Tarjoilijan koeaika ravintola-alalla

RinsessaRyysynen

Hei,

Kertokaahan arvon ihmiset, millaisilla koeajoilla olette olleet valmistumisen jälkeen ravintoloissa, pizzerioissa, kebabbiloissa jne? Lisäksi, oletteko valmistuttuanne joutuneet vielä ns. harjoittelijanpalkalle?

7

772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pam Pam

mukainen koeaika on maks. 4 kk, ja tästä sovitaan työsopimuksessa, joka tulee olla kaikilta osin myös työehtosopimuksen mukainen ;)
      Ravintola-ala on kuin villi länsi ja yrittäjää on jos jonkinmoista. Töitä alalla kyllä on reippaille ihmisille, mutta kannattaa itse osata huolehtia siitä, jotta palkat ovat oikein ja työnantaja maksaa myös muut maksut.
      Eikö ne ravintolakoulussa enää opeta ollenkaan työoikeutta ?
      Paras apu on alan liitto Pam.

• RinsessaRyysynen

Tiedän kyllä lain mukaisen koeajan. Kysyinkin, millaisilla koeajoilla ihmiset ovat olleet eri saroilla, en pammimainosta.

Selvennän kysymystäni: Millaisella koeajalla olette itse olleet?

• Pro since 1976
        RinsessaRyysynen kirjoitti:

Tiedän kyllä lain mukaisen koeajan. Kysyinkin, millaisilla koeajoilla ihmiset ovat olleet eri saroilla, en pammimainosta.

Selvennän kysymystäni: Millaisella koeajalla olette itse olleet?

mikäli työsuhde on määräaikainen ei koeajan pituus ole välttämättä tuota neljää kuukautta. Esim. jos on kesäaikana sesonkityöntekijä, vaikka kolmen kuukauden määräaikaisuudella, on siinä suhteutettu koeaika, jonka aikana työsuhde voidaan purkaa.

Kokoaikaisessa vakituisessa työsuhteessa se on aina tuo 4 kk suorittavan tason työntekijälle. Aiemmin se oli 2kk ja esimiehillä 4kk.

Työoikeutta ei ole ravintolakoulussa koskaan opetettu. Se kuulu korkeakouluopintoihin. Ravintolakouluissa opetetaan työlainsäädäntöä.

Pam on ravintola-alan työntekijöiden ja esimiesten etujärjestö, josta saa apua työsuhteeseen liittyvissä ongelmissa, mikäli niitä ei voida tai pystytä ratkaisemaan luottamushenkilöiden ja esimiesten avulla.

Huonoon järjestäytymisasteeseen syytä Pam saa valitettavasti hakea itsestään. Onko Pamin edunvalvonta esim. AMK- tutkinnon suorittaneille esimiehille kohdallaan? Tai mikä on Pamin koko koulutustarjonta kelle tahansa ammattilaisille?

Toivottavaa kehitystä on tapahtunut parissa vuosikymmenessä, mutta onko se ollut riittävää?

• Helenia

Harjoitteluaikaa usein lyhennetään, jos työntekijä osoittaa olevansa jo aiemmin päitevä täyteen palkkaan.

Sen sijaan koeajan lyhentäminen olisi esimieheltä typerää, koska se ei vaikuta kustannuksiin mutta pitää auki mahdollisuuden irtisanoa työntekijä, mikäli tämä osoittautuu jollain tapaa epäpäteväksi. Neljää kk ei esimerkiksi yleensä jaksa alkoholismia tai muuta vastaavaa "ongelmaa" peittämään.

En ymmärrä, miksi pätevä työntekijä stressaisi koeajastaan.

• huoh..
        Helenia kirjoitti:

Harjoitteluaikaa usein lyhennetään, jos työntekijä osoittaa olevansa jo aiemmin päitevä täyteen palkkaan.

Sen sijaan koeajan lyhentäminen olisi esimieheltä typerää, koska se ei vaikuta kustannuksiin mutta pitää auki mahdollisuuden irtisanoa työntekijä, mikäli tämä osoittautuu jollain tapaa epäpäteväksi. Neljää kk ei esimerkiksi yleensä jaksa alkoholismia tai muuta vastaavaa "ongelmaa" peittämään.

No miten olisi elämän järjestämisen vaikeus uudelle paikkakunnalle?

• ....
        Helenia kirjoitti:

Ehkä sen takia että koeajan puitteissa voi lähteä lätkimään jos paikka ei miellytä.

• ...
        .... kirjoitti:

Ehkä sen takia että koeajan puitteissa voi lähteä lätkimään jos paikka ei miellytä.

ilman irtisanomisaikaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      75
      1011
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe