ohi?

Oma oirekertomus tässä:

Ikä 40 v., ei merkittävissä määrin virtsatieinfektioita elämän aikana, vaihdevuodet ei tiettävästi vielä alkaneet (tosin miettinyt voiko tämä olla alhaisen estrogeenin aikaansaama vaiva)

Joulukuussa VTI johonkin Selexid-kuuri. Oireet helpottuivat, mutta eivät poistuneet kokonaan ja sain positiivisen pissanäytteen jälkeen toisen antibioottikuurin mutta juuri ennen kuin ehdin aloittaa sen, oireet lopppuivat.

VTI:n jälkeen aloin jossain vaiheessa miettimään tuleeko pissa normaalia pienemmällä paineella ja oli tunnetta että virtsaa jää vielä virtsaputkeen. Jos istui pöntöllä kauemmin, pissaa tuli usein vielä jonkin verran. Nämä olivat uusia juttuja tuon VTI:n jälkeen.

Huhtikuun alussa uusi VTI-oirepläjäys (tiheävirtsaisuus, polttava tunne virtsaputkessa, alavatsakipuja) ja lääkäri kirjoitti etänä Selexid-kuurin mutta pissanäytettä ei otettu. Vitkuttelin kuurin aloittamisen kanssa noin viikon kun yritin välttää antibioottikuuria ja sen sivuoireita ja sen sijaan hoitaa kuitenkin varsin lievinä pysyneitä oireita karpalomehulla jne. Lopulta söin kuurin ja oireet helpottuivat mutta eivät poistuneet kokonaan. Pyysin pissanäytteenoton joka negatiivinen. Oireet jatkuivat eri tiheävirtsaisuus sekä inhottava polttava tunne virtsaputkessa. Välillä oire voimakkaana välillä lievempänä.

Olen käynyt gynekologilla ja virtsaelinten ultrassa - kummassakaan ei mitään oireita selittävää tai erikoista. Sukupuolitautitestit tehty kahdesti - negatiiviset, vielä toissapäivänä yksi pissanäyte - puhdas.

Oireet pahimmat illalla kun pitäisi mennä nukkumaan. Ehkä myös päivällä samaa tasoa polton tunne mutta kun touhuaa päivän askareita se ei ole niin häiritsevää vaikka kyllä silti tuntuu että ajatukset on koko ajan tuolla alapäässä.

Pelkään että kysymyksessä virtsaputken kipuoireyhtymä ja olen varannut lääkäriajan, jos saisin lähetteen urogynekologille.

Onko kenellekään vastaavia oireita ja ovatko ne menneet ajan kanssa pois vai jääneet loppuiän riesaksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      64
      16188
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      35
      4240
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2557
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1858
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1523
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      386
      1469
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1283
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1243
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      972
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      945
    Aihe