Viittomakieli pakolliseksi kouluihin!

kaikki viittomaan!

Kuulovammaisia on moninkertaisesti enemmän kuin ns."ruotsinkielisiä". Siksi olisi perusteltua saada viittomakieli pakkoruotsin tilalle kouluihin pakolliseksi kieleksi.

PAKKORUOTSI POIS! VIITTOMAKIELI TILALLE!

16

1045

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermett

      Joo.. kyllä minäkin mielummin viittomakieltä opiskelisin tai jotain muuta omavalintaista, mahdollisesti omassa elämässä tärkeämpää kieltä, kuin pakkoruotsia..vaikka tuplasti englantia

    • jetobeemi

      Minkä ihmeen takia???

      • Lapsille / vanhemmille mahdollisuus valita ruotsi tai viittomakieli.

        Viittomakielen ohella kun oppii muutakin, kuin vain uuden kielen.


    • haloo!

      Viittomankielisiä ei todellakaan ole enemmän kuin ruotsinkielisiä!!! Tuohan on aivan hullu väite. Suomenruotsalaisia on n. 300 000 ja viittomankielisiä n. 5000.

    • 83n++

      Kannatetaan, olen itse kuuleva. Ruotsinkieliset pystyvät opettelemaan suomen ja tottakaihan he sen oikeasti osaavatkin, sillä opiskelevathan he kouluissakin suomenkieltä. Silti esittävät ja vaativat koppavina puhumaan ruotsia. Järjetöntä.

      Kuurot eivät voi valita, heillä ei ole vaihtoehtoja. Olen monesti meinannut aloitta viittomakielenopinnot, ei ole vain ollut sopivaa rakoa. Olisi mahtava pystyä kommunikoimaan edes niin, että tärkein sanoma menisi perille. Sillä asialla olisi oikeasti merkitystä, ruotisinkielisten kanssaa voi kommunikoida suomeksi tai englanniksikin.

      • Nimimerkki on pakoll

        Kuurot eivät voi valita, heillä ei ole vaihtoehtoja.

        Lol

        Ekkö oo kuullu huulilta lukemisesta?? Senkun opettelevat sen. Miks muiden pitäis opetella yks turha kieli lisää?


      • kuurojePerheest
        Nimimerkki on pakoll kirjoitti:

        Kuurot eivät voi valita, heillä ei ole vaihtoehtoja.

        Lol

        Ekkö oo kuullu huulilta lukemisesta?? Senkun opettelevat sen. Miks muiden pitäis opetella yks turha kieli lisää?

        Lol, hei!

        Minä itte oon kuuroje perheestä ja en osaa lukea huulilta. sitä on liian vaikea kun kaikilla on erilaista tyyli ja tapa puhella joten niitä oppiminenn kestä ikuisestii..


    • Niin se vain on

      Hei jotain realismia kehiin näihin juttuihin. Viittomakielestä ei koskaan tule pakollista oppiainetta ja pakollinen ruotsinopiskelukin on vain svekomaaninen jäänne Ruotsinvallan ajoilta. Te vähemmistöruikuttajat voisitte itse opetella vähän parempaa suomenkieltä, joka on tämän maan valtakieli.

    • Valikoiva kuulo

      Peruskoulun opintosuunnitelmaan voisi kyllä lisätä pienen viittomakielen kurssin. Ei huononpi idea ollenkaan.

    • hewezzi

      Opetelkoon kuuro suome ejos ei osaa. Johan avautuu maailmankuva.

    • ADD-tapaus.1991.

      Kyl viittomakielen osaamisesta voi pidemmän päälle olla hyötyä kenelle tahansa! Itse olen opetellut jo viittomakielen sormiaakkoset ja muutaman muun perusviittoman.
      Ja hewezzi, mitä sitten, jos joku kuuro osaa oikeasti hyvin suomen kieltä, mutta puhuminen tuottaa hänelle enemmän tai vähemmän hankaluuksia, koska kuuro henkilö ei luonnollisesti kuule omaa puhettaan, ja jos kuulee (= henkilö on huonokuuloinen), niin hän kuulee oman puheensa todennäköisesti hyvin huonosti. Ja koska kirjoitusvälineitä (=Paperia ja kyniä, tms.) ei aina ole saatavilla, niin eikös meidän kuulevien olisi silloin hyvä osata edes jonkin verran viittomakieltä.

    • huukotti

      Aukee tieto ja kirjojen maailma.

    • Vittomakieli on todella kiinnostava maailma. Nyt harmittaa, kun en opiskellut sitä kun oli mahdollisuus ilmaiseksi.

      Nyt tarvitsitsin työmalla.

    • 6+3

      Ruotsin kieli on virallinen kieli, viittomakieli ei. Joutuvathan suomenruotsalaisetkin opettelemaan suomea!

      • ei erivapauksia

        Niin -miksiköhän suomenruotsalaiset JOUTUVAT opiskelemaan Suomea...? Koska he ovat syntyneet suomalaisiksi Suomeen! Suomenruotsalainen on lopulta kuitenkin ihan vaan suomalainen kuten me muutkin.


    • Kuuroutuva

      Tai ainakin vaihtoehdoksi.

      Itse olen jo valmiiksi huonokuuloinen ja on 50% mahdollisuus, että sairastan perinnöllistä kuulosairautta. Tällöin tulen jo varsin aikaisin olemaan lähes kuuro ja toisesta kommunikaatiotavasta olisi taatusti hyötyä.

      Uskon, että on myös monia jotka haluaisivat viittomakieltä osata, ja sen taitaminen parantaisi tietysti myös kuulovammaisten mahdollisuuksia sopeutua työelämään ja elää muutenkin normaalia elämää.

      Eli sanomani on: VIITTOMAKIELI SUOMEN KOULUIHIN!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      290
      3244
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2494
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe