Minulle piratismissa pointti on yksinkertaisesti tämä: en suostu maksamaan mitään esimerkiksi elokuvista, musiikista tai peleistä. En siis mitään enkä sentin senttiä. Vähäiset rahani menevät ruokaan, tarvevaatteisiin ja pakollisiin asumiskustannuksiin ja puhelinlaskuun. Sitäpaitsi musiikin kaltaisen "kulttuurin" pitäisi olla kaikille ilmaista, siis siten, että kenenkään ei tarvitsisi siitä maksaa, varsinkaan teostolle aivan naurettavia summia.
Piratismi poistuisi, jos levyt, pelit ja leffat saisi laillisesti jostakin ihan ilmaiseksi.
On onneksi olemassa tuotteita jotka saa ilmaiseksi. Miksi maksaisin Windowsista kun saan Ubuntun ihan ilmaiseksi netistä? Miksi maksaisin Microsoftille flight simulatorista mitään kun saan Flight Gearin ilmaiseksi? Tai miksi maksaisin Office-paketistakaan kun saan ihan ilmaisen vaihtoehdon netistä? Musiikkiakin saa ilmaiseksi laillisesti. Meitä kaupallisuudelle selkänsä kääntäneitä löytyy yhä enemmän ja enemmän.
Tulevaisuus on ilmaista. Sanomalehdetkin tekevät tuntuvia tappioita kun kansa ei halua enää maksaa mitään lehdestä. Uutiset saa ilmaiseksi netistä. Ilmaiseksi yhä enemmän. Joukkoliikenne ei toimi sekään kauaa kaupallisena, koska meitä lippunsa maksamatta jättäviä on yhä enemmän ja enemmän. Bussilla pitää päästä ilmaiseksi ja jos ei pääse, niin polkupyörä vie perille ilmaiseksi. Itse asiassa ilmaisen bussiliikenteen hoitaminen kaikille pitäisi olla valtion perusvelvollisuus.
En maksa esimerkiksi kirkollisveroa, koska en osta kirkon tuotetta. Enkä maksa YLE:lle mitään koska katson muita kanavia, enkä edes kuuntele YLE:n radiokanavia. En vain yksinkertaisesti suostu ostamaan tällaisia tuotteita. Jos se maksaa jotakin ja sitä ei voi syödä, en osta.
Ahneuteen ja törkeyteen perustuva kauppatalous tulee romahtamaan omaan mahdottomuuteensa. Suuri osa Eurooppalaisistakin katsoo, että amerikkalainen vapaa kauppa ilman rajoja saa luvan kuolla ja vaihdetaan systeemi paremmaksi.
Niin kauan kuin musiikista tai peleistä ja leffoista pitää maksaa, jätän kyseisen kansalaisvelvollisuuden tekemättä. Minä piratisoin ja säästän selvää rahaa.
pointti on tämä
2
312
Vastaukset
- Lakia lukenut
Lataa rapidshare-palveluista niin voit hyvällä omallatunnolla sanoa, ettet ole tehnyt mitään väärää. Jos lataat torrenttia, jaat samalla ja syyllistyt rikokseen. Pelkkä lataaminen ei ole rikos eikä siitä voi jäädä kiinni. Valitettavasti teostot repivät rahaa esim. tyhjistä levyistä jos tallennat niihin latauksia. Mietin myös, että minkä hintainen netti sulla on? Jos se on 20e/kk niin se on vuodessa 240e eli ainakaan minä en tuhlaisi tuollaisia rahoja vuodessa elokuviin, musiikkiin tai peleihin jos minulla ei olisi nettiä. Sitten vielä levyt tai uudet kovalevyt ja sähkölaskut päälle niin sulla riittää piratisointia, että saat salakavalasti menneille rahoillesi vastinetta. Saattaa tosin käydä niin, että piraatti-innostuksesi laantuu ja tuntuu kuin koko omaisuus ja kaikki aika olisi mennyt hukkaan. Eli sun täytyis ladata niin paljon, että et oikein ehdi käyttää ladattuja tuotteita, kun sitten pitäisi koko ajan vielä ladata lisääkin, että tulee sähkömaksulle ja nettimaksulle vastinetta. Tämä on tosi...
- Perkjärven Pena
Kyllä sen parisataa vuodessa maksaa esim. siitä, että
- laskut voi maksaa kotoa
- kelikameroista näkee mikä matkalla odottaa
- sähköposti toimii maailman ääriin ilman postimerkkiä
- wikipedia on aina valmiina
- voi osallistua älykkääseen keskusteluun vaikkapa tällä palstalla
Hyötysuhdetta tietysti voi aina parantaa lataamalla jonkin kielletyn hedelmän...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2936617Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652049- 1801790
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151257- 1191251
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691170Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71136RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j531037Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411021Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288972