Borasta mietintöjä

VW next

Bora on ajovalo.net mukaan harvinaisuus keski-euroopassa, miksihän oli näin? Eikö siellä porrasperää arvosteta, onhan moni auto porrasperä malliltaan vai nimikö karkoitti asiakkaita. Sama juttu nyt jetan kanssa. Itse olen kiinnostunut vaihtamaan vanhan corollani boraan, malliin 1,6-16v 2002-2003. Se on sopivan kokoinen sinkulle ja minusta 4. golf on jotenkin vajaa peräpäästään, bora on täyteläisen auton näköinen perästäkin. Minulla on vankka kuva tutkintojen perusteella, että bora on hyvä auto. Mitä sinulla olisi minulle kerrottavaa borasta? Plussia, miinuksia ja muita ajatuksia.

6

809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1.6 SR

      Niinhän sitä sanotaan, että Suomessa porrasperät ovat paljon muuta Eurooppaa suositumpia. Itselläni on ollut 12/98 rekisteröity Bora 1.6 Comfortline nyt yli 5 vuotta ja olen ajanut autollani 100 000 km, yhteensä mittarissa nyt 180 000 km. Tässä joitakin plussia ja miinuksia:

      ajettavuus, tunnokas ja hyvä ohjaus, looginen ajokäytös, kulkee kuin kiskoilla
      ajoasento, hyvät säädöt ja ergonomia
      istuimet, ainakin Comfortlinessa, jossa ristiseläntuen säätö. Voi ajaa vaikka puoli vuorokautta ilman sen kummempia rasituksen tuntemuksia.
      materiaalien ja viimeistelyn laatu on hyvä
      melko vähän vikoja
      tehokkaat jarrut
      ruosteenesto
      miellyttävä sininen mittarivalaistus ja tarkat mittarit
      melko vaimea melutaso
      vakiona melko hyvä äänentoisto

      - takatilat rajalliset, polvitila ja tila sivuttaissuunnassa niukahko, tosin istuma-asento on korkea ja reisituki hyvä
      - kulutus ei bensamalleissa ole pienimmästä päästä
      - tavaratilaa laajennettaessa takaistuimia ei saa aivan vaakatasoon, vaan aukon kohdalle jää pieni kynnys
      - bensatankin luukun lukitusmekanismi saattaa jäätyä talvella pesun jälkeen, jolloin sitä on hankala saada kiinni

      Mainitsit harkitsevasi 16-venttiilistä mallia, itse kerran ajoin kyseisellä moottorilla varustettua Golfia, ja se oli alakierroksilla todella hengetön. Olen myös kuullut, että 16-venttiilisissä olisi ollut melko paljon ongelmia tekniikassa, mutta kommentoikaa te tätä tänne, joilla on ko. koneella varustettu auto ja siten paremmin tiedätte.

      Boran tyyppivikoista itselläni ovat esiintyneet tuulilasinpyyhinten vivuston loppuunkuluminen ja takaluukun sähköjohtojen katkeaminen. Lisäksi virtalukon pohja on pitänyt vaihtaa kaksi kertaa. Silti vikoja on ollut kaiken kaikkiaan vähänlaisesti.

      Autolla on joka kerta yhtä nautinnollista ajaa, tietyypistä riippumatta, sillä ajettavuudessa on vielä tunnokkuutta toisin kuin monissa nykyaikaisimmissa malleissa. Toivottavasti näistä tiedoista oli apua sinulle! =)

      • VW next

        oli apua, kyllä bora on seuraava autoni.


      • dfklmbckl
        VW next kirjoitti:

        oli apua, kyllä bora on seuraava autoni.

        mietis kannattaisko tdi bora. itsellä on ja en enään bensa-autoa hanki.


    • TDI 2004

      Mulla on TDI 74 kW vm. 2004. Ajettu on 150 tkm.

      Plussia:
      - pieni kulutus
      - hyvä ajettavuus
      - hyvä käytännön suorituskyky

      Miinuksia:
      - huonot ajovalot, erityisesti lyhyet valot
      - ahdas takapenkki
      - tavaratilan pieni lastausaukko
      - armoton rengasmelu jos vähänkin karkea tien pinta
      - talvella aivan v***n hidas lämpeämään (tämähän nyt on kaikkien dieselien ongelma jos ei ole webastoa)

      Ei ole ollut normaalien huoltojen lisäksi suurempia vikoja. En kuitenkaan nyt ostaisi Boraa, vaan esim. Variant Golffin. Vois kuljettaa tavaratilassakin jotain suurempaa!

      • VW next

        Jotenkin on se variant golf jääny huomiotta, kun en tarvi oikeastaan tavaratilaa reilummin kuin tosi harvoin. En oikein osaa kuvitella itselleni farmaria, kun on ollut vain porrasperiä. Onhan se variant ja bora melkein samat autot, keula ja perä vaan erilaiset muuten sama auto. Ehkä vois alkaa miettimään myös sitä varianttia ja katselemaan nettiautosta kuvia niistä. Joka tapauksessa bora tai sitten viestisi aikaansaamien ajatusten siivittämänä golf variant. Kannattaako sinkun ostaa farkkua? No, pidän ostamaani autoa sitten pitkään ja kuljetustarpeet voi muuttua ja voihan sitä ajatella niinkin, että tilaa saa olla ja koko auton mitalta kattopeltiä.


      • jwvw
        VW next kirjoitti:

        Jotenkin on se variant golf jääny huomiotta, kun en tarvi oikeastaan tavaratilaa reilummin kuin tosi harvoin. En oikein osaa kuvitella itselleni farmaria, kun on ollut vain porrasperiä. Onhan se variant ja bora melkein samat autot, keula ja perä vaan erilaiset muuten sama auto. Ehkä vois alkaa miettimään myös sitä varianttia ja katselemaan nettiautosta kuvia niistä. Joka tapauksessa bora tai sitten viestisi aikaansaamien ajatusten siivittämänä golf variant. Kannattaako sinkun ostaa farkkua? No, pidän ostamaani autoa sitten pitkään ja kuljetustarpeet voi muuttua ja voihan sitä ajatella niinkin, että tilaa saa olla ja koko auton mitalta kattopeltiä.

        Hyviä kommentteja edellä. Itselläni on vajaa 11 vuoden Bora-kokemus (vm. 99 1.6 8V Boralla ajoin 125 tkm, ja nyt vm. 03 1.9 TDI:ssä on vajaa 190 tkm). Vankkaa laatua on, taisipa ensimmäinen Borani olla vielä sisustuksen osalta paremmin viimeistelty / aavistuksen verran laadukkaamman tuntuinen. Käännetään avaimesta käyntiin, ajetaan, tankataan ja huoll(at)etaan (öljynvaihtovälikin LongLife jopa 35 tkm) - siinäpä se.

        Normaalihuoltojen lisäksi bensamalliin piti vaihtaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja TDI:hin olen vaihdattanut jarrutehostimen alipaineletkun - muutaman kympin remontit siis. Edes jarrupaloja ei ole tarvinnut vielä vaihtaa. Bensamalli kulutti noin 7,2-7,3 litraa ja diesel noin 5 litraa sadalla. TDI on erittäin hyvä perusmylly - totta on sekin, että lämmöt nousevat hitaasti yli 15 asteen pakkasilla. Ja juu, takatilaa - etenkin jalkatilaa - saisi olla vähän enemmän.

        Kun vertaan 1.6 8V konetta isäni Golf Variantin vm. 05 1.6 16V-koneeseen, oli 8V-kone miellyttävämpi ja väännökkäämpi ajaa. Golf Variant on ihan onnistunut korimalli sekin, tosin yhtä vähän takajalkatilaa siinäkin. Vinkkinä: onhan suomessa jälkituotuja Bora Variantejakin, jotka tosin eroavat Golfeista lähinnä vain keulan osalta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe