ausseista

aussienystävä

Hei!
Olen kovin kiinnostunut australianpaimenkoirista ja haluaisin vielä jonain päivänä olla kyseisen koiran onnellinen omistaja. Haluaisin kuitenkin tietää rodusta yhtä ja toista. Esim. haukkuuko paljon? pärjääkö yksin kotona kuutisen tuntia? onko tottelevainen? onko helppo kouluttaa? mikä on keskimääräinen hinta ja millainen saatavuus suomessa? suojeleeko ärhäkästi perhettään murisemalla ja haukkumalla?
Paljon olen koittanut selvittää faktoja kyseisestä koirasta ja näiltäkin palstoilta etsinyt mutta kaikkea haluamaani ei ole löytynyt kuten esim tuota että onko kova haukkumaan. Olen tietoinen että koira tarvitsee paljon paljon liikuntaa ja muita aktiviteetteja. Lenkille se pääsisi vähintään kaksi kertaa päivässä ja ajattelin myös harrastaa agilityä ja koirafrisbeetä sen kanssa. Asumme omakotitalossa lähiöalueella. ja pihaakin on jonkun verran.
Aussien omistajat (ja myös muutkin) kertokaa kokemuksistanne niin hyvistä ja huonoistakin!
mitä sanotte koiran elinolosuhteista ja aktiviteettien lenkkien määrästä?

2

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K9

      Jotain osaan ausseista sanoa.. jos koiraa opettaa olemaan yksin pentuna, ei ole mikään ongelma olla kuutta tuntia yksin. Aussie on erittäin älykäs ja oppivainen rotu, jota on helppo kouluttaa, mutta se oppii myös huonot tavat helposti. Hinnat ovat suunnilleen 800-1000€ tienoilla, virheelliset (esim värivirhe) myydään yleensä vähän edullisemmin. Suomessa kovasti yleistynyt rotu ja pentueita on lähes jatkuvasti, joten pienellä odotuksella löytyy varmaankin mieleinen. Kunhan koira saa harrastella tarpeeksi ja saa muutenkin virikkeitä ja käyttää sekä päätä, että nenua, se ei pitkästy. Omakotitalo on varmasti ihanteellinen asuin ympäristö (maatilaa lukuun ottamatta). Vahtivieteissä on eroa, jotkin urokset puolustavat rohkeasti, toiset taas tyytyvät pariin haukkuun. On hyvä jos on aikaisempaa kokemusta, mutta mielestäni tärkeämpää on että koiraa koulutetaan ja se saa riittävästi tekemistä. Aussie ei ole hirveä räksyttäjä, mutta näin laajan ja eri linjaisen rodun ollessa kyseessä on vaikea sanoa paljonko se haukkuu. Aussieissa on paljon eroa yksilöissä, on pehmeitä ja kovia yksilöitä. Näyttely-, versality- ja työlinjaisuus antaa mahdollisuuden valita parhaiten sopiva yksilö.

      ps. Jos koiraa saa juosta pihalla, kaksi lenkkiä varmaan riittää, muutoin 3-4.

    • Murri1

      Meillä aikuinen aussi on päivittäin 7-8h yksin kotona, eikä sen suhteen ole ollut ongelmia, koska se alun alkaen totutettiin yksinoloon (koira tosin saa vastapainoksi paljon liikuntaa, eli sen ei tarvitse purkaa energiaa asunnon tuhoamiseen).
      Mitä haukkumiseen tulee, niin toinen ausseista "oppi" haukkumaan vasta vuoden iässä ja pitää melua lähinnä silloin jos pihalle tulee vieraita kun taas toinen ausseista on rakastanut omaa ääntään melkein alusta asti.
      Ja kyseinen rotu on tosiaan melko helposti koulutettavissa (nim. kummatkin koirat sisäsiistiksi viikossa tulon jälkeen) herkuilla. Se tosin kannattaa pitää mielessä, että näillä koirilla on omaa tahtoa ja ne ovat nopeita reagoimaan, eli siitä voi tulla myös ikäviä yllätyksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe