Jep eli poraan betoniseinään kiinnikkeitä 10 kg hyllylle. Jos laitan 5mm ruuvit niin tarvitaanko myös 5mm proppu? Entä minkäkokoisella terällä reikä pitäisi tehdä, 4mm? Ja bonuskyssäriksi vielä että mistä tunnistan nimenomaan betoniin uppoavan poranterän? Tattis!
Propun, ruuvin ja reiän koko
8
19354
Vastaukset
- apus apus
samankokoinen terä kuin proppu,ja terän tunnistat sen kärjestä siihen on juotettu erilliset kovametallipalat.Sitten tarvitset vielä kunnollisen iskuporakoneen,nykyisiin elementteihin ei mitkään tarjoustalon koneet pysty.Suosittelen konevuokraamoa,sieltä saat koneen mukana hyvät neuvot.
- porarix
Iskuporakoneella ei tee hevon helvattua betoniseinään poratessa. Mutta ostapa ihan vaan halpis poravasara, vaikka esim. Biltemasta n. 50 euroa, ja betoniseiniin propunreiät tulevat tahdilla sekunti/reikä. Uppoaa yhtä helposti kuin hullun mulkku mielettömän perseeseen.
- jesser
Selvä homma, kiitos neuvoista.
Vielä tuosta reiän koosta että teenkö sen ihan samankokoiseksi kuin proppu vai vähän pienemmäksi että proppu menee tiukasti seinään eikä pyöri ympäri ruuvia kiinnitettäessä? - sulla.
jesser kirjoitti:
Vielä tuosta reiän koosta että teenkö sen ihan samankokoiseksi kuin proppu vai vähän pienemmäksi että proppu menee tiukasti seinään eikä pyöri ympäri ruuvia kiinnitettäessä?mee 5mm:n proppu 4mm:n reikään... käytä ny vaikka vähän omaakin järkeäs!
- . . .
jesser kirjoitti:
Vielä tuosta reiän koosta että teenkö sen ihan samankokoiseksi kuin proppu vai vähän pienemmäksi että proppu menee tiukasti seinään eikä pyöri ympäri ruuvia kiinnitettäessä?Seinän tiiviydestä riippuen voi olla, ettei propun kanssa samankokoinen reikäkään riitä, vaan pitää olla vähän isompi.
Katsos, kun idea on että ruuvatessasi sitä ruuvia propun sisään, se ruuvi työntää proppua tieltään, ja proppu laajenee ulospäin ja puristuu reiän seinämiä vasten.
Jos seinämateriaali on kovin tiivis, se ei välttämättä anna riittävästi periksi, että propulla olisi tilaa laajentua, ja sitten et saa ruuvia ruuvattua pohjaan asti. Itselleni on käynyt näinkin.
Joten propun reiän pitää olla aina vähintään saman kokoinen kun propun. Ja se minkäkokoista ruuvia tarvitset, täytyy sitten katsoa siitä että minkälaisen ruuvin saat sen propun sisäpuolelle mahtumaan.
- hmmmm.
Mitenköhän ajattelit ruuvata 5mm ruuvin 4mm reikään?
- ytutyutyutyutyuty
Voi vitun vittu näitä neuvoja.
Jos on halkeava materiaalia esim tiiltä, niin kannattaa tehdä millin pienempi reikä. Syy on siinä että terä pyörähtää sen verran poratessa, että kohta 6mm reikä onkin 7mm eikä siinä pidä enää mikään.
Eli 6 mm propulle 5 - 5.5 mm reikä, jos on halkeavaa materiaalia.- s s
Tahallaa nostit vanhan ketjun noin tyhmällä vastauksella???
Aloituksessa mainitaan betoniseinä. Siihen voi ihan hyvin porata propunkokoisen reiän. Ei tarvi pienempää eikä suurempaa. Ei sillä ole merkitystä onko materiaali halkeavaa. Materiaalin huokoisuus ja pehmeys saattaa kannattaa huomioida joissain tapauksissa.
"Syy on siinä että terä pyörähtää sen verran poratessa,"
Mieten muuten kuvittelit poranterän toimivan kuin pyörimällä??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743