Vinkeillä tuloksiin

Vattenfall_asiantuntija

Hei
Vattenfallin Vuoden energiaperhe-kisa on ollut käynnissä tammikuun puolesta välistä lähtien. Kolme kisaavaa perhettä on ottanut antamamme tehostamisneuvot ja -vinkit enemmän kuin tosissaan ja kyllähän tulokset näkyvät!
Jokainen talous on ainakin tuplannut tavoitteensa. Käyhän katsomassa, miten on ollut mahdollista pudottaa sähkölämmitetyn kodin sähkönkulutusta jopa 15 % .
www.vattenfall.fi/energiaperhe
Anna palautetta, kannusta kisaajia ja ota itse mallia. Neuvot ovat vapaasti käytössä! Voit myös osallistua kilpailuun, jossa arvotaan minitietokone.

Terveisin, Airi Laakkonen,
Vattenfallin energia-asiantuntija

4

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perax2

      Ilmalämpöpumpun sanotaan pudottavan sähkönkulutusta, varsinkin leudoilla keleillä, mutta sen hankittuani en ole päässyt alle 50 kWh/vrk kulutuksen nollakelilläkään. Tosin koko talo on mukavan lämmin, 20-21 astetta.
      Viime talvena ajoittain vähän paleltiinkin, kun termostaatit olivat melko matalalle lämpötilalle asetettuina ja illalla lämpötilaa nostettiin puulämmityksellä. Tammi-helmikuussa keskikulutus oli runsas 30 kWh/vrk.

      Puulämmitys ei pumpun kanssa pudota järin paljon sähkönkulutusta, kun pumppu on koko ajan päällä.

      Eli, nyt kai elämme inhimillisessä huonelämpötilassa. Eipä tuosta kaikesta voi muutakaan päätellä. En sähköntekijänäkään enää ota järin suurta painetta sähkönkulutuksesta.

      • Pumpun asetukset

        Onko pumppu ollut manuaali puhallus väh 2 mieluiten 3:lla?
        siivekkeet niin ettäs saadaan maksimaalineni ilman leviäminen?
        lämpöasetus on ok jos huonetilan lämpötila 21 astetta.
        kaikki väliovet muihin tiloihin auki?
        pumppu puhdas jäästä ja lumesta?

        Itse olen vähentänyt energian kulutustani 65%:lla jot kun pumppua ja takkaa oikein käyttää niin kyllä sillä saadaan radiaakeja tuloksia aikaan!


      • Pumpun asetukset
        Pumpun asetukset kirjoitti:

        Onko pumppu ollut manuaali puhallus väh 2 mieluiten 3:lla?
        siivekkeet niin ettäs saadaan maksimaalineni ilman leviäminen?
        lämpöasetus on ok jos huonetilan lämpötila 21 astetta.
        kaikki väliovet muihin tiloihin auki?
        pumppu puhdas jäästä ja lumesta?

        Itse olen vähentänyt energian kulutustani 65%:lla jot kun pumppua ja takkaa oikein käyttää niin kyllä sillä saadaan radiaakeja tuloksia aikaan!

        ja vielä

        imuroitu suodattimet?
        paineilmalla puhdistettu 2 kertaa vuodessa sisäyksikän lämmönvaihtimen lamellien välystät molempiin suuntiin puhaltaen?


      • Perax2
        Pumpun asetukset kirjoitti:

        ja vielä

        imuroitu suodattimet?
        paineilmalla puhdistettu 2 kertaa vuodessa sisäyksikän lämmönvaihtimen lamellien välystät molempiin suuntiin puhaltaen?

        Lasketaanpa toisin päin. Kesällä talomme kuluttaa ilman koneellista jäähdytystä runsaat 20 kWh/vrk. Käyttöveden lämmitys, kylmäkoneet, märkien tilojen pieni lattialämmitys yms. Näistä se koostuu.

        Kylmään aikaan lattialämmitystä on enemmän, joten tuo peruskulutus on luokkaa 25 kWh/vrk. ILP ottanee tehoa luokkaa 15 kWh. Tuohon summaan kun lisätään viihde-elektroniikka yms. ollaan jo lähellä kulutusta 50 kWh/vrk.
        Plussanpuolelle jää sitten mukavanlämpöinen talo.

        Tarina ei kerro, miten vuosi sitten päästiin keskikulutukseen 30 kWh/vrk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      71
      1388
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      373
      713
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe