Työilmapiiri

henki?

Millainen työilmapiiri sairaaloissa ja hoitoloissa vallitsee? Viihdytkö työpaikassasi ja mitkä seikat vaikuttavat siihen viihdytkö vai et? Koetko työssäollessasi kiusaamista tai häirintää? Oletko saanut kiusaamisen kitkettyä?
Oletko joutunut sairauslomalle huonon ilmapiirin, kiusaamisen ja tuen puutteen vuoksi?

27

2835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henki?

Ei näytä olevan kiinnostusta vastata edellä mainittuun kysymykseen?

• ?hauskaa

Eiköhän tuo ole jo kaikkien tiedossa että terveydenhuoltoalalla on huono työilmapiiri.

• fakta homma

osastohoitaja on iha tossukka, muu hoitaja ohjailee häntä. Osastohoitaja on sika suorastaan, kohtelee hoitajia naamataulun mukaan. Kuka ei miellytä niin osastohoitaja näyttääkin selkeästi mm. ei katso silmiin työntekijää kun ollaan esimerkiksi yhteisellä tauolla vaan keskustelee katsomalla kaikkia silmiin vuorotellen mutta muutaman ihmisen kohdalla hyppää yli eikä noteeraa näitä mitenkään. Kyseiset hoitajat ovat yksikkömme parhaita hoitajia mutta siitä ei tule ikinä mainintaa eikä kiitosta. Osastohoitajaa ohjaileva hoitaja kieroilee kyseisten hoitajien selän takana mustamaalaamalla heitä sekä osastohoitajalle ja muille työntekijöille. Kyseinen ohjaileva hoitaja on äärimmäisen huono ja laiska hoitaja mutta niin kultakimpale osastohoitajan silmissä. Pitääkin seuraavan kerran tarkistaa onko ohjailevan hoitajan ja osastohoitajan kielet ruskeat toistensa nuoleskelemisesta. Se hoitajajoukko on saanut potilailta ja omaisilta kehuja mutta siitä osastollamme ei mainita, mutta ohjaileva hoitaja ei saa koskaan kehuja mutta niin se osastohoitaja vaan lipoo kielellään sitä,,,ties mistä

• Rahan kiilto silmiss
        fakta homma kirjoitti:

osastohoitaja on iha tossukka, muu hoitaja ohjailee häntä. Osastohoitaja on sika suorastaan, kohtelee hoitajia naamataulun mukaan. Kuka ei miellytä niin osastohoitaja näyttääkin selkeästi mm. ei katso silmiin työntekijää kun ollaan esimerkiksi yhteisellä tauolla vaan keskustelee katsomalla kaikkia silmiin vuorotellen mutta muutaman ihmisen kohdalla hyppää yli eikä noteeraa näitä mitenkään. Kyseiset hoitajat ovat yksikkömme parhaita hoitajia mutta siitä ei tule ikinä mainintaa eikä kiitosta. Osastohoitajaa ohjaileva hoitaja kieroilee kyseisten hoitajien selän takana mustamaalaamalla heitä sekä osastohoitajalle ja muille työntekijöille. Kyseinen ohjaileva hoitaja on äärimmäisen huono ja laiska hoitaja mutta niin kultakimpale osastohoitajan silmissä. Pitääkin seuraavan kerran tarkistaa onko ohjailevan hoitajan ja osastohoitajan kielet ruskeat toistensa nuoleskelemisesta. Se hoitajajoukko on saanut potilailta ja omaisilta kehuja mutta siitä osastollamme ei mainita, mutta ohjaileva hoitaja ei saa koskaan kehuja mutta niin se osastohoitaja vaan lipoo kielellään sitä,,,ties mistä

osastonhoitajat välitä siitä,saavatko hoitajat pitää lakisääteiset tauot vaan lähtevät itse kyllä ajallaan tauoille.Osastonhoitajat ei myöskään välitä hoitajien työnkuvan kiireellisyydestä vaan lisäävät työtä hoitajien harteille jopa työpaikan ulkopuoleltakin hankkimalla ostopalveluja. Osastonhoitajat vois mennä ostopalveluna itse suorittamaan työt.

• sannau
        fakta homma kirjoitti:

4

• kutvonen1
        sannau kirjoitti:

4

Hyvä että edes tuon verran haluat tuoda esille tuon kysesien osaston ilmapiiristä,jonka on täysin osastonhoitajan luomus.

• sl

Työilmapiiri on samanlainen kuin työpaikan johtaja. Eipä varmaan herätä luottamusta johtoporrasta kohtaan suorastaan valehtelu organisaation sisäisessä lehdessä. Siinä esiinnytään niiiin henkilöstöä kuuntelevana, että oksettaa.

• ala-arvoista käytöst

Olen itse tällä hetkellä uudessa työpaikassa sijaisuuksia tekemässä. Mm. tauoilla samanlaista kohtelua kuin jollain tuolla aiemmin. Kun yksikön esimies ( ei sairaala) kertoo vaikka yksityisasioistaan, hän käy kaikkien katseet pöydän ympärillä läpi, ei kuitenkaan minun. Tätä on jatkunut muutaman kuukauden. Eräs iltapäivä hän töistä lähtiessään tuli heit sanomaan huoneen ovelle, jossa olin työtoverini kanssa. Hän katsoi vain tätä työtoveriani, ei minua. Minä kuitenkin vastasin, vaikkei minua kai tarkoitettu..
        Muutenkin tulee tosi tylyjä, pompottavia kommentteja aina välillä. Paljon muutakin masentavaa, mutta ei viitsi tässä niitä vatvoa. Olisi mukava kuulla, kuinka sijaiset työpaikoilla otetaan vastaan. Olenko ainoa kiusattu..

• Tunneälykäs
        ala-arvoista käytöst kirjoitti:

Olen itse tällä hetkellä uudessa työpaikassa sijaisuuksia tekemässä. Mm. tauoilla samanlaista kohtelua kuin jollain tuolla aiemmin. Kun yksikön esimies ( ei sairaala) kertoo vaikka yksityisasioistaan, hän käy kaikkien katseet pöydän ympärillä läpi, ei kuitenkaan minun. Tätä on jatkunut muutaman kuukauden. Eräs iltapäivä hän töistä lähtiessään tuli heit sanomaan huoneen ovelle, jossa olin työtoverini kanssa. Hän katsoi vain tätä työtoveriani, ei minua. Minä kuitenkin vastasin, vaikkei minua kai tarkoitettu..
        Muutenkin tulee tosi tylyjä, pompottavia kommentteja aina välillä. Paljon muutakin masentavaa, mutta ei viitsi tässä niitä vatvoa. Olisi mukava kuulla, kuinka sijaiset työpaikoilla otetaan vastaan. Olenko ainoa kiusattu..

Siinäpä selvä ihmisosaaja. Asiat hoituu sosiaalisilla suhteilla pelaten. Et nyt sattumoisin ole mieluisaa tyyppiä sori vaan.

Jotkut joskus ehkä kaipaa selväpäistä asiajohtajaa.

• Kenkää taidottomille

Alalle on jäänyt liikaa kouluttamattomia laiskoja tyhjäntoimittajia. Missään sairaalassa tai hoitolassa ei ole ammattijohtajaa. Johtajina toimivat ammattitaidottomat osaamattomat henkilöt.

• teeteeäm

Itse olen yliopistossa johtajakoulutukseni hankkinut osastonhoitaja. Viimeisimmän kyselyn mukaan työilmapiirimme oli hyvä. Yksikkö on erikoissairaanhoidon vuodeosasto.

• himskati_n

tuota ulkopuolelle jättämistä ym kiusaamista kokenut. Vieläkin monen vuoden kuluttua puhkean itkuun kun tulee puhe entisestä työpaikastani. Unihäiriöitä ja itsetunnon laskua, syrjäytymistä yms . Kyllä hoitajat osaa....

Olin ennen tuota kokemusta sosiaalinen iloinen, tunnollinen työntekiä ja ihminen. En enää ikinä mene töihin kunnalliselle puolelle enkä suosittele sitä myöskään muille jotka vähänkin välittää omasta terveydestä.

• etnäin eteläsä

ihmettelen naiseläjien moraalia. Ykskantaan kaakattavat huonosta työilmapiiristä ja jo seuraavan mutkan takana kanalauma on nokkimassa heikompaa ryhmän jäsentä. ei ole vielä ollut uhdelläkään rohkeutta mennä sanomaan nk. epäkohdista asianomaiselle itsellee ja sitten ihmetellään kun nokittava ei "ota opikseen" vaan jatkuvasti toistaa samaa virhettä.
      kun selkänsä kääntää niin alkaa kuulumaan kummaa ininää, veen väliä tyhjäpäistä, säälittäviä keski-ikäisiä surkimuksia, jotka kuvittelevat olevansa jotai paljon parempaa kuin muut. Niiden rinsessatkin paskantaa paremmin ja parempaa kamaa kuin muut.

• Pako.

Kaakattajat kun saavat kiusatun hermoromahduksen partaalle raakkuvat innoissaan "sitä saa mitä tilaa". Siinä sitten ihmii menenkö hirteen heti vai huomenna.

• kaikki yhden puolest
        Pako. kirjoitti:

Kaakattajat kun saavat kiusatun hermoromahduksen partaalle raakkuvat innoissaan "sitä saa mitä tilaa". Siinä sitten ihmii menenkö hirteen heti vai huomenna.

kertokaa omia kokemuksianne osastohoitajien käyttäytymisestä itseänne kohtaan varsinkin jos koet yllämainittua kohtelua saaneesi.

• Vastuunkantaja

Täällä tuntuu kaikkien katseet nauliintuneet esimieheen, kun työpaikanilmapiiristä puhutaan. Kyllä se on kaikkien asia työpaikalla huolehtia sen ilmapiiristä. Kun kaikki kohtelee toisiaan, niin kuin itse haluaa tulla kohdelluksi, ilmapiiri on työyksikössä automaattisesti kohdallaan. Eli joka kerran kun mielesi tekee arvostella kollegaa tai letkauttaa/juoruta hänestä selän takana jotain, niin muista,että olet omalta osaltasi silloin murentamassa työpaikana henkeä. Jätä se tekemättä, vaikka kuinka tekisi mieli ja olet tehnyt silloin vastuullisen/aikuisen teon.

• kemiat

työpaikan ilmapiiri kuin esimieskin, joka omalla esimerkillään näyttää alaisilleen jos jostain alaisestaan ei pidä.Ei ole helppoa kun vaistoaa esimiehen seurassa kun kemiat eivät kohtaa,,revi siitä sitten hauska työpäivä,,

• kyllä,kyllä
        kemiat kirjoitti:

työpaikan ilmapiiri kuin esimieskin, joka omalla esimerkillään näyttää alaisilleen jos jostain alaisestaan ei pidä.Ei ole helppoa kun vaistoaa esimiehen seurassa kun kemiat eivät kohtaa,,revi siitä sitten hauska työpäivä,,

On todella niin että suurin osa työilmapiiristä johtunee esimiehestä,ja johdosta ylipäätänsä. Esimiehen selkeä tehtävä on johtaa,tehdä perustyön tekeminen mahdolliseksi,valvoa ja pitää huolta työntekijoiden jaksamisesta,oikeasta mitoituksesta,oikeaan paikkaan. Koko Osasto,eli ytöpaikka on työnaikaansaamista varten,eli sairaaloissa potilaiden hoitoa.PERUSTEHTÄVÄ tylisi olla kaikille selkeä,ja työn tekeminen tulisi tehdä myös tehdä mahdolliseksi suorittaa. Tottakai johtaja jos hän sen ansaitsee tulee saada myös tukea johtajuudelleen. TYÖIMAPIIRI on aina johdon luotavissa,päätöksiä tedään yhdessä,kuunnellen ja KOMPROMISEJÄ etsien.Sanelupolitiikka tai valtaan hurahtaneet johtajat,eivät saa aikaan hyvää työimapiiriä.Ei myöskään yksittäinen työntekijä sitä luo. Tällä Keskustelu ketjussa on jo kerran mainittu Hersan on 4. Suossittelen opintomatkaa,jos haluat tutustua kaikkeen siihen joka menee pieleen johtamisen myötä. Työ kultuuri joka HERSAN os 4:llä valitsee, on kuvattavissa piilohulluudella.Siellä taytynee olla jonkinaikaa "tutustumismatkalla",jolloin ymmärtää koko seikkailun,johon on mukaan mennyt.
        Ja kuinka mykistävällä taidolla osastonhoitajan taholtailmapiiriä hämmenetään. Jos paljastat näet tai kuulet jotain,tai ennenkaikkea lausut ääneen jotakin,voit pudottaa lapaset siihen,sillä määräyskirjaasi ei enään jatketa.

• xxxxxxxxxxx
        kyllä,kyllä kirjoitti:

On todella niin että suurin osa työilmapiiristä johtunee esimiehestä,ja johdosta ylipäätänsä. Esimiehen selkeä tehtävä on johtaa,tehdä perustyön tekeminen mahdolliseksi,valvoa ja pitää huolta työntekijoiden jaksamisesta,oikeasta mitoituksesta,oikeaan paikkaan. Koko Osasto,eli ytöpaikka on työnaikaansaamista varten,eli sairaaloissa potilaiden hoitoa.PERUSTEHTÄVÄ tylisi olla kaikille selkeä,ja työn tekeminen tulisi tehdä myös tehdä mahdolliseksi suorittaa. Tottakai johtaja jos hän sen ansaitsee tulee saada myös tukea johtajuudelleen. TYÖIMAPIIRI on aina johdon luotavissa,päätöksiä tedään yhdessä,kuunnellen ja KOMPROMISEJÄ etsien.Sanelupolitiikka tai valtaan hurahtaneet johtajat,eivät saa aikaan hyvää työimapiiriä.Ei myöskään yksittäinen työntekijä sitä luo. Tällä Keskustelu ketjussa on jo kerran mainittu Hersan on 4. Suossittelen opintomatkaa,jos haluat tutustua kaikkeen siihen joka menee pieleen johtamisen myötä. Työ kultuuri joka HERSAN os 4:llä valitsee, on kuvattavissa piilohulluudella.Siellä taytynee olla jonkinaikaa "tutustumismatkalla",jolloin ymmärtää koko seikkailun,johon on mukaan mennyt.
        Ja kuinka mykistävällä taidolla osastonhoitajan taholtailmapiiriä hämmenetään. Jos paljastat näet tai kuulet jotain,tai ennenkaikkea lausut ääneen jotakin,voit pudottaa lapaset siihen,sillä määräyskirjaasi ei enään jatketa.

Kyllä se on kaikkien työntekijöiden vastuulla,millainen työilmapiiri työpaikalla vallitsee. Jos kaikki vastuu työpaikan viihtyvyydestä sysätään esimiehelle ja itse käyttäydytään kuin pikkulapset,niin ei siinä pomokaan mitään asialle mahda. Sen verran helppoa on selän takana myyräntyötä tehdä. Pomolla on tietenkin asemansa puolesta suurempi yksittäinen merkitys työpaikan ilmapiiriin,mutta se on vastuunpakoilua alaisten suunnalta,jos itse ollaan miten sattuu ja keskitytään vain haukkumaan pomoa.

• alainenn
        kyllä,kyllä kirjoitti:

Esimiehen vastuu työilmapiirin luomisessa on kiistaton. Jämerä ja oikeudenmukainen esimies korostaa asioiden selvittämistä eikä itse sorru selän takana jahkailemiseen. Ei myöskään salli sitä alaisiltaan, vaan selvittää asiat naamatusten ja laittaa myös juoruilijat/selän takana puhujat saman pöydän ääreen kohteensa kanssa. Reilu, rehti ja suoraselkäinen, toki ystävällinen ja ymmärtävä. Tällainen on mielestäni hyvä esimies.. ja ihminen hänkin on.

• xxxxxxxx
        alainenn kirjoitti:

Esimiehen vastuu työilmapiirin luomisessa on kiistaton. Jämerä ja oikeudenmukainen esimies korostaa asioiden selvittämistä eikä itse sorru selän takana jahkailemiseen. Ei myöskään salli sitä alaisiltaan, vaan selvittää asiat naamatusten ja laittaa myös juoruilijat/selän takana puhujat saman pöydän ääreen kohteensa kanssa. Reilu, rehti ja suoraselkäinen, toki ystävällinen ja ymmärtävä. Tällainen on mielestäni hyvä esimies.. ja ihminen hänkin on.

Lapsen logiikkaa. Minä (lapsi) teen niin kuin esimies (aikuinen/äiti/isä) sanoo tai näyttää esimerkkiä = en ole itse vastuussa teoistani. Vastuuton esimies = minäkin saan käyttyäytyä vastuuttomasti. Ei, kyllä vastuu ilmapiiristä on kaikilla työyksikön työntekijöillä. On osa aikuista käyttäytymistä kantaa vastuuta yhteisistä asioista ja varsinkin omista tekemisistään. Jos esimies ei ole tehtäviensä tasalla, asia pitää ottaa hänen kanssaan puheeksi ja jos se ei auta, niin uskaltaa viedä asia sitten eteenpäin. Muuten ei tilanne varmasti korjaannu siitä mihinkään. Ja jupina jatkuu.

• '¨'¨'¨'¨'¨'

Laiskat hoitajat jättävät kaiken työnsä tekemättä ja syyttävät siitä toisiaan.

• Rhododendrone

Lässy osastonhoitaja on pahin mahdollinen asia johtamassa akkalaumaa. Jos oh mielistelee ja yrittää ymmärtää kaikkia, lopputulos on täysi fiasko. Tällaisessa fiaskossa varsinkin selkäänpuukottajat, kieroilijat ja muut omahyväiset tyypit kukoistavat kuin rikkaruohot kukkapenkissä. Kunnon henkilöjohtaminen ei todellakaan ole sitä, että kaikennäköisiä kieroilijoita ymmärretään loputtomiin.

• huonoa on

naisvaltaisilla aloilla on usein huono ilmapiiri. Toiset syövät toisiaan. Jos et ole kahvipöytäkaakattaja saat kummajaisen leiman otsaasi.

Pomoja on monenlaisia. On toisaikaisia joiden oikkujen mukaan pitää mennä, mikä sopii toisena päivänä tai on ok, voikin olla toisena päivänä väärin tehty.
      Toisena päivänä pomo voi olla mairea ja mukava, ja toisena myrskyn merkki.
      Parasta olisi jos saisi tehdä työnsä rauhassa, ilman sosiaalisia paineita ilman ainuttakaan työkaveria, mutta hoitoalalla se on harvinaista herkkua. En ole hoitaja, vaan muu työntekijä. kavereita en ole tullut töistä hakemaan. Mietin vaan että vakkarit saavat tehdä aika paljon sellaista mitä sijainen ei voi tehdä...

• Huonoilmapiiri

Totta,sijaisten vika on kaikki jos joku asia menee pieleen. Vakituiset ovat paremmassa asemassa,mikä on helvetin kova vääryys. ilmapiiri ja suuri osa työpaikan asioista ovat pomosta lähtösin,hän voi vaikuttaa asioihin, jos haluaa positiivista muutosta. Kyllä voin todeta taas että perseestä on hoitoala ja varsinkin kun on naisvaltainen ala. Akat ovat piruja toisilleen,paskaa puhutaan sijaisista minkä keritään ja vieläpä mustamaalataan.

• moni kakku päältä

Näin ulkopuolisena, kun käy sairaalamaailmassa vain visiitillä, niin ajattelee, että miten positiivisia ja ihania ihmisiä hoitajat ovat ja tämän perusteellahan siellä täytyy olla hyvä ilmapiiri.
      Kuitenkin tältä palstalta on saanut lukea paljon, miten sos. ja terv.ala on yksi pahimpia työpaikkakiusaamisen edelläkävijöitä Suomessa.
      Siis moni kakku päältä kaunis, sisältä...?

• huonoa on

Juuri näin. Harvoin potilas näkee mitä se kakku on sisältäpäin. Toki on poikkeuksia ja mutta itse yli 10 v sijaisena kiertäneenä, voin sanoa että olen nähnyt paljon kiusaamista ja pomojen taholta eriarvoista kohtelua. Mm. joku voi sanella työaikansa muokata niitä mieleisekseen, samaa ei voi tehdä toinen. Myös joku saa lomansa miten tahtoo, vaikka aina heinäkuussa. Virkavapaita myönnetään ja sijainen hommataan vaikka ei olisi edes töitäkään. Eriarvoista kohtelua siis paljon. Joku sihteeri voi lukea kirjaa ja lehteä jos on hiljaista, jos sijainen tekisi niin ei olisi toista kertaa paikkaan tulemista. Nämä ongelmat on tiedossa olleet vuosia, harva pomo on kuitenkaan ammattilainen siinä missä pitäisi, että olisi reilu ja tasapuolinen kaikkia kohtaan.Itse olen kovin koittanut hakeutua ihan muulle alalle-vaikka pimeää varastoon näiden vuosien jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe