Japaninpystykorva.. Hmm?

hilkkav

Sanokaahan, olen jo pitkään pähkäillyt kahden rodun välillä:

japaninpystykorva & Suomenlapinkoira.

Nyt olen (tälläkin forumilla) törmännyt enemmän näihin kommentteihin vihaisista japseista.. Jotka tyyliin näykkii vieraita ihmisiä/jopa lapsia. Tiedän, että koiran kasvatus sanelee suuren osan mutta kumma juttu kun tästä rodusta tuntuu enemmän löytyvän tälläistä kuin monesta muusta?

Miten tuo japsin itsepäisyys käytännössä ilmenee? Aikaisemmin minulla ollut pk collie, aivan upea koira - tottelevainen, nöyrä, ihmisrakas ja vilkas. Osaatteko sanoa onko näiden kahden rodun välillä suuretkin erot koulutettavuudessa?

Japsin rotuyhdistyksenkin sivulla lukee: "Japsi ei saa olla agressiivinen tai arka, mutta joskus näitäkin yksilöitä esiintyy."

Kertokaahan nyt oikeasti ja suoraan tietoa minulle, onko japsit todellakin sellasia YLI pidättyväisiä heikkohermoisia koiria? Monia mukavia puolia rodussa kyllä on myös.

Mites paljon japsinne tarvitsee liikuntaa muuten?

10

1260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wrterwtts

      Minulla on yhdeksän vuotias japsinarttu. Se ei ole ollenkaan itsepäinen vaan oikein miellyttämishaluinen ja yhteistyökykyinen, erittäin älykäs koira, oppii helposti ja haluaa aktiivista toimintaa. Lähtee mielellään parille pitkälle lenkille päivässä ja muuten käy happihyppelyllä omalla aidatulla pihalla. Sillä on vahtiverissä ja on haukkaherkkä niinkuin pystykorvat ovat. Ei ole vieraita näykkinyt, mutta on arka suhteessa juokseviin ja kiljuviin lapsiin ja pelkää myös isoja koiria. Erittäin hellä, herkkä ja rakastava yhdenihmisen koira mielestäni.

      • japsin kaveri

        Kaverinikaan japsi ei ole ollenkaan näykkivä tai aggressiivinen. Mutta se ero on sinun koiraasi, että ei pelkää lasten riehakkaitakaan leikkejä ympärillään. Tosin sehän on pieneltä koiralta ymmärrettävää, että varoo itseään paljon isompia lapsia niiden riehuessa huolettomasti ympärillään.

        Sen sijaan lähistölläni asuu suomenlapinkoira, joka on valmis hyökkäämään aggressiivisesti kaikkien vastaantulevien koirien kimppuun.


      • rappppeee
        japsin kaveri kirjoitti:

        Kaverinikaan japsi ei ole ollenkaan näykkivä tai aggressiivinen. Mutta se ero on sinun koiraasi, että ei pelkää lasten riehakkaitakaan leikkejä ympärillään. Tosin sehän on pieneltä koiralta ymmärrettävää, että varoo itseään paljon isompia lapsia niiden riehuessa huolettomasti ympärillään.

        Sen sijaan lähistölläni asuu suomenlapinkoira, joka on valmis hyökkäämään aggressiivisesti kaikkien vastaantulevien koirien kimppuun.

        Mul taas erilaisii kokemuksii.......

        Paljonko rotu tarvii liikuntaa, olen lukenut et japsi tyytyy pieneenkin liikuntaan?


      • japsin kaveri
        rappppeee kirjoitti:

        Mul taas erilaisii kokemuksii.......

        Paljonko rotu tarvii liikuntaa, olen lukenut et japsi tyytyy pieneenkin liikuntaan?

        ...vähintään kohtalaisesti. Mistään liikuntamäärästä japsi ei ainakaan meinaa väsyä.

        Mut koira ite sen sit näyttää, mihin on tyytyväinen;-)


    • titityyyt

      Tunnen kaksi japsi poikaa omani ja kaverini, molemmat ovat vähän arkoja vieraita kohtaan sekä karttelevat kiljuvia lapsia. Haukku herkkiä myös. Mutta agressiivisuutta taikka näykintää ei kummallakaan ole. Tuntemani japsit eivät viihdy sylissä joten jos syliin on otettu väkisin niin silloin voi kyllä esiintyä näykkimistä ym. Japsi on hyvin kiintyvä omaan perheeseensä. Ja varsinkin siihen isäntään taikka emäntään. Ne haluavat olla perheensä mukana joka paikassa ja eivät viihdy yksin. Jos ne päästää pihallekkin tulevat uukkarina takaisin jos ei mene mukaan:) On aina ihana mennä kotiin kun siellä odottaa pieni valkoinen ystävä aina yhtä innoissaan ja välillä ihan itkutkin pääsee kun on niin mukaa kun mamma tulee kotiin:) Japsista saa kyllä ihan parhaan ystävän, kun antaa sille rakkautta saa sitä tuhatkertaisen takaisin.

      • japsin omistaja....

        Mulla on 1 vuotias japsi poika ja aivan ihana tapaus. Ei ole ollenkaan arka. Mun japsi viihtyy ihan hyvin sylissä tai ainakin sohvalla tulee viereen. Liikuntaan se tyytyy oli se sitten lyhyt tai pitkä lenkki. Otan sen joka paikkaan mukaan ja yksinään ei tarvitse olla kuin silloin kun olen töissä. Suosittelen lämmöllä muillekkin. Hyvällä tapakasvatuksella siitä saa ihanan ystävän ja se ei muista olla kertomatta sitä, sellainen pusupoika mulla on.


    • xxxyyyzzz

      Mulla on 7 kk ikäinen japsipoika. Se on ensimmäinen koirani ja ainakin tähän asti kaikki on mennyt ihan hyvin sen kanssa (täytyy koputtaa puuta :) ). Tuo on hyvin hiljainen eikä juurikaan hauku. Se on yleensä reipas ja rohkea, mutta vähän varovainen ja pidättyväinen uusia asioita ja ihmisiä kohtaan, mikä mielestäni on pelkästään hyvä asia, koska koira ei kuitenkaan ole arka. Vieraita ihmisiä kohtaan se on ystävällinen ja antaa silitellä ja käsitellä, mutta ei sellainen "rakastan kaikkia" -tyyppinen niin kuin vaikka noutajat yleensä ovat. Lapsista se pitää kovasti ja haluaisi leikkiä niiden kanssa. Haukkuvia ja yliriehakkaita koiria se vähän pelkää, se haluaisi ensin rauhassa haistella vieraita koiria ja pelästyy, jos joku suoraan hyppää sen niskaan kiinni, mutta aggressiivinen se ei ole kenellekään ollut.

      Tapakasvatuksen japsi kyllä vaatii. Ne on niin sööttejä, että varsinkin pentuna joku voi helposti ajatella, että ei siltä voi kieltää mitään kun toinen on niin herttainen ja pieni, ja silloin japsi voi yrittää ottaa vallan perheessä. Oma japsini on välillä aika itsepäinen eikä sille kyllä oikein mikään ole kerralla mennyt perille, mutta ei se mitenkään vaikeasti koulutettavakaan ole ollut. Se tottelee kyllä varsinkin, jos se itse hyötyy siitä tottelemisesta, mutta ei se jatkuvasti napita minua silmiin ja odota, että pyytäisin sitä tekemään jotain. Ja jos sillä on jotain parempaa tekemistä, niin huudot kaikuvat usein kuuroille korville... Eristys ja yksinjättäminen toimivat tuolla hyvin, sillä se haluaa olla omistajansa lähellä. Ulkona sitä voi hyvin pitää irti, sillä se ei lähde kauas, vaan seuraa aina, missä minä kuljen, tosin joskus sitä on ollut vaikea saada kiinni, kun se ei olekaan vielä halunnut tulla sisälle. Tosin tuo nyt on pentu vasta enkä itse ole kokenut kouluttaja.

      Turkki on helppohoitoinen ainakin siihen nähden, että se on valkoinen ja pitkäkarvainen. Harjaus pari kertaa kuussa yleensä riittää, pesu tarvittaessa. Toki korvantaustat ja kainalot saattavat takkuuntua helpommin kuin muu turkki. Oikeanlainen japsiturkki on ns. likaahylkivä ja kevyt suihkutus tai pyyhkeellä kuivaaminen riittää useimmiten lenkin jälkeen.

      Japsini on reipas ja innokas lenkkeilijä, mutta jos jonain päivänä lenkit ja aktivointi jää vähemmälle, niin ei se tuota tunnu haittaavan. Parin päivän päästä virtaa sitten kyllä riittää, joten ei se ihan sohvaperunalle sovi kaveriksi.

      • ;(

        Kiintyykö japsi vain yhteen ihmiseen? Sehän on sitten ihan turhaa ottaa aviomiehen kanssa, jos toisesta ei välitä yhtään ja tottelee vain toista..?


      • japsin kaveri
        ;( kirjoitti:

        Kiintyykö japsi vain yhteen ihmiseen? Sehän on sitten ihan turhaa ottaa aviomiehen kanssa, jos toisesta ei välitä yhtään ja tottelee vain toista..?

        Kyllä tuttuni japsi on kaikkien ystävä ;-) Sen sijaan tunnen suomenlapinkoiran, joka ei ole kiinnostunut muiden kuin omistajansa seurasta.


      • xxxyyyzzz
        ;( kirjoitti:

        Kiintyykö japsi vain yhteen ihmiseen? Sehän on sitten ihan turhaa ottaa aviomiehen kanssa, jos toisesta ei välitä yhtään ja tottelee vain toista..?

        Kyllä mun japsini on kaikille ystävällinen. Ihan vieraista ja tuntemattomista (esim. kadulla tai koirapuistossa vastaan tulevat ihmiset) se ei juurikaan välitä, käy kyllä moikkaamassa, mutta ei ole sellainen ns. kaikkien kaveri, kuten vaikka jotkut noutajat. Tutuista se kyllä tykkää ja ilahtuu kovasti, kun joku tuttu tulee vastaan tai käymään. Samoin kaikki meille kotiin tulevat, vaikka olisivatkin ihan tuntemattomia, on tosi kivoja, ja niiden kanssa se haluaisi leikkiä. Joten ei ne nyt pelkästään yhteen ihmiseen kiinny, lähinnä ehkä niihin lähimpiin, saman perheen ihmisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe