Hei tarvitsisin tietoa siitä sopiiko aussie minulle. Olen kohta 15-vuotias tyttö, ja olen kiinnostunut ausseista. Koira olisi minun ensimmäinen (isillä on kyllä ollut lapsena karhukoira ja sakemanni), mutta olen valmis kouluttamaan sitä paljon. Tarvittaessa kysyisin koulutusneuvoja esim. kasvattajalta tai muilta koiraihmisiltä, jotta mitään katastrofaalista ongelmakäytöstä ei pääsisi syntymään. Koira asuisi kerrostalossa. Pikkuveljeni on 10, joten ihan pikkutaaperoita täällä ei konttaa ;D Mulla on myös jyrsijöitä, plussaa olis jos koira ei olis heti pistelemässä niitä poskeen (häkissä toki asuvat). Haluaisin harrastaa koiran kanssa tokoa ja myös esine-etsintää ja ehkä hakua tai agilityä. Kävisin luultavasti jotain pentu-, toko-, agikursseja yms, jotta tajuais paremmin mikä on hommassa kyse. Koiraa lenkitettäisi 3-4 krt/pv. Lähellä on paljon metsiä ja koirapuistoja. Aktivoisin koiraa mahdollisimman usein; naminpiilotusta, uusia temppuja, tokoa, perheenjäsenten etsintää metsästä, makkarajälkeä, esine-etsintää yms.
Haluaisin REHELLISIÄ vastauksia ja ymmärrän myös jos en ole sopiva aussien omistaja, vaikka kyseistä koiraa kovasti tahtoisinkin. Olen käynyt kattelemassa ausseja kehässä ja mitä nyt on vähän juteltu, niin narttua suosittelisivat (jota kyllä oltais aikeessa ottaakin).
kiitos jos joku jaksaa vastata :)
Australianpaimenkoira minulle?
58
13868
Vastaukset
- puppyangel^^
Itsekin meinasimme ostaa aussin :)
Ennen kuin sanon mitään, mieti näitä:
Oletko nyt täysin varma?
Oletko harkinnut tätä asiaa pitkään?
Viikon? Pari kuukautta? Vuoden? Enemmän kuin vuoden?
Onko sinulla koirakuume?
Oletko valmis sitoutumaan kasvatukseen ainakin seuraaviksi 15 vuodeksi?
Jos koira on sinun vastuullasi, onko sinulla tarpeeksi aikaa huolehtia siitä? Entä koulusi?
Onko tämä ainoa rotu, mikä kelpaa sinulle? Miksi?
Onko sinulla varaa kasvattaa koiraa? (Vanhempasi varmaan auttavat, mutta sinullakin on vastuusi, jos se on sinun koirasi.)
Oletko ottamassa heti pennun vai aikuisen?
Pystytkö olemaan sille myös auktoriteetti, etkä vain päänsilittäjä ja hemmottelija?
Olet ottamassa kerrostaloon hyvin aktiivisen rodun..
Mieti vielä vähän. Jos hankkisit edes sekarotuisen, jossa on puoliksi aussia, niin sekin edes hieman helpottaa (tietysti riippuen mikä se toinen rotu on) "taakkaa".
Aussien synnynnäinen paimennusvietti ja suuri liikunnan tarve voi kehittyä rasitteeksi, koska pelkät hihnalenkit eivät riitä... Turhautuneisuus saa aikaan sen ongelmakäyttäytymisen..
Toisaalta, jos pystyt tarjoamaan sille myös runsaasti vapaata juoksua (metsät, pelto, iso puisto...) ja säännöllisiä aktiviteetteja niin mikä ettei..?
Itse asun kerrostalossa ja meillä on puolibordercollie pentu.
Se haluaa jo nyt aika ajoin tekemistä ja olemme jakaneet päivän osiin, milloin keskitämme huomiomme täysin sille.
Pentua on sitten vietävä jopa joka tunnin välein ulos pissalle.
Koiran kouluttaminen on pitkäjänteistä puuhaa ja hermo voi palaa jo pelkästään sisäsiisteyden opettelemisessa. Mieti vielä näitä ensin.
Onnea koiran hankintaan :)- Koiratyttönen
Joo, täytyy vielä miettiä. Ymmärrän kyllä miten aktiivinen rotu aussie on ja kyllä niitä helpompiakin varmasti löytyisi. Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.
- Koira.haaveilia
Olen miettinyt minkä koiran hankkisin, ulkoiluttaisin koiraa usein ja mielessä olisi aika iso koira enkä ole varma mikä koira minulle sopisi haluaisin REHELLISIÄ vastauksia
koska olet alaikäinen, sinulla pitää olla vanhempien täysisuostumus.
Ja alaikäisenä, et voi luultavasti tehdä pätevää kauppakirjaa.
Viralliseksi omistajaksi merkitään käsittääkseni täysi-ikäinen henkilö.
Minusta on kivempi, kun on oma nimi paperissa ja koira "virallisesti" minun.
Sen takia täysi-ikäisenä on omat mukavuutensa koiranhankinnassa :)- lisäys
Tähän kommentoisin että ainakin kaverini omistaa ihan virallisesti koiran, papereissa lukee hänen nimensä. Kaverini on 13-vuotias. Ei siis tietääkseni tule olla täysi-ikäinen omistaakseen koiraa virallisesti.
- Anonyymi
lisäys kirjoitti:
Tähän kommentoisin että ainakin kaverini omistaa ihan virallisesti koiran, papereissa lukee hänen nimensä. Kaverini on 13-vuotias. Ei siis tietääkseni tule olla täysi-ikäinen omistaakseen koiraa virallisesti.
Kyllä, minä sain nimiini koiran, siis virallisesti 4-vuotiaana.
- yks pohdittava
En sano tuntevani rotua kovin hyvin, mutta eikös ausseilla ole myös jonkunlainen vahtivietti? Kerrostaloon ottamista ajatellen voiko koiran luontainen vietti vieraiden (rappukäytävässä kulkevien?) haukkumiseen tulla ongelmaksi?
- AusSSit
Oletko jo tutustunut rotuyhdistykseen? Rotuyhdistyksen sivuilta löytyy myös keskustelupalsta.
http://www.australianpaimenkoirat.net/- exaussievauva
Meille tuli vähän aikaa aussie vauva. Asun toistaiseksi kerrostalossa mutta muutto kerrostaloon on tulossa opiskelujen perässä.
En ole totuttanut koiraa hirveään aktivointi- ja liikuntamäärään, joten ei se ole koko ajan niitä vaatimassakaan. Aussie on pohjimmiltaan vain koira. Minusta energisyyttä on painotettu liikaa, sillä meidän yksilö ei toistaiseksi ole eronnut juurikaan muiden aktiivisten koirien käytöksestä, esim. noutajat ovat aivan yhtä energisiä.
Kyllähän tuo jaksaisi tehdä koko ajan jotain mutta ei ole vaatimassa sitä. Huomiota haluaa ehkä astetta enemmän kuin muut koirat, ja perässähän se kulkee mutta muuten se on vain koira. - aussifami
exaussievauva kirjoitti:
Meille tuli vähän aikaa aussie vauva. Asun toistaiseksi kerrostalossa mutta muutto kerrostaloon on tulossa opiskelujen perässä.
En ole totuttanut koiraa hirveään aktivointi- ja liikuntamäärään, joten ei se ole koko ajan niitä vaatimassakaan. Aussie on pohjimmiltaan vain koira. Minusta energisyyttä on painotettu liikaa, sillä meidän yksilö ei toistaiseksi ole eronnut juurikaan muiden aktiivisten koirien käytöksestä, esim. noutajat ovat aivan yhtä energisiä.
Kyllähän tuo jaksaisi tehdä koko ajan jotain mutta ei ole vaatimassa sitä. Huomiota haluaa ehkä astetta enemmän kuin muut koirat, ja perässähän se kulkee mutta muuten se on vain koira.Minuakin kiinnostaa aussie ja kysyisin että:
Riittääkö aussille aamulla n.15-30 minuuttia lenkki hihnassa,päivällä n.1-2 tuntia osa vapaana osa hihnassa sekä kävisimme koirapuistossa ja illalla n.30-60 minuuttia hihnassa ja kävisimme koirapuistossa.Kävisimme koiran kanssa toko-kurssilla ja ehkä agility ja pk-kurssilla mutta mitään tosikkoa kilpakoiraa jonka kanssa pitäis voittaa maailman mestaruus ei olla ottamassa tosiaankaan.Joten vastauksia lisää!! - aussien omistaja
aussifami kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa aussie ja kysyisin että:
Riittääkö aussille aamulla n.15-30 minuuttia lenkki hihnassa,päivällä n.1-2 tuntia osa vapaana osa hihnassa sekä kävisimme koirapuistossa ja illalla n.30-60 minuuttia hihnassa ja kävisimme koirapuistossa.Kävisimme koiran kanssa toko-kurssilla ja ehkä agility ja pk-kurssilla mutta mitään tosikkoa kilpakoiraa jonka kanssa pitäis voittaa maailman mestaruus ei olla ottamassa tosiaankaan.Joten vastauksia lisää!!Aussifani: Kyllä tuo mielestäni riittää ihan hyvin. Kannattaa kuitenkin suhtautua koirapuistoihin hieman varauksella, ne kun eivät joka koiralle sovi. Ja vaikka koira tykkäisikin nin saattaa aiheuttaa stressiä sen verran että itse rajoittaisin käymistä harvemmaksi. Oma koira sen verran epävarma vieraiden koirien kanssa, etten ole viitsinyt puistossa käydä. Kannattaa etsiskellä vaikka lenkkiseuraa lähialueilta, jos haluaa koiran päästää leikkimään muiden kanssa. Näin on meillä tehty ja selvästi nauttii enemmän kuin koirapuistojen "väkinäisestä" menosta.
Kun aktivoinnista puhutaan niin tärkeintähän ei ole kilpaileminen vaan se, että koiralle järjestetään mielekästä tekemistä. Tätä mielekästä tekemistä voi sitten järjestää monella tapaa. Jos kilpaileminen pk-lajeissa ei varsinaisesti kiinnosta, niin esimerkiksi jäljen treenaminen on helppoa ja mukavaa puuhaa ihan lähimetsissäkin. Itse olen jälkeä treenannut ihan vain "huvin" vuoksi agilityn ja tokon lisäksi.
Noista kursseista vielä sen verran, että suurin osa treeneistä tehdään kotona. Kerran viikossa siellä kentällä käymisellä ei liikkeitä opita. Varsinkaan tokossa, missä osa liikkeistä vaatii suurta tarkkuutta ja varmuutta kisoissa. Ja varmuuttahan ei liikkeisiin tule ilman kokemusta. En nyt tällä halua pelottaa ketään pois toko-treeneistä, mukavaa touhuahan se on. Eikä sitäkään ole pakko kisaamiseen asti treenata, jos se ei innosta. Temppujahan ne tokon liikkeet loppujen lopuksi ovat.
- Murri1
Kahden uros aussin kokemuksella voin tosiaan suositella, että jos välttämättä haluat aussin ensimmäiseksi koiraksi, niin kannattaa tosiaan aloittaa nartusta. Kyseinen rotu on nimittäin erittäin jääräpäinen murrosiässä kun sille päälle sattuu ja uroskoiralla on vieläpä melkoisesti voimaa kokoonsa nähden (olettaen tietysti, että sitä ei ole pidetty sohvarahina).
Mitä siihen kerrostaloon tulee, niin eihän se sinänsä ole ideaalinen ympäristö yhdellekään isommalle koiralle, mutta johdonmukaisella koulutuksella aussi on kyllä mahdollista kouluttaa niin, että naapurisopu säilyy.- Koiratyttönen
Nyt olemme käyneet katsomassa pentuja, enkä yhtään osaa sanoa minkä ottaisin, kaikki ovat niin ihania. Mutta käymme viikon päästä uudestaan, jos näkisi luonteissa enempi eroa. Valitsen pennuista mahdollisimman rauhallisen, mutta avoimen ja reippaan pennun. Kasvattaja saa toki auttaa valinnassa, hänhän tuntee pennut parhaiten. Kerrostalo jossa asumme on 3-kerroksinen kerrostalo, ja meillä on 4h keittiö ja rauhallinen asuinalue, ei siis mikään keskustan yksiö. Ja saatan ottaa myös uroksen, mutta luonne ratkaisee eniten. Ja maksan pennun hinnan kokonaan itse jotain ell. kuluja, vanhemmat maksaa sitten muuta.
- Koiratyttönen
Koiratyttönen kirjoitti:
Nyt olemme käyneet katsomassa pentuja, enkä yhtään osaa sanoa minkä ottaisin, kaikki ovat niin ihania. Mutta käymme viikon päästä uudestaan, jos näkisi luonteissa enempi eroa. Valitsen pennuista mahdollisimman rauhallisen, mutta avoimen ja reippaan pennun. Kasvattaja saa toki auttaa valinnassa, hänhän tuntee pennut parhaiten. Kerrostalo jossa asumme on 3-kerroksinen kerrostalo, ja meillä on 4h keittiö ja rauhallinen asuinalue, ei siis mikään keskustan yksiö. Ja saatan ottaa myös uroksen, mutta luonne ratkaisee eniten. Ja maksan pennun hinnan kokonaan itse jotain ell. kuluja, vanhemmat maksaa sitten muuta.
Olen halunnut koiraa niin kauan kuin muista, eli yli 10 vuotta ja eka sanakin oli "haukku". Aussiesta olen haaveillut 2-3 vuotta. Ja koulusta kykenen todistuksen mukaan huolehtimaan, sillä lukuaineiden keski-arvo 9,72. Ja muut perheenjäsenet auttavat hoidossa, eikä koira ole pelkästään minun vastuullani.
- Aussien omistava
Koiratyttönen kirjoitti:
Olen halunnut koiraa niin kauan kuin muista, eli yli 10 vuotta ja eka sanakin oli "haukku". Aussiesta olen haaveillut 2-3 vuotta. Ja koulusta kykenen todistuksen mukaan huolehtimaan, sillä lukuaineiden keski-arvo 9,72. Ja muut perheenjäsenet auttavat hoidossa, eikä koira ole pelkästään minun vastuullani.
Tuosta kerrostaloasiasta sanoisin, että se ei välttämättä ole ihan paras asuinpaikka aussielle. Aussieilla riittää ääntä, ja vartiointiviettinsä vuoksi se saattaa varsin herkästi ilmoittaa todella kuuluvalla haukullaan rapun epäilyttävistä äänistä. Osaan kokemuksesta sanoa, että aussieta voisi sanoa haukkuherkäksi roduksi.
Ja koiran kanssa sitten ehdottomasti käytetään hissiä, portaat eivät tee hyvää koiran rakenteelle. - auspaita harkitseva
Aussien omistava kirjoitti:
Tuosta kerrostaloasiasta sanoisin, että se ei välttämättä ole ihan paras asuinpaikka aussielle. Aussieilla riittää ääntä, ja vartiointiviettinsä vuoksi se saattaa varsin herkästi ilmoittaa todella kuuluvalla haukullaan rapun epäilyttävistä äänistä. Osaan kokemuksesta sanoa, että aussieta voisi sanoa haukkuherkäksi roduksi.
Ja koiran kanssa sitten ehdottomasti käytetään hissiä, portaat eivät tee hyvää koiran rakenteelle.Kaikissa kerrostaloissa ei muuten hissiä ole. Itse asun kerrostalossa, jossa ei ole hissiä ja harkitsen koiran ottoa. Uskon myös, että haukkuminenkin on koulutuskysymys, omistaja hoitaa ne äänet eikä koiran tartte niihin sen enempää reagoida. Eri asia, jos oma kello soi, silloin saa pari haukkua tulla, sen jälkeen saa hiljentyä. Jos koiralla on muuten tarpeeksi virikkeitä niin ei se kämpän vahtiminen varmasti tule ongelmaksi.
- hei haloo
auspaita harkitseva kirjoitti:
Kaikissa kerrostaloissa ei muuten hissiä ole. Itse asun kerrostalossa, jossa ei ole hissiä ja harkitsen koiran ottoa. Uskon myös, että haukkuminenkin on koulutuskysymys, omistaja hoitaa ne äänet eikä koiran tartte niihin sen enempää reagoida. Eri asia, jos oma kello soi, silloin saa pari haukkua tulla, sen jälkeen saa hiljentyä. Jos koiralla on muuten tarpeeksi virikkeitä niin ei se kämpän vahtiminen varmasti tule ongelmaksi.
Jos et tiedä, mitä kasvavalle koiralle portaiden kävely voi aiheuttaa, et ole todellakaan perehtynyt koiran hankkimiseen tarpeeksi.
- haloo joo
hei haloo kirjoitti:
Jos et tiedä, mitä kasvavalle koiralle portaiden kävely voi aiheuttaa, et ole todellakaan perehtynyt koiran hankkimiseen tarpeeksi.
Eiköhän jokainen koiraa tosissaan harkitseva tiedä, ettei pentua saa laittaa rappusia menemään, sitä varten on omat kädet ja maalaisjärki.
- haloo vielä
haloo joo kirjoitti:
Eiköhän jokainen koiraa tosissaan harkitseva tiedä, ettei pentua saa laittaa rappusia menemään, sitä varten on omat kädet ja maalaisjärki.
Kyllä kaksikuukautisen pennun jaksaakin kantaa, mutta kun on kyseessä vuoden ikäinen, vielä kehittyvä aussie, voi ottaa jo aika koville. Ellei sitten ole kantajana joku kunnon bodari.
Ja en usko, että aikuiselle ja jo täysikasvuisellekaan koiralle alituinen portaiden kuljeskelu erityisen hyvää tee. - kerta kiellon pääl
haloo vielä kirjoitti:
Kyllä kaksikuukautisen pennun jaksaakin kantaa, mutta kun on kyseessä vuoden ikäinen, vielä kehittyvä aussie, voi ottaa jo aika koville. Ellei sitten ole kantajana joku kunnon bodari.
Ja en usko, että aikuiselle ja jo täysikasvuisellekaan koiralle alituinen portaiden kuljeskelu erityisen hyvää tee.Ei auspait kyllä niin suuria ole, etteikö hyvässä kunnossa oleva henkilö sellasta saa muutamaa kerrosta kannettua. Joskus olosuhteet ei parhaat mahdolliset oo, mutta sitä työskennellään parhaan mukaan sitten sen mukaan mitä on.
Eikä meilläkään kyllä ole aikomuksia aina täällä asua, me kun kyllästytään näihin perus vuokra-asuntoihin nopeasti ;) Ehkä seuraavassa on sitten jo hissi. - eroa löytyy
kerta kiellon pääl kirjoitti:
Ei auspait kyllä niin suuria ole, etteikö hyvässä kunnossa oleva henkilö sellasta saa muutamaa kerrosta kannettua. Joskus olosuhteet ei parhaat mahdolliset oo, mutta sitä työskennellään parhaan mukaan sitten sen mukaan mitä on.
Eikä meilläkään kyllä ole aikomuksia aina täällä asua, me kun kyllästytään näihin perus vuokra-asuntoihin nopeasti ;) Ehkä seuraavassa on sitten jo hissi.Riippuu koirasta. Jotkut aussieurokset voivat painaa lähes 30 kiloa, kun taas jotkut, esimerkiksi työlinjaiset ja pienikokoiset nartut vain puolet siitä. Mutta vaatii todellakin varovaisuutta, kun koiraa kannetaan portaissa, ettei vaan satu mitään.
Hyvä juttu sitten, jos aiotte hissilliseen kerrostaloon muuttaa, se on parempi vaihtoehto niin teille kuin koirallennekin. :) - aussienomistaja
eroa löytyy kirjoitti:
Riippuu koirasta. Jotkut aussieurokset voivat painaa lähes 30 kiloa, kun taas jotkut, esimerkiksi työlinjaiset ja pienikokoiset nartut vain puolet siitä. Mutta vaatii todellakin varovaisuutta, kun koiraa kannetaan portaissa, ettei vaan satu mitään.
Hyvä juttu sitten, jos aiotte hissilliseen kerrostaloon muuttaa, se on parempi vaihtoehto niin teille kuin koirallennekin. :)Sen haluan vielä sanoa, että tottakai hississäkin on oltava varovainen koiran kanssa. Noita tapaturmia hisseissä on tapahtunut, muun muassa Koiramme-lehdessä siitä on ollut juttua.
Eli olkaa varovaisia koiran kanssa hissiä käyttäessänne! - koiruliini10
aussienomistaja kirjoitti:
Sen haluan vielä sanoa, että tottakai hississäkin on oltava varovainen koiran kanssa. Noita tapaturmia hisseissä on tapahtunut, muun muassa Koiramme-lehdessä siitä on ollut juttua.
Eli olkaa varovaisia koiran kanssa hissiä käyttäessänne!Minä olen oikeastaan miettinyt jos ostaisin aussien mutta en tiedä ihan mitä aussie maksaa olisiko jollakin teistä tietoa siitä???
- mardis99
koiruliini10 kirjoitti:
Minä olen oikeastaan miettinyt jos ostaisin aussien mutta en tiedä ihan mitä aussie maksaa olisiko jollakin teistä tietoa siitä???
Olen hankkimassa aussia ja olen 11 vuotta. Asumme kerosstalossa 3 huonetta keittio. Onko se liian pieni tila ??
- .....
koiruliini10 kirjoitti:
Minä olen oikeastaan miettinyt jos ostaisin aussien mutta en tiedä ihan mitä aussie maksaa olisiko jollakin teistä tietoa siitä???
Miksi hinnalla on väliä? jos haluaa koiran niin pitäisi olla valmis maksamaan melkeinpä mitä vaan:)
- aussiie omistaja!
mardis99 kirjoitti:
Olen hankkimassa aussia ja olen 11 vuotta. Asumme kerosstalossa 3 huonetta keittio. Onko se liian pieni tila ??
mardis99
On se liian pieni! Kokemusta on ja ainakin mun aussie tyttöjen kanssa en haluais asua kerrostalossa, sen verran energia niillä kuitenkin on. Suosittelen aussieta sellaselle joka asuu maalla niin että koira saisi olla vapaana ja purkaa energiaansa. Ja miten vanhempi voi luvata koiran 11 vuotiaalle, se on mielestäni lian paljon vastuutta antaa pikku tytölle. Toivotettavasti se on vanempasi jotka ovat sitä hankkimassa etkä sinä! - Kelpien kotiin
..... kirjoitti:
Miksi hinnalla on väliä? jos haluaa koiran niin pitäisi olla valmis maksamaan melkeinpä mitä vaan:)
Tottahan toki hinta on mukava tietää, onpa sitten hankkimassa koiraa tai luxux bemaria. Koiran ruokana kotimaista, ja siinä ei hinta enä merkitsekään.
- :)
aussiie omistaja! kirjoitti:
mardis99
On se liian pieni! Kokemusta on ja ainakin mun aussie tyttöjen kanssa en haluais asua kerrostalossa, sen verran energia niillä kuitenkin on. Suosittelen aussieta sellaselle joka asuu maalla niin että koira saisi olla vapaana ja purkaa energiaansa. Ja miten vanhempi voi luvata koiran 11 vuotiaalle, se on mielestäni lian paljon vastuutta antaa pikku tytölle. Toivotettavasti se on vanempasi jotka ovat sitä hankkimassa etkä sinä!Aussie ei ole välttämättä mikään maalaiskoira. Miksi ihmiset yleensäkkään pistävät näin paljon huomiota taloon? Ei koirat talosta välitä, jos sille annetaan tarpeeksi liikuntaa ja aktivointia. Ja vielä; Maalla asuvilla tuntuu olevan yleinen harhakuva, että kun päästää vapaaksi niin siinä se. Ei, se ei tosiaan mene niin. Tokihan iso piha helpottaa liikuttamista, muttei se yksin riitä!
Lisäksi mielestäni 11-vuotias on tarpeeksi vanha omistamaan koiran, kunhan vanhemmat ottavat vastuun. Itsekkin sain koiran 6-vuotiaana ja hoidin sen taatusti paremmin kuin keskiverto koiranomistajat. Koira nimittäin sai tarpeeksi virikkeitä ja se oli hyvin koulutettu ja onnellinen. - vanha rouva
hei haloo kirjoitti:
Nöffin kokoluokassa vasta ongelmana ei aussien, kunhan se pentu kasvaa niin normaalirakenne kestää portaissa kävelyn...
Puolet kommenteista tuntuu olevan tosi nuorten taikka sellaisten jolla on mutu-tietoa muttei todellista.
- 12-v
Tuohon alkuun palaisin:
"koska olet alaikäinen, sinulla pitää olla vanhempien täysisuostumus.
Ja alaikäisenä, et voi luultavasti tehdä pätevää kauppakirjaa.
Viralliseksi omistajaksi merkitään käsittääkseni täysi-ikäinen henkilö
Itse sain koiran kun olin 12-v ja sen virallinenomistaja olen minä. - :)
Hei! Olen 11- vuotias tyttö ja olen omistanut kaksi vuotta australianpaimenkoira nartun Mantan. Ensimmäisen vuoden koulutin Mantaa aktiiisesti. Kävimme TOkon alkeiskurssilla, Agilityn alkeiskurssilla, Palveluskoira tunneille(käymme edelleen) ja harjoittelimme mm. Koiratanssia, kontaktia, temppuja, jälkeä ja minimi muotoista hakua tallilla kun olin hetken aikaa ollut sisällä Manta menee pyynnöstäni hakemaan isän, tai äidin. Minusta aussin voi ottaa kuka vain koulu ikäinen ja jos isälläsi on ollut sakemanni hän tietää mistä puhuu. Äidilläni on sakemanni, veljelläni, sisarellani, tädilläni sekä muutamilla serkuillani. Tiedän mitä sakemanni vaatii joten aussi on triplana helpompi vaihtoehto!!
- "Aussi", meillekin?
Terve.
Keskustelu on jo kuukauden vanha, mutta eiköhän joku tämänkin löydä? Itseäni kiinnostaisi tämän koirarodun hankkiminen. Oli siinä ja siinä, ettei koiraa oltaisi hankittu noin 10-vuotta sitten, mutta nyt voisi olla sen paikka. Itse olen 17-vuotias, ensi vuonna täysi-ikäinen. Toki perheeseen kuuluu myös vanhempani, joten ei tästä koirasta mikään yhden nuoren miehen lemmikki tulisi. Lisäksi siskoni pitää koirista ja varmasti olisi avulias auttamaan tässä, vaikkei enää meillä asukaan.
Eli, pari kysymystä näin alkuun ja loppuun:
1. Kannattaako tälläisen rodun edustaja pentuna vai aikuisena? Minkä ikäinen koira olisi hyvä?
2. Kuinka monta kertaa yleensä ja kuinka pitkiä aikoja tälläistä koiraa on lenkitettävä vuorokaudessa? Ja onko muukin "harrastus" koiralla hyvä olla?
3. Miten pitkiä aikoja viihtyy yksin kotona jos perhe on töissä/koulussa?
4. Onko hinta sellainen 1000 euroa?
Ja mitä noihin ylläoleviin samankaltaisiin viesteihin tulee, en asu kerrostalossa vaan rivitalossa jossa on ennenkin koirallisia perheitä asunut. Mutta mitäpä "Aussi" sanoo kissoista?- :)
1. Mielestäni kaikki rodut kannattaa ottaa pentuna, niin saat koirasta omanlaisesi.
2. Lenkkeinä sanoisin sopivaksi määräksi (aina toki saa enemmänkin lenkittää); esim. 15-30 min aamulla, 1-2h päivällä ja 30-60min illalla. Ja tämän lisäksi ehdottomasti aktivointia! Yleensä noin puoli tuntia tehokasta aktivointia päivässä jaettuna pienempiin osiin on hyvä määrä. Jokin muukin harrastus olisi hyvä olla, muttei pakollinen, jos aktivoinnista huolehtii.
3. Seurallisena koirana se ei viihdy kauhean hyvin yksin, mutta työajan koira, kun koira on yksinään jos sille huolehditaan tarpeeksi tekemistä työpäivän jälkeen. Tosin pentua ei sovi jättää koko työpäiväksi yksin, tässä tapauksessa dog sittereitä kannattaa harkita, jos kotona ei muita ihmisiä ole.
4 Hinta on yleensä n. 1000-1500 €
Ja kissoista, kaikki koirat pystyy totuttamaan kissoihin ja opettamaan miten niiden seurassa käyttäydytään.
- ml
tota aussi on paras rotu meillä on ja se asuu kerrostalossa eikä riehu se on ihmis rakas. terrieriä en suosittele koska ne ovat räsyttäjiä eikä niille kelpaa mikään
- remuliino
Miten työlinjaiset ja näyttelylinjaiset aussit eroavat toisistaan? Onko näyttelylinjaisesta mahdollista saada hyvä paimenkoira? Etsin itselleni lammaspaimenta ja pidän aussin ulkonäöstä. Niin mietin olisiko se oikea rotu meidän seuraavaksi koiraksi.
Aika vähän on eroa, mutta jos lammaspaimenta etsit niin suosittelen työlinjaista. Vaikka toki näyttelylinjaisestakin saisi hyvän paimenkoiran.
- aussiex2
Itselläni on ollut aussie narttu ja nyt vielä uros. Narttu oli mahdottoman helppo kouluttaa, mutta se oli narttu ja kyllästyi hyvin helposti esim. pelkkään tokoon. Älyä niillä on ja ne haluavat käyttää päätään! Kumpikin ulvoi esim. tarhassa mielenosoituksellisesti, kun eivät halunneet siellä olla (eivät siis mahdollisesti pelkästään hauku). Kumpikaan ei innostunut lampaiden paimentamisesta, en tiedä sitten jos olisivat ihan pennusta siihen opetettu.
- aussiex2
Niin, ja nykyään minulla on neljä sakemannia sen aussie uroksen lisäksi! Aussiet tuli koettua, mutta sakemannit ovat meikäläisen rotu!
- 00000000000000000000
NO muuten sopis varmaa hyvi, mutta ei ne oo kerrostalo koiria. =/ Jos väkttämättä aussien haluut nii kannattais harkita kääpiö aussii ne on pikkusen pienempiä.
Mielestäni mikä tahansa rotu sopii kerrostaloon, jos sitä siellä hoidetaan oikein. Jos koira saa tarpeeksi liikuntaa ja aktivointia se koulutetaan oikein niin mitä vikaa kerrostalossa on?
- Aussiperhe
MInullla on kaksi aussia ja asumme kerrostalossa Helsingin kantakaupungissa. Mitään ongelmia ei ole ollut. Oman talon väki tulee tutuksi ja kuuluu samaan "laumaan". Toinen haukahtelee rappukäytävästä tuleville äänille, mutta hiljenee käyskystä. Pentuna on kannettu rappuset tai menty hissillä. Noin puolivuotiaasta aussia ei mikään pidättele loikkimista rappusia ylös alas. Tai ylipäänsä pomppimasta puolentoista metrin loikkia sinne tänne, joten lonkkanivelet joutuvat joka tapauksessa koetukselle. Priimaa olivat kuitenkin vanhemmalla, nuorempaa ei ole vielä kuvattu. Vastuuntuntoinen 15-vuotias, joka hoitaa koulunsa ja asiansa hyvin ja jota perhe tukee koiraharrastuksessa, pystyy mun mielestä hyvin ottamaan aussien, mutta henkistä ja fyysistä vahvuutta aussien kouluttaminen vaatii. Ainakin jos haluaa ja ottaa sellaisen koiran, jossa on myös potkua harrastuksiin.
Itselläni on aussi eikä sitä voi todellakaan haukkuherkäksi sanoa, joten en usko kerrostaloasumisen olevan ongelma. Erittäin omistautunut näin aktiiviselle ja vahtivalle koiralle pitää kuitenkin olla. Jos päädyt aussiin niin ota huolella selvää sen vanhemmista, heikkohermoisia ausseja kun esiintyy nykyään harmillisen usein.
- jussiiiiiiiiiiiiiiii
meillä on aussi ollut 3v, se ei hauku ikinä,, ei IKINÄ. oltii missä tahansa milloin tahansa.
- Koira
Itse olen koiraa hankkimassa aussie olisi kiva mutta riittääkö sille tämä:
Lenkki 3-4 kertaa päivässä, luultavasti metsässä vapaana juosten. Piha on melko suuri joten siinä pystyy hieman purkamaan energiaa.
Ja sitten jonkin harrastus esim. Agility. En tiedä olisiko moneen harrastukseen aikaa, mutta yksi harrastus nyt ainakin.
Metsässäkin aika varmasti jotai aktivointia tulisi, kuten jotai pientä tavaran etsintää tms... - nuuh
Aussien pitää saada käyttää pääkoppaansa, liikunnan lisäksi.
- Koiratyttönen
Löysin google hauan kautta tän aikoinaan aloittamani keskustelun ja on tähän ehtinyt tulla jos jonkinmoisia mielipiteitä. Minä siis sain sen aussieni ja vieläpä uroksen ja ensimmäiseksi koiraksi. Ja koira on siis minun nimelläni ja omistuksessani, vaikka olenkin yhä alaikäinen. Hoidan sen siskoni kanssa, vanhempani eivät osallistu juurikaan, edes kulujen maksuun. Koira on nyt 2,5-vuotias ja ihan hyvin ollaan sen kanssa pärjäilty. Ongelmana lähinnä ovikellolle haukkuminen ja satunnainen karkailu juoksuisten narttujen perään. Koira ei ole harrastuskoirien parhaimmistoa, mutta mm. tokossa tarkoitus aloittaa kisaaminen keväällä. Agilityssä aiotaan mennä mölleihin ja kyllä siitä vauhtia löytyy siihenkin lajiin. Koiralla on parit ohjatut treenit viikossa ja muuten treenataan ja temppuillaan ittekseen, eikä yleensä ole ongelmia liian vähäisen tekemisen vuoksi. Joskus kiiren keskellä voi tietysti alkaa ilmetä voimakasta vahtiviettiä tai esineiden varastelua, mutta se kertoo siitä että se ei ole saanut tarpeeksi puuhaa. Koira juoksee useamman kerran viikossa vapaana metsissä ja rakastaa lelujen, esineiden ja ihmisten etsimistä. Koirasta on tullut minulle äärettömän tärkeä ja rakas, enkä voisi kuvitellakkaan eläväni ilman sitä. Itse asiassa mielessä on toisenkin koiran (nartun) otto, mahdollisesti aussie. Koira pääsee ulos n. 3krt/pv ja keskimäärin se saa ulkoilua 1,5h/pv ja pärjää sillä mainiosti, joskus tietenkin enemmän. Koirani on kyllä aussieksi varsin rauhallinen, vaikkei ole puhtaasti näyttelylinjainen. Ensikoiran ostajille en oikeastaan osaa sanoa sukupuolesta mitään, koska se on enemmän yksilöstä kiinni. Toisaalta ei ole kokemusta nartuista, mutta rauhallinen ja helppo luonne on mielestäni tärkeämpää koska ei meillä ole ollut juuri mitään tarvetta mitellä voimia, eikä murkkuikääkään oikeastaan ollut vaikka koira on uros. Koulutettavuuskin on mielestäni ihan huippuluokkaa ja iltasella voi pitää kaduilla vapaana, kun tottelee niin hyvin eikä ihmisiä juuri liiku. Postiivisella vahvistamisella, hyvällä suhteella ja rakaudella saa koirasta oivallisen kumppanin. Käyttölinjaista en suosittele, koska ne ovat hurjan aktiivisia ja vaikeitakin koiria aloittelijoille. Hinta on n. 1000 e, voi olla vähän enemmän tai vähemmän. Ja rappusissa koira kulki aika pienestä asti, vaikka jaksaisin vieläkin nostaa sitä ainakin hetkeksi ja A/A lonkat tuli ja 0/0 kyynärät. Sillä se mitä muutkin sanoivat on totta, koira ei mieti asuinpaikkaa vaan se on tyytyväinen kunhan se saa tarpeeksi liikuntaa ja aktivointia. Koti on nukkumista varten. Onnea kaikille ensimmäisen koiran hankintaan!
- aussin hankkia:)
mää oon miettiny aussin hankkimista semmosen puolivuotta , eli asun omakotitalossa, naapurissa asuu pari aussia, ovat eritttäin kilttejä:)
metsiä täällä riittä missä juoksuttaa koiria , aikaa riittää koko ajan !
mutta isäni epäilee etttä se on liian raskas hoidettavasksi minulle ja sillä pitäisi olla koko ajan jotain tekemistä ,niiii ja olenko tarpeeksi vanha hankkimaan aussia,jos olen 14vuotta ?!
meilllää on kaksi kissaa, tulkeeko aussit yleensä toimeen kissojen kanssa ?
halusin todella paljon ausseja ja siskonikin sanoi että austraalianpaimen koira on todella hyvä rotu! ainakin se itse tykkää siitä rodusta- aussin hankkia:)
niiiin ja se olisi minun ensimmäinen koira !!! :)
- sinpivn
Hei koiratyttönen! Löysin vahingossa tämän jo ajat sitten aloitetun keskustelun ja täytyy sanoa, että olen todella onnellinen puolestasi että sait aussien! Niin kuin varmasti olet huomannut, rodun sisällä on hyvin monenluonteista koiraa ja hienoa, että olet saanut juuri sinulle sopivan. Mulla on kans nyt 3v uros ja erittäin kiltti ja helppo koira ollut kaikin puolin. Oli myös ensimmäinen koirani ja silti päädyin aussieen ja vieläpä urokseen, vaikka vähän peloteltiinkin. Minun koirani on puoliksi näyttely- ja puoliksi käyttölinjainen. Ja tärkeintä minulle maailmassa! Onnea jatkoon sinulle ja aussiellesi!
- Koira etsijä
Hei
Etsisin aussien kasvattajia asumme isolla omakoti tontilla ja koiran kanssa olisi suunniteilla ehkä agilitya tai tokoa olisi paras jos pentu olisi luovutusiässä kesällä
Silloin sitä pystyisimme kouluttamaan parhaiten kun on lomaa meillä oli ennen howavart rotuinen koira ja se kulki kansamme 13vuotta nyt olemme olleet ilman koiraa kaksivuotta. Ja uskon että olemme nyt valmiita ottamaan uuden. Olemme lukeeneet paljon rodusta ja käyneet katsomassa kavattajaa
Kiitos kaikille vastaneille - aust
Jos etsit kasvattajaa, mene rotuhyhdistyksen kasvattajalistalta katsomaan, tässä vain pieni vinkki.
Koiran ottaminen ja loma ja kouluttaminen ja nuo kaikki ovat eri asioita.
Olette käyneet katsomassa kasvattajaa?
Ei tähän jaksa niitä perusneuvoja enää antaa, trolliko lie tuokin heitto! - Lukiolainen treenaja
Tämä saattaa hieman erota aiheesta, mutta mielestäni koiraa ei oteta sen perusteella mikä näyttää parhaalta tai mikä on halvin. 11- vuotias tyttö on melko nuori olemaan vastuussa näinkin vahvasta koirarodusta. Lisäksi se, että on hyvä koulussa ei kerro siitä sitoutuuko kouluttamaan koiria kunnolla. Onhan aussit kauniita koiria ja monilla sydän täyttä kultaa. Itse olen ollut 10-vuotiaasta touhunnut koirien kanssa kunnolla. Aloitin agilityn ja tokon tuttavieni koirilla, kunnes 14- vuotiaana sain oman pienen lapinkoira uros pennun. Tämä rotu siksi koska olin tutustunut eniten tähän rotuun ja kouluttajia ja kursseja kuuntelemalla se vaikutti helpolta. Aussit ovat aina olleet lähellä sydäntäni ja aioin sellaisen ottaa kun tilaisuus tulee. Kannattaa ensin hankkia kokemuksia ja tutustua rotuun ja kannattaa myös miettiä onko siitä valmis pitämään huolta seuraavat viisitoista vuotta ja oikeasti kouluttamaan sitä. Nykyään on yleistyneet nämä ns. Ongelmakoirat ja omistajien vastaus on aina : ei se ennen. Mutta mukavaa koiran hankintaa kaikille.
Ps. Lisäksi tämä 3-vuotias lapinkoira urokseni on sellainen luonne, että tulee toimeen kaikkien kanssa ja niin hellyyden kipeä ja samalla energinen, mikä on vain hyödyksi kouluksessa :) - _kysymys_vastaus
Kerrostaloon ei aina myydä kaikkia muitakaan paimenkoirarotuja.
Silti kerrostalossa sen vahtivietti typistynee siihen asuntoon, se tottuu, että lehti ja posti kolahtavat ja että muita liikkuu.
Maalla tai taajamassa mutta ok-talossa on enemmän vahdittavaa, tosin siellä on sitten tilaakin koiralla kirmata pihalla, enkä tarkoita, ettei koiraa lenkitettäisi!
Aussien haukkuherkkyys on varmaan aika yksilökohtaista.
Mutta sen haukku on jännän kumeaa ja kuuluvaa, sellanen erikoinen ontto kaiku kuuluu sen haukahtaessa.
Tutustuminen mahdollisimman moneen rodun edustajaan, kyseleminen omistajilta, kasvattajilta, sitä kautta saa jonkinlaisen kuvan rodusta, ja varmasti huomaa, miten erilaisia voi kaksi aussieta keskenään ollakaan!
Kannattaa tarkkaan miettiä, onko itse sopiva kyseiselle rodulle. Aussie tykkää tekemisestä, mistä vaan, se haluaa olla siellä missä sinäkin, jopa vessaan saat seuraa :) Omani osaa asettua kun kotona ollaan. Mutta kun se huomaa, että vaihdan lenkkivaatteita päälleni tai treenireppua pakkailen, alkaa sellanen touhotus. Se on hiukan rauhottunut, kun kehotan odottamaan nätisti. - Mr Q
Tämä keskustelu on kyllä jo ikuisuuden vanha, mutta kommentoimpa silti tähän. MIelestänii ikä on tässäkin suhteessa pelkkä numero, se että onko 11 vai 17, ei kerro kuinka valmis on ottamaan oman koiran ja sitoutumaan siihen. Joku 10 vanha tyttö saattaa hoitaa oman koiransa esimerkillisen hyvin ja menestyä sen kanssa kilpailuissa hyvin, vaikka kaikki olisivat sanoneet, ettei hän pärjää koiran kanssa ja ettei sitä pidä ottaa, siinä missä viisi vuotta vanhempi ei pärjää oman koiransa kanssa yhtään, koska ei ole ollut sitoutunut sen koulutukseen ja hoitamiseen tarpeeksi alusta asti.
Pointtini on nyt se, että henkinen kypsyys vaikuttaa paljolti siihen, minkä ikäisenä kannattaa koira ottaa. Pääsääntöisesti kyllä kuitenkin sanoisin, että oma koira on ajankohtainen aikaisintaan siinä 15 vanhana.
Aussien hankkiminen on mielestäni aina tarkan harkinnan paikka, koska ne ovat pohjimmiltaan aktiivisia työkoiria. Koiran voi totuttaa pentuna siihen, ettei paljon aktivointia ole tarjolla, mutta onko se oikein mielyttämisenhaluista, palvelualtista koiraa kohtaan, tukahduttaa kaikki sen tarmo? Mielestäni ei, siinä menee hyvä koira hukkaan. Väsynyt aussie = onnellinen aussie. Aussi soveltuu myös kerrostaloon, jos pelisäännöt ovat sille selvillä ja jos se saa tarpeeks aktivointia. Aussilla on vartiointitaipumusta, joka korostuu voimakkaasti, jos koira on turhautunut tekemisen puutteesta. Tyytyväinen koira ei vahdi turhia, mutta tosipaikan tullen on yleensä valmis puolustamaan omistajaansa.
Ja koska tämä ei ole vielä tarpeeksi pitkä romaani, takerrun vielä aikaisempaan kommenttiin terriereistä. Anteeksi nyt vain, mutta meilllä on karkeakarvainen kettuterrieri, joka on puhtaasti käyttölinjainen metsästyskoira, eli keskivertokettistä terävämpi, kovempi ja aktiivisempi. Koira makoilee päivisin sohvan nurkassa enemmän kuin tyytyväisenä, mutta kun siltä kyssyy, "lähdetäänkö metsälle?", äsken niin uninen ja raukea koira on hetkessä jaloissa pyörimässä ja odottamassa malttamattomasti hommiin pääsemistä. Kun metsästyksestä on taukoa, harrastamme agiltyä kotona ja se on ehdottomasti metsästyksen jälkeen meidän koiran lempipuuhaa. Ja tämämyös pysyy tyytyväisenä, vaikka välillä ei mtään remmilenkkejä kummempaa tehtäisi, mutta on maailman onnellisin kun taas pääsee "tosihommiin". Tällä on myös melko kova vartiointivietti, se ilmoittaa napakasti oviekellosta ja pihaan eksyvistä vieraista, eikä päästä ketään vieraampaa ihmistä sisään, ennenkuin joku omasta perheestä kertoo sille, että kaikki on ok, minä jatkan tästä. Turhaan se ei räksytä. Eli se että terrierit eivät ole mihinkään tyytyväisiä ja räksyttävät korvia huumaavasti 24/7 on täysin perätöntä. Tosin eiköhän sitä jokaisesta koirasta saa tyhjänräksyttäjän, jos sitä ei kouluta tarpeeksi ja tarjoa kunnolla tekemistä.
Kiitos ja kuittaus !- aussiesta haaveileva
Joo tää keskustelu on tosi vanha,mutta olen itsekkin haaveilemassa blue merle uros aussiesta. Nyt olen 12v. Meillä on kotona 2 mittelspitziä. Toinen on mun harrastuskoira. Sen kansa käymme kerran viikossa 4h koirakerhossa treenaamassa. Kotona ja mummolla treenaamme agia,tokoa,rally-tokoa,temppuja,koiratanssia... Ja joskus aion kyllä kokeilla fly ball:ia,jälkeä,hakua... Aussiesta tai jostain paimenkoirasta kuten belgistä olen haaveillut jo yli puolivuotta. Olen toiselle mittelillemme opettanut 60 eri käskyä, ja lista vaan pitenee. Olen tietoinen paimenten aktiivisuudesta ja tekemistä on tarjolla joka päivä, jos ei niin pian on. Hihnalenkkeilyä on noin 2-4h /pv,(asumme rivitalossa), jos oppii olemaan irti niin metsässä ja muualla sitten voi olla irti. Yksinoloa tulee koulupäivisin vähint. 3h. Sopisiko aussie meille? Työlinjainen tietysti, koska agissa ja tokossa olisi tarkoitus kilpailla, ja ehkä pk:saakin. Olen perehtynyt paljon eri koiraharrastuksiin ja kesäisin käymme koiraleireillä.
- Aussityttö
Moi oon tyttö jolla on kokemusta ausseista itselläni on ollut kaksi mutta nyt yksi
Eli monet aussit ovst todella erillaisia jotkut haukkuu jotkut voivat olla taas rauhallisempia. Itselläni on nyt haukkuva tapaus se haukkuu todella monesti. Se on myös hyväntahtoinen, innokas
Useimmiten kyllä aussit haukkuvat kun laitat ruokaa niille. Muistutan myös että joillakin ausseilla on sairauksia tai muuta joku vaikeuttaa harrastuksia. Mutta silti kannattaa mennä sopivan väliajan välein metsälenkille ja päästämään sen irti. Luulen kyllä että olet jo saanut koirasi. - Anonyymi
Aussien kanssa kannattaa toki siis harrastaa. Melkoisia sähköjäniksiä ovat. Aussi sopii kerrostaloon, kunhan koulutetaan kunnolla. Koulutus vaatii joskus aika lujaakin otetta. Me harrastamme agia, tokoa, rally-tokoa, koiratanssia, uintia, juoksua, canicrossia, koira-frisbeetä, naminpiilotusta, jälkeä, hakua, ja, suojelua,.,.,.,. Kannattaa olla paljon virikkeitä, käyttää metsässä, ym., ettei rupea paikkoja tuhoamaan,.,.,.,. tTtTtTtT uhoilemaan.
- Anonyymi
Tai sanoa vaan että nyt nukutaan eikä jyrsitä seiniä😅
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842098- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101256Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811173Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 69845
- 63844