Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Matkapäiväkirja Istanbulista

Anna-Anna

Laitoin luettavaksi viimesyksyisen matkapäiväkirjan Istanbulista. Oltiin siellä viisi päivää lokakuussa 2009 ja tykättiin kovasti. Kertomus kuvineen löytyy osoitteesta:

www.Istanbul.vuodatus.net

Hyvää matkaa muillekin!

10

1556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesjavaimoni

      hyvä juttu ja hyvin kirjoitettu!
      tutulta tuntui kaikki, meiltä jäi kyllä Eyüp käymättä mutta seuraavaksi sitten...
      kengänkiillottajia sietää varoa, meidät meinasivat ihan ryöstää.

    • Annika888

      Kiitos kovasti tuosta matkakertomuksesta.

      Juuri mietitään matkaohjelmaa omalle reissullemme ja tästä saatiin hyviä vinkkejä!

      • -Anna-

        Ja oikein hyvää matkaa teillekin! Olen menossa Istanbuliin jo toukokuussa uudestaan, joten olisi ihan kiva kuulla, jos itse löysitte vielä jotain muuta kivaa.

        Terv. Anna-Anna


      • ilovethesun
        -Anna- kirjoitti:

        Ja oikein hyvää matkaa teillekin! Olen menossa Istanbuliin jo toukokuussa uudestaan, joten olisi ihan kiva kuulla, jos itse löysitte vielä jotain muuta kivaa.

        Terv. Anna-Anna

        Tosi kiva matkakertomus! Me olimme miehen kanssa vuosi sitten tammihelmikuun vaihteessa viisi päivää Istanbulissa ja ihastuimme kaupunkiin todella! Jäi sellainen tunne, että ehdottomasti palaamme, luultavasti loppukesästä tai alkusyksystä, mutta ei tänä vuonna, kun mennään neljän viikon päästä Wieniin viiden päivän piipahdukselle ja elokuussa Turkin etelärannikolle Välimereen pulikoimaan.
        Emme esim. ehtineet lainkaan tutustua Aasian puolen Istanbuliin emmekä laivaristeillä, joten ne sitten seuraavalla reissulla...tytär lähtee parin viikon päästä ystävänsä kanssa viikoksi Istanbuliin, taisimme kertoa niin houkuttelevasti omasta matkastamme:)
        Minä kirjoitin toiselle keskustelupalstalle kohta vuosi sitten johonkin Istanbul-ketjuun oheisen lyhyen jutun ja olen edelleen samaa mieltä:
        " Istanbulissa hiljattain
        Olimme mieheni kanssa Istanbulissa viisi päivää tammi-helmikuun vaihteessa. Lennot ja hotellin varasimme netistä, lennot olivat Turkish Airlinesin ja hotelli oli Ilkay, joka sijaitsi juuri siellä huonoksi mainitulla "vanhalla puolella" eli varsin lähellä Sirkecin rautatieasemaa. Hotellin valintaan vaikutti Tripadvisorin kehuvat matkustaja-arviot ja se, että erityisesti kehuttiin hotellin runsasta aamiaista, mikä varsinkin kaupunkilomilla on meille tärkeä seikka. Hotelli sinänsä oli nuhjuinen, mutta sen sijainti oli mielestämme LOISTAVA! Topkapin palatsialue, Hagia Sofia, Sininen moskeija, hippodromi, maanalainen vesivarasto (Basilica Cistern), Eminönün lauttasatama, kaikki nuo tosi lyhyen kävelymatkan päässä ja ratikkapysäkki 200 m päässä, ja ratikalla taas pääsi sinne minne oli sitten pidempi matka.
        Erityisesti ihastuimmekin julkisen liikenteen toimivuuteen ja edullisuuteen. Kuljimme mm. lentsikalta hotellille ja taas poislähtiessä lentsikalle ihan metrolla ja ratikalla ja päivittäin käytimme muutenkin ratikkaa ja "uudella puolella" sitten tünelia ja museoratikkaa. Ja silti kävelimme varmaan 10 km päivittäin. Lautalla emme matkustaneet, kun emme tutustuneet vielä ollenkaan Aasian puoleen. Tuntui, että aika ei riittänyt ja oli siinä sekin, että oli aika viimaiset ja tuuliset kelit ja minä tulen melko helposti merellä pahoinvoivaksi. Jäipähän tutkittavaa seuraavalla reissulle, jonka ihan varmasti teemme. Ihastuimme nimittäin Istanbuliin ikihyviksi!
        Shoppailleet emme, paitsi minä ostelin perheen teineille Istiklal-kadulta tuliaisiksi perusteinivaatteita älyttömän halvalla, kun siellä oli juuri talvialet menossa. Näytti olevan täysin samat tyylit pinnalla kuin täälläkin. Sillä aikaa mies kävi Galatan tornissa kuvailemassa, minä korkeanpaikankammoisena en olisi mennyt sinne vaikka mikä olisi ollut.
        Ja ruokapaikkoja niinkuin aloittaja sanoikin, on tuhansittain ja niitä on turha suositella, kun makuja on niin monia kuin matkailjoitakin.
        Emme huomanneet erityistä huijaamista tai epämiellyttäviä huuteluita tms, ihan normaali suurkaupunkimeininki. Sultanahmetissa ravintoloihin ja kauppoihin oli jossain määrin sisäänheittelijöitä, mutta ohihan pääsee yksinkertaisesti no thank you sanomalla.
        Tässäpä joitain nähtävyyksiä ja kokemuksia kahden varhaiskeski-ikäisen talviselta Istanbulin-matkalta, joka oli todella onnistunut, ja joka jätti kaipuun palata toisen kerran, vaikkapa loppukesästä, jolloin illat ovat tummia ja lämpimiä ja jolloin voisi käydä sitten merelläkin!"


      • tollero1
        ilovethesun kirjoitti:

        Tosi kiva matkakertomus! Me olimme miehen kanssa vuosi sitten tammihelmikuun vaihteessa viisi päivää Istanbulissa ja ihastuimme kaupunkiin todella! Jäi sellainen tunne, että ehdottomasti palaamme, luultavasti loppukesästä tai alkusyksystä, mutta ei tänä vuonna, kun mennään neljän viikon päästä Wieniin viiden päivän piipahdukselle ja elokuussa Turkin etelärannikolle Välimereen pulikoimaan.
        Emme esim. ehtineet lainkaan tutustua Aasian puolen Istanbuliin emmekä laivaristeillä, joten ne sitten seuraavalla reissulla...tytär lähtee parin viikon päästä ystävänsä kanssa viikoksi Istanbuliin, taisimme kertoa niin houkuttelevasti omasta matkastamme:)
        Minä kirjoitin toiselle keskustelupalstalle kohta vuosi sitten johonkin Istanbul-ketjuun oheisen lyhyen jutun ja olen edelleen samaa mieltä:
        " Istanbulissa hiljattain
        Olimme mieheni kanssa Istanbulissa viisi päivää tammi-helmikuun vaihteessa. Lennot ja hotellin varasimme netistä, lennot olivat Turkish Airlinesin ja hotelli oli Ilkay, joka sijaitsi juuri siellä huonoksi mainitulla "vanhalla puolella" eli varsin lähellä Sirkecin rautatieasemaa. Hotellin valintaan vaikutti Tripadvisorin kehuvat matkustaja-arviot ja se, että erityisesti kehuttiin hotellin runsasta aamiaista, mikä varsinkin kaupunkilomilla on meille tärkeä seikka. Hotelli sinänsä oli nuhjuinen, mutta sen sijainti oli mielestämme LOISTAVA! Topkapin palatsialue, Hagia Sofia, Sininen moskeija, hippodromi, maanalainen vesivarasto (Basilica Cistern), Eminönün lauttasatama, kaikki nuo tosi lyhyen kävelymatkan päässä ja ratikkapysäkki 200 m päässä, ja ratikalla taas pääsi sinne minne oli sitten pidempi matka.
        Erityisesti ihastuimmekin julkisen liikenteen toimivuuteen ja edullisuuteen. Kuljimme mm. lentsikalta hotellille ja taas poislähtiessä lentsikalle ihan metrolla ja ratikalla ja päivittäin käytimme muutenkin ratikkaa ja "uudella puolella" sitten tünelia ja museoratikkaa. Ja silti kävelimme varmaan 10 km päivittäin. Lautalla emme matkustaneet, kun emme tutustuneet vielä ollenkaan Aasian puoleen. Tuntui, että aika ei riittänyt ja oli siinä sekin, että oli aika viimaiset ja tuuliset kelit ja minä tulen melko helposti merellä pahoinvoivaksi. Jäipähän tutkittavaa seuraavalla reissulle, jonka ihan varmasti teemme. Ihastuimme nimittäin Istanbuliin ikihyviksi!
        Shoppailleet emme, paitsi minä ostelin perheen teineille Istiklal-kadulta tuliaisiksi perusteinivaatteita älyttömän halvalla, kun siellä oli juuri talvialet menossa. Näytti olevan täysin samat tyylit pinnalla kuin täälläkin. Sillä aikaa mies kävi Galatan tornissa kuvailemassa, minä korkeanpaikankammoisena en olisi mennyt sinne vaikka mikä olisi ollut.
        Ja ruokapaikkoja niinkuin aloittaja sanoikin, on tuhansittain ja niitä on turha suositella, kun makuja on niin monia kuin matkailjoitakin.
        Emme huomanneet erityistä huijaamista tai epämiellyttäviä huuteluita tms, ihan normaali suurkaupunkimeininki. Sultanahmetissa ravintoloihin ja kauppoihin oli jossain määrin sisäänheittelijöitä, mutta ohihan pääsee yksinkertaisesti no thank you sanomalla.
        Tässäpä joitain nähtävyyksiä ja kokemuksia kahden varhaiskeski-ikäisen talviselta Istanbulin-matkalta, joka oli todella onnistunut, ja joka jätti kaipuun palata toisen kerran, vaikkapa loppukesästä, jolloin illat ovat tummia ja lämpimiä ja jolloin voisi käydä sitten merelläkin!"

        itse olen ollut istanbulissa 25 vuotta sitten ja onhan se paikka paljon muuttunut niistä ajoista vaikka tuhatvuotiset moskeijat ovatkin ennallaan:D 3 viikon kuluttua lähdetään pääsiäiseksi miehen kanssa kaksin, kovasti jo odotellaan reissua. Blogista sai paljon hyviä vinkkejä!

        Me kävimme silloin kahdesti risteilyllä, ensimmänen vei Prinssien saarelle ja toinen ylös Bosborin salmea pitkin. Tutustuimme Rumeli Hisarin raunioihin ja söimme upean meze lounaan jossain pikkukylässä.

        Silloinen mieheni joka inhosi shoppailua tuli kanssani klo 10 aamulla Suureen Basaariin ja ulos pääsimme klo 18! Aivan mieletön paikka, montakohan tuhatta kojua näimmekään??

        Yksi mikä vielä on kokematta ja toivottavasti koetaan nyt pääsiäisenä on hamamit, kunnon kylpy ja hieronta tekisi poikaa väsyneille toimistohartioille!


    • Corina_

      Kiva bloginne sai meidätkin innostumaan ja katsomaan Istanbulia hieman toisesta/uudesta vinkkelistä. Vietimme siellä hiljattain viikon ja kivaa oli. Ilkay -hotellin vinkin löysin täältä palstalta, ja hotelli oli hyvä valinta. Ei mikään "suuri hotelli", ehkä nippanappa 3*, mutta riittävä meille. Edullinenkin; 7 yötä kahdelta maksoi alle 400e, nouto lentokentältä sisältyi hintaan ja 7% alennus kun maksoi käteisellä. Ja ystävällinen palvelu. Ja hyvä aamiainen, joskin kannttaa mennä syömään heti 7 jälkeen. Astioita tuntui olevan liian vähän, niiden tiskausta sai odotella, samoin ruokien täydennyksiä. Tosin eipä meillä kiirettä ollut. Ei melua ja lämmityskin toimi moitteetta.
      Istanbulin matkalle kannattaa varata mukaan hyvät hermot ja aikaa ja korvatulpat. Ihmiset ovat ystävällisiä, kun heille on ystävällinen. Pari sanaa turkkia on helppo opetella, se avaa tien turkkilaisen sydämeen. Turkkilaiset osasivat kaupankäynnin kun meillä vielä asuttiin puussa, joten vaikka tavaroiden hinnat ovat siellä meille edullisia, turkkilainen tekee sillä rahalla elantonsa, elättää perheensä ja laajentaa bisneksiään. He ovat taitavia siinä.
      Liikenteen melu, pöly, saastesumu, autoilla tööttäileminen käyvät hieman hermoon, mutta maassa maan tavalla. Autoliikenne on vähentynyt huikeasti edellisen reissuni ( 22v sitten) jälkeen infrastruktuurin kehittymisen myötä. Nyt on raitovaunu, metro ja moottoritiellä bussikaistat jakavat tehokkasti autoliikenteen. Kansa kulkee nyt edullisesti julkisilla kulkuvälineillä autojen ja bussien sijasta. Naisihmisenä oli bussien käyttö vaikeaa, kun täydessä bussissa ukot tuli hinkaamaan itteään naisiin kiinni. Naisrauha ei toteutunut väenpaljouden takia. Taksien kunto oli mitä oli. Usein ovet olivat kiinni jopa narulla. Kerran eräs taksikuski ilmoitti, että auton pohja on vähän kehno, mutta on se tähän asti pysynyt kiinni. Kyytiin mentiin ja pohja pysyi!
      No niin, tässä tunnelmia Istanbulista.

      • akkap

        "Autoliikenne on vähentynyt huikeasti edellisen reissuni ( 22v sitten) jälkeen infrastruktuurin kehittymisen myötä."
        Voihan se siltä tuntua, mutta ei ole totta. Kyllä liikenne on lisääntynyt koko ajan. Toki riippuu siitä missä päin kaupunkia sattuu liikkumaan ja toki ne liikennejärjestelykin jonkin verran asiaan vaikuttaa. Siis jossain päin voi olla vähentynyt, mutta kaikenkaikkiaan lisääntynyt. Ikävä kyllä, ihmiset eivät juurikaan ole oppineet julkisten kulkuneuvojen käyttöä. Niitä yksin körötteleviä siellä riittää.

        Joitain se melu haittaa, mutta minulle Istanbul on nimenomaan ääniä. Oletko koskaan istunut (silmät kiinni) ja kuunnellut kaupunugin ääniä? Niin monenlaisia elämän ääniä.


      • - Leenukka -
        akkap kirjoitti:

        "Autoliikenne on vähentynyt huikeasti edellisen reissuni ( 22v sitten) jälkeen infrastruktuurin kehittymisen myötä."
        Voihan se siltä tuntua, mutta ei ole totta. Kyllä liikenne on lisääntynyt koko ajan. Toki riippuu siitä missä päin kaupunkia sattuu liikkumaan ja toki ne liikennejärjestelykin jonkin verran asiaan vaikuttaa. Siis jossain päin voi olla vähentynyt, mutta kaikenkaikkiaan lisääntynyt. Ikävä kyllä, ihmiset eivät juurikaan ole oppineet julkisten kulkuneuvojen käyttöä. Niitä yksin körötteleviä siellä riittää.

        Joitain se melu haittaa, mutta minulle Istanbul on nimenomaan ääniä. Oletko koskaan istunut (silmät kiinni) ja kuunnellut kaupunugin ääniä? Niin monenlaisia elämän ääniä.

        Olipa mukavaa luettavaa, ihanaa, että joku vaivautuu kertomaan matkastaan niin, että siitä saavat irti muutkin matkustavaiset. Olen käynyt Istanbulissa vuosia sitten ja nyt etsin vinkkejä uutta matkaa varten, ja niitä sain. Printtasin tekstin matkalle mukaan. Kiitoksin!


    • EeroE

      Onko Istanbulissa nyt menossa tulppaanifestivaalit tai joku muu sellainen kevään kukkatapahtuma?

    • EE-TU

      ISO kiitos. Olipa harvinaisen informatiivinen ja hauska matkakertomus!

      Me olemme lähdössä ensi viikonloppuna Istanbuliin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe