Dermoidi munasarjassa/ Munasarjan poisto

Teijak

Minulla on tutkimusten mukaan munasarjassa dermoidikasvain, se joudutaan leikkaamaan ja samalla poistamaan toinen munasarja. Onkohan muilla vastaavasta tilanteesta kokemuksia? Onnistuiko toimenpide laparoskopiassa? Miten toipuminen edistyi? Kuinka pitkään jouduit olemaan sairauslomalla?

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

2

1094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------

Älä anna lääkärin poistaa koko munasarjaa, sano että haluat säästävän leikkauksen mikäli mahdollista.

Mullakin oli dermoidi munasarjassa, aluesairaalan (mies)lääkäri tokaisi heti että munasarja poistetaan kokonaan. En suostunut leikkaukseen, vaan hankin lähetteen keskussairaalaan, jossa (nais)lääkärit olivat sitä mieltä, että ehdottomasti yritetään säästävää leikkausta. Leikkauksessa yllätyslöytönä 2 dermoidia toisessakin munasarjassa, myös säästävä poisto. Lopputulos: toisesta munasarjasta edelleen jäljellä 2/3, toisesta 1/3. Ensimmäinen lääkäri olisi todennäköisesti poistanut molemmat kokonaan.

Laparoskopia ja sairauslomaa 5 päivää. Menin aamulla klo 7 ja pääsin kotiin muistaakseni klo 17, kun vänkäsin tarpeeksi (olisivat muuten pitäneet yön yli). Tuo viisi päivää ei riittänyt mihinkään, olin todella kipeä kaksi viikkoa. Napaan tehty viilto ei meinannut parantua kunnolla, tikit hiersivät ihoa rikki.

• Teijak

Kiitos vastauksesta.

On totta että kannattaa yrittää säästävää leikkausta, onhan siitä jo vaikka kuinka paljon tietoa että munasarjoja tarvitaan muuhunkin kuin lasten tekoon, esim dementia riski ilmeisesti kasvaa kun munasarjat poistetaan.

Olin ymmärtäväni että kuitenkin tämä dermoidi oli niin iso ja tuhonnut pahasti munasarjaa, joten voi olla että se tosiaan poistetaan

Työni takia pitää kyllä olla ihan kunnossa ennenkuin voi palata hommiin, pitääpä jutella että saiskohan hieman pidemmästi kuin se 5pv..

Kiva olisi kuulla vielä muidenkin kokemuksia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      184
      5052
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      24
      4453
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3137
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      257
      3034
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2922
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2531
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27