Vastatkaa jos tiedätte

Mielellään neuvova

Miksihän Berliinin ketjulla esitettyihin kysymyksiin vastataan niin vähän? Ovatko kaikki kaupunkia tuntevat niin laiskoja, etteivät viitsi edes muutamalla sanalla kommentoida kyselyjä. Katselutilaston mukaan sivujen tillistelijöitä on kyllä melkoinen lauma, mutta siihen se sitten jääkin. Rooman sivuilla ainakin "Rooman rouva" suoltaa pitkiä ja yksityiskohtaisia vinkkejä. En millään jaksa uskoa, että kaikki Berliinin kävijät ovat kuin tikku paskassa.

7

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KK

      Berliinissä kyllä kuulee suomenkielistä puhetta kaduilla, mutta kaupungilla ei sittenkään ole samanlaista karismaa kuin vaikkapa Pariisilla tai Roomalla., eikä siis tunnesidettä siihen muodostu ihan nopeasti. Saksaa edes jotenkuten osaavien suomalaisten määrä lienee enemmän laskussa kuin nousussa ja useimmat, jotka joko asuvat Berliinissä tai käyvät siellä usein, ovat liikkeellä työasioissa, mikä tekee suhteesta kaupunkiin arkisemman. Lomalla ihminen on avoimempi vaikutteille ja jaksaa hehkuttaa kohteen hyviä puolia näilläkin palstoilla. Saksalaiset ovat itsekin syypäitä tilanteeseen, jopa nuoret puhuvat aika kehnosti englantia, joka kuitenkin on suomalaisten ensimmäinen vieras kieli. Siksi täältä on helpompi lähteä Lontooseen kuin Berliiniin. Itse olen sanonut saksalaisille tutuille, että lopettaisivat englanninkielisten tv-ohjelmien dubbauksen siksi, että se kuulostaa naurettavalta eikä takuulla edistä kielitaitoa.

      • Mielellään neuvova

        Kiitokset teille KK ja isis85 vastauksistanne. Tällaistakin tietoa kaivataan.

        Olemmme matkustamassa syksyllä ensimmäistä kertaa Berliiniin, jota varten on tutkittu karttoja ja oppaita, sekä netistä tietoa niin paljon, että kainuulaisena tunnen jo nyt paremmin Berliinin kuin Helsingin.

        Monet kyselevät tällä palstalla esim hotellista, johon ovat aikeissa majoittua. Kyllähän esitteissä kerrotaan paljon, mutta vain kokemuksen kautta saa todellisen tuntuman. Olimme syksyllä Roomassa 10 pv ja majoituimme Arean kautta hankitussa hotellissa. Kuvat oli otettu kadun puolelta, mutta sisäänkäynti oli alakerrassa olevan autokorjaamoon johtavan oven vierestä. Se ei meitä paljon haitannut eikä matkaamme hidastanut, mutta kun huoneiden äänieristystä ei käytänössä ollut ollenkaan, olivat korvatulpat tarpeen. Olisi onneton valinta nuorelle hääparille! Tein palattuani raportin Arealle toteamuksin, etteivät matkatoimistot tietenkään voi joka hotellissa käydä nukkumassa. Poistivat pian hotellin listaltaan. Olen kertonut näillä foorumeilla juuri tuosta hotellista kyseleville äänieristyksen puutteesta. Nämä ovat niitä asioita, joista voi keskustelupalstoilla jutella. Tietysti näkemykset ovat subjektiivisia, mutta useamman mielipiteen pohjalta voi seuloa jonkinlaisen kuvan.

        Kiittäen ja keskustelua seuraten
        Rajamies


    • isis85

      kokeeksi ne kysymykset, mihin kaipaat vastausta?? Tuohon yleis- tyytymättömyyteen ei ole helppo vastata. Itse olen joskus kokenut kysymykset joko niin laajoiksi, tai niin yksittäisiä asioita koskeviksi, että ei jaksa sivukaupalla vastata, tai yksittäis tietoja kaikesta ei kerta kaikkiaan ole. Itse asuin Berliinissä muurin aikaan noin 15 vuotta, joten tietoni ovat osittain vanhentuneita.
      Joskus ihmiset kysyvät myös asioita, joista ajattelee, että heidän kannattaisi kuitenkin vähän paneutua painettuun tietoon. On olemassa hyviä matkaoppaita, esim. Mondo Berliini. Se on mielestäni hyvä, valaisi asioita minunlaisellekin. Ja matkaoppaista saa niin paljon laajempaa tietoa, kuin mitä voi saada vastauksina yksittäisiin kysymyksiin. Eli jos pikkuisen näkisi itsekin vaivaa.

      Joka tapauksessa suosittelen Berliiniä matkakohteena, sieltä löytyy niin monenlaista, varsinaisia yllätyksiäkin. Itse lähden taas heinäkuussa viikoksi sinne!!!

    • helppoa on

      Kannattaa kyllä vähän selailla sivuja taaksepäin, sieltä löytyy niin paljon asiaa ettei uskokaan. Asian mihin ei vastausta löydy voi sitten kysästä, tai jos jotain uusia vinkkejä niin asian päivittää...älkää unohtako että tämäkin on pyörinyt jo kauan aikaa ja kaikkea mahdollista on varmaan kysytty :)

      • neuvosta vinkkejä

        Niimpä olikin hyvä neuvo; ja todentotta kaikkea ihmeellistä kysytty.Vastauksia oli runsaasti ja oikeastaan asiat sai selville näinkin. Ollankohan me kaikki vain totuttu niin helpolle että ei viitsitä itse tietoa kaivaa esille :)
        Hyvää matkaa kaikille Berliiniin!


    • Ex-Berlinerin

      Olen itse asunut Berliinissä kolmisen vuotta. Sitten muutin etelämpään - Alppien pohjoispuolelle, jossa asustelen jo reilut kymmenen vuotta. Näiden Münchenin vuosien aikana olen käynyt jokusen kerran vuodessa Berliinissä katsomassa sukulaisia ja kavereita. Viimeksi nyt pääsiäisenä. En osaa sanoa mitään Berliinin hotelleista, koska en ole koskaan ollut ensimmäisessäkään!

      Väitän tuntevani Berliiniä sekä turistin näkökulmasta - että kaupunkilaisena...

      Tosin Berliini on todellakin iso kaupunki - Spandau ja Hellersdorf ovat esimerkiksi kovin erilaisia. Ja jokaista olutkuppilaa ei kiinnosta käydä tiirailemassa sisältäpäin. Kulttuuritarjonta on niin valtava, että siinä riittää sarkaa vielä pitkäksi aikaa! Berliinissä on fiilistä, tosin tänä päivänä nautin kovin erilaisista asioista kuin reilut 15 vuotta sitten ekalla Berliinin reissullani.

      • Matkakuume...

        Hyvä ex-berliner, voisitko antaa esimerkkejä siitä, mitkä ovat sinun mielestäsi asioita, joista nautit nyt,
        paikkoja, tapahtumia etc.
        Matkaoppaat tarjoavat kaikki samoja nähtävyyksiä jne mutta jos sinulla on tarjota toisenlainen näkökulma Berliinin, se kiinnostaisi kovasti. Viikon päästä pitäisi olla jo Berliinissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe