kohteleeko se kaikkia oikeudenmukaisesti..
Ja mitä se päästöjen mukaan verotus muka tarkoittaa..onko se laskettavissa polttoaineen kulutuksen mukaan vai onko siihen jo oma mittarinsa..
Tyhmiä tässä vaan joutessani kyselen..
Autovero..
18
309
Vastaukset
laskeeko autoverosi tämän uuden verouudistuksen jälkeen, joka astui voimaan v. 2010 alusta, vai joudutko maksamaan enemmän kuin ennen?
- ei tietoa
Kumpa tietäisi. Katsastus oli viime viikolla. Verolappu tulee vasta huhtikuussa yleensä.
Katsastuksessahan, tai huollossa mitataan ne päästöt, niiden mukaan kai sitten tulee?
Edellisessä juttelin katsastajan kanssa, silloin epäili, että voisi hieman laskeakin?
11v täytti auto tänään. Näkeepähän, kunhan se verolappu tulee. Koko ajan olen sitä kalliimpaa maksanut, vaikka ajankin alle 5000km/v
Vaikea oli kysymys. Tarkoitit luultavasti ajoneuvoveroa, se on eri kuin autovero.
Pitäisi tietää mikä on CO2 päästöarvo ? ja mitä se on per kilometri.
Odotellaan vaan laskua ja verrataan edelliseen. Jos on pienempi, ollaan tyytyväisiä, muuten purnataan.autovero liikuttaa kai vain harvoja, sehän on norm. jo auton hinnassa.., mutta tämähän se piti olla..:)
"Ajoneuvovero vuodesta 2010 alkaen
Vuotuinen vero porrastetaan CO2-päästöjen mukaan. Käytännössä ajoneuvoveron perusvero nousee autoilla, joiden bensiinin kulutus on yli 7,7 l/100 km ja dieselillä yli 6,9 l/100 km (yhdistetty kulutus). Muiden perusvero alenee.
Käyttövoimaveroon (ent. dieselvero) ei ole tulossa muutoksia tässä yhteydessä.
Vuotuisen perusveron keskiarvoksi muodostuu noin 128 euroa.
Hiilidioksidipäästön mukaan laskettava perusvero vaihtelee esityksen mukaan 20 eurosta 605,90 euroon vuodessa.
Henkilöauton kokonaismassan mukaan määräytyvä perusvero (vuosimallia 2001 vanhemmat autot) vaihtelee 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa.
Ennen vuotta 1994 käyttöön otettujen pakettiautojen perusvero ehdotetaan nostettavaksi samalle tasolle uudempien pakettiautojen veron kanssa eli 26 sentistä 35 senttiin/pvä."- järjestelyä
Pirrejuupas kirjoitti:
autovero liikuttaa kai vain harvoja, sehän on norm. jo auton hinnassa.., mutta tämähän se piti olla..:)
"Ajoneuvovero vuodesta 2010 alkaen
Vuotuinen vero porrastetaan CO2-päästöjen mukaan. Käytännössä ajoneuvoveron perusvero nousee autoilla, joiden bensiinin kulutus on yli 7,7 l/100 km ja dieselillä yli 6,9 l/100 km (yhdistetty kulutus). Muiden perusvero alenee.
Käyttövoimaveroon (ent. dieselvero) ei ole tulossa muutoksia tässä yhteydessä.
Vuotuisen perusveron keskiarvoksi muodostuu noin 128 euroa.
Hiilidioksidipäästön mukaan laskettava perusvero vaihtelee esityksen mukaan 20 eurosta 605,90 euroon vuodessa.
Henkilöauton kokonaismassan mukaan määräytyvä perusvero (vuosimallia 2001 vanhemmat autot) vaihtelee 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa.
Ennen vuotta 1994 käyttöön otettujen pakettiautojen perusvero ehdotetaan nostettavaksi samalle tasolle uudempien pakettiautojen veron kanssa eli 26 sentistä 35 senttiin/pvä."Siisrsin invapysäköintiluvan asuntoautolle, se vaikuttaa siten, että vajaa 500 euroa putoaa ajoneuvoverosta pois uuden verokannan tultua voimaan.
- jocus*
Pirrejuupas kirjoitti:
autovero liikuttaa kai vain harvoja, sehän on norm. jo auton hinnassa.., mutta tämähän se piti olla..:)
"Ajoneuvovero vuodesta 2010 alkaen
Vuotuinen vero porrastetaan CO2-päästöjen mukaan. Käytännössä ajoneuvoveron perusvero nousee autoilla, joiden bensiinin kulutus on yli 7,7 l/100 km ja dieselillä yli 6,9 l/100 km (yhdistetty kulutus). Muiden perusvero alenee.
Käyttövoimaveroon (ent. dieselvero) ei ole tulossa muutoksia tässä yhteydessä.
Vuotuisen perusveron keskiarvoksi muodostuu noin 128 euroa.
Hiilidioksidipäästön mukaan laskettava perusvero vaihtelee esityksen mukaan 20 eurosta 605,90 euroon vuodessa.
Henkilöauton kokonaismassan mukaan määräytyvä perusvero (vuosimallia 2001 vanhemmat autot) vaihtelee 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa.
Ennen vuotta 1994 käyttöön otettujen pakettiautojen perusvero ehdotetaan nostettavaksi samalle tasolle uudempien pakettiautojen veron kanssa eli 26 sentistä 35 senttiin/pvä."Pienimmän veron maksavat ne, jotka vaihtavat autoa yhtenään. Heillä on käytössään aina uusi vähäkulutuksinen ja vähäpäästöinen auto. Suurimman veron/km maksavat vanhalla autolla vähän ajelevat, ainakin ellei kilometrimääriä oteta kertoimissa huomioon. Ts. köyhimmät, mikä tietysti on linjassa hallituksemme muun veropolitiikan kanssa.
- Pirre*
jocus* kirjoitti:
Pienimmän veron maksavat ne, jotka vaihtavat autoa yhtenään. Heillä on käytössään aina uusi vähäkulutuksinen ja vähäpäästöinen auto. Suurimman veron/km maksavat vanhalla autolla vähän ajelevat, ainakin ellei kilometrimääriä oteta kertoimissa huomioon. Ts. köyhimmät, mikä tietysti on linjassa hallituksemme muun veropolitiikan kanssa.
tuo tuosta on luettavissa.., vai uusiutuuko Suomen autokanta kerrallaa :/
- 60män
kilometriä kohti lankeavan ajoneuvoveron maksavat ne, jotka ajavat vain vähän, auton kulutuksesta riippumatta. Siksi tämä veron epäoikeudenmukainen.
- 2,5T5
että maksetaan auton omistamisesta, eikä sen käytöstä ja saastuttamisesta. Ison tehokkaan (ja kalliin) auton ostaja maksaa jo ostaessa kalliimman veron, ja nyt lisäksi suuremman ajoneuvoveron, ajokilometreistä riippumatta.
Siitä huolimatta en mopoautoon vaihda, en ainakaan vielä. - 60män
2,5T5 kirjoitti:
että maksetaan auton omistamisesta, eikä sen käytöstä ja saastuttamisesta. Ison tehokkaan (ja kalliin) auton ostaja maksaa jo ostaessa kalliimman veron, ja nyt lisäksi suuremman ajoneuvoveron, ajokilometreistä riippumatta.
Siitä huolimatta en mopoautoon vaihda, en ainakaan vielä.Jos ajat vain 5000 km vuodessa, niin maksat kuitenkin saman ajoneuvoveron kuin 50 000 km ajava eli 10 X enemmän kuin toinen/km.
Tuo saastevero olisi pitänyt kytkeä suoraan polttoaineen hintaan. Silloin se olisi pannut kuskin miettimään kannattaako ajaa ja millä ajaa, vai kävellä. - au-to-on
60män kirjoitti:
Jos ajat vain 5000 km vuodessa, niin maksat kuitenkin saman ajoneuvoveron kuin 50 000 km ajava eli 10 X enemmän kuin toinen/km.
Tuo saastevero olisi pitänyt kytkeä suoraan polttoaineen hintaan. Silloin se olisi pannut kuskin miettimään kannattaako ajaa ja millä ajaa, vai kävellä.Se joka ajaa 50 000 km vuodessa, maksaa polttoaineveroa 10x enemmän kuin 5000km ajava.
Monella on pitkä työmatka eikä muuta mahdollisuutta kulkea kuin oma auto. Valtiolle ne verot maksetaan, eri nimikkeillä toki.
Ei niitä saastumisia voi veroilla estää. Joku ajaa huvikseen, toinen taas tarpeeseen. Verottaa pitäisi autottomia, heillä on maksukykyä enemmän, koska ei ole autoveroa, käyttömaksua eikä polttoaineveroa. - oikeudenmukaista
au-to-on kirjoitti:
Se joka ajaa 50 000 km vuodessa, maksaa polttoaineveroa 10x enemmän kuin 5000km ajava.
Monella on pitkä työmatka eikä muuta mahdollisuutta kulkea kuin oma auto. Valtiolle ne verot maksetaan, eri nimikkeillä toki.
Ei niitä saastumisia voi veroilla estää. Joku ajaa huvikseen, toinen taas tarpeeseen. Verottaa pitäisi autottomia, heillä on maksukykyä enemmän, koska ei ole autoveroa, käyttömaksua eikä polttoaineveroa."Se joka ajaa 50 000 km vuodessa, maksaa polttoaineveroa 10x enemmän kuin 5000km ajava"
Väärin laskettu, ei suhteessa yhtään enempää. Sama vero kilometriä kohti, ja näin olisi oikeudenmukaisempaakin. - au-to-on
oikeudenmukaista kirjoitti:
"Se joka ajaa 50 000 km vuodessa, maksaa polttoaineveroa 10x enemmän kuin 5000km ajava"
Väärin laskettu, ei suhteessa yhtään enempää. Sama vero kilometriä kohti, ja näin olisi oikeudenmukaisempaakin.Kyllä tämä enemmän ajava maksaa veroa enemmän, ei suhteessa vaan euroissa.
Ei niitä veroja saada oikeudenmukaisiksi, jos toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen taas pyllistää. - oikeudenmukaista
au-to-on kirjoitti:
Kyllä tämä enemmän ajava maksaa veroa enemmän, ei suhteessa vaan euroissa.
Ei niitä veroja saada oikeudenmukaisiksi, jos toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen taas pyllistää.Tuo onkin aivan oikein, suhde pysyy aina samana, se on oikeudenmukaista.
- 2,5T5
au-to-on kirjoitti:
Kyllä tämä enemmän ajava maksaa veroa enemmän, ei suhteessa vaan euroissa.
Ei niitä veroja saada oikeudenmukaisiksi, jos toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen taas pyllistää.että ketjussa puhutaan ajoneuvoverosta, ei polttoaineverosta.
- au-to-on
2,5T5 kirjoitti:
että ketjussa puhutaan ajoneuvoverosta, ei polttoaineverosta.
Autovero oli aihe. Lipsuttu on aiheesta.
- pilkun piippi
au-to-on kirjoitti:
Autovero oli aihe. Lipsuttu on aiheesta.
vaarallista!
- henrji
ei ole ilmoitettu rekisteriotteessa 2002, ja uudemmat, menee vero sitten painon mukaan.
1500 kiloisesta se on jotain 120 e vuosi, vanhasta asuntoautosta se voi olla 400-600 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset17311058Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti1146262Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi1755615Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..1025549Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi1774520Enää viisi yötä Sannan kirjaan
Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut784392Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa514003Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät613880Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali303538IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k873137