Alaskan husky

hyvä koira?

Kiinostuin alaskan huskyista ja olen lukenut niistä kaiken googlettamalla löytämäni. En vain ole koskaan sellaista nähnyt, taitavat olla harvinaisia. Onko kellään/tunteeko kukaan yhtään alaskan huskya? Millaisia ne ovat noin ihan käytännössä?

31

11845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alaskalainen

      Alaskanhusky on sekarotuinen koira, jossa on siperianhuskyä. Ne on jalostettu nopeuskilpailuita varten ja yleensä niihin on risteytetty saksanseisojaa jne.
      Metsästysviettiä on, kovia juoksemaan. Eivät tule toimeen pelkillä korttelin ympäri remmilenkeillä.
      Tässä kilpaileva alaskanhusky kasvattaja: http://www.powerline.fi/pentueet.htm

      • fghdjksla

        Nopeuden lisäämiseksi siperianhuskyihin ollaan risteytetty lähinnä vinttikoiria: tuloksena alaskanhusky. Samalla tosiaan metsästysvietti on voimistunut.


      • aloitt.
        fghdjksla kirjoitti:

        Nopeuden lisäämiseksi siperianhuskyihin ollaan risteytetty lähinnä vinttikoiria: tuloksena alaskanhusky. Samalla tosiaan metsästysvietti on voimistunut.

        No, tiedän jo kaiken kertomanne. Kuten aloituksessa sanoin, olen niistä lukenut paljon. Oisin ollut kiinnostunut jonkun omista kokemuksista alaskalaisista, mutta ei taida linjoilla sellaisia olla...


      • alannara
        aloitt. kirjoitti:

        No, tiedän jo kaiken kertomanne. Kuten aloituksessa sanoin, olen niistä lukenut paljon. Oisin ollut kiinnostunut jonkun omista kokemuksista alaskalaisista, mutta ei taida linjoilla sellaisia olla...

        valjakossa usein ihan samanlaisia kuin siperianhuskyt...otappa yhteyttä suomalaiseen siperianhusky seuraan kun monessa valjakossa juoksee sekaisia alaskalaisia ja siperialaisia. =) ja toinen mistä saat paremmin tietoa on suomen valjakko urheilijoiden liitto...alaskalaiset ovat hieman nopeaminpia niin siksi niitä on usein monilla valjakko ajajilla. "rotu" ei siis mitenkään harvinainen mutta kotikoirina en ole kovinkaan montaa nähnyt kun oikeasti kyseessä sekaroituinen koira.


    • oli semmonen

      FST:n puolelta tuli tossa yks pvä ohjelma, jossa joku norjalainen tyyppi meloi kanootilla ja sillä oli mukanaan alaskan husky. Oli hienon näköinen otus. Voit ehkä nähdä sen YLEareenalta, jos kiinnostaa. Sori, kun en muista ohjelman nimeä...

    • Marre_01

      Minulla on yksi uros joka on Alskan Husky/Saksanpaimenkoira sekoitus ja hänellä ei ole niin hirvee metsästysvietti ja on tosi rauhallinen ja ystävällinen. Se Sakemanni tulee esiin silleen että se tykkää vahtia ja ei pidä ihan kakista ihmisistä. Alaskan Huskya tulee esiin silleen että sillä on ihan hirveesti voimia ja pystyy vetämään vaikka mitä ja nopea kun salama sitten kun pääsee juoksemaan ihan kunnolla.

      Minulla on kyllä vaan hyviä kokemuksia Alaskan Huskysta (vaikka nyt tämä oma ei ole "puhdasrotuinen")

      Minun toisessa koirassa (narttu) on sitten Siperian Huskya ja sillä on enemmän metsästysviettiä, mutta se voi olla sen takia että hänessä on Laikaakin (ja Dalmatiankoiraa ja Belgianpaimenkoiraa)

    • yks+kaks

      Mulla on kaksi alaskalaista. Älyttömän hyviä koiria, vaikken harrastakaan valjakkoajoa niiden kanssa. Vaativat tosin paljon liikuntaa ja virikkeisiä aktiviteetteja, ovathan ne työkoiria. Asun kerrostalossa, mutta ei ongelmaa, sillä ulkoilutan niitä riittävästi. Eivät hauku eivätkä ole hajottaneet paikkoja. Toisella pientä machomentaliteettia ja toinen on tossukka. Tulevat hyvin keskenään toimeen, vaikka ovat uroksia molemmat, ikäeroa 2 vuotta.
      Kiva, kun joku on näistä kiinnostunut ;) Kaipa nämä aika harvinaisia ovat, sillä itelle ei ole vastaan tullu yhtään. Tosin asumme melko pienellä paikkakunnalla.
      Käymme pitkillä lenkeillä ja harjoittelemme metsässä erilaisia temppuja ja jäljestämistä. Jahtivietin olen saanut aisoihin rauhoittamalla pojat ihan vaan puhumalla aina kun rusakkoa tai muuta jännää näkyy.

      Olen kyllä harkinnut ensitalvena aloittaa pulkanvetoa tai muuta sellaista, sillä siihenhän nämä nimenomaan on jalostettu. Tykkäävät selvästi talvesta enemmän kuin muista vuodenajoista. Aina ensilumen tultua tuo vanhempi jääräkin pistää ihan tanssiksi kuono kippurassa(näyttää kuin se nauraisi!)

      Eli oma kokemus on todella positiivinen, mutta ainahan viimekädessä kysymys on yksilöistä, oli rotu sitten mikä tahansa. Ja siitä paljonko jaksaa koiriinsa panostaa. Huonolla pidolla saa pilattua vaikka kuinka hienoluonteisin koiran. Terveisiä meiltä aloittajalle =)

      • aloitt.

        Kiitos vastauksista! Kuulostavat mainioilta koirilta. Olen aivan ihastunut tähän "rotuun" ja olenkin ollut nyt yhteydessä yhteen valjakkoihmiseen, jolla alaskalaisia ja olen nyt hankkimassa sieltä yhden lyhytturkkisen kotikoiraksi. Kiva kuulla, että jollain muullakin on näitä kerrostalossa. Olen sitä mieltä, että ei asumismuodolla väliä, mikäli koiraa vain muuten hoidetaan hyvin ja sen liikunnasta ja muista virikkeistä pidetään huolta. Lenkki-ja harrastuskaveriksi olen koiraa nyt siis hankkimassa ja haaveena on ottaa sit myöhemmin toinenkin.
        Uusi koirani tulee kotiin viikonloppuna, sillä siitä alkaa kahden viikon loma ja saamme rauhassa totutella. Olen käynyt tarhalla siihen tutustumassa jo viisi kertaa ja se tottelee jo muutamia peruskomentojani. Saan kasvattajalta onneksi tukea alkuun ja kunhan saamme asiat sujumaan, niin sitten on toisen koiran vuoro.
        Terveisä vaan takaisin teillekin!


      • aloitt.
        aloitt. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! Kuulostavat mainioilta koirilta. Olen aivan ihastunut tähän "rotuun" ja olenkin ollut nyt yhteydessä yhteen valjakkoihmiseen, jolla alaskalaisia ja olen nyt hankkimassa sieltä yhden lyhytturkkisen kotikoiraksi. Kiva kuulla, että jollain muullakin on näitä kerrostalossa. Olen sitä mieltä, että ei asumismuodolla väliä, mikäli koiraa vain muuten hoidetaan hyvin ja sen liikunnasta ja muista virikkeistä pidetään huolta. Lenkki-ja harrastuskaveriksi olen koiraa nyt siis hankkimassa ja haaveena on ottaa sit myöhemmin toinenkin.
        Uusi koirani tulee kotiin viikonloppuna, sillä siitä alkaa kahden viikon loma ja saamme rauhassa totutella. Olen käynyt tarhalla siihen tutustumassa jo viisi kertaa ja se tottelee jo muutamia peruskomentojani. Saan kasvattajalta onneksi tukea alkuun ja kunhan saamme asiat sujumaan, niin sitten on toisen koiran vuoro.
        Terveisä vaan takaisin teillekin!

        Se on siis jo aikuinen koira, jolla aiemmin vain valjakkokomennot hallussa. Nyt olen opettanut sille muutamia kotikoiran peruskäskyjä, kuten istu, maahan ja lisäksi temppukomentoja kuten kieri, ympäri, ryömi. Temppujen opettelulla lähinnä vain vahvistan suhdettamme ja omaa johtajuuttani, eihän niillä arjessa paljon muuta virkaa ole. Pääasia, että osaa tänne, paikka, istu ja maahan, niin pysyy koira hallinnassa.
        Kovasti jo odottelen koiran kotiutumista!


      • yks+kaks
        aloitt. kirjoitti:

        Se on siis jo aikuinen koira, jolla aiemmin vain valjakkokomennot hallussa. Nyt olen opettanut sille muutamia kotikoiran peruskäskyjä, kuten istu, maahan ja lisäksi temppukomentoja kuten kieri, ympäri, ryömi. Temppujen opettelulla lähinnä vain vahvistan suhdettamme ja omaa johtajuuttani, eihän niillä arjessa paljon muuta virkaa ole. Pääasia, että osaa tänne, paikka, istu ja maahan, niin pysyy koira hallinnassa.
        Kovasti jo odottelen koiran kotiutumista!

        Hauska kuulla, että olet valinnut ja löytänyt alaskalaisen! Jos alkuhankaluuksien(?) jälkeen ehdit tai viitsit, niin kertoisitko miten teillä sujuu? Kiinnostaisi kuulla miten aikuinen tarhakoira sopeutuu kotikoiraksi :)


      • aloitt.
        yks+kaks kirjoitti:

        Hauska kuulla, että olet valinnut ja löytänyt alaskalaisen! Jos alkuhankaluuksien(?) jälkeen ehdit tai viitsit, niin kertoisitko miten teillä sujuu? Kiinnostaisi kuulla miten aikuinen tarhakoira sopeutuu kotikoiraksi :)

        Hyvin on sujunut! Vähän harhaanjohtavasti kirjoitin tuolla, sillä tämä minulle tullut koira ei varsinaisesti ollut tarhakoira. Tällä niin lyhyt turkki, että aiemmat omistajat pitäneet sitä sisäkoirana, etenkin talvella. Sisäsiisteys oli siis jo hallussa ja uuteen kotiinkin se on sopeutunut hienosti. Olin kaksi viikkoa kotona sen tultua ja opeteltiin yksin jäämistä ja muutenkin talon tapoja. Nyt taas töissä, mutta äitini käy kerran työpäivän aikana sen kanssa lenkillä, niin ei tule yksin oloa liikaa.
        Olen kesäloman jälkeen jäämässä kotiin tekemään etätyötä ja silloin tulee samasta tarhasta meille pentu. Perhe siis kasvaa! Voin kirjoittaa lisää kuulumisia sitten pennusta :)
        Hyvää kevättä!


      • Huskyn omistaja
        aloitt. kirjoitti:

        Hyvin on sujunut! Vähän harhaanjohtavasti kirjoitin tuolla, sillä tämä minulle tullut koira ei varsinaisesti ollut tarhakoira. Tällä niin lyhyt turkki, että aiemmat omistajat pitäneet sitä sisäkoirana, etenkin talvella. Sisäsiisteys oli siis jo hallussa ja uuteen kotiinkin se on sopeutunut hienosti. Olin kaksi viikkoa kotona sen tultua ja opeteltiin yksin jäämistä ja muutenkin talon tapoja. Nyt taas töissä, mutta äitini käy kerran työpäivän aikana sen kanssa lenkillä, niin ei tule yksin oloa liikaa.
        Olen kesäloman jälkeen jäämässä kotiin tekemään etätyötä ja silloin tulee samasta tarhasta meille pentu. Perhe siis kasvaa! Voin kirjoittaa lisää kuulumisia sitten pennusta :)
        Hyvää kevättä!

        Meillä on alaskan husky -pentu. Todella kiltti ja nopea oppimaan. Ollut tarhakoirana. Myös meillä on oma piha, mutta pyrkii esim. yöksi sisään. On hyvin sosiaalinen ja lapsirakas. Kulkee hyvin hihnassa pitkillä metsäretkillä. Kuulemma saattavat olla itsepäisiä.


      • Larrax
        Huskyn omistaja kirjoitti:

        Meillä on alaskan husky -pentu. Todella kiltti ja nopea oppimaan. Ollut tarhakoirana. Myös meillä on oma piha, mutta pyrkii esim. yöksi sisään. On hyvin sosiaalinen ja lapsirakas. Kulkee hyvin hihnassa pitkillä metsäretkillä. Kuulemma saattavat olla itsepäisiä.

        Hei, hienoa kun olette löytäneet vahdikkaan "rodun" itsellenne. Vastauksia rekikoiriin löytyy varmasti seuraavalta kurssilta, menkää ihmeessä mukaan !! http://www.siperianhusky.info/keskustelu/index.php?topic=6066.0


      • aloitt.
        Larrax kirjoitti:

        Hei, hienoa kun olette löytäneet vahdikkaan "rodun" itsellenne. Vastauksia rekikoiriin löytyy varmasti seuraavalta kurssilta, menkää ihmeessä mukaan !! http://www.siperianhusky.info/keskustelu/index.php?topic=6066.0

        Lupasin tuolla viimisessä viestissäni kertoa miten pennun kanssa menee, jos ketään nyt enää kiinostaakaan ;)
        Kesä meni kuin siivillä. Heti loman alussa haimme pennun kotiin ja vanhempi, jo kotiutuneena, otti sen hyvin vastaan. Pientä komentamista ja auktoriteetin korostamista vanhempi koira esitti, mutta ei mitenkään vaarallista. Ilmeisesti ihan normaalia pennunkasvatusta. Nyt lähes puolivuotias pentu osaa jo monen laista, mutta on vielä ihan selvästi pentu. Touhua meillä riittää, ja onkin ollut haasteellisempaa kuin luulinkaan, sovittaa kotona työskentely ja koirien hoito, sillä työt meinaa unohtua kun koirien kanssa olisi koko ajan jotain jännää menossa. No, itsekuriahan se vaan vaatii ja organisointia ;) Söpö pentu ja vanhemman koiran hupailut ovat vaan niin hauskaa seurattavaa, et tosiaan saa ottaa välillä itteään niskasta kiinni ja pakottautua taas "sorvin ääreen".
        Niin se elämä muuttui melkein kertaheitolla, kun ihastuin alaskanhuskyihin ja tempaisin hankkimalla niitä kaksi. Ei kaduta yhtään, vaikka onhan näissä puuhaa. Kunhan tuo pienempikin tuosta kasvaa, niin varmaan aloitamme, ainakin pienimuotoista, vetohommaa, jotta saavat olla elementissään. Olen opettanut vasenta ja oikeaa, suoraan ja stop-käskyt pikkusellekin, vaikka ei se ihan koko ajan suju. Se ottaa paljon mallia vanhemmasta koirasta, joten yhteislenkit ovat myös osa koulutusta.
        Nyt aikuisen koiran kanssa teemme pitkiä lenkkejä eri maastoissa pikkusen ollessa mummolassa hoidossa ja se pääsee pienempiä metsälenkkejä, jotta lihakset ja motoriikka kehittyvät, mutta ei silti rasitu liikaa. Molemmat voivat hyvin ja näyttävät tosi tyytyväisiltä elämäänsä :D
        Hyvää syksyä kaikille!


      • mievaanjamiunkoira
        aloitt. kirjoitti:

        Lupasin tuolla viimisessä viestissäni kertoa miten pennun kanssa menee, jos ketään nyt enää kiinostaakaan ;)
        Kesä meni kuin siivillä. Heti loman alussa haimme pennun kotiin ja vanhempi, jo kotiutuneena, otti sen hyvin vastaan. Pientä komentamista ja auktoriteetin korostamista vanhempi koira esitti, mutta ei mitenkään vaarallista. Ilmeisesti ihan normaalia pennunkasvatusta. Nyt lähes puolivuotias pentu osaa jo monen laista, mutta on vielä ihan selvästi pentu. Touhua meillä riittää, ja onkin ollut haasteellisempaa kuin luulinkaan, sovittaa kotona työskentely ja koirien hoito, sillä työt meinaa unohtua kun koirien kanssa olisi koko ajan jotain jännää menossa. No, itsekuriahan se vaan vaatii ja organisointia ;) Söpö pentu ja vanhemman koiran hupailut ovat vaan niin hauskaa seurattavaa, et tosiaan saa ottaa välillä itteään niskasta kiinni ja pakottautua taas "sorvin ääreen".
        Niin se elämä muuttui melkein kertaheitolla, kun ihastuin alaskanhuskyihin ja tempaisin hankkimalla niitä kaksi. Ei kaduta yhtään, vaikka onhan näissä puuhaa. Kunhan tuo pienempikin tuosta kasvaa, niin varmaan aloitamme, ainakin pienimuotoista, vetohommaa, jotta saavat olla elementissään. Olen opettanut vasenta ja oikeaa, suoraan ja stop-käskyt pikkusellekin, vaikka ei se ihan koko ajan suju. Se ottaa paljon mallia vanhemmasta koirasta, joten yhteislenkit ovat myös osa koulutusta.
        Nyt aikuisen koiran kanssa teemme pitkiä lenkkejä eri maastoissa pikkusen ollessa mummolassa hoidossa ja se pääsee pienempiä metsälenkkejä, jotta lihakset ja motoriikka kehittyvät, mutta ei silti rasitu liikaa. Molemmat voivat hyvin ja näyttävät tosi tyytyväisiltä elämäänsä :D
        Hyvää syksyä kaikille!

        Meillä päin lenkittää yksi nainen kahta hienon näköistä koiraa, joita sanoi alaskan huskyiksi. Mustia ja aika hoikkia otuksia, siniset silmät. Toisella on näköjään aina kuonopanta, ehkä vetää, näyttävät kyllä kulkevan hyvin.


    • Huskymix

      Minulla on monirotuinen koira, jossa on 25% Alaskan huskya ja olen erittäin tyytyväinen häneen. Hänessä on myös labradorinnoutajaa ja siperianhuskya :) Kyllähän nuo ovat melko harvinaisia täällä Suomessa. Niitä yritetään jalostaa vetokilpailuihin Alaskassa, mutta ne eivät pysty tuottamaan tasalaatuisia pentuja, joten Alaskan huskya ei määritellä koiraroduksi, vaan niitä pidetään sekarotuisina vetokoirina. Nuo koirat saattavat maksaa jopa 8000 dollaria. Niillä ei ole myöskään mitään rotumääritelmää, eikä niiden luonteesta voi sanoa yleisesti oikein mitään. Niin luonne, kuin ulkonäkökin vaihtelee suuresti, mutta maailman parhaimpia vetokoiria ovat kyllä!

    • djp

      ovia ulvomaan ainakin että kerros taloon ei oikein sovellu

      • käy kerrostaloon

        Kaverilla on husky mut ei se ovia ulvo :D Ja ei kyllä juuri muutenkaan ulvo/ laula, että ihan hyvin sopii kerrostaloon siinä missä muutkin koirat :)


    • alaskan huskyt

      Mä en oo kuullu koskaan et alaskan husky ois rekisteröity koira rotu.. Mut itel on ollu sementtijärven seisoja rontuinen koira ja suosittelen sitä rotua kaikille!

    • HuskyVain

      Meillä on alaskanhusky narttu. Muistuttaa todella paljon siperianhuskya ja alaskanmalamuuttia,mutta paljon sirompi ja pienikokoisenpi. Se on ulkona tarhakoirana,mutta pääsee päivittäin noin tunnin lenkille ja saa juosta pihalla ja metsässä vapaana,silloin kun joku perheenjäsenistä on ulkona vähän perään katsomassa (asutaan maalla). Talvella harrastetaan koirahiihtoa,josta nauttii selvästi. Sisälläkin pääsee käymään,muuttei kovin kauan viihdy.

      Luonteeltaan on todella energinen,vilkas ja lapsirakas. Tulee myös hyvin toimeen perheeessämme olevan toisen koiran(sisäkoira) kanssa. Metsästysviettiä löytyy,ei oikein voi jättää kissan kanssa valvomatta,vaikka jos on joku vahtimassa,niin kyllä kissa saa olla rauhassa. Antoi jopa kissanpennun leikkiä aina hännällään,muttei enää :)

      Hijlainenkin on,en ole ikinä kuullut haukkuvan ja ulvookin lähinna vain juoksuaikana. Ainut "haitta" tuossa koirassa vain on,että silloin tällöin "unohtaa kuunnella" jos ei joku komento olekkaan niin mieluisa tai on jotain parenpaa näköpiirissä. Aivan ihana pakkaus!

    • koita???

      Oon jo pitkään miettinyt koiraa joka pärjäis pihalla suurimman osan ajasta. oon miettinyt alaskanmalamuuttia, siperianhuskya ja nyt tätä. oisko ihan hyvä ekaks koiraks?

    • huskynomistaja

      Itselläni on alaskanhusky uros ja kohta 2-vuotias. On ihan sisäkoirana ja tulee tosi mahtavasti toimeen meidän toisen koiran kanssa joka on labradorinnoutaja. Tosi energinen on mutta huomaa että kun itse rauhottuu niin kyllä koiratkin. Käydään yhdessä noin 20 minuutin lenkillä kahdesti päivässä ja tuntuu kyllä riittävän ja plus siihen kaikki leikkihetket :) Oon tosi tyytyväinen tähän rotuun, en kyllä vaihtais mihinkään! Kiva että muutkin on kiinnostunut. Kehdotan että otatte tämän rodun jos liikutte ihan riittävästi, on aikaa olla koiran kanssa ja joskus aina käytte jossain jossa voi koiraa pitää irti :)

    • Freja

      Meille tuli juuri Alaskan husky ensimmäiseksi koiraksi. Ikää tytöllä on 3 vuotta, ja on tähän asti elänyt perus vetokoiran elämää. Eli talvet töissä tunturissa ja kesät tarhassa. Moni sanoo ettei näistä ole ensimmäiseksi koiraksi, mutta meidän vuvve on ainakin tähän asti ollut erittäin helppo. Tarhalla oli oppinut valjakkokäskyjen lisäksi nimensä, luoksetulon ja mitä 'ei' tarkoittaa. Sen lisäksi sellaiset asiat kuten sisäsiisteys ja nätisti hihnassa kulkeminen näyttää tulevan luonnostaan. Samoin kaikenlaisten ohikulkijoiden ohittaminen sen kummemmin reagoimatta. Ollaan kohdattu jo ainakin kävelijöitä, juoksijoita, pyöräilijöitä ja muita koiria. Vilkasee vaan ja jatkaa matkaa.

      Muutenkin on todella kiltti ja rauhallinen, sekä kuuntelee kun sille puhutaan ja pitää kontaktia kotona ja kävelyllä (olin ymmärtänyt että huskyt on todella itsenäisiä, mutta ei ilmeisesti tämä yksilö). Asutaan kaupunkiasunnossa, mutta lähellä on paljon metsää ja ulkoilualueita, joten ollaan ulkona monta kertaa joka päivä. Suunnitelmissa on ainakin koirahiihdon ja -pyöräilyn alottaminen, eli vetohommat jatkuu myös täällä uudessa kodissa.

      Ainoa 'ongelma' on tähän asti ollut, että ei olla löydetty sopivaa motivaattoria/palkintoa lisäkoulutukseen (istu, paikka yms, paljon muuta ei nähtäväsi tarvii opetella ku osaa jo :D). Perus koirakarkit ei maistu, eikä lelut oikeen innosta (se ei taida olla nähnyt sellasia aiemmin). Seuraavaksi kokeillaan makkaraa yms. Onko täällä kellään ideoita vastustamattomista husky-herkuista?

      • Mimzi

        Hei! Kokeile raakaa tai paistettua lihaa. Meillä ainakin Alaskalaiselle maistuu.


    • huskyn ihailija

      Sopisiko Alaskan Husky ensimmäiseksi koiraksi??


      Itse olen ollut haaveillut omasta koirasta melkein koko ikäni......

      olin kaverini kanssa koirien joulurauhan julistusessa kamuni koiran kanssa. ajattelin että nyt on hyvä hetki katsoa hyvä koirarotu.
      no, päädyin huskyyn.... ja nut haluaisin tietää sopisiko se ensimmäiseksi koiraksi??
      ja onko sillä jotain erikoishoitoja kuten islanninhevosella??

      ja minkälaisia ne on luonteeltaan??

    • Freja

      Mulla on nyt ensimmäisenä koirana Alaskan Husky, ja ainakaan tän yksilön kanssa on kaikki ollut ihan uskomattoman helppoa. Oon kuullut melkein jokaisesta (mielenkiintosesta) rodusta sanottavan, ettei sopisi ekaksi koiraksi, mutta mun mielestä se on paljon tulevan omistajan asenteesta ja panostuksesta kiinni.

      Mitään erikoishoitoja ei ainakaan alaskan husky tarvitse, turkki sun muut hoituu aikalailla itsestään. Huskeista sanotaan että ovat kilttejä ja ihmisystävällisiä mutta erittäin itsenäisiä. Rakastavat olla ulkona, ja nehän on jalostettu vetohommiin, eli siihen on taipumusta. Olen myös kuullut että eivät paljoa hauku, ja meidän mimmi ei olekaan haukahtanut kuin kerran unissaan meilläoloaikana. Mutta sitten on yksilöiden välillä suuriakin eroja, niinkuin kaikissa roduissa, ei Frejakaan ole tismalleen niinkuin näistä sanotaan.

      Jos viihdyt paljon ulkona, niin mun mielestäni ihan mainio rotu, suosittelen!

      • Freja

        Ja HuskyVain kanssa olen samaa mieltä siitä, että joskus koira unohtaa kuunnella kun on jotain hauskempaa näköpiirissä. Ollaan treenailtu välillä makupalojen kanssa ja se auttaa kummasti.


    • Rebaah

      Hei, mulla on sellainen 5kk koiravauva nyt, jonka isä on puhdasrotuinen Siperiahusky ja emo on Siperianhuskyn ja Alaskanmalamuutin risteytys, eikä ole mitään muuta rotua sekoitettuna. Hänellä on huskyn vartalo mutta malamuutin jalat, korvat ja häntä. Hän on malamuutinpennun kokoinen pentu ja moni sanoo että onpa iso husky pentu. :) On Alaskanhusky vakkei ole muita rotuja kuin huskya ja malamuuttia.

      • Koiriahan ne vain

        Alaskanhusky = siperianhusky vinttikoira/saksanseisoja/ muu nopea lintukoira. Ei mitenkään harvinainen " rotu " vaan taitaa löytyä joka valjakosta ainakin muutama semmoinen. Ulkonäöltään saa olla minkä näköinen vaan eli näyttää joko siperianhuskylta tai sitten lintukoiralta tai molemmilta.Tärkeintä on kyky toimia valjakossa. Itseltä näitä löytyy kaksi ja näyttävät joko siperianhuskylta tai itäsiperianlaikalta katsojasta riippuen.


    • Helppp.

      Mä oon hankkimassa siperianhusky narttua ja olisko ne juoksut ongelmia mulla on ollut aiemmin poikakoiria :) esim. chihuahua , perhoskoira, tiibetinspanieli.

    • koira tietäjä

      ei ne juoksut tuota mitenkää ongelmii ei voi vaa mennä esim:koirapuistoon ja onhan niitä narttu suojia ja mun tutun koira ainakin nuolee pois joten ei oo siinä mitää erikoisempaa ku uroksessa muuta ku luonne ja koko

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe