RC-laitteen kantama?

sömmökkä

Moro asiantuntijat!

Tarttis saada rc-ohjausta n. 300 m etäisyydelle. Maasto on melko avointa, pelto, pöheikkö omaa tonttia kaikki.
Onko eroa näissä entisaikojen 27 MHz kideanaloogeissa ja uusissa 2,4 GHz digitaalivermeissä? Onko eroa laitteissa?

5

1406

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähettimillä

      En ole asiantuntija, mutta jonkinverran rc- lennokkeja ja muitakin rc-ohjattavia laitteita harrastavana.
      35 MHz radio-ohjausta olen käyttänyt lennokeissa, mutta olen siirtynyt 40 MHz, koska
      käytän rc-ohjausta muuhunkin, kuin lennokkeihin.
      35 MHz taajuus on vain lennokkikäyttöön.

      No... tuo 27 MHz on kyllä häiriöaltis taajuus ja kannattaa valita tuo 2.4 GHz taajuus.
      2.4 GHz taajuudella kantama on kyllä laaja, koska sitä taajuutta käyttävät myös lennokkiharrastajat, niin
      että kantamaa on enemmänkin kuin 300 metriä.
      En osaa sanoa onko vastaanottimia sitten eri kantamalle vai kantavatko
      kaikki vastarit saman matkan.
      Se on myös turvallinen eli häiriövapaa, koska muutenhan sitä eivät lennokkiharrastajat käyttäisi.
      Ominaisuudet vaihtelevat käyttäjän mukaan eli jos haluaa paljon hienoja ominaisuuksia ja
      ohjelmoitavuutta, niin hinta myös kasvaa.

      • 9860876

        Mitä korkeampi taajuus niin, sen lyhempi kantama. Jos lähetys teho sama. Matalat taajuudet yltää maapallon toiselle puolelle.


      • Herek

        Ite en näistä laitteista mitään ymmärrä, mutta kuvittelisin, että vastaanottimet eivät lähetä mitään, joten niillä ei ole myöskään kantamaa. Eroja on varmaan herkkyydessä, mutta arvelisin radiolähettimellä olevan tuossa kuitenkin suurempi merkitys.


    • Vate vaan

      Oon nähnyt netissä testejä jossa kantama jopa 3,5km ja silloin pitää olla hyvä näköyhteys.

    • 2.4 GHz

      Digilaite toimii heikommallakin signaalilla eli kantavuus on parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe