Työkkärin työharjoittelun ''palkka''

Netta22__

Aloitin työharjoittelun työkkärin kautta.
Teen sen 7h/pvä.
Saan KELA:lta sen työttömuuskorvauksen, mikä on 410,08€. Mutta miksi en muka saa sitä 9€/pvä niinko itselle ''vaivannäköpalkkana'' ? Kävin tänään KELA:n toimipisteessä, tuntu että se akka oli ihan pihalla kun eka höpötti jtn 25€ pvä ja sitten hyppäski 30€ pvä.. :o

Koska aikoinani olin toisella paikkakunnalla työharjoittelussa pari kuukautta, niin sain sieltä sen 8€/pvä (nykyään noussut 9€/pvä).
Ja lisäksi kaverini tyttöystävä aloittaa harjoittelun, hän saa myöskin työttömyyskorvauksen mutta myöskin sen 9€ pvä niiltä päiviltä jolloin on töissä.

14

6323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ei ei ei ei

      suostutte tuollaiseen orjuutukseen??? viette toiminnallanne aitoja palkkatyöpaikkoja, koska teette työt ilmaiseksi! koskaan, ei KOSKAAN, kenenkään pidä suostua työkkärin orjuutuksiin, niistä ei hyödy työntekijä itse yhtään mitään mutta firmat saa ilmaista työvoimaa mikä vääristää kilpailua ja heikentää kansan ostovoimaa!

    • Ansama

      Työharjoittelusta saa ylläpitökorvausta 9e/pv ja harjoitteluaika on korkeintaan 6h/5pv vko.

    • Netta22___

      Mutta entäs kun en itse omista ammattia vielä, ja en ole ollut yli 10kk töissä...

      • tää on niin tätä

        suosittelen äkkiä hommaamaan minkä tahansa ammatin, koska muuten todennäkösesti tulet viettämään loppuikäsi "harjoittelemassa" työntekoa. se, ettei ole ammattia, antaa yhteiskunnalle tekosyyn asettaa sut alimpaan kastiin, jota voi pompotella ja kyykyttää miten tahansa, ja vaikka tekisit työsi miten hyvin tahansa, niin työpanoksesti arvoksi annetaan tasan nolla, koska sulla ei ole ammattia. koska hekin, joilla se ammatti on, saavat taistella päivästä toiseen näitä työkkärin täysin mielivaltaisia päätöksiä, joilla kymmenenkin vuotta työssäkäynyt ammattilainen leimataan vajaakuntoiseksi 3kk työttömyyden jälkeen, kun maassa ei töitä ole, eikä ainoaksi vaihtoehdoksi jää kuin puolen vuoden "harjoittelu" tai sitten loputon karenssi.


      • Netta22__
        tää on niin tätä kirjoitti:

        suosittelen äkkiä hommaamaan minkä tahansa ammatin, koska muuten todennäkösesti tulet viettämään loppuikäsi "harjoittelemassa" työntekoa. se, ettei ole ammattia, antaa yhteiskunnalle tekosyyn asettaa sut alimpaan kastiin, jota voi pompotella ja kyykyttää miten tahansa, ja vaikka tekisit työsi miten hyvin tahansa, niin työpanoksesti arvoksi annetaan tasan nolla, koska sulla ei ole ammattia. koska hekin, joilla se ammatti on, saavat taistella päivästä toiseen näitä työkkärin täysin mielivaltaisia päätöksiä, joilla kymmenenkin vuotta työssäkäynyt ammattilainen leimataan vajaakuntoiseksi 3kk työttömyyden jälkeen, kun maassa ei töitä ole, eikä ainoaksi vaihtoehdoksi jää kuin puolen vuoden "harjoittelu" tai sitten loputon karenssi.

        Ei puututa nyt tuohon, kysyin vaan voinko saada ylläpitokorvausta...?


      • ent.harjoittelija
        Netta22__ kirjoitti:

        Ei puututa nyt tuohon, kysyin vaan voinko saada ylläpitokorvausta...?

        Ylläpitokorvauksesta sanotaan Kelan sivuilla seuraavaa:

        "Voit saada ylläpitokorvausta tai korotettua ylläpitokorvausta myös osallistuessasi työharjoitteluun, työelämävalmennukseen tai työkokeiluun. Näiden toimenpiteiden ajalta ylläpitokorvaus maksetaan vain osallistumispäiviltä. Työharjoittelun ajalta ylläpitokorvausta maksetaan vain pitkäaikaistyöttömille, joiden oikeus työttömyyspäivärahaan on päättynyt 500 päivän enimmäisajan täytyttyä tai jotka ovat saaneet työmarkkinatukea vähintään 500 päivältä."

        Eli et varmaan ole ollu tarpeeksi kauan työttömänä tuon mukaan. Tuttu juttu itsellekin, kun aikoinaan ilman ammattia olevana olin harjoittelijana: ei ylläpitokorvausta :(


      • Netta22__
        ent.harjoittelija kirjoitti:

        Ylläpitokorvauksesta sanotaan Kelan sivuilla seuraavaa:

        "Voit saada ylläpitokorvausta tai korotettua ylläpitokorvausta myös osallistuessasi työharjoitteluun, työelämävalmennukseen tai työkokeiluun. Näiden toimenpiteiden ajalta ylläpitokorvaus maksetaan vain osallistumispäiviltä. Työharjoittelun ajalta ylläpitokorvausta maksetaan vain pitkäaikaistyöttömille, joiden oikeus työttömyyspäivärahaan on päättynyt 500 päivän enimmäisajan täytyttyä tai jotka ovat saaneet työmarkkinatukea vähintään 500 päivältä."

        Eli et varmaan ole ollu tarpeeksi kauan työttömänä tuon mukaan. Tuttu juttu itsellekin, kun aikoinaan ilman ammattia olevana olin harjoittelijana: ei ylläpitokorvausta :(

        Siis oon ollut keväästä 2007 asti työtön :o
        Pari kuukautta vain harjottelua ollut tässä välillä...


    • eda

      Kyllä itse olen tyytyväinen Kelan rahaan! Itse olen myös Työvoimatoimiston kautta olevalla Työharjoittelussa, mutta Helsingissä ja olen tyytyväinen kun saan Kelalta niin 480,08 euroa ja se on ihan tarpeeksi minulle ja teen 6h 30min päivää töitä päivässä siis ja olen ma-pe eli 5 päivää viikossa töissä.. :)

      En viitti marista, koska jos ei ole ammatti tai töitä nii tuo on ainut tapa saada rahaa ja kun osaa säästää nii EI pitäisi olla mikään ongelma, sekä kaikki vaihtelee näyttävästi hiukan rahassa. :D Myös kun kela vie sen 20% pois rahasta, mutta sen saa sitten aina veronpalautuksella takaisin, joten ottakaa niskasta kiinni ja ei voi olla vaikeeta elää aluksi pienellä rahalla sellaista se työharjoittelu on työkkärin kautta!

      Olisitte tyytyväisiä, että saatte edes jotakin rahaa kuten minäkin olen tyytyväinen!

      • eda

        Lisäys tuohon edelliseen vastaukseen myös. Onhan se kiva jos oisi ammatti nii saisi paremman työpaikan ja tällein. Itse olen ollut tuolla työharjoittelussa jo 3 kuukautta ja olen tyytyväinen rahoihin sekä olen tuolla työharjoittelussa niin 31.12.2010 asti sitten loppuu työt siellä eli olen yhteensä VUODEN työharjoittelussa varastossa. Ja niin VITUN TYYTYVÄINEN siihen! Tiedän että veronpalautuksessa saan loput rahat itselleni ja säästän rahaa niin on sitten rahaa mitä käyttää tulevaisuudessa!


      • *huoh*
        eda kirjoitti:

        Lisäys tuohon edelliseen vastaukseen myös. Onhan se kiva jos oisi ammatti nii saisi paremman työpaikan ja tällein. Itse olen ollut tuolla työharjoittelussa jo 3 kuukautta ja olen tyytyväinen rahoihin sekä olen tuolla työharjoittelussa niin 31.12.2010 asti sitten loppuu työt siellä eli olen yhteensä VUODEN työharjoittelussa varastossa. Ja niin VITUN TYYTYVÄINEN siihen! Tiedän että veronpalautuksessa saan loput rahat itselleni ja säästän rahaa niin on sitten rahaa mitä käyttää tulevaisuudessa!

        synkäksi vetää kun huomaa, miten nykynuoret on aivopesty siihen ettei töitä olisi, ja tämän varjolla he suostuvat ihan mihin nöyryytykseen hyvänsä (kuten tämä edellisen viestin kirjoittanut "eda"). varastotyöläisen keskiansio on noin 1900 euroa (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2008344) ja "eda" on tyytyväinen, kun saa tehdä samaa työtä neljä kertaa pienemmällä "palkalla". kuinka paljon koulutusta varastomies/nainen loppujen lopuksi tarvitsee? pitääkö olla insinööri vai tohtori, ennen kuin voidaan puhua palkasta? tarvitseeko varastotöitä (tai yleensä mitä tahansa töitä mihin kykenee koulutettu paviaanikin) harjoitella ensin vuoden, kunnes on kykenevä tuottavaan työhön?

        ainut sanoma, mitä pystyn nuorille antamaan on se, että OPETELKAA JUMALAUTA VAATIMAAN SITÄ *PALKKAA*, KOSKA KUKAAN SITÄ EI TULE MAKSAMAAN JOS SITÄ EI OSAA VAATIA!!!!!!!! tietysti jokaisen oma asiahan se on, jos persettään ilmaiseksi haluaa antaa, mutta valitettavasti tällä on lukuisia ikäviä vaikutuksia yhteiskuntaan ja markkinatalouteen; ostovoima häviää ja syntyy amerikkalaistyylinen köyhälistö, jolla rahat hädin tuskin elämiseen riittää vaikka töissä käyvätkin.


      • mietippä
        *huoh* kirjoitti:

        synkäksi vetää kun huomaa, miten nykynuoret on aivopesty siihen ettei töitä olisi, ja tämän varjolla he suostuvat ihan mihin nöyryytykseen hyvänsä (kuten tämä edellisen viestin kirjoittanut "eda"). varastotyöläisen keskiansio on noin 1900 euroa (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2008344) ja "eda" on tyytyväinen, kun saa tehdä samaa työtä neljä kertaa pienemmällä "palkalla". kuinka paljon koulutusta varastomies/nainen loppujen lopuksi tarvitsee? pitääkö olla insinööri vai tohtori, ennen kuin voidaan puhua palkasta? tarvitseeko varastotöitä (tai yleensä mitä tahansa töitä mihin kykenee koulutettu paviaanikin) harjoitella ensin vuoden, kunnes on kykenevä tuottavaan työhön?

        ainut sanoma, mitä pystyn nuorille antamaan on se, että OPETELKAA JUMALAUTA VAATIMAAN SITÄ *PALKKAA*, KOSKA KUKAAN SITÄ EI TULE MAKSAMAAN JOS SITÄ EI OSAA VAATIA!!!!!!!! tietysti jokaisen oma asiahan se on, jos persettään ilmaiseksi haluaa antaa, mutta valitettavasti tällä on lukuisia ikäviä vaikutuksia yhteiskuntaan ja markkinatalouteen; ostovoima häviää ja syntyy amerikkalaistyylinen köyhälistö, jolla rahat hädin tuskin elämiseen riittää vaikka töissä käyvätkin.

        Se että alistuuko johonkin riippuu paljon tilanteesta. Esim. jos asuu pienellä paikkakunnalla kaukana kaikesta työ paikkoja ei hirveästi ole tarjolla. Varsinkaan jos kyseessä on opiskelija joka valmistuu odotettua aikaisemmin ja näin olle vetäisi puoli vuotta lonkkaa ilman töitä. Ja perus juttu on se, että ei kukaan työnantaja palkkaa töihin ammattitaidotonta ihmistä... ei ainakaan omata pussistaan. Harjoittelu rahalla kela maksaa viulut. En minäkään työn antajana palkkaisi ensimmäistäkään osaamatonta työntekijää vaan maksaisin täyttä palkkaa vaan koulutuksen saaneelle tai muuten ammattitaitoiseksi todetulle henkilölle ja näin olle nuori jäisi ilman töitä. Ja tässä kela tulee apuun ja maksaa nuoren palkan. Tahtoisin kuulla vastauksen siihen kysymykseen. Että kumpi on nuoren kannalta parempi. Vetää kotona lonkkaa ku kukaan ei palkaa puolenvuoden pestillä ketään ammattitaidotonta vai että hän on harjoittelu rahalla tekemässä jotain josta voi hyvällä säkällä oppiakkin jotakin ja saa siitä vielä suhteellisen korvauksen? Vai olisiko nuoren kenties parempi olla kokonaan palkatta töissä? Fakta on se että todella harva työnantaja palkkaa ammattikouluttamattomia nuoria töihin ja ei sittenkään ilman työ kokemusta. Näkemys harjoittelu rahaan nuorten puolelta.


      • ja siis
        mietippä kirjoitti:

        Se että alistuuko johonkin riippuu paljon tilanteesta. Esim. jos asuu pienellä paikkakunnalla kaukana kaikesta työ paikkoja ei hirveästi ole tarjolla. Varsinkaan jos kyseessä on opiskelija joka valmistuu odotettua aikaisemmin ja näin olle vetäisi puoli vuotta lonkkaa ilman töitä. Ja perus juttu on se, että ei kukaan työnantaja palkkaa töihin ammattitaidotonta ihmistä... ei ainakaan omata pussistaan. Harjoittelu rahalla kela maksaa viulut. En minäkään työn antajana palkkaisi ensimmäistäkään osaamatonta työntekijää vaan maksaisin täyttä palkkaa vaan koulutuksen saaneelle tai muuten ammattitaitoiseksi todetulle henkilölle ja näin olle nuori jäisi ilman töitä. Ja tässä kela tulee apuun ja maksaa nuoren palkan. Tahtoisin kuulla vastauksen siihen kysymykseen. Että kumpi on nuoren kannalta parempi. Vetää kotona lonkkaa ku kukaan ei palkaa puolenvuoden pestillä ketään ammattitaidotonta vai että hän on harjoittelu rahalla tekemässä jotain josta voi hyvällä säkällä oppiakkin jotakin ja saa siitä vielä suhteellisen korvauksen? Vai olisiko nuoren kenties parempi olla kokonaan palkatta töissä? Fakta on se että todella harva työnantaja palkkaa ammattikouluttamattomia nuoria töihin ja ei sittenkään ilman työ kokemusta. Näkemys harjoittelu rahaan nuorten puolelta.

        ja nyt tosiaan tarkoitan pienellä paikkakunnalla josta on lähimpään kaupunkiin 100km. ja Puolen vuoden työpesti paikassa jossa ainut työnantaja on kunta. Ja otetaan esimerkiksi henkilö jolla on ylioppilas todistus ja on suuntautumassa jatkokoulutukseen puolen vuoden työn jälkeen.


      • elämävalmennus

        ei suinkaan oo pakko maksaa viidesosaa kelan etuudesta verottajalle. mulle on ainakin kerrottu yleensä etuutta hakiessa, et voi tilata uuden verokortin sosiaalietuutta varten... mulla se ainakin pieneni muistaakseni 14,5 prosenttiin! aika hurja ero kummiski. suositeltavaa, mutta ei pakollista! kukin maksakoon sen pennin kuin tahtoo... niin ja sehän vielä, että jos luulee säästävänsä siinä, että ottaa ylimääräiset palautuksena, hih. korottomalla tilillä ovat verottajalla, avaa pankkiin "tavoitetili" tms ja siirrä sinne joka kuukausi 5,5% tienesteistä. omalla tavoitetililläni saa mm. bonusta, jos ei kertaakaan vuoden aikana nosta sieltä rahaa!


    • ...........

      Onko sinulla ammatillista koulutusta? Itse olin lukion jälkeen harjoittelussa eikä siihen kuulunut ylläpitokorvausta, koska minulla ei ollut ammattia. Ammattikoulun jälkeen jouduin taas tuollaiseen, jolloin siitä sai tuon 8 euron korvauksen.

      Eli mikäli sinulla on ammatillinen koulutus, saat ylläpitokorvauksen paikkakunnasta ja alasta (vaikka ei liittyisi omaan ammattiisi) riippumatta. Jos taustalla on lukio tai peruskoulu, et saa mitään työmarkkinatuen lisäksi.

      Ärsyttävä juttu kyllä. Olisi kohtuullista, että harjoitteluun suostuva tai pakotettu saisi edes jotain korvausta työstään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2135
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      175
      1534
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1475
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      110
      1222
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1169
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      904
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      870
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      785
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      281
      757
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      705
    Aihe