Kumpi ompi parempi

Avioehto vai ositus

Toivon Nix Naxilta vastausta seuraavaan:

Olen laittanut avioeron vireille, jonka toisen vaiheen aika menee umpeen huhtikuun loppupuolella.

Meillä on kaikki muu yhteistä, paitsi äitini on testamentilla ilmoittanut, ettei hänen jättämä perintö eikä sen tuotto kuulu lastensa aviopuolisoille. Tämä osuus on aika pieni.

Mieheni vanhemmat eivät ole testamentilla pois sulkeneet lastensa aviopuolisoita. Heiltä on jäänyt jakamattoman kuolinpesän tila (tila on mieheni isovanhemmilta peritty) johon kuuluu noin 5 ha rantapalsata. Tämän tilan jako on niin että, mieheni sedän osuus on puolet ja toinen puoli menee neljään osaan. Ymmärrän, että olisin avioliiton kautta ”kiinni” mieheni osuudessa. Tätä tilaa he eivät myy ulkopuolisille ja pitävät edelleen jakamattomana.

Olimme suunnitelleet ositus-sopumuksen tekemistä eromme takia. Tässä tuli mutka matkaan, kun kuulemma tuon tilan arviointi on vaikeaa, koska ei ole oikein vertailukohdetta. Tälle tilalle on asuinrakennuksen kaava ja muut tontit tällä saarella ovat kaavoitettu kesämökkitonteille.

Olisiko tässä kuitenkin parempi ratkaisu, ettei haeta avioeroa vaan tehtäisiin avioehto.

Onko miten ”turvallista” jättää kesämökkimme ja tämä tila yhteisomistukseen. Tehtäisiin omalle mökille käyntivuorot. Minä en menisi mieheni perintö mökille vaan hän saisi käyttää sen vuoron itsellään. Tässä tulee mieleeni kustannukset, voiko tähän jäädä pahoja porsaanreikiä käyttää toista hyväksi, esimerkiksi remontti – ym kuluihin. Oman mökin kulut jaettaisiin puoleksi, mutta miten sen perintömökin kulut voisin ohittaa. Pitääkö laittaa mustaa valkoiselle.

Lisäksi, tarkoituksenamme on myydä yhteinen asuntomme, josta minä saisin äidin testamentilla jättämän osuuden päältä pois ja loppu laitettaisiin puoleksi. Miten voimme avioehdolla turvata ”sijoitukset” näillä talosta saatujen rahojen suhteen. Toivomuksenamme olisi, ettei kumpikaan pääsisi toisen osuuteen vaan lapsemme perisivät aikanaan meidän omaisuutemme. Saattaa käydä niin että toinen osaa sijoittaa rahat poikimaan paremmin kuin toinen.

Jotenkin vireeni ei ole paras mahdollinen, mutta saanet selvän mitä haluan kysyä.

Suuresti kiittäen,

Anita

8

603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      Käyttämättä avio-oikeutuun perustuvan jaon tekemättä ja et käytä miehen perimään mökkiin avio-oikeuttasi ollenkaan vaan annat sen olla koska et ole siitä koskaan maksanutkaan mitää niin miksi sinun pitäisi siitä jotain huotyä rahallisesti niin asia ratkeaa helpommin . Itse en sitä ymmärrä että jos puoliso on perinyt vanhemmiltaan jotain niin avioerossa toinen puoliso jolla ei ole osaa eikä arpaa omaisuuteen niin eron tulless aollaan heti kärkkymässä kaikkea mitä puoliso sattunut perimällä saamaan ja tästä syystä avioehto pitäisi tehdä ettei puoliso pääse perittyyn omaisuuteen pääse käsikksi eron yhteydessä.

    • ehto on..

      pitää tehdä ennen avioon menoa tai avioliiton aikana ja rekisteröidä maistraattiin.
      Te ette voi sitä enää tehdä, koska teillä jo avioeron ekavaihe menossa josta kaikki omaisuus katsotaan.

      • 50/50..

        myöhäistä enään pelata avioehdolla......


    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Turvallisuudesta en tiedä, mutta minä en pitäisi exän kanssa yhtään mitään omaisuutta yhteisomistuksessa vaikka ei vielä riitoja olisikaan. Kesämökkivuoroilla niitä saa taatusti aikaan viimeistään sitten kun jommankumman elämään tulee uusi kumppani. Ellei muusta niin astioista ja verhojen väreistä. Jakoon vaan kaikki, niin kauan kun olette sovussa. Varsinkin jos miehesi kerran saa oman perintömökin, niin ettekö voisi sopia että sinä lunastat yhteisen mökkinne rahalla tai luopumalla avio-oikeudestasi miehen perintöön?

      Jos kerran olette eroamassa ja ero on paria kuukautta vaille selvä, niin ei ole mitään järkeä aloittaa koko eroprosessia alusta avioehdon takia. Eikä avioehdolla voi mitenkään "turvata" sijoituksia -- mistä ihmeestä moisen ajatuksen edes olet saanut päähäsi? Jos rupeatte ylimääräisillä rahoilla osakkeilla pelaamaan, niin siinä voi voittaa tai hävitä. Lapsenne perivät aikanaan joka tapauksessa mitä teiltä jää, ihan riippumatta siitä kummalla on parempi pelionni.

      • Anita ap

        Mieheni on itse vastustanut eroa sekä ositussopimusta ja ehdotti avioehtoa. Minun yksi aikaisempi perintöosuus on tullut rahana perheemme käyttöön. Lisäksi olen ollut ensisijainen lainojen ja maksujen maksaja lähes koko avioliittomme ajan. Ajattelin etten suostu mieheni hyväksi hänen perintöosuuteen, koska se on aika pieni ja näin tulisi tasattua minun aikaisemmin saamani perintöosuus. Äitini teki omasta omaisuudesta testamentin, jolla sulki aviopuolisot pois. Äitini osuus oli myös hyvin pieni. Mieheni on ollut epärehellinen minua kohtaan raha-asioissa, joten siksi kyselen avioehdosta ym. voiko tässä toinen huijata toista. Olen ollut se pääsääntöinen elättäjä ja talonmies(nainen) perheessämme.


      • ttppii
        Anita ap kirjoitti:

        Mieheni on itse vastustanut eroa sekä ositussopimusta ja ehdotti avioehtoa. Minun yksi aikaisempi perintöosuus on tullut rahana perheemme käyttöön. Lisäksi olen ollut ensisijainen lainojen ja maksujen maksaja lähes koko avioliittomme ajan. Ajattelin etten suostu mieheni hyväksi hänen perintöosuuteen, koska se on aika pieni ja näin tulisi tasattua minun aikaisemmin saamani perintöosuus. Äitini teki omasta omaisuudesta testamentin, jolla sulki aviopuolisot pois. Äitini osuus oli myös hyvin pieni. Mieheni on ollut epärehellinen minua kohtaan raha-asioissa, joten siksi kyselen avioehdosta ym. voiko tässä toinen huijata toista. Olen ollut se pääsääntöinen elättäjä ja talonmies(nainen) perheessämme.

        Mitähän ajattelet avioehdon tarkoittavan?
        Ihan mielenkiinnosta vain. On meinaan niin erikoinen ajatuskulku siinä, että avioero ja avioehto koetaan jotenkin vaihtoehtoisiksi asioiksi, että tiedätkö mitä se avioehto oikein oikeasti tarkoittaa?


      • toinenkin on olemass
        Anita ap kirjoitti:

        Mieheni on itse vastustanut eroa sekä ositussopimusta ja ehdotti avioehtoa. Minun yksi aikaisempi perintöosuus on tullut rahana perheemme käyttöön. Lisäksi olen ollut ensisijainen lainojen ja maksujen maksaja lähes koko avioliittomme ajan. Ajattelin etten suostu mieheni hyväksi hänen perintöosuuteen, koska se on aika pieni ja näin tulisi tasattua minun aikaisemmin saamani perintöosuus. Äitini teki omasta omaisuudesta testamentin, jolla sulki aviopuolisot pois. Äitini osuus oli myös hyvin pieni. Mieheni on ollut epärehellinen minua kohtaan raha-asioissa, joten siksi kyselen avioehdosta ym. voiko tässä toinen huijata toista. Olen ollut se pääsääntöinen elättäjä ja talonmies(nainen) perheessämme.

        Jokainen tuntee ja kokee noin? Miksi ihmeessä tarvitsee avioehtoja enää, ja miksi kysellä jos asiat ovat selvät? Minustakin selvien asioiden kuka on kustantanut ja vastannut asioista sille kuulukoon rehellisesti se osuus tietenkin ensiksi kulutus ja velat pois. Se että on kokenut tekevänsä paljon toitä tai rasittunut vastatessaan esim kiinteistön töistä ei voi periä erilliskorvasusta toiselta vastuuta kanteneelta puolisolta.

        Epärehellisyys taas on yleensä talousasioissa rikos. Nehän tulisi tutkia ja todeta. Avioliitossa myös ilmenee hyväuskoisuutta, vilpillisyyttä,jopa petoksen yrityksiä aviooikeudella ja hyväksikäyttöä. Nähdäkseni paljon epäsuhtaisia jakoja eli tasingoilla vieläkin kupataan ansiottomia omaisuuksia pois puolisolta ja lapsiltakin. Näin on syytä uskoa kun kuulee tapahtumia.


    • Pahuusko Tuomari

      Sen saat Häneltä,joka olet mennyt avioliittoon vain rahan himosta,ja nyt pelkäät jääväsi paitsioon rahanrepimisessäkin.Ei köykäinen asenne avioliittoon ole millään puolustettavissa.Kai näit kun menin avioliittoon millainen hän on? ja jos näit tai et,niin pappi siunasi teidät Jumalan sanansaattajana.Papilla ei olr pirnintäkään valtaa tulkita Jumalaa väärin,mikä on Jumalan pilkkaa.Ellei papilla ole kykyä voi hän siirtyä vähemmän henkisiä kykyjä vasativiin töihin.Tavallinen kansa on ollut aiona hieman tietämättömämpää kuin arvostetut viranhaltijat aloillaan.Heidän sanoillaan on ollut parempi paionoarvo.Heillä joilla ei mitään ole eivoi mitään vaatia.Anna Keisarille mikä hänen on,mutta älä siirrä arvokasta toiselta vaivaiselta toiselle,jolloin se ei tuota tulosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1753
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1357
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1158
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1138
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      987
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      954
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      870
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe