Chihuahua

Kukkokuu

Olen pikkuhiljaa alkanut kiinnostua ko. rodusta,tosin aluksi(ja kauan) luulin chihujen olevan rasittavia räksyjä,sohvalta-lattialle-oleva-kamikaze-lentäjä(Eli henki pois jos esim.sohvalta hyppää) sekä ylipieniä arkajalkoja.Mutta pikkuhiljaa käsitykseni on muuttunut ja kuten aikaisemmin mainitsin olen alkanut kiinnostua rodusta.Ja erityisesti minua kiinnostaa mikä on chihujenne säkä ja paino? Eräässä rotukirjassa sanottiin"-säkä 15(!)-23 cm ja paino 0,5(!)-2,5.Jos arvostelussa on kaksi samanarvoista yksilöä,pienempi on parempi(No joo,en ihan sanatarkkaan muista).Eli voiko chihun säkä oikeasti olla 15 cm,eikö se ole luonnotonta?Samaten paino,jopa vain voipaketin verran! Ja kertokaa chihujenne luonteesta.Itse saatan harkita kyseisen rodun ostoa,vaikka aikaisemmin olinkin "-Hyi mikä rotta,en ikinä hommaa tuollaista!".Kyllä minun kavereillani ja vanhemmilla on koiria,joten jonkinasteista kokemusta on.

20

1786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rva1979

      Useamman chihuahuan omistajana voin sano että yksikään näkemäni, eivätkä omat chihuni ole niin pieniä, kuin rotumääritelmän pienimmät, joita Amerikoista varmaan löytyykin kun jalostetaan "teacup"-kokoa, joka kuitenkin koiralle ei ole hyväksi, sillä se ei kuitekaan ole normaalia, siihen kokoon kun pitää mahtua elimet ja luut jne..
      Jokaisella omalla koirallani painoa yli 2,5kg, jopa lähemmäs 3kg eivätkä ole edes mitään lihavia, vaan sellainen on sen rakenne, vankka ja "tanakka".Säkää on kaikilla 20cm, mutta pieniähän ne silti ovat. Eivät kuitenkaan heikkorankenteisia, kuten venäjäntoyt, joilla luut on ohuet ja voivat katketa helposti, varsinkin pentuaikana.

      Chihuahua on mielenkiintoinen rotu, pieni ja pippurinen, eli luonnetta löytyy, eivätkä ole vain söpöjä ja lutuisia sylikavereita (vaikka myös sitäkin). Chihu on siis koira siinä missä muutkin, vaikkakin "hiiren kokoinen".

      Heh, siskoni kun tuli käymään ensimmäisen chihun otettuani, oli kommentti juuri: "Hyi, rotta!"

      • darlene&puppies

        En tiedä miten vanhasta kirjasta olet katsonut chihuahuan määritelmän. Paino on kyllä nykyään määritelty puolestatoista kilosta maksimissaan kolmeen kiloon (näyttelyissä) mutta olen tavannut useita ja useita neljän kilon chihuja jotka eivät ole mitään punkeroita. :-)
        Pentuinahan ne tosiaan voivat vielä olla kilon, tai jopa alle.


      • Kukkokuu
        darlene&puppies kirjoitti:

        En tiedä miten vanhasta kirjasta olet katsonut chihuahuan määritelmän. Paino on kyllä nykyään määritelty puolestatoista kilosta maksimissaan kolmeen kiloon (näyttelyissä) mutta olen tavannut useita ja useita neljän kilon chihuja jotka eivät ole mitään punkeroita. :-)
        Pentuinahan ne tosiaan voivat vielä olla kilon, tai jopa alle.

        Kirja on varmaan 2000-luvulla julkaistu,joten vanhaa tietoa ei ole.Tämä ei ollut rotumääritelmässä,siinähän ei kerrota säkää,vaan amerikkalaisen eläinlääkärin tekemästä kirjasta joka kertoo koirasta ne perustiedot ja selittää hieman rotuja.
        Ja muuten kertokaa kuinka suuri aukile chihullanne on,viivottimella ei tarvitse mitata,pelkkä silmämääräinen arvio riittää.


      • cccccccc
        Kukkokuu kirjoitti:

        Kirja on varmaan 2000-luvulla julkaistu,joten vanhaa tietoa ei ole.Tämä ei ollut rotumääritelmässä,siinähän ei kerrota säkää,vaan amerikkalaisen eläinlääkärin tekemästä kirjasta joka kertoo koirasta ne perustiedot ja selittää hieman rotuja.
        Ja muuten kertokaa kuinka suuri aukile chihullanne on,viivottimella ei tarvitse mitata,pelkkä silmämääräinen arvio riittää.

        Minun chihullani ei ainakaan ole aukiletta, eli ei sitä kaikilla chihuilla ole.


      • Kukkokuu
        cccccccc kirjoitti:

        Minun chihullani ei ainakaan ole aukiletta, eli ei sitä kaikilla chihuilla ole.

        Tiedän,mutta ovatko ei-aukile-päässä-chihut harvinaisia vai yleisiä?Ja aukile-päisiä on enemmän? Anteeksi nämä kysymykset kun ne tulevat näin pätkissä,aina kun saa kuulla vastauksia niin tulee lisää kysymyksiä.Kuinka dominoivia chihut on? Kertokaa hyviä keinoja räksyttämisen estämiseksi sisällä,pihalla ja lenkillä.Onko suihkepullo hyvä?Mietin vain että se ei ole kovin mukavaa saada suihke naamalle,niin yhdistääkö chihu sen esim.lenkillä vastaantulevaan koiraan tai vieraisiin jotka astuvat sisään?Ja ovatko chihut luonnostaan haukkuherkkiä?
        Suositeletteko chihua ensimmäiseksi koiraksi?Kokemusta koirista kyllä on,mutta tämä olisi ensimmäinen oma.


      • Kukkokuu
        Kukkokuu kirjoitti:

        Tiedän,mutta ovatko ei-aukile-päässä-chihut harvinaisia vai yleisiä?Ja aukile-päisiä on enemmän? Anteeksi nämä kysymykset kun ne tulevat näin pätkissä,aina kun saa kuulla vastauksia niin tulee lisää kysymyksiä.Kuinka dominoivia chihut on? Kertokaa hyviä keinoja räksyttämisen estämiseksi sisällä,pihalla ja lenkillä.Onko suihkepullo hyvä?Mietin vain että se ei ole kovin mukavaa saada suihke naamalle,niin yhdistääkö chihu sen esim.lenkillä vastaantulevaan koiraan tai vieraisiin jotka astuvat sisään?Ja ovatko chihut luonnostaan haukkuherkkiä?
        Suositeletteko chihua ensimmäiseksi koiraksi?Kokemusta koirista kyllä on,mutta tämä olisi ensimmäinen oma.

        Edelliseen etsin yhä vastauksia...


      • laiskat?
        Kukkokuu kirjoitti:

        Edelliseen etsin yhä vastauksia...

        Kannattaisko sun odotellessas vastauksia ihan itse etsiä jo olemassa olevia vastauksia ja kertomuksia rodusta laittamalla tuonne "haku"-kohtaan "chihuahua" samoin kuin googleen... Omatoimisuutta hommaan eikä vain tulla tänne naputtelemaan kysymyksiä ja odottaa sitten että kaikki vain kerrotaan (täällä muutenkin tulee sitä sun tätä vastauksia joista puolet ei ole ees totta), muualtakin sitä tietoa kyllä löytyy jos vain jaksaa itse hakea.


      • Kukkokuu
        laiskat? kirjoitti:

        Kannattaisko sun odotellessas vastauksia ihan itse etsiä jo olemassa olevia vastauksia ja kertomuksia rodusta laittamalla tuonne "haku"-kohtaan "chihuahua" samoin kuin googleen... Omatoimisuutta hommaan eikä vain tulla tänne naputtelemaan kysymyksiä ja odottaa sitten että kaikki vain kerrotaan (täällä muutenkin tulee sitä sun tätä vastauksia joista puolet ei ole ees totta), muualtakin sitä tietoa kyllä löytyy jos vain jaksaa itse hakea.

        Huomaat kai että tuossa on taukoa? Sinä aikana olen etsiskellyt tietoa löytämättä vastausta,ja suomi24 on hyvä ja helppo paikka kysyä.Tänne voi kirjoittaa rekisteröimättä joten saa vastauksia useammilta.Ja kaikki mitä netissä sanotaan ei ole totta,ja koko elämäni aikana en ole livenä ainoatakaan chihuahuaa nähnyt,sellaisessa käpykylässä asun.

        Ja täällä voi kysellä ITSE mieltään painavat kysymykset,kaikkea kun ei vain löydä toisten tekstejä lukemalla.Ja yleensä perusihminen etsii googlesta tietoa rodusta ennen kuin änkeää tänne.


      • tosi laiskat
        Kukkokuu kirjoitti:

        Huomaat kai että tuossa on taukoa? Sinä aikana olen etsiskellyt tietoa löytämättä vastausta,ja suomi24 on hyvä ja helppo paikka kysyä.Tänne voi kirjoittaa rekisteröimättä joten saa vastauksia useammilta.Ja kaikki mitä netissä sanotaan ei ole totta,ja koko elämäni aikana en ole livenä ainoatakaan chihuahuaa nähnyt,sellaisessa käpykylässä asun.

        Ja täällä voi kysellä ITSE mieltään painavat kysymykset,kaikkea kun ei vain löydä toisten tekstejä lukemalla.Ja yleensä perusihminen etsii googlesta tietoa rodusta ennen kuin änkeää tänne.

        Itsehän kerroit lukeneesi nuo pari hassua "perustietoa" jostain jenkkieläinlääkärin tekeleestä, on sitä muitakin kirjoja joista saa tietoa, ja vielä parempaa jopa. Myös tietoa luonteista ym löytyy netistä hakemalla, vaikka täältä jos et sitä ole itse löytänyt: http://www.chihuahua.fi/
        Sinäkö et sitten ole "perusihminen" kun et kerran etsinyt sitä tietoa...?
        Laittamalla tuonne 24:n "haku" kenttään "chihuahua" tulee jo aika monta kirjotusta, joissa keskustellaan luonteista, sopiiko ekaksi koiraksi jne jne. Ja chihu on koira siinä missä muutkin, ei kukaan voi sanoa etukäteen mikä koulutustapa sopii millekin yksilölle, kun koko koiraakaan ei ole vielä edes olemassa. Ja kun koiraa ei ole olemassakaan vielä niin eipä sitä voi silloin edes sanoa mimmoinen siitä tulee luonteeltaan...
        Kannattais ehkä myös lukea ihan koulutuskirjoja, niissä kerrotaan kuinka ehkäistä ja kuinka karsia pahoja tapoja. Ei täälläkään voi sentäs ihan mitä vaan kysyä, varsinkin kun kyseessä on mielikuvituskoira vasta.

        Tässä laiskimuksille muutama linkki lisää:
        http://www.netikka.net/inkivaarin.chihuahuat/rotu.html
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Chihuahua_(koira)
        http://www.kolumbus.fi/chihuahua/millaine.htm
        http://minimexicanos.aavakotisivupalvelu.com/chihuahuat/chihutietoutta/

        Täällä varmasti löytää vastauksia lähes kaikkeen:
        http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=43116&p=1


      • Kukkokuu
        tosi laiskat kirjoitti:

        Itsehän kerroit lukeneesi nuo pari hassua "perustietoa" jostain jenkkieläinlääkärin tekeleestä, on sitä muitakin kirjoja joista saa tietoa, ja vielä parempaa jopa. Myös tietoa luonteista ym löytyy netistä hakemalla, vaikka täältä jos et sitä ole itse löytänyt: http://www.chihuahua.fi/
        Sinäkö et sitten ole "perusihminen" kun et kerran etsinyt sitä tietoa...?
        Laittamalla tuonne 24:n "haku" kenttään "chihuahua" tulee jo aika monta kirjotusta, joissa keskustellaan luonteista, sopiiko ekaksi koiraksi jne jne. Ja chihu on koira siinä missä muutkin, ei kukaan voi sanoa etukäteen mikä koulutustapa sopii millekin yksilölle, kun koko koiraakaan ei ole vielä edes olemassa. Ja kun koiraa ei ole olemassakaan vielä niin eipä sitä voi silloin edes sanoa mimmoinen siitä tulee luonteeltaan...
        Kannattais ehkä myös lukea ihan koulutuskirjoja, niissä kerrotaan kuinka ehkäistä ja kuinka karsia pahoja tapoja. Ei täälläkään voi sentäs ihan mitä vaan kysyä, varsinkin kun kyseessä on mielikuvituskoira vasta.

        Tässä laiskimuksille muutama linkki lisää:
        http://www.netikka.net/inkivaarin.chihuahuat/rotu.html
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Chihuahua_(koira)
        http://www.kolumbus.fi/chihuahua/millaine.htm
        http://minimexicanos.aavakotisivupalvelu.com/chihuahuat/chihutietoutta/

        Täällä varmasti löytää vastauksia lähes kaikkeen:
        http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=43116&p=1

        Mistä sinä tiedät kuinka kauan olen rodusta tietoa etsinyt? "Pikkuhiljaa..." voidaan ymmärtää eri tarkoituksin,ja mistä sinä tiedät kuinka monia kirjoja olen lukenut.Tuon kirjan laitoin esimerkiksi,sillä se oli uusimmasta päästä ja siinä kerrottiin säkä.
        Ja kyllä olen sellainen perusihminen.

        Ja katso peiliin ensin ennen kuin haukut muita,sillä jos jaksoit ITSE lukea edes HIEMAN tarkemmin huomaat että täällä ruudun toisella puolella on vain YKSI ihminen ja toisekseen AJATTELE vähän ennen kuin auot päätäsi,sillä mistä SINÄ tiedät mitä sivuja ja tietoja MINÄ olen etsinyt.Ensinnäkin haluan chihujen omistajilta kommentteja heidän koiriensa luonteesta,näin minun on helpompi hahmottaa rodun luonnetta ja kasvatustapoja,sillä chihun huonoja puolia ei mainita netissä,siellä luonne on yleensä lyhyesti sanottu.

        Ota huomioon että capsasin muutamat kohdat jotta jaksaisit itse kiinnittää niihin edes hieman huomiota.

        Ja vielä kerran:Käytä aivojasi enne kuin auot päätäsi netissä,sillä et tiedä oikeastaan yhtään mitään ruudun toisella puolella olijoista.


      • 11+10
        Kukkokuu kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät kuinka kauan olen rodusta tietoa etsinyt? "Pikkuhiljaa..." voidaan ymmärtää eri tarkoituksin,ja mistä sinä tiedät kuinka monia kirjoja olen lukenut.Tuon kirjan laitoin esimerkiksi,sillä se oli uusimmasta päästä ja siinä kerrottiin säkä.
        Ja kyllä olen sellainen perusihminen.

        Ja katso peiliin ensin ennen kuin haukut muita,sillä jos jaksoit ITSE lukea edes HIEMAN tarkemmin huomaat että täällä ruudun toisella puolella on vain YKSI ihminen ja toisekseen AJATTELE vähän ennen kuin auot päätäsi,sillä mistä SINÄ tiedät mitä sivuja ja tietoja MINÄ olen etsinyt.Ensinnäkin haluan chihujen omistajilta kommentteja heidän koiriensa luonteesta,näin minun on helpompi hahmottaa rodun luonnetta ja kasvatustapoja,sillä chihun huonoja puolia ei mainita netissä,siellä luonne on yleensä lyhyesti sanottu.

        Ota huomioon että capsasin muutamat kohdat jotta jaksaisit itse kiinnittää niihin edes hieman huomiota.

        Ja vielä kerran:Käytä aivojasi enne kuin auot päätäsi netissä,sillä et tiedä oikeastaan yhtään mitään ruudun toisella puolella olijoista.

        Ei taida nyt olla sulla lääkitys ihan kohdillaan, keilapallon kokoisia herneitä vetelet täällä nenääs ku joku laittaa sulle linkkejä mistä saattaisit saada lisäinfoa? No, kait sitä halutessaan voi ottaa ihan jokaikisen saamansa vastauksen v*ttuiluna, mutta jos on noin herkkä niin ehkä netti ei ole oikea paikka hengailla, saattaa tulla muuten liian paha mieli...
        Kyllä noissa parissa mitä avasin niin ihan selkeesti mainittiin myös huonoja puolia, kävitkö itse edes lukemassa noita, vai eikö ylpeys antanut periksi?


      • Kukkkokuu
        11+10 kirjoitti:

        Ei taida nyt olla sulla lääkitys ihan kohdillaan, keilapallon kokoisia herneitä vetelet täällä nenääs ku joku laittaa sulle linkkejä mistä saattaisit saada lisäinfoa? No, kait sitä halutessaan voi ottaa ihan jokaikisen saamansa vastauksen v*ttuiluna, mutta jos on noin herkkä niin ehkä netti ei ole oikea paikka hengailla, saattaa tulla muuten liian paha mieli...
        Kyllä noissa parissa mitä avasin niin ihan selkeesti mainittiin myös huonoja puolia, kävitkö itse edes lukemassa noita, vai eikö ylpeys antanut periksi?

        No pakostakin vetää hieman herneitä nenään kun ensin riitelet kaverin kanssa,ja joudut kävelemään loskassa kotiin kolmisen kilsaa ja sitten netissä joku ihminen haukkui taas suoraan laiskaksi vaikka ei edes sen vertaa jaksanut itse kysyä mistä olen ja kuinka paljon olen etsinyt tietoa.

        Kyllä myönnän että linkkisi olivat kyllä hyviä,niistä kiitos.Osassa en ollut ennen käynyt ja niistäkin sain uusia tietoja.

        Mutta ikävä kyllä teksteistäsi saa hieman ikävän vaikutteen vaikka tarkoitatkin hyvää.
        Mutta ollutta ja mennyttä,ja tikulla silmään joka menneitä muistelee.

        Ja muutkin saavat kertoilla omista kokemuksistaan chihujenne kanssa.


      • Zofi
        Kukkkokuu kirjoitti:

        No pakostakin vetää hieman herneitä nenään kun ensin riitelet kaverin kanssa,ja joudut kävelemään loskassa kotiin kolmisen kilsaa ja sitten netissä joku ihminen haukkui taas suoraan laiskaksi vaikka ei edes sen vertaa jaksanut itse kysyä mistä olen ja kuinka paljon olen etsinyt tietoa.

        Kyllä myönnän että linkkisi olivat kyllä hyviä,niistä kiitos.Osassa en ollut ennen käynyt ja niistäkin sain uusia tietoja.

        Mutta ikävä kyllä teksteistäsi saa hieman ikävän vaikutteen vaikka tarkoitatkin hyvää.
        Mutta ollutta ja mennyttä,ja tikulla silmään joka menneitä muistelee.

        Ja muutkin saavat kertoilla omista kokemuksistaan chihujenne kanssa.

        Kannattaa rekisteröityä chihuahua.cjb.net -keskustelufoorumille. Siellä on niin paljon tietoa chihuista, että pelkästään hakua käyttämällä löydät jo melkein kaikkiin kysymyksiisi vastauksen. :)

        Chihuahuan koko on määritetty 0,5 - 3 kg ja ihannepaino 2-2,5 kg. Säkäkorkeutta ei ole määritetty rotumääritelmässä. Uudessa rotumääritelmässä pään aukile ei ole enää sallittu. Chihut voivat olla hyvinkin dominoivia ja ne tulee kouluttaa huolella, aivan kuten isotkin koirat. Muuten chihulla saattaa ilmetä häiriökäyttäytymistä, jos sille ei aseteta rajoja, eikä siltä vaadita mitään. On hyvin pitkälti yksilöstä kiinni, kuinka dominoiva tai haukkuherkkä yksilö on.


    • koirakuiskuri

      Chihuahua ei ole helpoin koirarotu. On tietty erilaisia chihuja, jokainen koira on oma persoonansa - mutta sanotaanko näin että chihun luonne voi olla hyvinkin haastava ja vaatii ihmiseltä tavallaan kiinnostusta ja veikeyttä, jotta kiinnostuu chihusta "oikealla" tavalla eikä vain esim. ulkoisten seikkojen perusteella.

      Vastuullinen kasvattaja osaa myös arvioida pentuetta ja sen yksilöitä sekä suhteuttaa millaiseen kotiin ja millaiselle ihmiselle koira voisi sopia. Ilman muuta jos ei halua sitä vaikeinta yksilöä pentueesta, kannattaa tuoda tämä itsekin esille ja kertoa millaista koiraa hakee.

      Minulle kasvattaja kertoi suoraan ja rehellisesti että tämä yksilö, josta olet kiinnostunut, on sitten pentueen esikoinen, isoin ja pomoin ja saattaa olla aika hankala tapaus. Ihan näin tämän itsekin pentuetta tarkkailemalla, että juu tämä yksi meksikon ukko oli aika röyhkimys mutta samalla hupaisa ja suloinen.

      Chihu on koira helvetistä ja taivaasta, mikäli kyseessä luonteikas yksilö. Temperamentin tajuamisessa voi kestää ihmisellä jokin aika ja luonteen ymmärryksessä - yksilön persoonaa ei pidä kitkeä vaan kunnioittaa, mutta saatava yhteistaju koiran persoonan ja oman persoonan kanssa toimimaan.
      Sanoisin että chihu ei lähtökohtaisesti sovi esim. ihmiselle joka hakee perushelppoa, mukavaa ja palveluhaluista koiraa. Ei välttämättä ole paras ensimmäiseksi koiraksi, mutta tämä riippuu täysin ihmisestä - jos ihminen on "koira-ihmisiä" ja hän on täysillä mukana koira-asiassa, niin melkein mikä vain rotu voi käydä ensimmäiseksi koiraksi, tapauksesta riippuvaa.

      Chihuilla on mainetta räkyttävänä rotuna. Tämä räkytys riippuu aivan kasvatuksesta ja sosiaalistamisesta, meikäläisen meksikolainen ei räkytä ja tulee toimeen eri koirien kanssa, mutta on sosiaalistettu erilaisiin koiriin ja ihmisiinkin. Tässä suurena haasteena on sitten jo se, että oikeasti kun on kyse pienestä ja luonteikkaasta koirasta, niin sosiaalistaminen muihin, etenkin isompiin koiriin, vaatii ihmiseltä koiratuntemusta ja koirien viestinnän aistintaa tai miten tämän nyt sanoisi. Monet tekevät kaiken varuiksi niin, etteivät sosiaalista chihuansa muihin kuin saman rotuisiin eli toisiin chihuihin, tuloksena tällöin on lähes poikkeuksetta muita kuin chihuja räkyttävä koira, ns. roturasisti - mutta tämä on toki parempi lopputulos kuin se, että jos ihminen tietää ettei käsitä mitään koirien välisistä jutuista ja koira-asioista, ei tule riskeerata ja koettaa sosiaalistamisia muiden kuin chihujen kanssa.

      Aukile on tai ei, en tiedä onko omalla koirallani sitä - mutta olen suhtautunut asiaan, kuin että olisi.

      • Kukkokuu

        Kiitos vastauksesta,tuossa oli paljon tekstiä johon oli lomitettu paljon asiaa chihusta.Chihu on todella aika haastava rotu pienen kokonsa ja suuren luonteensa ansiosta,ja liian usein näkee näitä "-rasittavia räksyjä,murina-ärinä-rottia sekä arkajalkoja..." kuten luulin chihujen aluksi olevan.
        Mutta kiitos vielä vastauksestasi.


      • lappalaiska
        Kukkokuu kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta,tuossa oli paljon tekstiä johon oli lomitettu paljon asiaa chihusta.Chihu on todella aika haastava rotu pienen kokonsa ja suuren luonteensa ansiosta,ja liian usein näkee näitä "-rasittavia räksyjä,murina-ärinä-rottia sekä arkajalkoja..." kuten luulin chihujen aluksi olevan.
        Mutta kiitos vielä vastauksestasi.

        Minulla on kaksi chihua ja molemmat ovat todellakin eriluonteisia.Uros on leikkisä ja naaras on arempi,mutta molemmat ovat omistajan parhaita,uskollisia ystäviä.En voi sanoa,että ovat kovin haasteellisia koiria,mutta aikaa ja hellimistä vaativia koiria ovat.Nukkuvat sängyssä minun ja mieheni kera,rakastavat lämpöä ja turvallista olotilaa.En edes harkitsisi enään muun rotuisia koiria,sillä useammasta kääpiörodusta on kokemusta.


      • 12+5

        Mä otin chihun ekaks ihkaomaks koiraks ja osittain juuri sitä temperamenttista luonnetta odottaen. Sain kuitenkin aivan älyttömän nöyrän, kiltin ja miellyttämisenhaluisen yksilön. :-D Ikinä ei ole pomottanut, haukkua räksyttänyt, kyseenalaistanut minun auktoriteettiani, jne. Chihuni on siis perushelppo, mukava ja palveluhaluinen koira. :-)

        Vaikka tiettyjä luonteenpiirteitä yhdistetään rodun piirteisiin ja pidetään sille tyypillisenä, kaikesta eniten ratkaisee kuitenkin yksilö. Esim. olen tavannut maailman lällyimmän rottweilerin, vihaisen pomeranianin, uppiniskaisen villakoiran...

        Paljon pennun tulevasta luonteesta kertoo sen emokoiran käytös. Emoltahan koiran malli opitaan ja emon luonne vaikuttaa pentuihin isää enemmän.


    • saapaskoira

      Meillä hankittiin perheeseen uroskoira 4 vuotta sitten. Ihana, helppo ja ystävällinen poika mutta miinuksena se, että on todella laiska ja hankala saada lenkille (talutushihnaa juoksee karkuun eikä auta maanittelut jne. pohdittiin että onkohan pelästynyt pienenä jotain mutta eri tapoja lenkille lähtöön kokeiltu eikä ole uponnut) ja toisekseen todella tyhmä. Näin tyhmää koiraa en ole koskaan tavannut. Siis ystävällinen ja ihana joo mutta mahdoton opettaa yhtään mitään ja lenkillä haukkuu kaikki maan ja taivaan välillä.

      • Pettymyksiä

        Epäsosiaalisia valitettavasti useimmat, ja sisiisteys ei toimi.On varmasti muitakin pieniä rotuja, hiljasempia ja sisäsiistejä,niitä katon seuraavaksi tarkemmin.


    • llljkj

      Pirkko se jaksaa kukkua nyt, On se ainaskin kivaa ettei sulla ole aina sama nikke.

      Hyvää kevättä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe