Luotiliivit vai pistoliivit?

touho

liiveistä....osaatteko suositella minkämerkkiset/malliset sopisivat parhaiten kenttätyöhön järjestyksenvalvontaan ja vartiointiin?

Onko esim.point blank luotettava merkki?

Kevlar-liivit kuulemma ihan p*rsiistä

Omia kokemuksia ?...Vai onko liivit turhat? Ja sitten en tarvitse kommentteja rintaliiveistä, joten vitsiniekat älkää vaivautuko : )

25

29831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittelija

sinun tulee hankkia. Itse käytän Point Blank ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Valmistusmateriaali pitää tänä päivänä olla Dyneema/Spectre. Nykyaikainen materiaali verratuna kevlariin joka on 1960-luvun teknologia.
      Ottaen huomioon vartijan tehtävät ja käyttömukavuus niin suojausluokka II on meille se ainoa oikea.

• touho

Niin osaatko sanoa, kuinka paljon dyneema-liivit maksaa? esim.juuri point-blankit? Espoossa oli muistaakseni joku firma, joka myy niitä?

Joo tiedän, että kevlar on vanha juttu, mut sitä ihmettelen, miksi vartiointifirmat ostaa semmoisia paskoja, onko se raha mikä ratkaisee?

• aloittelija
        touho kirjoitti:

Niin osaatko sanoa, kuinka paljon dyneema-liivit maksaa? esim.juuri point-blankit? Espoossa oli muistaakseni joku firma, joka myy niitä?

Joo tiedän, että kevlar on vanha juttu, mut sitä ihmettelen, miksi vartiointifirmat ostaa semmoisia paskoja, onko se raha mikä ratkaisee?

noin 560 €. Työnantaja ei maksanut, sanoi että pärjäämme vanhoilla kevlareilla, mutta halusin omat. Kuitti laitoin verottajalle ja se meni läpi. Yritys oli Suomen turvaprojektit. Plavelu oli hyvä, kokeiltiin erikokoisia liivejä ja käytiin läpi paljon asioita mitä en tiennyt aikaisemmin.
        Kyllä se näin on että yritykset säästävät väärissä asioissa, kunnolliset liivit pitää jokaisella olla.

• tyytyväinen
        aloittelija kirjoitti:

noin 560 €. Työnantaja ei maksanut, sanoi että pärjäämme vanhoilla kevlareilla, mutta halusin omat. Kuitti laitoin verottajalle ja se meni läpi. Yritys oli Suomen turvaprojektit. Plavelu oli hyvä, kokeiltiin erikokoisia liivejä ja käytiin läpi paljon asioita mitä en tiennyt aikaisemmin.
        Kyllä se näin on että yritykset säästävät väärissä asioissa, kunnolliset liivit pitää jokaisella olla.

Ite oon ostanu point blank-liivit kans suomen turvaprojektista ja oon ollu ihan tyytyväinen. Ainoa huono puoli on 6-piste kiinnitys eli 4 vatsaan ja 2 olkapäiden yli tarroilla etulevyyn kiinni, se aina välillä pistää liivit vituralleen kun hypit/pompit/painit. Dyneeman vastaavat ovat pikkuisen ohuemmat, suojausluokka sama ja kiinteä olkahihna. Tykkään enemmän point blankista. Hinta 500e yli tai ali koostasi riippuen.

• Myös tyytyväinen
        tyytyväinen kirjoitti:

Ite oon ostanu point blank-liivit kans suomen turvaprojektista ja oon ollu ihan tyytyväinen. Ainoa huono puoli on 6-piste kiinnitys eli 4 vatsaan ja 2 olkapäiden yli tarroilla etulevyyn kiinni, se aina välillä pistää liivit vituralleen kun hypit/pompit/painit. Dyneeman vastaavat ovat pikkuisen ohuemmat, suojausluokka sama ja kiinteä olkahihna. Tykkään enemmän point blankista. Hinta 500e yli tai ali koostasi riippuen.

Mulla on jo toinen Burgmann-liivi käytössä. Suojaluokka 2... Ja olen ollut helvetin tyytyväinen siihen! =)

• Tuleva Vartija
        aloittelija kirjoitti:

Paljon verottajalta saa armahdusta/hyvitystä tuollaisista 560eruon liiveistä?

• vartija-65

voisko joku pistää nettisivuja että saa ihaillaa =)

• aloittelija

www.finsecpro.com

• Arde

Mulla on ollut käytössä poliisienkin yleisesti käyttämä kevytliivi malli ja olen siihen kyllä ollut tyytyväinen. Ja nehän siis oli kevlarlevyistä rakennettu. Noista uusista en osaa sanoa kun ei ole kokemusta mutta ainakin kevlarliivien huonopuoli on se että ne hiostaa aika helvetin hyvin. Mutta muuten ne on mukavat yllä ja helppo hoitoiset. Niin ja tietysti helposti tarranauhoilla säädettävissä. Ekoja liivejä kun ostat niin kokeile ihmeessä useampia eri malleja ja ota ne mukavimmat. Ei ole yhtään liioiteltua ottaa sellaisia liivejä jotka suojaa myös ampumiselta.

• aloittelija

Myyjä joka tietää mitä on myymässä myy suojaliivit, koska liivi kun liivi antaa jonkinlaista suoja, jopa luoteja vastaan. Jos myydään luotiliivejä niin asikas voi odottaa että se pysäyttää mitä vaan, vaikka asia ei tietysti näin ole. Sama koskee pistosuojaliivejä.
        Standardeja on tietysti olemassa, tunnetuin taitaa olla jenkkien NIJ, muita ovat esimerkiksi German SK1, Dutch Class I, Swedish Class A ja B ja Belgian Class I.

• aloittelija

niitä ei osteta kun ei tiedetä missä käytössä liivit ovat olleet ja miten hoidettu. Käytetty Dyneema/Spectre, miksi ei jos on sen näköinen että hyvässä kunnossa.

• Savitakki

Tuossa kun haukuttiin Kevlar materiaalina ihan lyttyyn niin pari seikkaa tuli mieleen.

Kevlar liivit on taipuisammat, ja siksi mukavammat esim autossa istuttaessa kuin nämä tiivimmät uudet materiaalit.
      Toisaalta kevlarista sujahtaa neula läpi niin että ei edes ääntä kuulu..

Käytännössä olen todennut että vaikka kevlar liivit on raskaammat (n. 1 kg), ovat ne mukavammat päällä ja sitä minä arvostan. jokainen tietenkin itse arvottaa tarpeensa.

• aloittelija

ovat esimerkiksi kosteusherkkyys, liivit kun kerran kastuvat kunnolla niin 50-60% suojaustehosta häviää eikä apaludu vaikka liivit ovat kuivia. Kevalr on mys herkkä kemikaaleille, kuten deodoranttia, ja suojausteho häviää lopullisesti taas kerran.
        Dyneemassa/Spectressa tämä onglema ei ole.

• Juujuu
        aloittelija kirjoitti:

ovat esimerkiksi kosteusherkkyys, liivit kun kerran kastuvat kunnolla niin 50-60% suojaustehosta häviää eikä apaludu vaikka liivit ovat kuivia. Kevalr on mys herkkä kemikaaleille, kuten deodoranttia, ja suojausteho häviää lopullisesti taas kerran.
        Dyneemassa/Spectressa tämä onglema ei ole.

Voisitko kertoa kaikille, mistä olet saanut tiedon että Kevlar menettää yli puolet suojaustehosta kastuttuaan? Totuushan on että märkänä sekä kevlar, että dyneemaliivien suojausteho alenee pienemmän kitkan johdosta. Suojaustehon alenema ei todellakaan ole ilmoittamaasi tasoa, etkä voi yleisesti väittää että vaikutus olisi aina kevlarliiveissä 50-60% koska eri valmistajat sijoittelevat kuitukerrokset ja välikerrokset aivan eri tavoin.
        Pysyvää ballistisen suojaustehon alenemaa ei myöskään jää. Esimerkiksi kehosta erittyvä hiki on todettu vaarattomaksi ainakin 5 vuoden ajan, kunhan liivi asetetaan asiaankuuluvasti vaakatasoon kuivumaan työvuoron jälkeen.

Voivoi, on tainnut dyneemamyyjän lauseet upota vähän liiankin hyvin...

• Make

Nyt olis kiikarissa kaks vaihtoehtoa vartiointi/järkkärihommiin. Joku Point Blankin malleista tai Burgmann Pro Comfort. Auttakaa mua päättämään. =) Mielellään perustelujen kanssa.

• Horst

Kun kerran täällä on liiveistä niin vankkoja mielipiteitä niin kertoisko joku mulle miksi Suomen(kin) poliisi on valinnut ja valitsee edelleen Burgmann kevlar -liivit? -Kun ne on niiin huonot! Luuletteko etteivät testaa? Poliisin testejä parempia tarkastuksia ja käyttökokeita ei suojaliiveille Suomessa ole -piste!

• pete
        Horst kirjoitti:

Kun kerran täällä on liiveistä niin vankkoja mielipiteitä niin kertoisko joku mulle miksi Suomen(kin) poliisi on valinnut ja valitsee edelleen Burgmann kevlar -liivit? -Kun ne on niiin huonot! Luuletteko etteivät testaa? Poliisin testejä parempia tarkastuksia ja käyttökokeita ei suojaliiveille Suomessa ole -piste!

Vastaus: hinta. Kilpailuttavat suojaliivivalmistajat ja valitsevat halvimman.

• Horst
        pete kirjoitti:

Vastaus: hinta. Kilpailuttavat suojaliivivalmistajat ja valitsevat halvimman.

No ei poliisi kyllä yksin hinnan perusteella valitse; vai uskotko että Glock oli halvin ase, Hellweg halvin varustevyö ja ASP halvin teleskooppipatukka???

• pete
        Horst kirjoitti:

No ei poliisi kyllä yksin hinnan perusteella valitse; vai uskotko että Glock oli halvin ase, Hellweg halvin varustevyö ja ASP halvin teleskooppipatukka???

Tätä lienee turha jatkaa. He ovat hankintansa tehneet ja se on täysin heidän asiansa. Toisin kuin valtion virkamiehillä, meillä on onneksi mahdollisuus hankkia itsellemme sopivimmat varusteet.

• aloittelija
        Horst kirjoitti:

Kyllä rahaa ratkaisee, sitten on eri asia jos joku valmistaja haluaa merkintä CV:heen että Suomen Poliisi käyttää juuri heidän tuotteita.
        Silloin homma voi olla niin että valtio saa hankittua varusteita eri hinnalla kun tavallinen rivivartija...

• janski
        aloittelija kirjoitti:

Kyllä rahaa ratkaisee, sitten on eri asia jos joku valmistaja haluaa merkintä CV:heen että Suomen Poliisi käyttää juuri heidän tuotteita.
        Silloin homma voi olla niin että valtio saa hankittua varusteita eri hinnalla kun tavallinen rivivartija...

PBI valmistaa euroopan markkinoille Point Blank-suojaliivit. DHB Armor Groupin yritykset toimittavat suojaliivejä mm. seuraaville asiakkaille:

U.S.Marine Corps / Air Force / Navy
        U.S.Army
        U.S.Secret Service
        F.B.I.
        I.N.S.
        U.S.Customs
        D.E.A.
        A.T.F.
        N.Y.P.D.
        L.A.P.D
        S.W.A.T.
        U.S.Navy
        U.S.Coast Guard
        U.S.Marshalls
        NATO
        useiden maiden sotilas- ja poliisiyksiköille
        kaikille niille jotka hyväksyvät käyttöönsä vain parhaat suojaliivit

• aalkaja

Minkä malliset liivit on työssä osoittautuneet hyväksi/tarpeelliseksi? Onko käytössänne olevat liivit suojattu kyljistäkin vai onko kylkiensuojaus miten tarpeen? Millaisia kokemuksia dyneeman liiveistä? pro vai light?

• Turde

Täältä edulliset pistosuojaliivit ja luotisuojaliivit, ei taida näille hinnoille olla Suomessa vastusta. Kaverini kauppa, asiantunteva kaveri

http://www.varustaitsesi.fi

• santtu1975

Vai ei hinnoille vastusta, just joo...

Otetaan esimerkki "kaverisi" hinnoista.
        Elmon Pro luotisuojaliivi, NIJ IIIA Hybrid Elmon Pro luotisuojaliivi, NIJ IIIA Hybrid
        799€

Kun "oma" toimittajani kauppaa samaa liiviä 738€:n Listahinnalla verkkokaupassa.

Sama tilanne näyttää olevan monen muunkin tuotteen kohdalla. Eli kannattaa tarkistaa ensin faktat ennen kuin tulee noin "kaverin"firmaa mainostamaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe