rasvatahrat keittiön kaapeissa

keittiö siistiksi

Miten kannattaisi puhdistaa keittiön kaappien rasvatahrat? Kaapit ovat melkein uudet, mutta niissä näkyy aina vetimien ympärillä kiiltävät sormenjäljet. Kun niitä on pyyhitty liian voimallisesti, on pinnasta hävinnyt kaappien oma himmeä kiilto, eli pinta on varmaan vahingoittunut jo nyt.

35

34817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyyhkäisy

      ja tahmeat jäljet-lisää toluavettä, väännä hihkeäksi ja siinä koko juju. kö

      • on.

        Käynyt nyt niin,että tahroja on yritetty poistaa väärillä aineilla ja kaappien pinnat ovat kuluneet piloille. Ainoa mahdollisuus on vaihtaa uudet ovet. Seuraavalla kerralla kannattaa sormeilla ovia puhtain sormin.


    • kake13

      Kannattaa käyttää noihin soveltuvia vaahtoja,etu siinä kun saa vaikuttaa hetken aikaa niin ei tarvitse hangata niin pirusti ja jos ei kovin korkeat kaapit ole niin kyllä kannattaa pyyhkiä koko ovi kerralla.

    • marhes

      rasvatahrat ovista.
      vaikka työkseni siivoan niin nyt vasta sain rasvatahrat kaappien ovista.
      tolua lorautin veteen ja mikrokuituliinalla pyyhkäsin ja toisella kuivasin
      kerrankin puhdast.

    • 45wy7rth

      semmosesta Swifferin Magic Eraser-sienestä tuohon apua? Ainakin kaikesta muusta irtoaa kaikki lika, oviin en ole kokeillut..

      • Lenchen

        Taikasieni himmentää kaapin oven todella laikukkaaksi- ei kannata kokeilla.


      • Ironlady
        Lenchen kirjoitti:

        Taikasieni himmentää kaapin oven todella laikukkaaksi- ei kannata kokeilla.

        Ei mun ovet ainakaan ole jäänyt laikukkaaksi taikasientä käyttäessäni. Muutin asuntoon josa oli vanhat ja piinttyneen rasvottuneet kaapin ovet keittiössä, kokeilin kaikennäkösiä puhdistuskonsteilla, mikään ei tehonnu, vasta Taikasienellä onnistuin. Ovista tuli tosi puhtaat. Vain lämmintä vettä ja Taikasieni.


      • hioo
        Ironlady kirjoitti:

        Ei mun ovet ainakaan ole jäänyt laikukkaaksi taikasientä käyttäessäni. Muutin asuntoon josa oli vanhat ja piinttyneen rasvottuneet kaapin ovet keittiössä, kokeilin kaikennäkösiä puhdistuskonsteilla, mikään ei tehonnu, vasta Taikasienellä onnistuin. Ovista tuli tosi puhtaat. Vain lämmintä vettä ja Taikasieni.

        Vanhoissa pinnoissa taikasientä voikin käyttää melko huoletta, mutta varsinkin uudet, korkeakiiltoiset pinnat eivät kestä taikasienen hiovaa puhdistusta! Suosittelen mikrokuituliinaa ja käsitiskiainetta tai muuta yleispesuun sopivaa ainetta.


    • ........

      Meillä ainakin ihan perinteinen Fairy hävittää ovista nuo kyseiset tahrat ilman muita vahinkoja

      • ms

        tekee puhdasta


      • moonalotta
        ms kirjoitti:

        tekee puhdasta

        cif keittiösuihke ja mikrokuituliina.. kannattaa kokeilla! Suihkaus ja pyyhkäys ja lika on pois. Poistaa myös rasvatahrat esim. liesituulettimesta. Pesen kyseisellä aineella muuten koko kodin, mutta kylpyhuoneelle on oma cif kylpyhuone suihkupullo.


    • Osta kaupasta ihmesieniä, ne ei tarvitse muuta kuin vettä. Kostuta ihmesieni vedellä ja ota toinen kuiva pyyhe mukaan, pyyhi sienella ja kuivaa. Ei tarvitse muuta.

    • mom 39

      Meillä on valmista pesuliosta suihkepullossa jossa on vettä ja tolua, sillä on näppärä puhdistaa koko keittiö ja pyyhkäistä vain vedellä kostutetulla rätillä lika pois, tulee puhdasta=)

    • astiaa!

      Mahdollisimman miedoilla aineilla ja välineillä. Rasvan poistoon tehty aine on astianpesuaine. Aina kun aloitat siivouksen pitäisi se tehdä mahdollisimman miedoilla aineilla - kun kerran pinnat on "syövytetty" ja naarmutettu kovilla konsteilla niitä ei koskaan enää saa takaisin. Keittiön oiva työväline on mikroliina ja säämiskä on myös hyvä.

    • piikana kotonaan

      Itse olen aina pyyhkinnyt tahrat ovista fairyllä.Rättiin fairia ja pyyhit,sitten perään kuivaat keittiöpyyhkeellä.Ainakin meidän kämpän oviin tepsinny.

      • fgderg

        moon tärpättii käyttän


      • Tirpana111111

        Ei ole rättejä vaan siivouspyyhkeitä.


    • Heheeee

      Sammuta keittiöstä valot ja vuoraa ikkunat alumiinifoliolla niin rasvatahrat ei näy. Vaihtoehtoisesti voit myös mennä keittiöön aina silmät suljettuna.

    • rallatilallanlaa

      Minä ostin auton pesuun 4 litran kannun muistaakseni farmoksen telimax nimistä ainetta. Kannun kyljessä lukee "ajoneuvojen pesuun ja teollisuuden siivoukseen". Olisiko se muutaman kympin maksanut.

      Kerran siivoilin erästä asumusta missä oli tupakoitu oikein urakalla, jolloin kaikki kaapin ovet oli värjäytynyt ihan keltaiseksi. Otin sitten tuon pesuainekannun tallista mukaan ja laimentelin siitä sitten sumutinpulloon pesuainetta. Kun sitä suihki kaapin oviin, niin rasvatahrat ja tupakan terva irtosi välittömästi ja pyyhkeellä ne oli helppo pyyhkäistä pois. Ei tarvinnut hangata ollenkaan eikä siinä montaa hetkeä mennyt kun kaapin ovet oli taas uuden veroiset.

      En minä mitään pintoja tuolla aineksella ole pilalle saanut. Mutta se kuivattaa käsiä todella ärhäkästi ja laimentamisessa on oltava tarkkana. Tuo 4 litran kannu riittää tavalliseen kodin siivoukseen varmaan 5 vuodeksi ellei jopa pitempään, kun siinä riittää suunnilleen 1-2% seos. Silloin tuosta pänisteristä saa jotain muutaman sata litraa vastaavan tehoista ainetta kuin kaupan hyllyillä sumutinpulloissa myytävät siivousaineet. Tuossa ei vaan ole mitään hajusteita. Saniteettitilojen kalkkitahroihin sitten tarvitsee eri aineet kun tuo ei niihin tepsi.

      Autoa minä en sillä oikein hyvin puhtaaksi saanut. Ehkä seos oli väärä kun sitä olisi pitänyt jollain sienellä tai harjalla hinkata vielä painepesurilla pesun jälkeenkin. En minä laiskuuttani viitsi.

    • oiskohan kyse tästä?

      Liiallinen pesuaineen käyttö muodostaa pinnalle matan harmahtavan pesuainekalvon joka näkyy helpoiten juuri kiiltävillä pinnoilla.Jos käytät usein pesuainetta,niin huuhtele pinta välillä pelkällä vedellä kostutetulla mikrokuituliinalla ja kuivaa,toista huuhtelu tarvittaessa.Ikkunoissakin yleisin vika just tuo että aina vaan käytetään paljon pesuainetta eikä ikinä huuhdella,siksi ikkunatkin joillakin pesun jälkeenkin harmahtavia.

      • tee-se-itse

        Itselläni ongelma liittyy siihen, että kun pyyhkäisen rätillä keittiön kaappien ovista tuhrujälkiä pois, kaapin oveen jää rätin jäljet. Siis lika lähtee, mutta rätin pyyhkäisyjäljet jäävät. Ovet ovat valkoiset mattapintaiset. En ole keksinyt millä mun pitäisi oikein se putsaus tehdä, ettei noita rätin jälkiä jäisi.


      • rätit hemmettiin
        tee-se-itse kirjoitti:

        Itselläni ongelma liittyy siihen, että kun pyyhkäisen rätillä keittiön kaappien ovista tuhrujälkiä pois, kaapin oveen jää rätin jäljet. Siis lika lähtee, mutta rätin pyyhkäisyjäljet jäävät. Ovet ovat valkoiset mattapintaiset. En ole keksinyt millä mun pitäisi oikein se putsaus tehdä, ettei noita rätin jälkiä jäisi.

        Tämä siis jämäkämpään puhdistukseen ja tiskihanskat kädessä
        http://www.farmos.fi/index.php?option=com_tuotteet&task=showproduct&Itemid=49&mc=8&sc=804&dspProd=0&prodid=204
        Suursiivoukseen kotona höyrypesuri -ilman pesuaineita, irtoaa jopa uunin rasvat.
        Yksi oleellinen asia höyrypuhdistimen käytössä on mikrokuituliinan käyttö.
        Mikrokuituliina on puhdistusvälineenä peruskalustoa, jota voi käyttää lähes kaikkeen siivoukseen .
        Myös mirokuitumopit
        Huuhtele mikrokuituliina aina käytön jälkeen. Voit pestä liinan pesukoneessa 60 asteessa. Käytä pesupussia. Ei linkousta-nukat aukeaa
        Niitä on eri tarkoituksiin kuten http://www.clasohlson.fi/Siteseeker/Search.aspx?resid=425245975&q=cm Mitat smart SMART-mikrokuituliina&uaid=DBA85CBFC45720A6D43F...


      • Astiaa
        tee-se-itse kirjoitti:

        Itselläni ongelma liittyy siihen, että kun pyyhkäisen rätillä keittiön kaappien ovista tuhrujälkiä pois, kaapin oveen jää rätin jäljet. Siis lika lähtee, mutta rätin pyyhkäisyjäljet jäävät. Ovet ovat valkoiset mattapintaiset. En ole keksinyt millä mun pitäisi oikein se putsaus tehdä, ettei noita rätin jälkiä jäisi.

        Hei
        Minulla on sama juttu,miten olet ongelman ratkaissut?


      • Anonyymi
        tee-se-itse kirjoitti:

        Itselläni ongelma liittyy siihen, että kun pyyhkäisen rätillä keittiön kaappien ovista tuhrujälkiä pois, kaapin oveen jää rätin jäljet. Siis lika lähtee, mutta rätin pyyhkäisyjäljet jäävät. Ovet ovat valkoiset mattapintaiset. En ole keksinyt millä mun pitäisi oikein se putsaus tehdä, ettei noita rätin jälkiä jäisi.

        Pitää kuivata perään, vaikka puhtaalla vessapaperimytyllä, ellei muuta käteen osu...


    • v..tuuntunut

      halusi välttämättä keittiön kaikki kaapit semmosilla ovilla joissa on urakuviot. Muuten olis h-vetin helppo puhdistaa mutta ne pirun urat kerää kaiken paskan. Olis kuulemma ollut muuten niin ankean näkoinen. (siis ilman niitä uria) Nyt on rahasto karttumassa pankissa että saan ovet vaihdetuksi. Kaapit on pinnotettu semmosella matriaalilla jossa on tosi pienet kuviot, eli ne pienet kolot kerää kaiken mikä siihen koskee. Seuraavat ovet on ihan sileät, pyöristetyt. Helposti pestävät.
      Mitä tulee sormenjälkiin, pinnoista riippumatta, tippa Fairyä luutuun ja huuhtelu veteen kastellulla luutulla.
      Tasaisella pinnalla helppo juttu mutta uraisessa ovessa se p.keleen vaahto jää sinne uraan vaikka kuinka huuhtelet

    • Töissä kemian alalla

      Kokeile vahvaa rikkihappoa jos jostain saat, voi tosin vaurioittaa pintoja. Itse asun vuokralla joten ei paskankaan väliä =)

    • esajaase
      • Tahra

        Heippa Osta hyvin varustetusta tavaratalosta MIKROKUITULIINA . Sen kastelet lämpimällä vedellä (ei pesuainetta) ja pyyhit, sormenjäljet lähtee . Olen siivouksen ammattilainen ja olen saanut vaikeista materiaaleista sormenjäljet pois MIKROKUITULIINALLA.


    • helppoa siivousta

      kokeile taikasientä nihkeänä. Kokeile oven sisäpinnalle ensin ja sitten vasta näkyviin pintoihin. Itse saan ne perheen nuorison rasvasormenjäljet pois ovista sillä konstilla. Taikasieneen ei laiteta pesuainetta, kostutetaan vain. Saa ostaa melkein kaikista kaupoista.

      • Anonyymi

        Taikasieni on melamiinihartsia ja sitä käytettäessä tulee tehtyä aina pieni mikrohionta. Joihinkin pintoihin jättää jäljen heti, joissakin pinnoissa toimii hyvin. Ehdottomasti ensin kokeiltava näkymättömään kohtaan, kuinka omilla pinnoilla toimii. Joka tapauksessa hioo, vaikkei heti mitään näkyisikään. Että sikäli kova konsti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taikasieni on melamiinihartsia ja sitä käytettäessä tulee tehtyä aina pieni mikrohionta. Joihinkin pintoihin jättää jäljen heti, joissakin pinnoissa toimii hyvin. Ehdottomasti ensin kokeiltava näkymättömään kohtaan, kuinka omilla pinnoilla toimii. Joka tapauksessa hioo, vaikkei heti mitään näkyisikään. Että sikäli kova konsti.

        Tämä on ikiaikainen ongelma näköjään. Vuoden vanhat kaapit, mattapintainen valkoinen melamiini. Luulisi että on normaalia että tulee rasvatahroja ja ne saa pois helposti. Mutta ei! Rätin jäljet näkyy. Uudet kaapit pilalla! Kokeilin mikrokuituliinaa, tolua, fairyä, melamiinipuhdistusainetta, vettä, kuivasin jne jne. Ei vaikutusta. Kokeilin oven sisäpuolelle varovasti taikasientä vaikka periaatteessa kielletty. Tadaa! tahrat lähti.


    • Herra O

      Se on paras aine rasvan poistoon. Ei mikään mikroliina puhdista esim keittiön kaappien päällisien rasvakerrosta, se on fakta. Ja toinen aine, Fairy ei myöskään tehoa pinttyneeseen rasvaan, siirtelee vain mönjää ja on vielä ikävämmän näköinen.
      Kyselkääpä mistä sitä saa, myynnissä on kyllä

    • Ratkaisua toivoen

      Minulla on aivan sama ongelma, lähes uudet kaapit ja silti himmeä kiilto on hävinnyt vetimien ympäriltä! Mahtaako olla sama valmistaja kyseessä? Jospa värin ei ole annettu kovettua tarpeeksi ennen toimitusta? En ole käyttänyt "ilkeitä" pesuaineita enkä jynssännyt pahemmin, silti kuvaamasi tulos! Oletko löytänyt jo ratkaisun?

    • Anonyymi

      Älkää missään tapauksessa hankkiko mustia keittiönkaappeja, sormenjäljet tuhoavat pinnan nopeasti. Jotkut ovat muka tyytyväisiä, kun eivät halua tunnustaa mokaansa.
      Kun niitä puhdistaa eri aineilla(aina uusia niksejä) tilanne pahenee koko ajan.

      • Anonyymi

        Vuokra-asunnossa on mustat kiiltävät kaapinovet. Aivan toivotonta on yrittää pitää niitä puhtaana. Taikasientä niihin ei voi käyttää - se pilaa kiillon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe