Eläinkauppa vai kasvattaja?

Nelly<3

Olisin hankkimassa keväällä hamsteria. Olen jo 1 vuoden harkinnut sitä ja nyt olen varma, että tahdon sellaisen. Tiedän paljon hamstereista ja osaisin hoitaa sitä. (Sillä omistan jo kanin) Mutta en tiedä, että kumpi olisi parempi vaihtoehto. Eläinkaupasta vaiko kasvattajalta? Jos valitsisin eläinkaupan kävisin varmaan Faunattaressa..? Vai onko kasvattaja parempi vaihtoehto? Sanokaa please jtn hyviä eläinkauppoja, jos olette sitä mieltä. Tai sitten hyviä kasvattajia.


Kiitos!

48

6768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nelly<3

      Haloo? Niin ja rodultaan se olisi syyrialainen.

    • Marsuhullu

      Itse en tiedä hamsuista paljon, mutta paljon ennemmin kasvattajalta. Saa varmemmin terveen hamsterin ja sukutiedot, ja kasvattaja antaa elinikäisen tuen mikäli tarvitset apua hamsterisi kanssa.

      • Nelly<3

        Ihan elinikäisen? Todellako?


      • juupajup...
        Nelly<3 kirjoitti:

        Ihan elinikäisen? Todellako?

        Kasvattajalta tottakai. Saat paljon todennäköisemmin paljon käsitellyn ja kunnolla ruokitun poikasen.
        Kannattaa käydä eka läpi Suomen hamsteriyhdistyksen kasvattajalista. Jos ei heiltä löydy, niin sitten saman yhdistyksen foorumilta löytyy kasvattajanimettömien lista.


      • kumpi vain
        juupajup... kirjoitti:

        Kasvattajalta tottakai. Saat paljon todennäköisemmin paljon käsitellyn ja kunnolla ruokitun poikasen.
        Kannattaa käydä eka läpi Suomen hamsteriyhdistyksen kasvattajalista. Jos ei heiltä löydy, niin sitten saman yhdistyksen foorumilta löytyy kasvattajanimettömien lista.

        kai se on sama mistä mutta luotettavalta ja kummalta saat terveen / hyvään hintaan.


    • pimpom

      Itse olen hamsterini aina ostanut eläinkaupasta (faunatarista). En nää mitään hyvää syytä ruveta etsimään kasvattajia netistä kun voi vain marssia kauppaan ja ostaa sen. Eläinkaupasta saat vihkosen missä kerrotaan kaikki tarpeellinen tieto. Eläinkaupasta saa myös tukea ja apua hoidossa kunhan vain soittaa/käy paikan päällä. Hamsterit ovat myös hyvin syötettyjä ja käsikesyjä(ainakin täällä turussa).

      • ddddxxxxxdxdxdx<3

        meillä rovaniemellä. Eläinkaupassa hamsterit on langanlaihoja, huonokuntosija ja hyvin säikkyjä. Minulla on ollut nyt neljä hamsua viides menossa ja olen yrittänyt etsiä kasvattajia.


      • ööemt
        ddddxxxxxdxdxdx<3 kirjoitti:

        meillä rovaniemellä. Eläinkaupassa hamsterit on langanlaihoja, huonokuntosija ja hyvin säikkyjä. Minulla on ollut nyt neljä hamsua viides menossa ja olen yrittänyt etsiä kasvattajia.

        Ei pahalla, mutta siellä rovaniemellä ei hoidetakkaan paljon muita kuin ihmisiä. Itse ostan eläinkaupasta, se on tavallaan mielipideasiakin. Jos et halua mennä pitkää automatkaa, niin en kannata. Ja meidän eläinkaupassa ainakin nämä hamsut iloisesti kaivelee purujen alla ja muuta kivaa puuhaavat :)

        oon si 10 vee et en kaikkee voi tietää hamsuista :DDD


      • sprite.c
        ööemt kirjoitti:

        Ei pahalla, mutta siellä rovaniemellä ei hoidetakkaan paljon muita kuin ihmisiä. Itse ostan eläinkaupasta, se on tavallaan mielipideasiakin. Jos et halua mennä pitkää automatkaa, niin en kannata. Ja meidän eläinkaupassa ainakin nämä hamsut iloisesti kaivelee purujen alla ja muuta kivaa puuhaavat :)

        oon si 10 vee et en kaikkee voi tietää hamsuista :DDD

        Itse sanoisin että ehdottomasti kasvattajalta. Kasvattaja tietää hamstereista paljon, ja häneen puoleen voi myöhemminkin kääntyä jos kysyttävää. Kasvattaja voi myös kertoa sinullehamsterin suvusta, mahdollisista sairauksista ja muista. (mutta sairaalla hamsterilla ei teetetä poikasia) Tosin voihan ihan tervesukuiselle hamsterillkkin tulla jotain, mutta mielestäni tuo sukujuttu minimisoi sitä.

        Tosin kaksi hamsteria olen eläinkaupasta hakenut ja ainakin se toinen eli yli 2 vuotiaaaksi. ja ihan mukava hamsu oli. Mutta tuo toinen eläinkaupasta hankkimani hamsteri kuoli tänään... ja se oli vasta 9kk! Mutta se sairastui sellaiseen sairauteen kuin wet tail=suolitulehdus, jonka syytä ei tiedetä.

        Itselläni on ollut yksi kasvattajalta hankittu hamsteri. Kasvattaja osasi kertoa sen vanhemmista, suvusta, ja hamsterin, jota olin osatamassa niin sen luonteesta ja tavallisesta käyttäytymisestä. Ja kyllä tuli paljon kysyttyä neuvoa puhelimitse. Hamsu eleli 2,8 vuotiaaksi.

        Kumpikin vaihtoehto on sinänsä hyvä, mutta suosittelen kasvattajaa.


      • No on aika monia eläinkauppoja, ja kuule tää faunatar on ihan paska!
        Puputkin vaan makaa ja loikoilee siellä ja kaikki kyylää!


      • PinjaHamsteri
        ööemt kirjoitti:

        Ei pahalla, mutta siellä rovaniemellä ei hoidetakkaan paljon muita kuin ihmisiä. Itse ostan eläinkaupasta, se on tavallaan mielipideasiakin. Jos et halua mennä pitkää automatkaa, niin en kannata. Ja meidän eläinkaupassa ainakin nämä hamsut iloisesti kaivelee purujen alla ja muuta kivaa puuhaavat :)

        oon si 10 vee et en kaikkee voi tietää hamsuista :DDD

        HEI!!!! MÄ ASUN ROVANIEMELLÄ


    • Hamsurakas

      Itse olen ostanut aina hamsterini eläin kaupasta ja yksikin eli 2 vuotta ja 11kk että ei sillä ole paljoa mielestäni väliä...

      • Hamsussi

        Eipä ollut kovin pitkä ikäinen hamsteri:(Kaikki omat on ollu väh.4v tällä hetkellä oleva n.4,5v


      • Älävalehyele

        Hamsterit ei voi elää yli 4v


      • Herätyyysss
        Älävalehyele kirjoitti:

        Hamsterit ei voi elää yli 4v

        Hmm.. Mun hamsteri eli yli 4 vuotiaaks, mut yleensä kääpiöhamsteri ei elä yli 3 vuotta.


      • Anonyymi
        Älävalehyele kirjoitti:

        Hamsterit ei voi elää yli 4v

        Maailman vanhin hamsteri oli 7 vuotta


    • pökjhgfddertyuio

      Itse olen ostanut nyt 5 hamsteria ja kaksi niistä täältä Turusta puutorin akvaariosta ja kolme kasvattajalta tai siis netti-ilmoituksen myydään - ilmoituksen kanssa.
      Ja molemmat ovat olleet hyviä tapoja, olen saanut molemmista sen mitä olen halunnutkin, eli terveen ja ihanan kääpiöhamsterin.
      Eli kai se on ihan sama kummasta sen oman lemmikin ostaa, kunhan on terve ja ilmoinen vesseli.

    • tiditi

      Kasvattajalta saat varmemmin terveen ja käsikesyn poikasen, sekä tietysti neuvoja ja apua myöhemminkin. Jos lähiseudulta vaan löytyy virallista kasvattajaa niin suosittelen. Jos kuitenkin päädyt eläinkaupan hamsteriin, niin katso että eläin on pirteän oloinen, turkki näyttää hyväkuntoiselta, silmät ovat kirkkaat ja että se vaikuttaa muuten terveeltä. Kiinnitä myös huomiota sen asumukseen eläinkaupassa, että terra on tarpeeksi iso, siellä on virikkeitä, piilopaikkoja ja ruokaa tarjolla.

    • <333

      kasvattajalta. Eläinkauppojen henkilökunnalla ei ole aikaa leikkittää kaikki eläimiä. Kasvattajalta saat varmasti kesyn ja terveen hamsun.

      • Höökk

        Hamsterit elää 2 vuotta tai vähä päälle mun yks hamsteri eli 2 ja puoli vuotta


    • <3

      HALUUN HAMSTERIN!

    • Hamsusteri

      Hamsteri on oikeasti vaikeampi eläin kun mitä luulis nii harkitte viel vuosi!Kasvattajalta tietenkin!Ja hamsteri ja kani ovat HYVIN erilaisia eläimiä!!!!!!!!!!!!!!(Olen omistanut molempi 10vuotta)

    • ALICEAB

      Mutta hamsteri on PALJON helpompi hoidettava kuin kani..

      • Kasvattajalta

        Ehdottomasti kasvattaja, eläinkaupoista saa usein hybridihamsuja jotka on todella ei toivottuja yhdistelmiä (talvikosta ja cambellista) :( kasvattajalta ostamalla tuet hamsujen terveyttä.
        Näitä myydään eläinkaupoissa keksityillä nimillä "mandariiniväritys" "kultatalvikko", ei sellaisia ole.

        Tätä ei kannata tukea...ostakaa hamsunne kasvattajalta. Lukekaa enemmän tästä hybridijutusta netistä...:/


    • hamha2

      2,5v vuotias hamsteri kuoli juuri, lapsilla oli kova suru. mentiin eläin kaupasta, megaeläimesta ostamaan uusi. Eli viikon ja nyt tänää oli kuollut,aamulla viel ä juoksenteli ja söikin hyvin. oli todella arka,käteen oli todella vaikea saada. todennäköisesti oli sairas, koska hoidossa ei varmasti puutteita ollut. onneksi ei keretty paremmin kiintyä vielä, nyt kasvattajalta seuraava mikä meille tulee.

    • inkulixoxo

      Riippuu ihan eläinkaupasta tai kasvattajasta. Itselläni on kaksi tervettä ja kilttiä hamsteria ja ne on eläinkaupasta.. :) Mutta en kiistä että kasvattaja ei olisi hyvä myös..

    • hamsurakas

      Mun mielestä kasvattajalta, mutta kyllä eläinkaupastakin toki saa ihania ja hyviä hamstereita. Itse olen hankkinut eläinkaupasta mutta kyllä mielestäni kasvattaja on parempi vaihtoehto.

    • Hattivatti<3

      Itse olen hankkinut kasvattajalta ja se on ollut hyvin totutettu käteen ja syö normaalisti ja muutenkin reipas karvakorva :D

    • frdhgrtdhr

      Kasvattajalta aina parempi.

      Harvat eläinkaupan myyjät tietävät hamstereista yhtään mitään oikeasti. Ne luottavat sokeasti esim. hamsukirjojen tietoihin, jotka hyvin usein ovat täyttä puppua.

      Kasvattajalta saat lisäksi tuen, sekä varmasti käsittelyyn tottuneen ja hyväluonteisen hamsun. Lisäksi kasvattaja pystyy näyttämään sinulle hamsterin sukutaulun todistaen esim. sen, ettei hamsteri ole sisäsiittoinen. Hän pystyy myös kertomaan suvussa mahdollisesti esiintyvistä sairauksista.

      Eläinkauppa hamsutkin voivat silti olla ihan hyvä valinta, kunhan katsoo, että hamsu on ihan hyvässä kunnossa. (:

      Niin ja kasvattajalta voi saada nykyään hamsterin jopa halvemmalla kuin mitä eläinkaupasta..

    • HEI HALOO!!!!
      oikeesti otta ny hyvä ihminen kasvattajalta!
      etkö sä tiedä että FAUNATTARESSA ne ei edes tiedä onko se jyrsijä tyttö tai poika!
      nii ja muuten kannattaa ottaa kasvattajalta koska ne on sillon kesympiä kun eläinkaupassa!!!!

      • Eläinkauppakiusaajatpois

        Kyllä muuten varmasti tietää!


      • Ettänäin
        Eläinkauppakiusaajatpois kirjoitti:

        Kyllä muuten varmasti tietää!

        Kuule tarinoita siitä, miten on sukupuolet eläinkaupassa tunnistettu väärin on vaikka kuinka paljon. Joten varmasti ei tiedä edes sen vertaa ja tämä on satavarma juttu. Turha tulla muuta kiukuttelemaan. Lisäksi eläinkaupasta eläimien ostamiseen liittyy tusinakaupalla muitakin niin eettisiä kuin käytännönkin ongelmia.


    • Hamsteri!

      *Osaisin hoitaa sitä(sillä minulla on jo kani).* Miten kanisi liittyy hamsterin hoitoon?
      Ja keväällä syntyneet hamsterit todennäköisesti kuolevat jo vuoden päästä syksyllä.

      Riippuu tosiaan eläinkaupasta. Ja pentueesta. Jotkut pennut lähtevät hyvältä ja kokeneelta kasvattajalta, Ja jotkut taas pimeiltä kasvattajilta.

    • Apua!

      Voiko joku linkkaa mulle hyviä kasvattajia?


    • Roborovski talvikko

      Tietenkin eläinkauppakin on ihan hyvä vaihtoehto kunhan eläinkaupan hamstereilla on hyvät olot siellä. :3 Itse olemme molemmat hamsterimme hankkineet kasvattajalta!

      • Eläinkaupan hamstereiden oloista on kyllä aika vaikea varmistua. Ne lähes aina kuitenkin tuodaan kauppaan muualta eikä kasvateta siellä. Kasvattajan kotiin tuskin pääsee katselemaan oloja joista hamsut ovat peräisin, tai ne ovat ulkomaisista tukusta, jossa niitä kasvatetaan mahdollisimman halvalla ja ikävissä oloissa, ja suuri osa eläimiä kuolee ennen kauppaan pääsyä :/ Vaikka kaupassa näyttäisi siis hyvältä, taustalla voi olla jotain ikävää. Lisäksi kaupassakin voi olla lisää eläimiä takahuoneissa, joista asiakas ei välttämättä tiedä mitään.

        Kasvattajalta ostaessa taas pääsee näkemään kasvatusolot ihan itse paikan päälle.


    • heiidid

      sillä ei siis oo mitään väliä että ostatko kaupasta vai kasvattajalta, jos ostat kaupasta niin se hamsu on kumminkin alunperin kasvattajaöta

      • Sedä

        Paitsi silloin kun ei ole. Osaan eläinkaupoista eläimet tulee ulkomailta eläintukusta, jossa eläimiä vaan tehtaillaan.

        Tärkeintä ei ole valitseeko kasvattajan vai eläinkaupan, vaan se, että valitsee HYVÄN kasvattajan. Eläinkaupassa on lähes mahdotonta enää tietää onko eläin hyvältä kasvattajalta vai ei. Sitäpaitsi eläinkauppa ottaa aina hinnasta välistä, eli sen hamsun olisi saanut kasvattajalta halvemmalla, ja ylimääräinen muutto eläinkauppaan on aina ylimääräistä stressiä eläimelle.


    • bamseliini

      ei sillä periaatteessa ole väliä onko kasvattajalta tai kaupasta, sillä ne voivat olla hyväkuntoisia kaupassakin, mutta ensikertalaisen on syytä hankkia eläin kasvattajalta, koska saa kasvattajalta tukea ja apua hankinnan jälkeen. eläimet kasvattajalta ovat usein käsikesyjä ja tottuneet ihmisin.

    • Muillekkin-tiedoksi

      Eläinkauppa on hyvä vaihtoehto jos siellä tiedetään eläimestä ja niiden kasvatusoloista hyvin. Itse ostan hamsuni tutusta eläinkaupasta. Omistaja tuntee hamsterien kasvattajan, osaa kertoa niiden oloista, kasvattajan osoitteen jne. Faunatarta en missään nimessä suosittele. Hamsterin on hyvä olla rauhallisessa tilassa, tässäkin eläinkaupassa pikkuisille on ihan oma huonekkin (ei mikään faunattaren näyttelyvitriini keskellä vilkkainta ostoskeskusta). Varmista siis aina että hamsteri on kotikasvattajalta!

    • Oobanaa

      Riippuu vain millaisen hamsun haluat ja missä asut. Oulunsalossa on hyvä syrkkien kasvattaja. Ja Faunatartakin suosittelen! Oman syrkkini hankkiin Oulunsalosta.♥♡

    • Anonyymi

      no itse sanoisin että faunattaresta voi hankkia ihan terveen ja hyvän hamsterin ja sieltä kannattaa kysellä millainen hamsteri on kyseessä ja kysyä mistä on tullut ja jos tieto vaikuttaa luotettavalta niin kannattaa hankkia sillä faunatar taitaa itsekkin kasvattaa hamstereita. Itse hankin sieltä kaksi gerbiiliä aikoinaan ja ihan hyvin ne eli kummes myin ne kun ei aika enää riittänyr. Nyt olen itsekkin miettimässä hamsterin ostoa ja kanikin on jo omasta takaa. Kannattaa katsoa kasvattajia läpi ja jos öytyy luotettava läheltä niin kannattaa, mutta jos ei millään löydy, ei eläinkauppakaan huono vaihtoehto ole! :)

      • Anonyymi

        Eläinkauppojen ongelmat eivät jää eläinten alkuperään. Jollet keksi muita eettisiä ongelmia eläinkauppaostoksiin, niin se selittää sen, miksi kaikin mokomin suosittelet eläinten hankkimista eläinkaupoista. Tulevaisuudessa koko homma toivottavasti kielletään eläinten hyvinvoinnin takia.


    • Anonyymi

      Mitkään sertifikaatit eivät takaa eläimen alkuperää ja useimmiten kaupasta tullut kesytöntä ja purevaa matskua kotiin.

      Ehdottomasti kasvattajalta suosittelen hankkimaan vaikka itsekin tullut kaupasta haettua. Kasvattajalta saat käsikesyn kaverin etkä villiä yksilöä joka ei totu käsittelyyn.

      Olen itsekin kasvattanut ja kyllä se ero on mittava kun pienestä lähtien tottunut elukka ihmisiin. Saat myös jopa halvemmalla kasvattajalta.

    • Anonyymi

      Itse olen miettinyt Ihan samaa että kauppa vai kasvattaja?

    • Anonyymi

      Kasvattaja!!

    • Anonyymi

      itse ostin omani faunattaresta mutta jos ostaa kasvattajalta niin yleensä kasvattaja kesyttyttää hamsterit niin sinne 8n aikamoinen jono mutta jos et halua kesyttää hamsteria niin kasvattaja tai faunatar

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe