Onko kukaan tehnyt oikaisuvaatimuksia? Onko niistä ollut mitään apua? Aion itse valittaa työkkärin toimista ja vaatia oikaisua tiettyihin asioihin. Sen vuoksi olisi kiva, jos joku pystyisi neuvomaan mahdollisimman tehokkaan oikaisuvaatimuksen tekemiseen liittyvistä asioista.
Oikaisuvaatimus
14
754
Vastaukset
- Nyt ensin
Kerroppa nyt ensin, mistä asioista meinaat tehdä sen oikaisuvaatimuksen.
Sen jälkeen voi antaa jotain neuvojakin. - ^_^
Tarkoitatkohan nyt oikaisuvaatimusta vaiko valitusta?
Oikaisuvaatimus tehdään päätöksen tekijälle ja sen tueksi on esitettävä aikaisemmin esittämättömiä perusteita. Tässä tilanteessa siis oikaisuvaatimus pitää tehdä työkkärille.
Yleensä kun tehdään työkkärin jutuista valitus, joka toimitetaan maksajalle (Kela/työttömyyskassa), niin maksaja lähettää jutun mahdollista oikaisua varten myös työkkäriin.
Työttömien oikaisuvaatimukset ja valitukset tuottavat hyvin harvoin myönteistä tulosta, karenssivalitukset eivät juuri koskaan.
Eipähän tuossa tehokkuuden osalta ole sen enempää tehtävissä kuin että on mahdollisimman selkeitä ja vahvoja näyttöjä esittää oikaisuvaatimuksen/valituksen perusteiksi. Muotoseikat on tietysti hyvä hallita, mutta kyllä vaikka ruutupaperille tehty sepustuskin tutkitaan. Tärkeää on nimenomaan perusteet ja niiden selkeä esittäminen sekä mahdolliset todisteet.- Oikaisukelpoinen
Kiitos vastauksista.
Laadin juuri äsken 4-sivuisen oikaisuvaatimuksen, jossa on esitetty kaikki mahdolliset asiat ja todisteet. En tiedä onko tuosta hyötyä, mutta tuleepahan ainakin kokeiltua miten käy.
Tilanteeni on sellainen, että kieltäydyin pari viikkoa sitten terveydelleni sopimattomasta työstä (uusi lääkärintodistus on olemassa, mutta siihen ei kiinnitetty mitään huomiota tai sitten virkailija halusi olla veemäinen) ja siitä tuli sitten karenssi, jonka saaminen on rehellisesti sanottuna uskomatonta. - ...paikkaansa.
"Työttömien oikaisuvaatimukset ja valitukset tuottavat hyvin harvoin myönteistä tulosta, karenssivalitukset eivät juuri koskaan."
Tuo ei pidä ollenkaan paikkaansa. Olen nimittäin ihan itse kokenut sen, että olen saanut kumottua annetun karenssilausunnon työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa.
Aina kannattaa yrittää. - ^^^^^^^^^
...paikkaansa. kirjoitti:
"Työttömien oikaisuvaatimukset ja valitukset tuottavat hyvin harvoin myönteistä tulosta, karenssivalitukset eivät juuri koskaan."
Tuo ei pidä ollenkaan paikkaansa. Olen nimittäin ihan itse kokenut sen, että olen saanut kumottua annetun karenssilausunnon työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa.
Aina kannattaa yrittää.Olet harvinainen poikkeus. Satun tietämään vähän hyväksymistasoista työttömyysturvassa.
Toki olen sitä mieltä, että aina kannattaa yrittää. Mutta ei ehkä kannata luoda liian optimistista mielikuvaa, jotta ei putoa korkealta. - vaikeita todistaa
Oikaisukelpoinen kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Laadin juuri äsken 4-sivuisen oikaisuvaatimuksen, jossa on esitetty kaikki mahdolliset asiat ja todisteet. En tiedä onko tuosta hyötyä, mutta tuleepahan ainakin kokeiltua miten käy.
Tilanteeni on sellainen, että kieltäydyin pari viikkoa sitten terveydelleni sopimattomasta työstä (uusi lääkärintodistus on olemassa, mutta siihen ei kiinnitetty mitään huomiota tai sitten virkailija halusi olla veemäinen) ja siitä tuli sitten karenssi, jonka saaminen on rehellisesti sanottuna uskomatonta.Työkkäri lukee sitä sun hoitavan lääkärin kirjoittamaa lausuntoa tarkkaan ja tekee sen perusteella päätöksen, että onko sulla terveyden perusteella oikeus kieltäytyä menemästä työhön vai ei.
Yleensähän ei ole oikeutta, kun ovatten lähinnä sitä mieltä, että työ kun työ on tärkeintä ja jos se ei ole sopiva, niin hakeudu toiseen työhön, mutta jonnekin on mentävä jos työtä kerran tarjolla on.
Mikäli sun lääkärintodistuksessa lääkäri ottaa pitävästi kantaa siihen, että sulle tarjottu työ varaantaa terveytesi eikä hän sun hoitavana lääkärinä voi sitä sinulle sallia ilman terveveyden menettämisen selvää seurauasta, on karenssi vältetty.
Yleensä lääkärit tahtoo kirjoittaa kuitenkin jotain ympäripyöreää että "saattaa vaarantaa, mahdollisesti vaikuttaa, voi sopia huonosti potilaan tilanteeseen tms. " Tämähän ei riitä. Pitää todeta suoraan ja pitävästi nyt ja tulevaisuudessa, että työn tekeminen on tarveyttä vaarantamatta mahdotonta. Nimenomaan mahdotonta. Jos siinä lausunnossa lukee vähääkään siihen suuntaan, että jollain järjestelyillä voisi ehkä olla mahdollista, taikka jotain muuta diipadaapaa, niin vastuu siirtyy sinulle.
Miten pystyy todistamaan etukäteen että joku työ ei sovi terveyden puolesta? Miten sen voi itse tietää ja miten ihmeessä sen pystyy jollekin tuntemattomalle toimikunnalle todistamaan? Vaikeeta on.
Neuvo on yleensä, että mikäli sitä lääkärinlausuntoa ei saa niin pitävänä kuin tarvitaan, niin sitten pitää mennä sinne töihin ja aloittaa samoin tein ja heti eka viikon jälkeen sairastaminen ja sairalomat heti. Työsuhdetta ei voi sairauden takia työnantaja purkaa eikä se itse irtisanoutuminenkaan helppoa ole, vaan taas tarvitaan niitä pitäviä lääkärinlausuntoja.
Tiedän tapauksen, jossa elektroniikka tehtaalle 3-vuorotyöhön määrätty hakija sai vapautuksen siitä työpaikkaosoituksesta. Oma hoitava lääkäri kirjoitti lausunnon, jonka mukaan hän on hoitanut asiakasta unettomuuden takia ja vuosia eikä voi mitenkään sallia, että tämmöisestä vaivasta kärivä ihminen määrätään vuorotyöhön. Karenssi peruttiin. - Maicka
Oikaisukelpoinen kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Tilanteeni on sellainen, että kieltäydyin pari viikkoa sitten terveydelleni sopimattomasta työstä (uusi lääkärintodistus on olemassa, mutta siihen ei kiinnitetty mitään huomiota tai sitten virkailija halusi olla veemäinen) ja siitä tuli sitten karenssi, jonka saaminen on rehellisesti sanottuna uskomatonta.Jos olet itse tykönäsi kirjoittanut vaikk 10 sivua, johon olet kirjottanut omasta mielestäsi "kaikki mahdolliset asiat ja todisteet", niin sehän ei vielä riitä mihinkään.
Pitää olla jonkun asiantuntijan todisteet ja perustelut asiaan.
Mitä koko systeemistä muuten tulisi? Jokainen kirjoittaisi kotonaan todistukset että joo asia on näin-ja- näin, ja sitten virastoissa todettais, että joo näinhän se sitten on.
Kuinkahan monta pitävää selitystä ja todistusta tulisi verotoimistoon, työnantajille, työkkäreihin joissa todisteltaisiin että näin on?
Yksi tapaus jätti kerran tulematta pakolliseen haastatteluun. Oli sairaana kuulemma. Lääkärintodistusta tai terveydenhoitajan papreia ei ollut. Oma mutsi kuulemma tulee todistamaan että oli kipeenä. Ei se mennyt läpi.
Yksi väitti soittaneensa osoitettuun työpaikkaan, hänellä oli kuulemma kaksi todistajaa jotka oli seisseet vieressä kun hän soitti työpaikkaan. Ei oikein mennyt läpi sekään. Työnantaja väitti, ettei työpaikkaan ole senniminen kaveri soittanut, niin ei ne kaverit saaneet sitä toisinkaan todistettua.
Miten sää pystyt ennustamaan tulevaisuuteen ja tiedät, ettei joku työpaikka sovi sulle terveyden takia? Paitsi jos on pyörätuolissa ja pitäis lähteä postinkantajaksi tai jos on astma ja pitäis lähteä sahalle töihin tai jotain muuta päivänselvää.
Miten sen pystyy pitävästi todistamaan etukäteen ellei ole lääkäriltä yksiselitteistä lausuntoa että näin on asia? - kysyn vaan
Maicka kirjoitti:
Jos olet itse tykönäsi kirjoittanut vaikk 10 sivua, johon olet kirjottanut omasta mielestäsi "kaikki mahdolliset asiat ja todisteet", niin sehän ei vielä riitä mihinkään.
Pitää olla jonkun asiantuntijan todisteet ja perustelut asiaan.
Mitä koko systeemistä muuten tulisi? Jokainen kirjoittaisi kotonaan todistukset että joo asia on näin-ja- näin, ja sitten virastoissa todettais, että joo näinhän se sitten on.
Kuinkahan monta pitävää selitystä ja todistusta tulisi verotoimistoon, työnantajille, työkkäreihin joissa todisteltaisiin että näin on?
Yksi tapaus jätti kerran tulematta pakolliseen haastatteluun. Oli sairaana kuulemma. Lääkärintodistusta tai terveydenhoitajan papreia ei ollut. Oma mutsi kuulemma tulee todistamaan että oli kipeenä. Ei se mennyt läpi.
Yksi väitti soittaneensa osoitettuun työpaikkaan, hänellä oli kuulemma kaksi todistajaa jotka oli seisseet vieressä kun hän soitti työpaikkaan. Ei oikein mennyt läpi sekään. Työnantaja väitti, ettei työpaikkaan ole senniminen kaveri soittanut, niin ei ne kaverit saaneet sitä toisinkaan todistettua.
Miten sää pystyt ennustamaan tulevaisuuteen ja tiedät, ettei joku työpaikka sovi sulle terveyden takia? Paitsi jos on pyörätuolissa ja pitäis lähteä postinkantajaksi tai jos on astma ja pitäis lähteä sahalle töihin tai jotain muuta päivänselvää.
Miten sen pystyy pitävästi todistamaan etukäteen ellei ole lääkäriltä yksiselitteistä lausuntoa että näin on asia?Pelkään korkeita paikkoja, en pysty kiipeämään katolle pudottamaan lunta.
Mistä saat todistuksen, että minulla on korkeidenpaikkojenpelko? Miten sen pystyy todistamaan? Putoamalla katolta?
Tai mitä jos fyysinen kunto ei yksinkertaisesti riitä siihen työhön? Voimat eivät riitä siirtämään painavia esineitä. Olen terve, mutta en pysty nostamaan penkiltä edes 30 kg voimia ei vaan riitä. Mitä tehdä silloin? - Oikaistaja
kysyn vaan kirjoitti:
Pelkään korkeita paikkoja, en pysty kiipeämään katolle pudottamaan lunta.
Mistä saat todistuksen, että minulla on korkeidenpaikkojenpelko? Miten sen pystyy todistamaan? Putoamalla katolta?
Tai mitä jos fyysinen kunto ei yksinkertaisesti riitä siihen työhön? Voimat eivät riitä siirtämään painavia esineitä. Olen terve, mutta en pysty nostamaan penkiltä edes 30 kg voimia ei vaan riitä. Mitä tehdä silloin?No se on voi voi. Korkeanpaikankammo ei taida olla sellainen sairaus, jonka perusteella voisi kieltäytyä tarjotusta työstä, esim. lumenpudottajan hommista. Työnantajaahan sitoo työturvallisuussäännöt ja ohjeet, eli työnantaja joutuu hoitamaan sulle sellaiset vehkeet ja valjaat, ettet edes voi pudota katolta vaikka miten korkeella olisit. Eli jos todistat ja dokumentoit työkkärille, että se-ja-se-lumenpudotusfirma, jonne pitäisi töihin mennä, ei noudata työturvallisuuden edellyttmiä sääntöjä ja varustuksia, voit ehkä päästä ilman karenssia välttymään työstä.
Oikeudessä hävisi ainakin yksi työnatekijä oman tapauksensa, kun hänellä oli epilepsia (lääkkeillä hoidossa ja hallinnassa) ja työssä joutui kiipeilemään tikkaillla ja telineillä korkealla.Ja kun työntekijä halusi vapautuksen sairauden perusteella, että voi kohtauksen iskiessä väärässä paikassa tippua tikkailta ja loukata itsensä ja työkavereitaan, niin vapautusta ei tullut. OIkeus katsoi että semmoinen kohtauksen riski pitää sitten vaan ottaa ja kestää tässä elämässä, taikka itse etsiä toinen työ maantasalla, eikä velvoittanut työnantajaakaan tarjoamaan työtä ilman tikkailla kiipeilyä. Sairaus oli lääkityksellä tasapainossa. Onhan se vähän niinkin, että elämässä aina riskejä. Mistäs sitä tietää, milloin joku kohtaus iskee terveellekin kaverille.
Jos olet siis terve, mutta "voimat ei vaan riitä", niin se on kans voi voi sitten. Ei sillä perusteella voi kieltäytyä työkkärin tarjoamista týöpaikosta, että kun mun voimat ei ny riitä tuohon hommaan. Sehän menis ihan vallattomaksi koko työpaikkojen valkkaaminen. Muutenkin pummit parkuu eri tekosyillä, ettei vaan pysty töihin lähtemään. Kaikenmaailman pölyastmaa toimistotyön paperipölystä, just joo.
Jos sä pystyt jo etukäteen uudesta työstä sanomaan, että terveys ei kestä ja sairastuminen on varma, niin sitten sulla on varmasti myös lääkäriltä samanlainen lausunto, jossa asia todetaan.
Tahtoo vaan monilla mennä luulotautisuuden puolelle. Sitten on vaan yleistä muutosvastarintaa, että mihinkäs mää kotoani lähtisin, kun tässä on jo 13 vuotta mennyt ihan näinkin. Yks ei voinut lähteä töihin, ku oli sienestysaika, yks ilmoitti että ottaa töitä vastaa vasta kun talviolymppialaiset on loppu ja semmosta.
- kukkuuli
No niin, itselläni samankaltainen tilanne kuin ap:lla. Siis, puolisen vuotta olen ollut vanhusten laitoksella töissä talkootyöläisenä(6tuntia päivässä). Työkkäri lähetti työhönosoitus kirjeen johon vastasin lääkärilausunnon kera etten voi ottaa kyseistä työtä vastaan. Ehdottin, että jatkaisin siellä laitoksella työskentelyä pelkkä työmarkkintuella. Mutta ei, työkkäri nyt sitten oli sitä mieltä olen lusmuilija.
Kelakin lopetti tuen maksamisen. Pitäiskö minun nyt sitten valittaa kelan päätöksestä vai se työkkärin lausunnosta?- Ihmettä vaan
En ymmärrä nyt ollenkaan. Miten sä olet kieltäytynyt menemästä ko. paikkaan palkalla töihin terveydellisistä syistä, mutta sitten kuitenkin terveys kestää olla samassa paikassa työelämänvalmennuksella??
Mikä se semmoinen sairaus on? Mitä siinä lääkärintodisuksessa oikein sanotaan? Miten se työ vaarantaa sun terveyden, mutta ei työmarkkinatuella ollessa?
Erikoinen tapaus, tosiaankin.
Tosin karenssi tai 5kk rangaistustyössäoleehto on tietysti ihan oikein määrätty, eikä todellakaan poistu millään valittamisella. - Näin
Jos olet saanut Kelan päätöksen, niin valittamalla siitä valitat samalla työkkärin lausunnosta, sillä Kelan päätöshän perustuu työkkärin lausuntoon eikä se voi edes tehdä muuta päätöstä kuin mitä lausunto osoittaa.
Suoraan työkkärin lausunnosta voi tehdä vain oikaisuvaatimuksen, mutta jos kerran Kelan päätös jo on, niin valitus siitä. Valitus Kelan päätöksestähän toimitetaan Kelaan, joka lähettää sen sitten edelleen valitusasteelle, mutta lähettää myös oikaisumahdollisuuden tutkimiseksi valituksesi tiedoksi työkkäriinkin, joka voi oikaista lausuntonsa, jos siihen katsoo perusteita olevan. - kukkulii
Ihmettä vaan kirjoitti:
En ymmärrä nyt ollenkaan. Miten sä olet kieltäytynyt menemästä ko. paikkaan palkalla töihin terveydellisistä syistä, mutta sitten kuitenkin terveys kestää olla samassa paikassa työelämänvalmennuksella??
Mikä se semmoinen sairaus on? Mitä siinä lääkärintodisuksessa oikein sanotaan? Miten se työ vaarantaa sun terveyden, mutta ei työmarkkinatuella ollessa?
Erikoinen tapaus, tosiaankin.
Tosin karenssi tai 5kk rangaistustyössäoleehto on tietysti ihan oikein määrätty, eikä todellakaan poistu millään valittamisella.Siis työpaikka mikä minulle osoitettiin ei ole se missä nyt olen tev:nä. Siellä vanhusten laitoksella työni on vanhusten kanssa seurustelua, keittiöapulaisena olemista, siivomista ja myöskin sellaista missä tarvitaan miehistä voimaa eli fyysinen työkin kuuluu toimenkuvaani.
Sairaudestani ja osoitettu työstä en halua kertoa, mutta niinkuin yllä mainittu työtehtäväni ja omatoiminen hakeutuminen sinne voi jonkun verran kertoa, että yritinkö välttää työtä. Eli, kyllä joillakin ihmisillä oikeasti on pätevä syy kieltäytyä tarjotusta työstä. Elämäntapaiset työttömät en hyväksy.
- Miten meni?
Kiinnostaisi tietää, että miten tämä tapaus on sulla edennyt. Aikaa on mennyt jo ja jotain vastausta olisi pitänyt tulla.
Asia on senverran yleinen eri työkkkäreissä, että vastaus kiinnostaa.
Kaikki ei osaa ja eikä jaksa selata jotain oikeuden tai vakuutusoikeuden ennakkotapauksia ja päätöksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh962326Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1821918- 1791466
- 247912
- 79892
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11806- 62799
- 55702
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349621