Minulle tuli tammikuun alussa 2-vuotias koira.
Edelliset omistajat eivät pahemmin leikkailleet koiran kynsiä,
ja nyt kynnet ovat niin pitkät että hipovat lattiaa.
Itse olen yrittänyt leikata useasti, mutta ytimet ovat vaan kasvaneet jo todella pitkäksi.
Joten, leikkaako eläinlääkäri ytimen poikki vai miten se tekee sen?
Pitäisi viedä leikkauttamaan nuo kynnet kun tulee lattioihin kynsien jälkiä tuon takia..
Koiran kynnet
8
2964
Vastaukset
- Hoidata
SE aiheuttaa suunnatonta kipua ja on taatusti viim kerta, kun koira antaa kynsiään leikata. Joissakin eläinkaupoissa myös leikataan, meillä maksaa 10 e kun leikkaavat tai sitten viet eläinlääkäriin. Jos et ole ennen leikannut niin älä ala kokeilemaan, katso ensin kun osaava tekee sen, sitten voit itse kokeilla. Kunnolliset sakset ja rauhallinen harjoittelu auttavat asiaa, kynsiä leikataan vähän kerrallaan, vaikka yksikin kynsi kerrallaan, jos koira siihen täysin tottumaton. Ne pitää leikata, muuten voivat revetä ja siitä tuleekin sitten kallis eläinlääkärilasku ja koirasta ärtyisä koska repeämät ovat kivuliaita.
- eewa
Koira siis antaa leikata nätisti kyntensä eikä sano siihen mitään.
Mutta jostain kuulin että eläinlääkäri voi leikata ne niin että rauhoittaa koiran ja napsauttaa ytimen poikki?
Olen ilmeisesti kuullut sitten jotain ihan huuhaata, mutta nuo kynnet on kyllä aikamoinen ongelma
kun ne on niin pitkät, ja ytimet on sitte koko kynnen pituset. Siitä saa leikattua ehkä puol milliä, joka
viikko leikkaan ne koska ainakin tietääkseni ytimethän jotenkin vetäytyy takaisin päin? Vai onko tämäkin ihan huuhaata..
Osaan kyllä koiran kynnet leikata ei ole siitä kiinni, on ollut yli 10vuotta koira täällä.
Mutta nuo on hiukan turhauttavat koiralle itselleenkin se yrittää niitä mutustaa itse poikki...
Eli onko se totta että eläinlääkäri voi ne leikata? - kysyä kannattaa
eewa kirjoitti:
Koira siis antaa leikata nätisti kyntensä eikä sano siihen mitään.
Mutta jostain kuulin että eläinlääkäri voi leikata ne niin että rauhoittaa koiran ja napsauttaa ytimen poikki?
Olen ilmeisesti kuullut sitten jotain ihan huuhaata, mutta nuo kynnet on kyllä aikamoinen ongelma
kun ne on niin pitkät, ja ytimet on sitte koko kynnen pituset. Siitä saa leikattua ehkä puol milliä, joka
viikko leikkaan ne koska ainakin tietääkseni ytimethän jotenkin vetäytyy takaisin päin? Vai onko tämäkin ihan huuhaata..
Osaan kyllä koiran kynnet leikata ei ole siitä kiinni, on ollut yli 10vuotta koira täällä.
Mutta nuo on hiukan turhauttavat koiralle itselleenkin se yrittää niitä mutustaa itse poikki...
Eli onko se totta että eläinlääkäri voi ne leikata?leikkaisin aina vähän kerrallaan. Luulen, että ne ytimet vetäytyisivät pikkuhiljaa. En ole varma, minulla on koira aina ollut pennusta asti ja olen siis alusta asti huolehtinut koiran kynsistä, joten ne ei ole päässeet liian pitkiksi kasvamaan. Kannattaisi kysyä eläinlääkäriltä, vetäytyykö ne ytimet.
- -nainen vaan-
kysyä kannattaa kirjoitti:
leikkaisin aina vähän kerrallaan. Luulen, että ne ytimet vetäytyisivät pikkuhiljaa. En ole varma, minulla on koira aina ollut pennusta asti ja olen siis alusta asti huolehtinut koiran kynsistä, joten ne ei ole päässeet liian pitkiksi kasvamaan. Kannattaisi kysyä eläinlääkäriltä, vetäytyykö ne ytimet.
myönnän, etten ole asiantuntija tässä asiassa(kaan) =)
mutta kaverini vei oman koiransa kynsien leikkuuseen eläinläärille.
eläinlääkäri nukutti koiran ja koiran kaikki kynnet leikattiin todella lyhyiksi.
Tämä toimenpide tehtiin juuri nukutuksessa sen takia koska ytimet olivat kasvaneet pitkiksi, normaali kynsien leikkaamisesta huolimatta.
Kynsien verenvuoto tyrehdytettiin sitten jollain aineella jo siellä eläinlääkärissä eikä koira ole siitä kärsinyt.
Toivon kuitenkin etten joudu omaa koiraani viemään vastaavanlaiseen operaatioon kun jotenkin tuntui minusta epäinhimilliseltä
- sissi&koirat
Sama ongelma täälläkin päin. Koiran edelliset omistajat eivät tainneet olla edes kuulleet kynsisaksista, ja kynnet olivat järkyttävän pitkät - onneksi eivät kuitenkaan vielä kasvaneet kieroon. Vaikka lyhennän kynsiä viikottain, ydin ei tunnu pahemmin vetäytyvän ja työ ei tuota paljoa tulosta.
Kokeile leikata kynsiä hangessa ulkoilun jälkeen, kylmyys saa ytimet vetäytymään ja leikkaaminen helpottuu. Osta apteekista varoiksi kaliumpermanganaattia jolla liikaa leikatun kynnen verenvuodon saa äkkiä tyrehtymään. Vaihtoehtoinen tyrehdytysaine on perunajauho.
Toivotan onnea ja kärsivällisyyttä, jos et päädy eläinlääkärillä nukutuksessa suoritettavaan kynsien leikkuuseen! - eewa
Olihan sieltä tullu useempi vastaus!:)
Tänään käytiin sitten ell luona. Nukutti koiran ja leikkas kynnet, ja sen jälkeen poltti ne kiinni.
Ihan hyvin meni vieläki koira vähän tokkurassa mutta kynnet sai lyhyeks.
Kuopiossa tämä tapahtu ja 60euroa makso, siinä samalla sitte olit tarkastus.. - jfskajfaopr5
oli myös aikas pitkät kynnet ja ytimet myös. Aloin tossa syksyllä leikkamaan niitä vähän säännöllisemmin viikottain. Leikkasin aina vain ihan kärjen pois ja jossain vaiheessa huomasin että ydin oli tosiaan vetäytynyt ja saikin leikata vähän enemmän. Nyt koirani kynnet ovat jo lyhyet :) jossain eläin ohjelmassa joskus eläinlääkäri leikkasi nukutetulta koiralta kynnet ytimineen pois, suoni poltettiin jotenkin kiinni, että jos koiran kynnet tosiaan ovat hyvin pitkät ja aiheuttavat kävellessä ongelmaan voi tätä tiedustella eläinlääkäreilta. Ei varmaan koirasta tunnu mukavalta kävellä kovilla pinnoilla kun kynnet ottavat vastaan.
- eewa
Me siis (aloittaja olen) käytiin ton meijän hauvan kanssa leikkauttaa kynnet ell, ja teki just nuin että nukutti leikkas poltti. Hyvin on menny sen jälkee ja koira liikkuukin paljon rennommin ja silleen sulavammin jos näin vois sanoo! :-)
On muuten reilu 2v uros aivan ihana koira.!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh453184Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222688- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861487- 391330
- 821199