VAIPPA ONGELMAA

KERRAKSEEN

Haluaisin neuvoja pulmaani teiltä joilla on samanlaisia kokemuksia. En tiedä tuleeko tämä väärälle osastolle, mutta en keksinyt muutakaan. Minulla on neljä-vuotias poika, täyttää kesällä viisi vuotta ja hän yökastelee. En edes muista onko hänellä koskaan ollut kuivaa vaippaa aamulla. Yökastelu sinänsä ei minua haittaa niinkuin ei poikaakaan, vaikka välillä öisin pissa tulee vaipastakin läpi, mutta en silti ole ottanut asiaa ongelmaksi. Nyt kuitenkin pojan isä, josta olen eronnut on sitä mieltä, että poika täytyy opettaa yökuivaksi. No sinänsä kiva ajatus, mutta kuinka sen voi opettaa? Kuinka te olette opettaneet poikanne yökuivaksi? Poikani on erittäin sikeäuninen ja päiväkodissa ovat sanoneetkin että vaikka pommi räjähtäisi niin hän vain jatkaa nukkumista, joten epäilen että yöllä hän ei heräisi pissahätään mennäkseen vessaan. Vaikka hän kävisi ennen nukkumaanmenoa pissalla ja ei joisi ennen nukkumaanmenoa niin pissaa on aina vaipassa. Poikani ei käytä päivällä vaippaa ja käy itse päivisin vessassa. Hän ei myöskään käytä vaippaa päiväkodissa päiväunilla, mutta välillä on pissa tullut sen muutaman tunninkin aikana housuun, vaikka hän olisi käynyt pissalla ennen päiväunia. Mikä siis neuvoksi? Vaippa pois tylysti yöksi ja herätä joka yö vaihtamaan petivaatteita/yöpaitaa, vai herätä itse öisin muutaman tunnin ajan käyttämään poikaa vessassa? Olen sen verran mukavuuden haluinen, että haluaisin nukkua yöni heräilemättä, koska käyn töissä ja muutenkin täytyy herätä aikaisin. Tietenkin hauaisin itsekin joskus eroon pojan vaipoista, mutta oppiiko hän paremmin kuivaksi kun vaipat otetaan pois vai kun hän saa pitää vaippaa niin kauan kuin tarvetta on? Olen kuullut hoidoista yms., mutta käytetäänkö hoitojen yhteydessä vaippoja? Ehkä tämä onkin minun ongelmani, kun en ole ottanut vaippaa pois, mutta välillä tuntuu että isän on helppo sanoa kuinka pitää tehdä/toimia, kun ei kuitenkaan itsensä tarvitse hoitaa asiaa sen kummemmin. Poika käy isällään kuitenkin niin vähän, joten koko homma olisi kuitenkin minun harteillani. Luin netistä, että vielä 15-20% 5-6 vuotiaista lapsista kastelee öisin. Miksi siis pian viisi-vuotias pitäisi olla jo täysin kuiva. Lapset kehittyvät myös eri aikaan ja jopa teinitkin vielä yökastelevat, joten miksi tästä täytyy tehdä niin suuri numero? Eikö lapsi opi kuivaksi sitten kun oma keho on siihen valmis? Vaikka muut sisarukset, serkut, pikkuserkut, vanhemmat, tädit/sedät, isovanhemmat olisivat oppineet aikaisin kuivaksi. Eikö jokainen lapsi kehity omaan tahtiin, miksi pitää olla samassa muotissa muiden sisarusten kanssa? Auttakaa!!

1

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvääyötä

      Ei yökuivuutta voi opettaa. Yökuivaksi kehitytään. Sillä on jotain tekemistä hormoonitoiminnan kanssa.

      Jos ei lapsi ole 5 vuotiaana yökuiva, kannattaa asia ottaa puheeksi neuvolassa, tai käydä kysymässä lääkäriltä neuvoja.

      Mun kaverin pojalla oli yövaippa vielä 8 vuotiaanakin. Ihan täysipäinen mies hänestä on tullut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe