Olemme ostamassa ns. valmistaloa edellisiltä omistajilta. Kuntotarkastuksessa havaittiin yksi merkittävä puute: yhdessä nurkassa näkyi lämpökameralla n. 2 asteen lämpötila n. 30 cm:n korkeana kapeana viiruna lattiarajasta ylöspäin. Talolla on ikää 4 vuotta, mutta välittähän mukaa takuuta on aina 10 vuoden ikään asti.
Minkälainen show on lähteä "tappelemaan" talovalmistajan kanssa moisen vian korjaamisesta? Onko helpompaa ottaa nurkkalaudat itse auki, raottaa verhoilua ja käydä eristeet läpi? Rakennepiirustukset löytyy eli niistä voi tarkastaa mitä sieltä pitäisi löytyä ja tuttu rakennusmestari käytettävissä.
Ainakaan materiaalia ei voi mitenkään puuttua isolla rahalla, koska lämpövuotoalue on erittäin kapea.
Lämpövuoto nurkassa
16
2853
Vastaukset
- Kerettiläinen
eli sitä on liikaa etkä tiedä miten sitä käyttäisit, niin tappelemaan vaan. Jos olet normaali, perheellinen palkansaaja, niin unohda ja korjaa itse.
- Paskan möivät
On vain rakennevastuu, jota voidaan soveltaa vain isommissa vikatilanteissa. En usko että lämpövuoto olisi riittävän suuri syy rakennevastuun sovelluttamiseen. Toki kannattaa kysyä talotehtaan suhtautuminen ja jos kyseessä on mikä tahansa muu kuin surullisen kuuluisa Ä-talot, on olemassa pieni mahdollisuus että tehdas korjaisi jälkensä. Ä-talot ei varmuudella korjaa mitään. Jos tehdas kieltäytyy korjauksesta, on takuuvarmasti halvempaa ja nopeampaa korjata itse tai korjauttaa omakustanteisesti kuin lähteä riitelemään kuluttajariitalautakunnassa ja oikeudessa. Suomalaiset talotehtaat ovat yleensä noudattaneet KRL:n suosituksia (poislukien Ä-talot, joka ei olekaan suomalainen), mutta ratkaisun saaminen kestää pitkään.
- Sormi suussa...
Mulle tuo vuoto ei ole kynnyskysymys eikä tutulle rakennusmestarille, mutta vaimolle on ja näin kaupat jäävät tekemättä, jos hommaan ei saada selvyyttää.
- ja sormi suussa...
Onko mitään haittaa, jos tuon vuodon jättää korjaamatta? Tietysti asuntoa myytäessä voi olla ongelma, mutta entä itse rakenteille?
- Waltteri565
oli omassa älsvbytalossa eka talvena yhdessä lattianrajassa lämpövuoto,talotehdas kävi sen korjaamassa noin puolentoista viikon päästä, ei kylläkään noin kova.Taloon ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä,ei ole tehty muuta kuin pieniä pintahommia,laitettu laattoja,tapetteja,laminaattia yms neki helposti koska itse olen ollut ikäni rakennusalalla.Ei muuta kun yhteyttä talotehtaaseen homma kyllä korjautuu varsinkin jos on älvsby.
- Nm. Kattopellit irti
Waltteri565 kirjoitti:
oli omassa älsvbytalossa eka talvena yhdessä lattianrajassa lämpövuoto,talotehdas kävi sen korjaamassa noin puolentoista viikon päästä, ei kylläkään noin kova.Taloon ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä,ei ole tehty muuta kuin pieniä pintahommia,laitettu laattoja,tapetteja,laminaattia yms neki helposti koska itse olen ollut ikäni rakennusalalla.Ei muuta kun yhteyttä talotehtaaseen homma kyllä korjautuu varsinkin jos on älvsby.
Uskon ennemmin joulupukkiin ja keijuihin kuin että älvsby korjaisi 4-vuotiaaseen taloon yhtään mitään.
- Waltteri565
Nm. Kattopellit irti kirjoitti:
Uskon ennemmin joulupukkiin ja keijuihin kuin että älvsby korjaisi 4-vuotiaaseen taloon yhtään mitään.
ei oo mitään merkitystä korjaapa tai ei on niin pikku juttu itsellekkin.Kädettömille varmaan katastrofi.
- Erkki Suolta
Waltteri565 kirjoitti:
ei oo mitään merkitystä korjaapa tai ei on niin pikku juttu itsellekkin.Kädettömille varmaan katastrofi.
Taitaa olla lyhyet kädet kun rakennusalalla työskentelevä asuu älvärissä.
- ja sormi suussa..
Waltteri565 kirjoitti:
Älvsby.
- paljon muuta voi
Waltteri565 kirjoitti:
Kyllä varmaan korjautuu joo :) Ettet vain olis Ä-husin palkkalistoilla?
100%:n varmuudella eivät tekisi ko. tilanteessa yhtään mitään.
Jos nurkassa on lämpövuoto niin sitä nurkkaa ei ole eristetty. Tarvitaan korjaus : nurkkaan eristeet.
Voi olla hankala laittaa jälkikäteen (esim. joutuu uusimaan tapetit tai rakenteiden purkaminen ulkopuolelta). Tai anna olla silleen jos nyt ei jäähän mee sieltä mitään.
Voihan tota lähteä hakemaan jostain oikeuden kautta tms. mutta ehkä aika pieni ongelma lähteä moiseen riesaan. - Kirvesmies1
jos sisällä levynpinnassa noin vähän asteita. Maalaisjärkikin jo sanoo että sisustuslevyn takana lämmöneristeissä on jo pakkasen puolella ja lämmin kondessoituu vedeksi (kastepiste)ja materiaalit kastuu.
Itse vuotokohta voi olla pienikin ja asettuu luultavasti elementtisauman tiivistyksellä,(uretaani, tiivistysmassa) mutta vaatii rakenteiden avaamista.
Ammattitimpuri töihin pariksi päivää niin eiköhän vuotokohta löydy ja nurkka korjaudu. Villat vaihdettava ko alueelta ja uusi höyrynsulku ja sisustuslevyt.
Vikaa voi myö korjata ulkoapäin, riippuen rakenteista. "Verhoilujen raottelemisella ja eristeiden läpikäymisellä tilanne ei korjaudu."
Tietenkin korjauskustannus myyjän tai talotehtaan piikkiin. - hååssi
Waltteri565 kirjoitti:
Waltteri565:
Itse asun myös alvsbytalossa, talolla on nyt ikää vähän yli kaksi vuotta. Viime talvena havaitsin useassa kohdassa lämpövuotoja talossa. Suurin ehkä oli ulko oven vieressä taloelementtien kohdassa. Laiton siihen talvella perus ulkolämpömittarin kun ulkolämpötila on -20 asetetta ja sisällä huonelämpötila oli 21 astetta niin mittari näytti lattian rajassa 11 astetta. Sähkölaskut olivat 81,5m2 talossa pahimmillaan yli 3000 Kwh/kk. Ja lämmityskuukauksien sähkölasku 31.10.2009 - 1.4.2010 yhteensä 11500 Kwh viime talvena.
Eli kysymys kuuluu miten sait talotehtaan korjaamaan lämpövuodot? :) Me emme ole edes saaneet ketään tutkimaan taloa talotehtaan toimesta. Selittelyjä on tullut esim. korvausilmaventtiilit pitää olla auki myös talvella ettei lämpöpumppu ota ilmaa ikkunoiden ja ovien välistä yms. yms. Suunnitelmissa on ottaa ensitalvena lämpökuvat talosta ( 500€) ja lähestyä älvsbytaloa kovemmin keinoin. - Kokenut 79
hååssi kirjoitti:
Waltteri565:
Itse asun myös alvsbytalossa, talolla on nyt ikää vähän yli kaksi vuotta. Viime talvena havaitsin useassa kohdassa lämpövuotoja talossa. Suurin ehkä oli ulko oven vieressä taloelementtien kohdassa. Laiton siihen talvella perus ulkolämpömittarin kun ulkolämpötila on -20 asetetta ja sisällä huonelämpötila oli 21 astetta niin mittari näytti lattian rajassa 11 astetta. Sähkölaskut olivat 81,5m2 talossa pahimmillaan yli 3000 Kwh/kk. Ja lämmityskuukauksien sähkölasku 31.10.2009 - 1.4.2010 yhteensä 11500 Kwh viime talvena.
Eli kysymys kuuluu miten sait talotehtaan korjaamaan lämpövuodot? :) Me emme ole edes saaneet ketään tutkimaan taloa talotehtaan toimesta. Selittelyjä on tullut esim. korvausilmaventtiilit pitää olla auki myös talvella ettei lämpöpumppu ota ilmaa ikkunoiden ja ovien välistä yms. yms. Suunnitelmissa on ottaa ensitalvena lämpökuvat talosta ( 500€) ja lähestyä älvsbytaloa kovemmin keinoin.Säännösten mukaan 11 asteen pistelämpötila ei ole niin vakava virhe jota tehtaan täytyisi korjata. Ko. säännös löytyy asumisterveysohjeesta, sivulta 17. Ohje löytyy netistä pdf-versiona.
Ja vaikka olisi tarvinnutkin, niin älvsbytalon palvelutason tietäen arvannet ehkä miten korjausvaatimukseen olisi suhtauduttu. Talolla on vuoden urakkatakuu ja lakisääteinen 10 rakennevastuu, joka tulee sovellettavaksi vain törkeämmissä tapauksissa. - ottkaa happea
hååssi kirjoitti:
Waltteri565:
Eli kysymys kuuluu miten sait talotehtaan korjaamaan lämpövuodot? :) Me emme ole edes saaneet ketään tutkimaan taloa talotehtaan toimesta. Selittelyjä on tullut esim. korvausilmaventtiilit pitää olla auki myös talvella ettei lämpöpumppu ota ilmaa ikkunoiden ja ovien välistä yms. yms. Suunnitelmissa on ottaa ensitalvena lämpökuvat talosta ( 500€) ja lähestyä älvsbytaloa kovemmin keinoin.No eihän toi ole viime talvelta paljoakaan.
Jokaikisessä talossa on lämpövuotoja. Tieto lisää tuskaa näissä lämpökamerakuvissa. Yksinkertaisesti : antakaa olla jos sisällä vaan tarkenee.
Ja aloittajan tarinaan: jos nurkassa menee kylmä viiru niin se tarkoittaa sitä että nurkkiin ei ole vedetty eristeainetta liitosten kohdalle. Ota ne auki ja laske sinne vaikka polyuretaania ja johan on tiivis. Isoin ongelma on tietysti siinä että sitten menee tapetit/maalaukset uusiksi. - lyhyesti sanottuna
Kirvesmies1 kirjoitti:
jos sisällä levynpinnassa noin vähän asteita. Maalaisjärkikin jo sanoo että sisustuslevyn takana lämmöneristeissä on jo pakkasen puolella ja lämmin kondessoituu vedeksi (kastepiste)ja materiaalit kastuu.
Itse vuotokohta voi olla pienikin ja asettuu luultavasti elementtisauman tiivistyksellä,(uretaani, tiivistysmassa) mutta vaatii rakenteiden avaamista.
Ammattitimpuri töihin pariksi päivää niin eiköhän vuotokohta löydy ja nurkka korjaudu. Villat vaihdettava ko alueelta ja uusi höyrynsulku ja sisustuslevyt.
Vikaa voi myö korjata ulkoapäin, riippuen rakenteista. "Verhoilujen raottelemisella ja eristeiden läpikäymisellä tilanne ei korjaudu."
Tietenkin korjauskustannus myyjän tai talotehtaan piikkiin.lämpövuoto = kosteusvuoto. Ainakin Vierumäessä taloja valmistavalla niitä on aivan liikaa.
- 28
ottkaa happea kirjoitti:
No eihän toi ole viime talvelta paljoakaan.
Jokaikisessä talossa on lämpövuotoja. Tieto lisää tuskaa näissä lämpökamerakuvissa. Yksinkertaisesti : antakaa olla jos sisällä vaan tarkenee.
Ja aloittajan tarinaan: jos nurkassa menee kylmä viiru niin se tarkoittaa sitä että nurkkiin ei ole vedetty eristeainetta liitosten kohdalle. Ota ne auki ja laske sinne vaikka polyuretaania ja johan on tiivis. Isoin ongelma on tietysti siinä että sitten menee tapetit/maalaukset uusiksi.Ei suuri ongelma tuo uretaanin laitto, samalla vaimo saa uudet tapetit, mieleiset.
Meillä on vanha puutalo ja ei tarvi lämpökameroita, vaan vedon tuntee ihan iholla tietyissä kohdissa. Mun maailma ei siihen hajoa. Ilma on melko raikasta aina, kun ei olla pullotalossa! Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202383Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3101305- 65969
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681