Osa-aikatyöstä osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeelle

kiitos tiedoista

Hei!

3 vuotta sitten hylättiin osa-aika työkyvyttömyyseläke (määräaikaista haettiin).

Olen siitä lähtien tehnyt 4-tuntista työpäivää vapaaehtoisesti, koska enempää en pysty ja silloin en jaksanut ruveta tappelemaan, vaan aloin tehdä 4-tuntista työpäivää.

Nyt mulle haetaan uudelleen osa-aika työkyvyttömyyseläkettä.

Onko se edes mahdollista, koska teen jo osa-aikaista työtä.

Lääkäri ei tiennyt tätä.

9

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samassa veneessä

      uskoisin, että on. Nythän voi näyttää, että ansiot ovat pudonneet, koska et ole kyennyt täyteen työmäärään. Eikä osatyökyvyttömyyseläkkeen tarkoitus ole korvata sairauden aiheuttamaa ansiomenetystä?

    • 19+16

      on osatyökyvyttömyyseläke. Tosiaan vaan katsovat otk-eläkkeelle pääsyä edeltävät tulot ja niistä puolet saa ansaista sitten eläkkeen saatuaan. Osa-aikatöitä tehneenä, ja väliin pitkiä työttömyysaikojakin, eläke muodostuu todella pieneksi ja sitten ei saa ansaita työstäkään juuri mitään. Köyhyysloukku. Pienituloisen kannattaa laskea tarkkaan ennenkuin hyväksyy otk-eläkkeen.

      • ap

        Tätähän minäkin vähän ounastelin.

        Mutta jos ei jaksa töissä, niin ei jaksa.

        Pakko sinne ruokajonoon sitten on mentävä.

        Vaatteet saakin kirpparilta.

        Mutta asumiskulut on maksettava.

        Noh katsotaan kuin edes käy. Vastauksen saan 2-3kk jälkeen. Tulen sitten kertomaan.

        Varman sivuilla ei mitään llut asiasta.

        Miten se työkyvyttömyyseläke lasketaan?


    • -

      Tosiaan ota selvää, paljonko ansioraja olisi, jos et ole kokonaan menettämässä työkykyä. Ja onko työnantaja halukas järjestämään nämä muutamat työpäivät kuukaudessa. Onhan se iso ratkaisu. Olin itse ensin määräaikaisella, se varmaan vaikutti myönteiseen päätökseen. Oli 3 vuotta elettävä 850 euron tuloilla, maksoin kallista vuokraa.

      • ap

        Päätöstä ei ole vielä tullut, joten ootellaan.

        Mutta, jos se hylätään, niin minun on pakko jäädä kokonaan pois töistä sairaslomalle.

        Kela maksaa sairaspäivärahaa sen 300 päivää, jonka jälkeen minusta tulee työtön, kun hylkäävät eläkkeeni?

        Kuulun tyttömyyskassaan, joten lasketaanko minun ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, jota saan 500 päivää sen palkan mukaan, mitä sain ennen 300 päivän sairaslomaa, kun olin vielä töissä vai tuosta kelan maksamasta sairaspäivärahasta?

        Tätä tietoa en löytänyt mistään.


      • ap
        ap kirjoitti:

        Päätöstä ei ole vielä tullut, joten ootellaan.

        Mutta, jos se hylätään, niin minun on pakko jäädä kokonaan pois töistä sairaslomalle.

        Kela maksaa sairaspäivärahaa sen 300 päivää, jonka jälkeen minusta tulee työtön, kun hylkäävät eläkkeeni?

        Kuulun tyttömyyskassaan, joten lasketaanko minun ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, jota saan 500 päivää sen palkan mukaan, mitä sain ennen 300 päivän sairaslomaa, kun olin vielä töissä vai tuosta kelan maksamasta sairaspäivärahasta?

        Tätä tietoa en löytänyt mistään.

        Vielä sellainen kysymys, että kauanko lääkärin kirjoittama B-todistus on voimassa?

        Eli jos tulee hylky nyt, niin joudunko 300 päivän jälkeen uudestaan menemään lääkärille ja anomaan B-todistusta?


      • ap
        ap kirjoitti:

        Vielä sellainen kysymys, että kauanko lääkärin kirjoittama B-todistus on voimassa?

        Eli jos tulee hylky nyt, niin joudunko 300 päivän jälkeen uudestaan menemään lääkärille ja anomaan B-todistusta?

        Ja vielä, että mitä tekemistä työeläkeyhtiöni Varma on tämän asian kanssa?

        Työkokeilua 3 vuotta sitten haettiin suoraan Varmasta.

        Osa-Aika työkyvyttömyyseläkettä haetaan nyt Kelasta.

        On tämä hankalaa.


      • kattikuja
        ap kirjoitti:

        Ja vielä, että mitä tekemistä työeläkeyhtiöni Varma on tämän asian kanssa?

        Työkokeilua 3 vuotta sitten haettiin suoraan Varmasta.

        Osa-Aika työkyvyttömyyseläkettä haetaan nyt Kelasta.

        On tämä hankalaa.

        Olisiko sinulla mahdolisuus kysyä omasta työttömyyskassasta sitä että kauanko olet oikeutettu olemaan lääkärin kirjoittamalla sairaslomalla?

        Summa tulee olemaan tosi pieni niinkuin yllä on kirjoitettukkin.......palaan tähän myöhemmin ja laittelen sinulle s.postia..

        (kujakatti nikki oli varattu)


    • ap

      Päätös tuli.

      Sain pysyvän osatyökyvyttömyyseläkkeen kokopäivätyöstä ja palkasta.

      Jatkan töissä 4-tuntisia päiviä kevennetyin työn, koska ikäni vuoksi en pääse kokoaikaiselle eläkkeelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe