Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

telefericon kaapelihissi

*hamsteri*

Olemme menossa funchaliin ensi sunnuntaina. Olen odottanut kovasti pääsyä kaapelihissiin, mutta mistään ei löydy tietoa toimiiko se jo normaalisti myrskyn jälkeen. Entä missä kunnossa Monte ja botanical garden ovat? Olisin kiitollinen jos joku paikalla olevista/olleista osaisi kertoa aiheesta jotain.

15

2285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • recht
      • täälä asuva

        Monte ja puutarhat ovat kunnossa. Montessa tuhoutui kyllä Babosasin pieni kappeli, mutta kaksitorninen pääkirkko ei kärsinyt vaurioita. Kaapelihissin vaurioista täällä ei ole kerrottu, mutta se ei ole nyt toiminnassa. Lienee kunnossa ja otetaan käyttöön, kun ympäristö saadaan siivottua ja rantakatu muutenkin auki. Keskustan kunnostuksen pitäisi olla ohi viikonlopun jälkeen. Ainakin täällä on luvattu, että maanantaina pitäisi olla melko valmista ja julkisen liikenteen on luvattu toimivan. Tälläkin hetkellä se toimii pääosin, mutta bussien lähtöpaikkoja on jouduttu siirtämään. Horarios sivuilla on kartta ja tarkat tiedot tämänhetkisestä tilanteesta.


      • *hamsteri*
        täälä asuva kirjoitti:

        Monte ja puutarhat ovat kunnossa. Montessa tuhoutui kyllä Babosasin pieni kappeli, mutta kaksitorninen pääkirkko ei kärsinyt vaurioita. Kaapelihissin vaurioista täällä ei ole kerrottu, mutta se ei ole nyt toiminnassa. Lienee kunnossa ja otetaan käyttöön, kun ympäristö saadaan siivottua ja rantakatu muutenkin auki. Keskustan kunnostuksen pitäisi olla ohi viikonlopun jälkeen. Ainakin täällä on luvattu, että maanantaina pitäisi olla melko valmista ja julkisen liikenteen on luvattu toimivan. Tälläkin hetkellä se toimii pääosin, mutta bussien lähtöpaikkoja on jouduttu siirtämään. Horarios sivuilla on kartta ja tarkat tiedot tämänhetkisestä tilanteesta.

        Kiva tietää että monte ja puutarha ovat ok. Ja ehkäpä/toivonmukaan kaapelihissikin ehtisi kuntoon. Matkalaukkua täällä jo täytetellään.. :)

        Ja masseurille: Olen pahoillani, jos kysymykseni tuntui loukkaavalta. Mutta kuten sanoitkin, murheet ovat suhteellisia. Ehkä kyseleminen täällä suomalaisilla nettisivuilla on kuitenkin parempi, kuin "tiukata" aiheesta paikanpäällä mahdollisesti suuremmista vahingoista kärsineiltä. Ja on myös vaikea tietää, milloin olisi yleisesti soveliasta kysyä esim. yo. aiheista. Omakohtaista surua kokeneet vaativat pidemmän ajan toipua, mutta näin ulkopuolisen on vaikea tietää, ketkä ovat niitä joilta ei ehkä kannattaisi vielä kysyä..
        Ja luonnonkatastrofeja on valitettavasti tosiaan ollut viimeaikoina paljon (myös Haiti, Chile..) mutta surua ei osaa kokea samoin, jos ei se osu jollain lailla omalle kohdalle.


    • ...ovat suhteellisia. Madeiraa viikko sitten kohdanneessa luonnonkatastrofissa sai surmansa yli 40 ihmistä, yli sata loukkaatui ja kuutisen sataa joutui kodittomaksi. Monien hengissä säilyminen oli hiuskarvan varassa. Funchalin keskustaa on siivottu yötä päivää elämän normalisoimiseksi etenkin matkailijoiden mukavuutta silmällä pitäen.

      • tollopeloton

        Jokaisella on omat murheet ja sure sinä vaikka maailmalla kuolleita ihmisiä jos muuta surtavaa ei ole. Sympatiat kaikkien omaisille mutta elämä on eläviä varten. Ällöä ja tyhmää tuollainen syyllistäminen ja lietsonta.Suu kiinni toljake.


      • tollopeloton kirjoitti:

        Jokaisella on omat murheet ja sure sinä vaikka maailmalla kuolleita ihmisiä jos muuta surtavaa ei ole. Sympatiat kaikkien omaisille mutta elämä on eläviä varten. Ällöä ja tyhmää tuollainen syyllistäminen ja lietsonta.Suu kiinni toljake.

        ...on vapaa. Ilman muuta suren, asunhan Portugalissa pysyvästi.


      • Itsekin surullinen
        masseur kirjoitti:

        ...on vapaa. Ilman muuta suren, asunhan Portugalissa pysyvästi.

        Hiukan kyllä itseäkin pisti silmään tuo kysymys, vaikka siinä ei mitään pahaa tahtoa olisi ollutkaan. Kysymyksen asettelu "olen kovasti odottanut.., toimiiko jo" tuo jotenkin mieleen, että kysyjää kovasti harmittaa, jos hän nyt ei pääsekään kaapelihissiajelulle eikä hän tunnu paljoa ajattelevan sitä, että todellakin saarelaisilla siellä paikan päällä on paljon isompiakin menetyksiä kuin se että turistilta jää nyt joku kyyti väliin. Myrskystä on nyt viikko eli kovin pitkää aikaa ei tosiaan ole kulunut...

        Itse en menisi teleferico hissiin vielä vähään aikaan. Perustukset ovat saattaneet vaurioitua eikä ongelmat välttämättä heti tule ilmi. Sitä paitsi luulisi matkaoppaiden kertovan, mikä jo toimii ja mikä ei. Jos on omatoimimatkalla, niin kyllä hotellin henkilökunnalta voi kysyä - he varmasti ymmärtävät että matkailijat kyselevät ko. asioista.


      • Marja Kaarina
        masseur kirjoitti:

        ...on vapaa. Ilman muuta suren, asunhan Portugalissa pysyvästi.

        Olen utelias ja haluaisin kysyä oletko suomalainen, joka muuttanut sinne? Olen paljon lukenut näitä Madeiran juttuja ja aina olet vastannut innokkaasti, antaen hyviä vinkkejä kysyville. Kerro tarinasi, miten olet itse päätynyt sinne "Kauniille Atlantin keskelle". Käytkö välillä Suomessa ja kuinka usein? Hiljattain olin mieheni kanssa ensimmäistä kertaa Madeiralla ja jäi erittäin positiivinen kuva kauniista kelluvasta kukkapenkistä keskellä merta.


    • Ulla de pulla

      Hei,

      Monte ok 23.2.2010, Botanical Garden ok 22.2.2010. Molemmissa muutama kaatunut puu ja sortunut rinne. Moottorisaha soi ja dumpperit kulkee. Sinne vaan. Toivotaan parempaa keliä.. Mutaa oli riittävästi. Ja orkideapuutarha kanssa ok.

    • Madeira OK

      Tulin eilen Funchalista. Suuri osa keskustastakin on ihan ilman vaurioita. Torstaina (25.2.) istuskelin kaupunginaukion kahvilassa ja kävin ravintolakadulla syömässä.Ei mitään ongelmia. Tv antaa tilanteesta liioitellun kuvan, aivan kuin koko kaupunki olisi ollut mudassa ja veden valassa. Lidon alueella ei ole mitään vaurioita. Erinomaisesti paikalliset viranomaiset tiedottivat tilanteesta jatkuvasti: mitkä tiet auki, mitä korjataan, ovatko koulut auki jne. Suru ja järkytys tietysti ovat ihmisten mielissä, mutta elämä jatkuu.

      • I <3 Madeira

        Olen seurannut tilannetta facebookissa "SOS Madeira" ryhmän kuvien ja videoitten sekä uTube-videoiden perusteella enkä todellakaan usko, että tv on antanut liioiteltua kuvaa, päin vastoin. Aurinkomatkojen kaupallisen johtajan kommentit päivässä normaaliin elämään palaamisesta olivat naurettavia. Infrastruktuurin (tiet, sillat jne.) rakentaminen ennalleen saattaa kestää helposti muutamia vuosia eikä kukaan ehkä osaa arvioida kuinka paljon vielä voi tulla onnettomuuksia maaperän löyhtymisen takia (sortumiset, maanvajoamiset). Tästä huolimatta aion varmasti matkustaa Madeiralle niin pian kuin on mahdollista.

        Funchalin keskusta todellakin on ollut valtavien vesi-, muta- ja kiviröykkiöiden vallassa. (Lido ja hotellialue ei ole kaupungin keskustaa!) Samoin esim. Ribeira Brava ja Funchalin rinteet paikoin. Millä ravintolakadulla olet käynyt syömässä?

        Ymmärsin niin, että pahimpana aikana sotilaat valvoivat, että keskustaan ei turisteja päästetty ja nyt ilmeisesti ovat jo saaneet puhdistettua aika hyvin paikkoja. Mutta jos nyt näyttää jo paremmalta se ei mitätöi sitä, että keskusta, ja laajat alueet muuallakin, on kärsinyt todella pahoin vesimassoista. Madeiralaiset ovat todella ahkeraa kansaa ja epäilemättä raatavat niin paljon kuin inhimillisesti voi saadakseen paikat kuntoon. Vesi kulkee veden reittejä eli helpointa tietä alas, joten kyllähän sen tajuaa, että eivät kaikki alueet (korkeammalla olevat) ole niin pahoin kärsineet. Varmasti siis paljon on alueita, jotka eivät ole kärsineet tuhoista, mutta on epäreiulua madeiralaisiakin kohtaan vähätellä vahinkojen laajutta ja heidän tekemäänsä raivaus- ja siivoustyötä väittämällä ettei se katastrofi nyt niin paha ja laaja ollut.


      • sivussa33
        I <3 Madeira kirjoitti:

        Olen seurannut tilannetta facebookissa "SOS Madeira" ryhmän kuvien ja videoitten sekä uTube-videoiden perusteella enkä todellakaan usko, että tv on antanut liioiteltua kuvaa, päin vastoin. Aurinkomatkojen kaupallisen johtajan kommentit päivässä normaaliin elämään palaamisesta olivat naurettavia. Infrastruktuurin (tiet, sillat jne.) rakentaminen ennalleen saattaa kestää helposti muutamia vuosia eikä kukaan ehkä osaa arvioida kuinka paljon vielä voi tulla onnettomuuksia maaperän löyhtymisen takia (sortumiset, maanvajoamiset). Tästä huolimatta aion varmasti matkustaa Madeiralle niin pian kuin on mahdollista.

        Funchalin keskusta todellakin on ollut valtavien vesi-, muta- ja kiviröykkiöiden vallassa. (Lido ja hotellialue ei ole kaupungin keskustaa!) Samoin esim. Ribeira Brava ja Funchalin rinteet paikoin. Millä ravintolakadulla olet käynyt syömässä?

        Ymmärsin niin, että pahimpana aikana sotilaat valvoivat, että keskustaan ei turisteja päästetty ja nyt ilmeisesti ovat jo saaneet puhdistettua aika hyvin paikkoja. Mutta jos nyt näyttää jo paremmalta se ei mitätöi sitä, että keskusta, ja laajat alueet muuallakin, on kärsinyt todella pahoin vesimassoista. Madeiralaiset ovat todella ahkeraa kansaa ja epäilemättä raatavat niin paljon kuin inhimillisesti voi saadakseen paikat kuntoon. Vesi kulkee veden reittejä eli helpointa tietä alas, joten kyllähän sen tajuaa, että eivät kaikki alueet (korkeammalla olevat) ole niin pahoin kärsineet. Varmasti siis paljon on alueita, jotka eivät ole kärsineet tuhoista, mutta on epäreiulua madeiralaisiakin kohtaan vähätellä vahinkojen laajutta ja heidän tekemäänsä raivaus- ja siivoustyötä väittämällä ettei se katastrofi nyt niin paha ja laaja ollut.

        Useinkaan ihmisillä ei tule mieleen,että asettuisi itse tilanteeseen asian kääntöpuolelle.On olemassa vain minä ja lapseni ja muitten kakarat.Kaikki taitaa olla kasvatuksesta johtuvaa ja pappa betala.


      • ovat tk
        sivussa33 kirjoitti:

        Useinkaan ihmisillä ei tule mieleen,että asettuisi itse tilanteeseen asian kääntöpuolelle.On olemassa vain minä ja lapseni ja muitten kakarat.Kaikki taitaa olla kasvatuksesta johtuvaa ja pappa betala.

        Kävelin äsken kaupungilla katselemassa, miten tilanne on normalisoitunut. Ihan hyvältä näytti. Kaapelihissin korit näyttivät olevan toiminnassa.


      • itkut ei auta
        sivussa33 kirjoitti:

        Useinkaan ihmisillä ei tule mieleen,että asettuisi itse tilanteeseen asian kääntöpuolelle.On olemassa vain minä ja lapseni ja muitten kakarat.Kaikki taitaa olla kasvatuksesta johtuvaa ja pappa betala.

        Jätetään sielunhoito paikallisten "harrastuskerhojen" huoleksi.
        Parhaiten asioiden saaminen päiväjärjestykseen etenee, kun talous toimii ja sitä kautta ihmisillä on duunia ja liksaa tulee, millä voi korjata vaikka taloansa. Ne kelle tapahtui jotain dramaattisempaa, ei paljon suomalainen voi auttaa itse asiaan.
        Tuossa talouden toimimisessa voimme auttaa lomailemalla normaalisti ja kun siellä joitakin kulkurajoitteita lukuunottamatta asiat pelaa yhtä hyvin kuin ennenkin.

        En usko että sielläkään kovin paljon kiinnostaa, kun Suomessa kastuu satoja taloja lähiviikkoina tulvien myötä?


      • Käytöstapoja!!!
        itkut ei auta kirjoitti:

        Jätetään sielunhoito paikallisten "harrastuskerhojen" huoleksi.
        Parhaiten asioiden saaminen päiväjärjestykseen etenee, kun talous toimii ja sitä kautta ihmisillä on duunia ja liksaa tulee, millä voi korjata vaikka taloansa. Ne kelle tapahtui jotain dramaattisempaa, ei paljon suomalainen voi auttaa itse asiaan.
        Tuossa talouden toimimisessa voimme auttaa lomailemalla normaalisti ja kun siellä joitakin kulkurajoitteita lukuunottamatta asiat pelaa yhtä hyvin kuin ennenkin.

        En usko että sielläkään kovin paljon kiinnostaa, kun Suomessa kastuu satoja taloja lähiviikkoina tulvien myötä?

        Valitettavan tyypillistä suomalaista suhtautumista "ei itkut auta"!!! Suomalaiset ovat kylmiä ja kovia ihmisiä, joita ei kiinnosta muiden kuin oman ydinperheen asiat, ja elämisen menosta päätellen nykyään monella nekin vain välttävästi. Lapset ja vanhukset voivat todella huonosti ja viina vie monen hautaan ennenaikaisesti, kun ketään ei kiinnosta "toisten" asiat ja pieninkin tunteiden osoitus luokitellaan heikkoudeksi.

        Jotkut sentään vielä osaavat asettua toisten asemaan ja SE on inhimillistä. Raivostuttaa tuollainen "älkää poratko" asenne.

        Ihan tiedoksi ettei Madeiralla "talot kastuneet" vaan moni huuhtoutui mereen ja ihmisiä kuoli suhteessa saaren väkilukuun paljon! Madeiralla monet ovat käyneet useita kertoja ja ehkä siellä jotkut ovat tutustuneet paikallisiinkin - onko ihme jos asiaan silloin suhtautuu empaattisesti? Ei liene keneltäkään pois se, että joillakin löytyy ymmärrystä toisten hätää kohtaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe