Undulaattipari munii...

kajava

...tuhottomasti. Nyt on jo 15 munaa ja varmaan lisää tulee. Tätä on jatkunut reilun kuukauden. En usko tämän pariskunnan tehtailun johtavan mihinkään hyvään. Teenkö ihan väärin jos otan pesän pois? Seuraako siitä naaraalle ongelmia. Minulla on ollut paljon lintuja, mutta ei koskaan tälläistä pariskuntaa.

Kiitän etukäteen!

13

2628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Miksi IHMEESSÄ linnuilla ylipäätään on pesä jos poikasia ei vartavasten ole suunniteltu tehtäväksi ja emo vain munii ja munii??? Pesäkorit ja pöntöt ovat vain ja ainoastaan poikastuotantoa varten, eivät mitään häkin perussisutustarvikkeita.
      Otatko munat pois vai onko pöntössä nyt ne 15 munaa? Jos keräät munat pois niin pesimävireinen lintu vaan epätoivoisesti jatkaa ja jatkaa munintaa jotta saisi sen pesyekoon täyteen. Nyt kun lintu on jo noinkin pitkään muninut voi se muninta jatkua vielä viikkoja häkin pohjalle vaikka pöntön poistaisikin, eli parhaiten naaraan elimistön saa rauhoittumaan antamalla sen leikkiä kotia hetken. Eli nyt jatkossa joko puhkot tai ravistelet voimakkaasti ne munat sitä mukaa kun niitä tulee, tai laitat poistettujen tilalle 5-7 tekomunaa ja annat emon "levätä" hetken hautomalla ilman pelkoa poikasista kunnes kyllästyy touhuun.
      Sitten kun pesintä on ohi tavalla tai toisella (emo kyllästynyt hautomaan tekomunia tai mahdolliset poikaset tulleet pois pöntöstä jos et ole aiemmin munia kerännyt ja niitä nyt on jo tulollaan) niin välittömästi pönttö ja kaikki mahdolliset pesintään viittavat tavarat kokonaan ja ikuisiksi ajoiksi pois lintujen häkistä ja näköpiiristä. Tuoreruokaa ja suihkutuksia/kylpyjä vähemmälle joksikin aikaa (kunhan poikaset on vieroitettu ja uusissa kodeissa tai tarpeeksi vanhoja normaaliruokinnalle), päivänpituutta voi koittaa säätää pidemmäksi tai lyhyemmäksi.

      • kajava

        Ihan vaan saata tiedoksi, että oli tarkoitukseni pesittää pari, että en ihan huvikseni pesää hankkinut. Näin minulle ei koskaan ennen ole käynyt, joten anteeksi epätietoinen tiedusteluni. Kiitän neuvoista! Tarkoitukseni onkin katkaista tämä kierre.


      • -M-
        kajava kirjoitti:

        Ihan vaan saata tiedoksi, että oli tarkoitukseni pesittää pari, että en ihan huvikseni pesää hankkinut. Näin minulle ei koskaan ennen ole käynyt, joten anteeksi epätietoinen tiedusteluni. Kiitän neuvoista! Tarkoitukseni onkin katkaista tämä kierre.

        Okei, kannattaa siinä aloitusvoiestissä jo kertoa vähän enemmän taustoja ja tavoitteita niin on helpompi neuvoa, nyt ei ollut mitään muuta tietoa kuin että on pesä ja naaras munii putkeen. Ja linnunpitäjiä kun oikeasti on aika moneen junaan olemattomilla tiedoilla... Eli hautooko emo nyt niitä munia vai ei ja onko niitä kerätty pois ollenkaan missään vaiheessa? Jos hautoo ja ensimmäinen on munittu kuukausi sitten niin johan siellä pitäisi olla poikasiakin jos ylipäätään ovat hedelmöityneet tai muuten elinkelpoisia..
        Haudottuja munia ei enää voi poistaa/puhkoa, kun ei tiedä onko siellä miten kehittynyt poikanen jo sisällä. Munia voisi esim tehokkaalla taskulampulla läpivalaisemalla tutkia ja ottaa sieltä kirkkaat pois mutta jättää sellaiset joissa alkio on lähtenyt kehittymään, kuitenkin niin että munia jää haudontaan vähintään se normaali 5-7kpl. Merkkaa munat jotenkin niin että jos emo vielä lisää munii niin ne uusimmat voi kyllä poistaa.

        Jos se ei yritäkään hautoa tai muninta yhä vaan jatkuu vielä useamman munan verran niin sitten lienee viisainta poistaa heti koko pönttö munineen jos munintavaihe vain on jäänyt päälle ja toivoa että tämä noiden yllämainittujen konstien kanssa saa pesimävireen päältä, vaikka jokunen muna vielä ilman pönntöäkin lisääkin tulisi. Joka tapauksessa tuota naarasta ei kannattane jatkossa yrittääkään pesittää jos ei osaa lopettaa munintaa normaaliin määrään. Jos ihan epätoivoiselta alkaa näyttää niin eläinlääkäritä voi kysellä hormonipiikkiä muninnan lopettamiseksi.


      • jehhuu
        -M- kirjoitti:

        Okei, kannattaa siinä aloitusvoiestissä jo kertoa vähän enemmän taustoja ja tavoitteita niin on helpompi neuvoa, nyt ei ollut mitään muuta tietoa kuin että on pesä ja naaras munii putkeen. Ja linnunpitäjiä kun oikeasti on aika moneen junaan olemattomilla tiedoilla... Eli hautooko emo nyt niitä munia vai ei ja onko niitä kerätty pois ollenkaan missään vaiheessa? Jos hautoo ja ensimmäinen on munittu kuukausi sitten niin johan siellä pitäisi olla poikasiakin jos ylipäätään ovat hedelmöityneet tai muuten elinkelpoisia..
        Haudottuja munia ei enää voi poistaa/puhkoa, kun ei tiedä onko siellä miten kehittynyt poikanen jo sisällä. Munia voisi esim tehokkaalla taskulampulla läpivalaisemalla tutkia ja ottaa sieltä kirkkaat pois mutta jättää sellaiset joissa alkio on lähtenyt kehittymään, kuitenkin niin että munia jää haudontaan vähintään se normaali 5-7kpl. Merkkaa munat jotenkin niin että jos emo vielä lisää munii niin ne uusimmat voi kyllä poistaa.

        Jos se ei yritäkään hautoa tai muninta yhä vaan jatkuu vielä useamman munan verran niin sitten lienee viisainta poistaa heti koko pönttö munineen jos munintavaihe vain on jäänyt päälle ja toivoa että tämä noiden yllämainittujen konstien kanssa saa pesimävireen päältä, vaikka jokunen muna vielä ilman pönntöäkin lisääkin tulisi. Joka tapauksessa tuota naarasta ei kannattane jatkossa yrittääkään pesittää jos ei osaa lopettaa munintaa normaaliin määrään. Jos ihan epätoivoiselta alkaa näyttää niin eläinlääkäritä voi kysellä hormonipiikkiä muninnan lopettamiseksi.

        minä tein aikoinaan aika raakan tempun kun meillä olevat undut aloittivat "prosessituotannon". otin ne munat pois, jätin kaksi tilalle joista tiesin etteivät ole hedelmöittyneet, jätin ne pesään mutta otin siitä munimis mökistä häkin puolimmaisen seinän pois. emo lopetti parin päivän jälkeen munimisen. mökki jätettiin paikoilleen mutta eivät enää tehneet uusia munia koska ne vaativat sen oman piilon siihen hommaan. loppujenlopuksi otin koko mökin pois. uroskin rauhoittui sen jälkeen.


    • moikka:D

      Voitko sä myydä mulle kaks undulaatti ???? ja jos myyt monella myyt mä ostan ite häkin ja tarvikkeet mut vastaa jos myyt

      • kajava

        Minulla on myytävänä undupari häkkeineen ja runsailla tarvikkeilla 100 euron hintaan.


      • moikka:D
        kajava kirjoitti:

        Minulla on myytävänä undupari häkkeineen ja runsailla tarvikkeilla 100 euron hintaan.

        minkä ikäsii ne on ja mitä sukupuolata ne on ja minkä värisii


      • moikka:D
        moikka:D kirjoitti:

        minkä ikäsii ne on ja mitä sukupuolata ne on ja minkä värisii

        missä päin sä asut?


      • kajava
        moikka:D kirjoitti:

        missä päin sä asut?

        Undut ovat noin parivuotiaita, toinen keltainen ja toinen sinivalkeaharlekiini. Asumme Kuopiossa.


        [email protected]


      • moikka:D
        kajava kirjoitti:

        Undut ovat noin parivuotiaita, toinen keltainen ja toinen sinivalkeaharlekiini. Asumme Kuopiossa.


        [email protected]

        mä kai ostan ne mut mikä häkin koko on? ja mitä leluja on


      • moikka:D
        moikka:D kirjoitti:

        mä kai ostan ne mut mikä häkin koko on? ja mitä leluja on

        ota yhteyttä sähköpostiin [email protected]


      • moikka:D
        kajava kirjoitti:

        Undut ovat noin parivuotiaita, toinen keltainen ja toinen sinivalkeaharlekiini. Asumme Kuopiossa.


        [email protected]

        sain ne kuvat mä soitan sulle


    • Anonyymi

      Osaako joku kertoa miten saada undulaatit pesimään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. 134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe