Älkää nielkö mitä vain, kun nykyään lennot myöhästelevät todella usein ja pitkiä aikoja.
Laki on kuluttajan puolella.
Esim. jos lento Phuketiin myöhästyy 4 tuntia, sinulle tulee tarjota ilmaiseksi sekä virvokkeita että ruokaa, lisäksi ilmaiseksi pari soittoa. Jos myöhästyy 5 tuntia, oletkin jo oikeutettu saamaan samantien uuden HYVÄN lennon ja kaikki mahdolliset kulut tästä menee lentoyhtiön piikkiin.
Jos taas lento peruuntuu kokonaan, eli ei ole kysymys myöhästymisestä, olet HETI oikeutettu 600 e kertakorvaukseen sekä lisäksi ilmaisiin virvokkeisiin sekä ruokaan sekä jos yövyttävä, hyvään hotelliin ja kuljetuksiin välillä kenttä-hotelli-kenttä, sekä lentoyhtiön buukattava sinulle hyvä mahdollisimman pian lähtevä mahdollisimman suora lento takaisin. Oikeastaan vain luonnonkatastrofit ja lakko ovat syitä, jolloin korvauksiin ei ehkä ole oikeutusta.
Ja nuo kaikista suurimmat korvaukset tosiaan saa, jos lento kokonaan peruuntuu. Se on aina tällöin tuo 600 e kertakorvaus plus muut kulut.
VAATIKAA siis hyvät ihmiset, on järkyttävää, että hurjasti myöhästyvilläkin lennoilla annetaan jotku kahvisetelit tms käteen ja siinä se!
Jos välissä ei ole matkatstoa, nämä maksaa lentoyhtiö, jos välissä on esim Aurinkomatkat tms, nämä maksaa Aurinkomatkat. Matkustajan ei tule joutua järjestelemään LAINKAAN itse mitään vaan kaikki järjestelyt ovat 100% lentoyhtiön tai matkatston harteilla.
LENTOJEN MYÖHÄSTYMISESTÄ
17
1264
Vastaukset
- yrjokaarle
Phuketin sharter-lentoja. Tilausbussillahan harvemmin on vahvistettua aikataulua.
- kukkaska
nyt kun mä menen bank. kautta phukettiin ja finski ottaa ja myöhästyy vaatimattomat 5 tuntia enkä ehdi phuketin koneeseen niin.....finski tarjoo safkat ja järjestää mulle jumbojetin sen 330 sijaan?? vai miten se menee???kun finski lähtee sen 5 tuntii myöhässä ni voin sitten vaatia bisnestasoista paikkaa???onks toi tosiasia ja mistä sen voi tulostaa???
- nauran....
äly äly Menetkö bank kautta (bank= suomeksi Pankki) se oli ainoa hyvin ymmärretty asia.
- bank.=bangok
nauran.... kirjoitti:
äly äly Menetkö bank kautta (bank= suomeksi Pankki) se oli ainoa hyvin ymmärretty asia.
jos et pysty vastaamaan ni ok.
- TH
bank.=bangok kirjoitti:
jos et pysty vastaamaan ni ok.
Bangkok
- yritän vastata
jumbojetin ???Siis ihan henkilökohtaiseen käyttöön.Jos myöhästyt Phuketin koneesta EIKÄ SULLA OLE MOLEMPIA LENTOJA SAMALLA LIPULLA (sorry huudan)joudut ostamaan uuden lipun ja haet Finnairilta korvaukset .Virvokkeet saat kyllä täällä Helsingin päässä ja hotellin jos lento lähtee paljon myöhässä.Ja et kyllä mitään bisenesluokan paikkaa saa, joskus voi saada jos kone on ylibuukattu mutta nekin taitaa yleensä mennä Finnair plus asiakkaille.
- ulla utelias
mutta voisitko täsmentää tai kertoa mihin lakitekstiin tms.voin vedota ko.ongelma tilanteessa.meillä kerran myöhästyi vuorokaudella lento(paluu),ei ollut valittamista sillä kertaa mistään.kaikki järjestyi.mutta eihän sitä koskaan tiedä...
- oikeuksia...
http://www.ecc.fi/fi-FI/matkustaminen/lentomatkustajan-oikeudet/
siinä on ensin yleistekstiä, sitten mene klikkaamaan oikeaan yläkulmaan, esim lennon myöhästyminen tai lennon peruuttaminen. - ulla utelias
oikeuksia... kirjoitti:
http://www.ecc.fi/fi-FI/matkustaminen/lentomatkustajan-oikeudet/
siinä on ensin yleistekstiä, sitten mene klikkaamaan oikeaan yläkulmaan, esim lennon myöhästyminen tai lennon peruuttaminen.ihan sen verran tarkentaisin ettei siellä puhuta HYVÄSTÄ(lainaus) lennosta tai hotellista.no,joka tapauksessa hieno juttu että joku viitsii ottaa asioista selvää.toihan kannattaa tulostaa matkalle mukaan, toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse....
- tulostakaa.....
ulla utelias kirjoitti:
ihan sen verran tarkentaisin ettei siellä puhuta HYVÄSTÄ(lainaus) lennosta tai hotellista.no,joka tapauksessa hieno juttu että joku viitsii ottaa asioista selvää.toihan kannattaa tulostaa matkalle mukaan, toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse....
kyllä pitää olla tietynlainen hotska ym, itse kun tein valituksen, kysyin kuluttajavirastosta, sanottiin että ei missään nimessä voida tarjota "mitä vain" lentoa tai hotskaa vaan samaa tasoa VÄHINTÄÄN mitä olisi ollut oma hotelli ja lento. ja koska tästä koituu aina harmia silti matkustajalle, jos matkustaja saa esim keskitason hotskan ja lennon, ja valittaa kuluttajalautakuntaan, yleensä päätös on suosiollinen matkustajalle. mutta, joka tapauksessa, minimivaatimus on sama taso mitä olisi ollut muutenkin.
- matkaaja
tulostakaa..... kirjoitti:
kyllä pitää olla tietynlainen hotska ym, itse kun tein valituksen, kysyin kuluttajavirastosta, sanottiin että ei missään nimessä voida tarjota "mitä vain" lentoa tai hotskaa vaan samaa tasoa VÄHINTÄÄN mitä olisi ollut oma hotelli ja lento. ja koska tästä koituu aina harmia silti matkustajalle, jos matkustaja saa esim keskitason hotskan ja lennon, ja valittaa kuluttajalautakuntaan, yleensä päätös on suosiollinen matkustajalle. mutta, joka tapauksessa, minimivaatimus on sama taso mitä olisi ollut muutenkin.
Hei,
ed. mainittu koskenee pelkkiä lentoja, valmismatkoilla on erilaiset matkaehdot.
Itselläni paluulento Phuketista viivästyi 15 h, matkatoimisto järjesti huoneenluovutuksen muutoksen 10 h myöhäisemmäks (pienen "huudon" jälkeen), tarjosi illallisen hoellissa ja hyvitti koko matkan hinnasta viivästymisen vuoksi 10 %. Olin tyytyväinen, sain yhden lomapäivän lisää. - että näin
matkaaja kirjoitti:
Hei,
ed. mainittu koskenee pelkkiä lentoja, valmismatkoilla on erilaiset matkaehdot.
Itselläni paluulento Phuketista viivästyi 15 h, matkatoimisto järjesti huoneenluovutuksen muutoksen 10 h myöhäisemmäks (pienen "huudon" jälkeen), tarjosi illallisen hoellissa ja hyvitti koko matkan hinnasta viivästymisen vuoksi 10 %. Olin tyytyväinen, sain yhden lomapäivän lisää.siis parempi .Lentokone oli yli buukattu viime Tammikuussa ja tiskillä oli lappu jossa tarjottiin 600 € rahaa ja hotelli huonetta kuljetuksineen Bangkokissa aterioineen ja paikkaa seuraavn päivän lentoon.Suostuin ja yllätyksekseni sain vielä bisenesluokasta paikan.Eli tyytyväinen olin Finnairin palveluun.
- 0712
matkaaja kirjoitti:
Hei,
ed. mainittu koskenee pelkkiä lentoja, valmismatkoilla on erilaiset matkaehdot.
Itselläni paluulento Phuketista viivästyi 15 h, matkatoimisto järjesti huoneenluovutuksen muutoksen 10 h myöhäisemmäks (pienen "huudon" jälkeen), tarjosi illallisen hoellissa ja hyvitti koko matkan hinnasta viivästymisen vuoksi 10 %. Olin tyytyväinen, sain yhden lomapäivän lisää.Lainaus euroopan kuluttajakeskuksen tekstistä:
Euroopan neuvoston lentoliikennettä koskeva ylivarausasetus tuli voimaan 2005. Asetuksen tarkoituksena on yhtenäistää matkustajan oikeuksia, kun
- matkustajan lennolle pääsy evätään
- lento peruutetaan tai
- lento viivästyy.
Matkustajalla on samat oikeudet riippumatta siitä, onko kyseessä
- reittilento
- tilauslento vai
- valmismatkaan sisältyvä lento. - huhuuuuu!
0712 kirjoitti:
Lainaus euroopan kuluttajakeskuksen tekstistä:
Euroopan neuvoston lentoliikennettä koskeva ylivarausasetus tuli voimaan 2005. Asetuksen tarkoituksena on yhtenäistää matkustajan oikeuksia, kun
- matkustajan lennolle pääsy evätään
- lento peruutetaan tai
- lento viivästyy.
Matkustajalla on samat oikeudet riippumatta siitä, onko kyseessä
- reittilento
- tilauslento vai
- valmismatkaan sisältyvä lento.koittakaa nyt jo lukea tuosta, ei ole mitään eroa kuten selkeästi ja selvästi lukee, onko mikä tahansa matka kyseessä, jos on valmismatka, niin nuo täydellisesti samat asiat pätevät, ei ole olemassa mitään valmismatka lentoja, jotka poikkeaisivat ikäänkuin normi lennoista. KAIKILLA matkoilla aina sama oikeus, ei mitään väliä, onko valmisreissu vai omatoimireissu! hauskinta on se, että useat valmismatkalaiset kuvittelevat, että eivät voi vaatia näitä asioita kun on kyseinen reissu. kyllä voi! valitettavasti matkatstot tietävät tämän ja hyvittävät usein asiakasta joko, ei lainkaan tai todella vähän! siis verrattuna siihen, mihin on oikeus. sitten ihmiset ovat tyytyväisiä jopa aivan naurettaviin, siis pieniin, korvauksiin ym.
- argh!!!!
huhuuuuu! kirjoitti:
koittakaa nyt jo lukea tuosta, ei ole mitään eroa kuten selkeästi ja selvästi lukee, onko mikä tahansa matka kyseessä, jos on valmismatka, niin nuo täydellisesti samat asiat pätevät, ei ole olemassa mitään valmismatka lentoja, jotka poikkeaisivat ikäänkuin normi lennoista. KAIKILLA matkoilla aina sama oikeus, ei mitään väliä, onko valmisreissu vai omatoimireissu! hauskinta on se, että useat valmismatkalaiset kuvittelevat, että eivät voi vaatia näitä asioita kun on kyseinen reissu. kyllä voi! valitettavasti matkatstot tietävät tämän ja hyvittävät usein asiakasta joko, ei lainkaan tai todella vähän! siis verrattuna siihen, mihin on oikeus. sitten ihmiset ovat tyytyväisiä jopa aivan naurettaviin, siis pieniin, korvauksiin ym.
Näyttää olevan finnmatkojen lento phukettiin ainakin 12h myöhässä juuri nyt. Eli korvauksia hakemaan... JEEE!!!!!
- tuttaa
argh!!!! kirjoitti:
Näyttää olevan finnmatkojen lento phukettiin ainakin 12h myöhässä juuri nyt. Eli korvauksia hakemaan... JEEE!!!!!
Ensin tieto Finavian sivuilta juuri ennen kentälle lähtöä. Arvioitu uusi lähtöaika 16.50, soitto kentälle ja sieltä varmistettiin 16.50. Koneessa kuulemma ikkuna rikki. Sitten tuli sms 19.46 että uusi lähtöaika 1.3 klo10.25. Kello 20.48 uusi sms että uusi lähtöaika 1.3 klo 13.00. Tilanne se että 14,5h myöhässä... OTTAA PATTIIN.
- huh huh
tuttaa kirjoitti:
Ensin tieto Finavian sivuilta juuri ennen kentälle lähtöä. Arvioitu uusi lähtöaika 16.50, soitto kentälle ja sieltä varmistettiin 16.50. Koneessa kuulemma ikkuna rikki. Sitten tuli sms 19.46 että uusi lähtöaika 1.3 klo10.25. Kello 20.48 uusi sms että uusi lähtöaika 1.3 klo 13.00. Tilanne se että 14,5h myöhässä... OTTAA PATTIIN.
täällä odotellaan phuketissa juuri tuota klo 13:n lentoa että se tänne saapuu.. yksi päivä meille lisää. tosin myös menetimme yhden päivän kaksi viikkoa sitten tänne tullessa kun lento oli myös myöhässä 15 tuntia. edelliseltä lennolta joku oli vetänyt hiuslakkapullon vessanpytystä alas.. plus miinus nolla näiden päivien suhteen mutta kyllä tämä potuttaa. huomenna päästään vasta kotiin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849