nuoret + seksi

kysyy äiti

Esikoiseni on 17-vuotias kaunis nuori naisenalku. Poikaystävää hänellä ei vielä ole, mutta äidinvaistolla tiedän että jotain säpinää on tekeillä vaikkei hän sitä mulle suoraan kerrokaan. Kysynkin teiltä nuoret, millaista neuvoa/huolenpitoa, varsinkin tytöt, kaipaatte omalta äidiltä tuossa vaiheessa, kun pojat kiinnostaa kovasti ja varmaan myös seksisuhteenkin aloittaminen? Vai onko nykyajan nuoret jo niin valistuneita ettei enää äidin neuvoja kaivata?

18

5195

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nina

17v ei kaipaa äidin"neuvvoja"!

• kaipaa

silloin kun tulee pipi ja maailma potkii päähän.

• Jukkis18

Sukupuolestani riippumatta sanoisin, ettei äidin tarvitse muuta kuin katsoa ettei se uusi "poikaystävä" ole mikään idiootti. Mikäli näin on, voi asialle tehdä mitä parhaakseen näkee. Luonto hoitaa loput. Jos tyttösi on kaunis, mutta ei ole vielä ollut poikaystäviä, niin luulisin että hän on nuori nainen sieltä vastuuntuntoisimmasta päästä...

• juups

ei sun kannata ruveta "määräilemään", kenen kanssa tyttäresi seurustelee, siitä tulee vaan turhaa riitaa. kyllä 17 vuotias on jo niin "iso tyttö" että luulisi hoitavansa asiansa oikein:)

• Jäbä85

älkää pelätkö äidit, en ole vienyt vielä tyttäriänne ja tuskin koskaan vienkään, lällällääää!

• Tom

Mielestäni tyttäresi ei välttämättä tarvitse neuvoja enää tuossa iässä, neuvot olisi pitäny antaa jo noin 5 vuotta sitten etukäteen, tuossa iässä on jo sen verran mielenkiintoa että on monet asiat selvitetty jo itse.
      Huolenpitoon ja läheisyyteen kannattaa kyllä panostaa, mutta turha kieltäminen ja määräily rikkoo vain teidän välit.
      Iloista kevättä teille molemmille... :)

• BlackHeartAngel

Riippuu tietenkin ihmisestä..

Itse henk.koht aika vaikea vastata, olenhan jo "aikuinen"...
      Ja meillähän on äidin kanssa hyvät välit...
      Pystymme puhumaan kaikesta, vaikka sitten "hässimisestä"..tms..
      Mutta en sano asioiden olleen aina näin hyvällä mallilla...

Toki oma lapsesi on niin "vanha" jo, lähes täysi-ikäinen..
      Joten ehkä hänen kanssaan pystyisi kommunikoimaan moisista asioista..?

Onhan se minun mielestäni hyvä asia, jotta on äiti, johon turvautua..
      Jolta kysyä neuvoa, jakaa kokemuksia..

• kisu

Hei, mun neuvo sulle/teille:
      anna sen itse tulla kysymään neuvoja tai
      kertomaan omasta suhteesta.
      Mutta kaikenlaista voi tapahtua joten pidä sen kaa juttutuokio.

• Jaana

Ole vaan tyttäresi tukena, mutta anna hänen tehdä aloite, jos siis tukea haluaa/tarvitsee.

Tosin olet kyllä muutaman vuoden myöhässä... :)

T: Jaana 19v

------------

• kysyy äiti

En ollenkaan ymmärrä miks nuorisoa aina mollataan ettei ne osaa käyttäytyä, keskustella jne.. Minä ainakin sain ihan asiallisia vastauksia ehkä tyhmäänkin kysymykseeni. Vaikka tyttäreni on jo 17, ei hänellä ole ollut kauaakaan viikonloppumenoja yms, hän on ottanut koulunkäynnin ja nyttemmin lukion ihan tosissaan, ja sitäpaitsi asutaan sellaisessa paikassa että ei ole kaikki kaupunkien houkutukset yöelämä mukaanlukien ihan kävelymatkan päässä. Olen vain äiti, joka ei halua että lastani missään vaiheessa millään lailla yhtään kukaan käyttäisi hyväkseen. Jotenkin vaan hirvittää tämä vaihe, onhan kyseessä esikoinen, toisen kohdalla varmaan helpompaa. Varmaan jokainen äiti jolla on tytär, ymmärtää mistä murhetta kannan. Otan antamastanne neuvosta vaarin ja olen tukena silloin kun sitä tarvitaan, kysyttäessä.

• Boy86

On hyvä, että huolehdit lapsestasi. Älä vain päästä häntä viinaveikkojen matkaan, koska raiskaustapaukset ovat yleisiä. Tyttösi on varmasti kunnollinen ja äitinä sinun tulee varmistaa, että hän saa kunnollisen poikaystävän. 17-vuoden iässä varmasti alkaa olla jo jonkunmoista säpinää.

• TEM

Itse en ole äitini kanssa puhunut mistään seksiin tai seurusteluun liittyvästä. Menkat on mainittu muutaman kerran. Ja hyvin menee. Jos on fiksu nuori, hän saa oppinsa koulun "valistustunneilta", vanhempien ei tarvitse puuttua. 'Vaikka hyväksihän se olisi, sillä niin olisi sen asian kanssa sitten sujut. Myös vanhempia ajatellen.
      Älä puhu, jos se tuntuu vaikealta, mutta puhu, jos se tuntuu luonnolliselta. Niin autat lastasi parhaiten.

• Kalsium

Oi, olisipa se minun äitini joka siellä kirjottaisi :) Olen itse 17-vuotias tyttö, joka on seurustellut vakavasti, seksi kohta ajankohtaista. Erona on se, että äitini on pari kertaa viitannut seksiin (esimerkiksi sanoo että syy siihen, ettemme saa olla yötä toistemme luona, johtuu siitä että asiat eivät johtaisi toisiin).

Uskon että puhun suhteellisen monen nuoren puolesta kun vastaan, mitä itse toivoisin äidiltäni tässä tilanteessa:

Tyttäresi on, kuten sanottu, lähes aikuinen. Sinun pitää kunnioittaa hänen päätöksiään, kuten nähtävästi aiotkin ja olet tehnytkin. Jos hän päättää, että haluaa menettää neitsyytensä tälle pojalle, mielestäni se on hänen oma päätöksensä joka pitää hyväksyä.

Ymmärrän, että äiti haluaa suojella siltä että tytärtä ei koskaan käytetä hyväksi, mutta totuushan on: sinä et voi sitä estää. Elämä on elämää, ja vaikka se on julmaa ja ilkeää, jos näin käy, hän on kuitenkin oikeastaan aikuinen ja hänen luulisi kestävän pettymykset ja sydänten särkymiset. Moniko aikuinen voi sanoa, että ei nuorena särkenyt sydäntään? Ja silti he ovat tasapainoisia. Et voi valikoida tyttäresi sänkykumppaneita tai arvioida heidän motiivejaan. Sinun pitää vain luottaa siihen, että tyttäresi kykenee itse tekemään oikeat päätökset. Näin mielestäni toimii hyvä äiti.

Entäs sitten se asioista puhuminen? Minusta olisi mukavaa, jos oma äitini sanoisi ohimennen, että jos haluan puhua asioista, hän on aina valmis kuuntelmaan ja keskustelemaan, ja ettei tartte hävetä. Älä tyrkytä valistusta, mutta anna hänen ymmärtää, että sinä olet hänen kallionsa, kotipaikkansa, turvansa. En tiedä minkälaiset välit teillä on kylläkään... Ystävieni kanssa olemme toteneet, että äidin kanssa asioista puhuminen on kiusallista ja noloa, mutta täytyy silti myöntää, että on ihan mukava tietää, että äiti on siellä turvana, jos kaikki ei suju hyvin.

Ja lopuksi: älä helvetissä tee niin kuin minun äitini! Hän saarnaa siitä, kuinka itse aloitti seksielämän reilusti yli kakskymppisenä, kieltää minua menemästä poikaystävälleni yöksi (olemme seurusteleet yli puoli vuotta ja hän ont äydellinen herrasmies!!), ja muutenkin on monta kertaa suoraan sanonut että olen täysi lapsi ja että en ole kykenevä tekemään näitä päätöksiä vielä. Se on bullshittiä, ja tuntuu todella pahalta!! Tämä on päätynyt siihen, että käyn salaa poikaystävälläni yötä (ja huomatkaa!! mitään ei ole vielä tapahtunut!) ja valehtelen äidilleni koko ajan, mihin olen menossa. Tuskin tätä haluat?!

• äiti kysyy

Kiitos paljon asiallisesta vastauksesta sulle ja tietysti kaikille muillekin!! En aio pitää minkäänlaisia saarnoja enkä edes aio yrittää estää tulevia tapahtumia, voin vain toivoa että heillä on tervettä järkeä mukana touhuissa. Itsekin olen aikanani aloittanut seksisuhteen hyvin nuorena ja hän on edelleen kumppanini, ollut pian 25 vuotta ja siis lasteni isä!! Ymmärrän siis täysin että seksi kiinnostaa, olishan se ehkä vähän outoa jos ei kiinnostaisi!? Meillä on hyvät välit kaikkien lasten kanssa ja uskon heidän tietävän että voivat turvautua meihin asiassa kuin asiassa. On tosi kiva että olet, niinkuin tuossa aiemmin moni muukin, antanut mulle nuoren oman näkökulman asiaan. Seksi on niin hieno asia kahden ihmisen välillä, että sen toivoisi etenevän miellyttävästi ja kauniisti ilman että kenenkään tarvitsisi elatusmaksuja maksamaan.. Kaikkea hyvää kaikille nuorille seksisuhdetta aloitteleville! Ja muistakaa että seksiä ei tarvitse harrastaa jos joku kaverikin sitä tekee, vaan sen pitää tuntua itsestä oikealta ja hyvältä ratkaisulta, täytyy myös ajatella moneen kertaan mitä huonoja seurauksia siitä saattaa seurata ellei ehkäisy ole hoidettu kuntoon. Malttia siis mukaan!

• meliane17

itse olin melkein 16-vuotias kun aloin seurustella poikakaverini kanssa. Olin kuitenkin "vasta" 15 ja olihan asia vaikea ottaa puheeksi, että 18-vuotias pojuni tulisi minua perjantaina hakemaan ajelulle...

Inhottavinta olisi se että äiti olisi liian ylihuolehtivainen.. Äidiltä on hyvä kuulla neuvoja, miten KANNATTAA toimia ja käyttäytyä asiallisesti, mutta ei mitään tylsiä saarnoja joista tulee vain huono mieli :( Tärkeää on, se että nuori tuntee, että äiti välittää ja luottaa nuoreen.

seksi on hyvä ottaa puheeksi, mutta itse en ainakaan ole siinä puhelias äitini kanssa... mukava on kuitenkin kuunnella :)

itse olin melkein 17 kun menetin neitsyyteni ja olen yhä samanikäinen. Seurustelimme vuoden ja kaksi kuukautta ennen kuin menimme sänkyyn.
      Se ei johtunut siitä, että en saanut olla yötä poikakaverini luona. Päinvastoin, olimme viettäneet öitä toistemme luona jo vuoden verran.
      Kuitenkin sen verran hyvin äitini on osannut antaa minulle "seksivalistusta",että ei sitä heti anna ;) ..toki kaikkea muuta meillä oli, eli turvaseksiä...

Yhteenvetona siis... puhu tyttärellesi asioista ja näytä että välität, mutta älä ole liian tarkka näissä asioissa. tyttösi on kuitenkin jo 17, eikä "sitä" asiaa voi ikuisesti välttää...
      Tyttösi kertoo asiasta sitten kun hän tuntee olevansa valmis kertomiseen :)

tsemppiä!

• Sinkkunundi85

kun kaikki jätkät alkaa vetää käteen niin ei synny lapsia...hooh!

• salla

mulle vanhemmat ei oo seksistä koskaan suoraan puhunu enkä kyllä haluaisikaan niiden kanssa siitä alkaa puhua. En oo alottanu seksisuhdetta kenenkään kanssa ja tiedän missä omat rajani menee. Jos tytär on saanu turvallisen ja hyvän pohjan kotona, luulen ettei oo huolta asiasta. Itsellä varhainen nuoruus oli mitä oli, villi ja silti järki on pysynyt päässä. Kuten aikaisemmin on jo mainittu, suosittelisin kuitenkin juuri sanomaan, että olet valmis kuuntelemaan jos tarvis on.

• ystävä.yy

Rakas aloittaja, voisitko antaa minulle pillua? Panisin mielelläni myös tytärtäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2434
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      29
      1817
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      73
      1511
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      266
      1420
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      138
      1230
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      983
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      978
    9. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      65
      965
    10. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68