Perunkirjoitukset ja pesän jako

Hennry

Tiedotonna kyselee: Isä siirtyi tuonpuoleiseen ja perunkirjoitukset & perinnönjako edessä.

Yksi veljistä hoitelee asioita kun itse olen kauempana. On kuulemma otettu lakimies hoitamaan asioita -puheli VALTAKIRJOISTA jotka lakitoimisto kuulemma lähettänee allekirjoitettavaksi.
Miten pitää toimia jottei kuseteta. Perunkirjoituksiinhan ei tarvinne mitään valtakirjoja antaa, vaikkei itse niihin osallistuisikaan?
Jos suunnittelevat perun yhteyteen myös jakokirjan laadintaa( ja voivatko ilman suostumustani), onko silloinkaan itsen pakko osallistua tilaisuuteen tai antaa valtakirjaa. Eikö voi pyytää jakokirjan (samoin kuin perunkirjoituksenkin) lähettämistä nähtäville -ja allekirjoittaa vasta sitten? (perunkirjoitukseen kai riittää pesänilmoittajan ja 2uskotunmiehen nimi)
Lisäkysymys: Jos en luota pesänilmoittajaan, enkä uskottuihin miehiin tahi jonkun toisen palkkaamaan "lakitoimistoon" asioiden hoidossa -voinko vaatia ulkopuolisen tahon määräämistä perunkirjoitukseen/ pesän jakoon?
Ja kannattaako näin tehdä...

18

7038

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nix nax

>>Perunkirjoituksiinhan ei tarvinne mitään valtakirjoja antaa, vaikkei itse niihin osallistuisikaan?>Jos suunnittelevat perun yhteyteen myös jakokirjan laadintaa( ja voivatko ilman suostumustani), onko silloinkaan itsen pakko osallistua tilaisuuteen tai antaa valtakirjaa.>Eikö voi pyytää jakokirjan (samoin kuin perunkirjoituksenkin) lähettämistä nähtäville -ja allekirjoittaa vasta sitten?>(perunkirjoitukseen kai riittää pesänilmoittajan ja 2uskotunmiehen nimi)>Lisäkysymys: Jos en luota pesänilmoittajaan, enkä uskottuihin miehiin tahi jonkun toisen palkkaamaan "lakitoimistoon" asioiden hoidossa -voinko vaatia ulkopuolisen tahon määräämistä perunkirjoitukseen/ pesän jakoon?

• jhdfsayur

Yksi runnoi perunkirjoittajaksi asiaa osaamattoman ihmisen, joka jätti omaisuuslistasta pois kiinteistöjä, jotka muut mainitsivat hänelle, mutta se yksi kielsi ottamasta listaan. Perinnöstä luopuneen osakkaan lapsia ei mainittu, vaikka hehän perivät vanhempansa osuuden.

Jakoa ei ole tehty, koska se yksi tahtoisi vähitellen saada koko perinnön, hivuttamalla muut pois silkkaa väsymystään. Sen sijaan, että odottaa jakoehdotusta, jonka uskoo olevan kelpaamaton, lienee parempi hakea pesänselvittäjää tuomioistuimelta. Jos sitä eivät tee muut, se yksi ahne voi hakea itseään siihen hommaan ja vielä velottaa pesää siitä.

• Hennry

Kiitoksia vastauksista.

• Hennry
        Hennry kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista.

Olisiko niin että jonkin sortin valtakirja olisi kuitenkin laadittava, ellei itse omalla persoonallaan osallistu esim. pesänjako tilaisuuteen.
        Väittävät myös että perunkirjoituksiinkin, jotta saavat vainajan pankkitileihin ym. oikeudet -kuten maksaa juoksevat kulut jne -ja muutenkin koottua kaikki tarvittavat tiedot perunkirjoihin.

Sitten jakokirjan laadintaa varten myös valtakirja -tai kirje, josta selviää että hyväksyy/ antaa luvan tehdä ehdotuksia jakoa varten...

• Hennry kirjoitti:

Olisiko niin että jonkin sortin valtakirja olisi kuitenkin laadittava, ellei itse omalla persoonallaan osallistu esim. pesänjako tilaisuuteen.
        Väittävät myös että perunkirjoituksiinkin, jotta saavat vainajan pankkitileihin ym. oikeudet -kuten maksaa juoksevat kulut jne -ja muutenkin koottua kaikki tarvittavat tiedot perunkirjoihin.

Sitten jakokirjan laadintaa varten myös valtakirja -tai kirje, josta selviää että hyväksyy/ antaa luvan tehdä ehdotuksia jakoa varten...

>>Olisiko niin että jonkin sortin valtakirja olisi kuitenkin laadittava, ellei itse omalla persoonallaan os
        allistu esim. pesänjako tilaisuuteen.>Väittävät myös että perunkirjoituksiinkin, jotta saavat vainajan pankkitileihin ym. oikeudet -kuten maksaa juoksevat kulut jne -ja muutenkin koottua kaikki tarvittavat tiedot perunkirjoihin.>Sitten jakokirjan laadintaa varten myös valtakirja -tai kirje, josta selviää että hyväksyy/ antaa luvan tehdä ehdotuksia jakoa varten...

• joku vaan
        Hennry kirjoitti:

Perukirja on vain omaisuusluettelo jonka pesän ilmoittaja laatii ja uskotut miehet tarkastavat.

Helpoimmillaan niin että pesän ilmoittaja kiertää pankit kuolintodistuksen kanssa ja pyytää saldotodistukset kuolinpäivältä, luettelee kiinteistöt jotka löytyvät usein kiinteistöverolipuista helpoimmin sekä asunnot ja autot. Normaalia koti-irtaimistoa ei tarvitse luetteloida.

On tosi tyhmää jättää mitään ilmoittamatta koska silloin pankkitileihin ei pääse käsiksi eikä kiinteistöjä pysty myymään. Jos meinaa jotain myydä lähiaikoina niin arvo kannattaa arvioida verotuksen vuoksi yläkanttiin.

Helpoimmalla pääsee jos otetaan luotettava sukulainen pesänhoitajaksi ja kaikki kirjoittavat tälle valtakirjat. Jos on epäselvyyksiä niin ne näkee helposti siitä että rahat ovat vähentyneet, pesänhoitaja joutuu vastuuseen.

Lakimiesten sotkeminen asioihin on useimmiten suuri erehdys.

Jakokirja on samoin ihan helppo juttu, sovitte vaan mikä osa omaisuudesta tulee kenellekin ja pistätte sen paperille. Lakimiesten sotkeminen asiaan tulee kalliiksi, pesänjakaja tosi kalliiksi ja pesänselvitys on niin kallista että kenellekään ei jää mitään. 98% tapauksista hoitaa asiat ilman lakimiehiä.

• jokuhama
        Hennry kirjoitti:

Usko nyt vaan mitä nix nax vastasi ja että valtakirjoja ei tarvita mihinkään mainitsemiisi asioihin. Perunkirjoitusta varten tarvitaan kuolinpäivän saldot ja ne saa yksikin osakas pankista. Selkeät kuolinpesän laskut voi maksaa pesän tililtä ilman valtakirjoja. Toimita omat ehdotuksesi/vaatimuksesi perinnönjakoa varten ihan tavallisella kirjeellä ilman mitään valtakirjaa. Katsot sitten huolella onko jakokirja mielesi mukainen ja allekirjoitat sen vain ymmärrettyäsi sen sisällön varmasti olevan sinulle oikeudenmukainen.

Lakimies tai muut osakkaat haluavat valtakirjasi ehkä lakimiehen laskun perintää varten, mutta ei sinun sitäkään varten tarvitse valtakirjaa antaa. Lakimiehen palkanneet osakkaat maksavat laskun, ellet itse halua lakimiehen palkkaukseen osallistua. Vain käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä/-jakaja saa ottaa palkkionsa pesästä ennen perinnönjakoa, eikä hän kysele valtakirjoja.

• Hennry
        jokuhama kirjoitti:

Usko nyt vaan mitä nix nax vastasi ja että valtakirjoja ei tarvita mihinkään mainitsemiisi asioihin. Perunkirjoitusta varten tarvitaan kuolinpäivän saldot ja ne saa yksikin osakas pankista. Selkeät kuolinpesän laskut voi maksaa pesän tililtä ilman valtakirjoja. Toimita omat ehdotuksesi/vaatimuksesi perinnönjakoa varten ihan tavallisella kirjeellä ilman mitään valtakirjaa. Katsot sitten huolella onko jakokirja mielesi mukainen ja allekirjoitat sen vain ymmärrettyäsi sen sisällön varmasti olevan sinulle oikeudenmukainen.

Lakimies tai muut osakkaat haluavat valtakirjasi ehkä lakimiehen laskun perintää varten, mutta ei sinun sitäkään varten tarvitse valtakirjaa antaa. Lakimiehen palkanneet osakkaat maksavat laskun, ellet itse halua lakimiehen palkkaukseen osallistua. Vain käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä/-jakaja saa ottaa palkkionsa pesästä ennen perinnönjakoa, eikä hän kysele valtakirjoja.

"Usko nyt vaan mitä nix nax vastasi ja että valtakirjoja ei tarvita mihinkään mainitsemiisi asioihin."

Uskonhan minä. Tuli vaan postissa valtakirja allekirjoitettavaksi ja ilmoitus että lakimies sanoi tämmösen tarvittavan..
        Maalaisjärkikin (ja varovaisuus) kyllä sanoo ettei tarvitse. Eikä mitään tarvitse allekirjoittaa juuri ja heti paikan päälläkään -vaan saa ottaa miettimisaikaa.

"Lakimies tai muut osakkaat haluavat valtakirjasi ehkä lakimiehen laskun perintää varten, mutta ei sinun sitäkään varten tarvitse valtakirjaa antaa. Lakimiehen palkanneet osakkaat maksavat laskun, ellet itse halua lakimiehen palkkaukseen osallistua. Vain käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä/-jakaja saa ottaa palkkionsa pesästä ennen perinnönjakoa, eikä hän kysele valtakirjoja. "

Eli jos joku osakkaista on ottanut lakimiehen tekemään perunkirjoitusta ja /tai jakoa myös. Lakimiehen palkkiota ei siis tarvitse hyväksyä otettavaksi pesästä -vaan lakimiehen palkkion maksaa sen ottaja??

Kiitoksia edelleen vastauksista. Katselen miten tilanne kehittyy ja kyselen lisää tyhmiä tarvittaessa. Minusta tällaiset palstat on hyviä, koska kun tarpeeksi paljon erilaisista asioista keskustellaan -niin kokemuksista oppii ja niitä voi käyttää omaksi ja toisten hyödyksi !

• jokuhama
        Hennry kirjoitti:

"Usko nyt vaan mitä nix nax vastasi ja että valtakirjoja ei tarvita mihinkään mainitsemiisi asioihin."

Uskonhan minä. Tuli vaan postissa valtakirja allekirjoitettavaksi ja ilmoitus että lakimies sanoi tämmösen tarvittavan..
        Maalaisjärkikin (ja varovaisuus) kyllä sanoo ettei tarvitse. Eikä mitään tarvitse allekirjoittaa juuri ja heti paikan päälläkään -vaan saa ottaa miettimisaikaa.

"Lakimies tai muut osakkaat haluavat valtakirjasi ehkä lakimiehen laskun perintää varten, mutta ei sinun sitäkään varten tarvitse valtakirjaa antaa. Lakimiehen palkanneet osakkaat maksavat laskun, ellet itse halua lakimiehen palkkaukseen osallistua. Vain käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä/-jakaja saa ottaa palkkionsa pesästä ennen perinnönjakoa, eikä hän kysele valtakirjoja. "

Eli jos joku osakkaista on ottanut lakimiehen tekemään perunkirjoitusta ja /tai jakoa myös. Lakimiehen palkkiota ei siis tarvitse hyväksyä otettavaksi pesästä -vaan lakimiehen palkkion maksaa sen ottaja??

Kiitoksia edelleen vastauksista. Katselen miten tilanne kehittyy ja kyselen lisää tyhmiä tarvittaessa. Minusta tällaiset palstat on hyviä, koska kun tarpeeksi paljon erilaisista asioista keskustellaan -niin kokemuksista oppii ja niitä voi käyttää omaksi ja toisten hyödyksi !

Tarkennan (turhaa) vastaustani sen osalta, että perunkirjoituksen kulut ovat pesän kuluja, mutta valtakirjaasi ei siihen tarvita. Edellistä vastausta tökkiessäni olit sen aikana saanut kaksikin hyvää lisäselvitystä.

• Hennry
        jokuhama kirjoitti:

Tarkennan (turhaa) vastaustani sen osalta, että perunkirjoituksen kulut ovat pesän kuluja, mutta valtakirjaasi ei siihen tarvita. Edellistä vastausta tökkiessäni olit sen aikana saanut kaksikin hyvää lisäselvitystä.

Sain nivaskan papereita asianajotoimistolta. -mm. Kutsu perunkirjoitukseen, perukirjan luonnos, oikeaksi todistettu kopio testamentista, valtakirjamalleja, ilmoituslomake testamentin hyväksymisestä jne...
        En edelleenkään ole menossa itse paikan päälle perunkirjoitukseen, jossa samalla myös tehdään ositus ja perinnönjako.
        Enkä myöskään halua antaa asioiden hoitoon valtakirjaa kenellekkään.

1. Lakimiehen mallilomakkeessa(2kpl) ilmoittaisin samalla saaneeni tiedon testamentista ja vastaanottaneeni siitä oikeaksi todistetun jäljennöksen -ja samalla hyväksyväni testamentin ja luopuvani moittimasta sitä. Toisessa mallissa lisäksi vaadin lakiosuuttani ja toisessa luovun siitä.
        *Eli niputettu samaan, ilmoitus saamastani tiedosta testamenttiin ja sen hyväksymisestä?
        Voinko ilmoittaa vain saaneeni kopion testamentista -ja vaativani lakiosuutta ja pidättää vielä hyväksymisen ja näin mahdollisuuden moittia sitä?
        Vai pitääkö minun ennen perunkirjoitusta ja perinnönjakoa, ilmoittaa joko hyväksyväni tai moittivani testamenttia? Voiko jaon tai jakoehdotuksen siis tehdä ilman tätä..

Ja miten testamentin moittiminen tapahtuu/ etenee, jos niin päätän tehdä?

Testamentissa on maininta että jos joku rintaperillisistä vaatii lakiosaa, niin perijä (edunsaaja testamentissa) -jos siis hän -t a h t o o suorittaa lakiosan rahana muille , maksun on tapahduttava vuoden kuluessa.
        * Onko vuosi yleisesti ihan ok tällaisissa asioissa? Vai voinko vaatia maksua esim.6kk sisällä?
        -Sitäpaitsi en aio hyväksyä lakiosaani muuna kuin rahana !

Jos hyväksyn testamentin, hyväksyisin siis samalla tuon 1vuoden maksuajan ja että osuus voisi tulla minä tahansa, ei vain rahana?? Joutuuko pelkästään tällaisen muotoseikan takia "moittimaan" testamenttia?

Testamentilla omaisuuden kuittaava on toiminut edunvalvojana perittävälle ja näin siis hyvin olikin odotettavissa tapahtuvan. Myös samaisella henkilöllä on valtakirjat pesänjakoon usealta osakkaalta, myös äitiltäni (leski) perinnönjättäjä oli siis isäni.

2. Voinko vaatia tilan, siihen kuuluvan maa-alueen ja metsäpalstojen jakoa samalla -vaikka äiti vielä onkin elossa. Äiti on vanha ja ei asu enää tilalla vaan palvelukodissa.
        Perukirjan luonnoksessa ei oltu arvioitu tilan ym. arvoa, vain rahavarat ja muu omaisuus.
        Ajatuksena se että luultavasti samainen henkilö toimii tulevaisuudessa myös äidilleni edunvalvojana samoin seurauksin.

3. Luonnoksessa myös maininta vakuutuskorvauksesta. Henkivakuutus/ säästövakuutus, vakuutettuna perinnönjättäjä ja edunsaajana jälleen sama kuin testamentissäkin. Meneekö nämä rahat ohi muun perinnön?

Paljon tällaisia "tyhmiä" kysymyksiä jälleen :)

Kiitos vastauksista etukäteen !

• jokuhama
        Hennry kirjoitti:

Sain nivaskan papereita asianajotoimistolta. -mm. Kutsu perunkirjoitukseen, perukirjan luonnos, oikeaksi todistettu kopio testamentista, valtakirjamalleja, ilmoituslomake testamentin hyväksymisestä jne...
        En edelleenkään ole menossa itse paikan päälle perunkirjoitukseen, jossa samalla myös tehdään ositus ja perinnönjako.
        Enkä myöskään halua antaa asioiden hoitoon valtakirjaa kenellekkään.

1. Lakimiehen mallilomakkeessa(2kpl) ilmoittaisin samalla saaneeni tiedon testamentista ja vastaanottaneeni siitä oikeaksi todistetun jäljennöksen -ja samalla hyväksyväni testamentin ja luopuvani moittimasta sitä. Toisessa mallissa lisäksi vaadin lakiosuuttani ja toisessa luovun siitä.
        *Eli niputettu samaan, ilmoitus saamastani tiedosta testamenttiin ja sen hyväksymisestä?
        Voinko ilmoittaa vain saaneeni kopion testamentista -ja vaativani lakiosuutta ja pidättää vielä hyväksymisen ja näin mahdollisuuden moittia sitä?
        Vai pitääkö minun ennen perunkirjoitusta ja perinnönjakoa, ilmoittaa joko hyväksyväni tai moittivani testamenttia? Voiko jaon tai jakoehdotuksen siis tehdä ilman tätä..

Ja miten testamentin moittiminen tapahtuu/ etenee, jos niin päätän tehdä?

Testamentissa on maininta että jos joku rintaperillisistä vaatii lakiosaa, niin perijä (edunsaaja testamentissa) -jos siis hän -t a h t o o suorittaa lakiosan rahana muille , maksun on tapahduttava vuoden kuluessa.
        * Onko vuosi yleisesti ihan ok tällaisissa asioissa? Vai voinko vaatia maksua esim.6kk sisällä?
        -Sitäpaitsi en aio hyväksyä lakiosaani muuna kuin rahana !

Jos hyväksyn testamentin, hyväksyisin siis samalla tuon 1vuoden maksuajan ja että osuus voisi tulla minä tahansa, ei vain rahana?? Joutuuko pelkästään tällaisen muotoseikan takia "moittimaan" testamenttia?

Testamentilla omaisuuden kuittaava on toiminut edunvalvojana perittävälle ja näin siis hyvin olikin odotettavissa tapahtuvan. Myös samaisella henkilöllä on valtakirjat pesänjakoon usealta osakkaalta, myös äitiltäni (leski) perinnönjättäjä oli siis isäni.

2. Voinko vaatia tilan, siihen kuuluvan maa-alueen ja metsäpalstojen jakoa samalla -vaikka äiti vielä onkin elossa. Äiti on vanha ja ei asu enää tilalla vaan palvelukodissa.
        Perukirjan luonnoksessa ei oltu arvioitu tilan ym. arvoa, vain rahavarat ja muu omaisuus.
        Ajatuksena se että luultavasti samainen henkilö toimii tulevaisuudessa myös äidilleni edunvalvojana samoin seurauksin.

3. Luonnoksessa myös maininta vakuutuskorvauksesta. Henkivakuutus/ säästövakuutus, vakuutettuna perinnönjättäjä ja edunsaajana jälleen sama kuin testamentissäkin. Meneekö nämä rahat ohi muun perinnön?

Paljon tällaisia "tyhmiä" kysymyksiä jälleen :)

Kiitos vastauksista etukäteen !

Huomasin vasta tilanteesi, mutta aika iso paketti mulle ainakin nyt reposteltavaksi. Ellet saa huomisen aikana päteviä vastauksia tähän ketjuun, niin kopioi selostuksesi ja avaa uusi ketju samalla nimimerkilläsi. Yritän katsoa saamiasi vastauksia ja ellei pätevämmät ole vastanneet, niin yritän jotenkin olla avuksi paremmalla ajalla viimeistään perjantaina.

• jokuhama
        jokuhama kirjoitti:

Huomasin vasta tilanteesi, mutta aika iso paketti mulle ainakin nyt reposteltavaksi. Ellet saa huomisen aikana päteviä vastauksia tähän ketjuun, niin kopioi selostuksesi ja avaa uusi ketju samalla nimimerkilläsi. Yritän katsoa saamiasi vastauksia ja ellei pätevämmät ole vastanneet, niin yritän jotenkin olla avuksi paremmalla ajalla viimeistään perjantaina.

Tällä jutullani asiasi ei vielä selkene, mutta pysyy näkyvissä listalla. Ennen perunkirjoitusta, miinus parin päivän postitus, sinulla ei ole kiirettä, etkä vielä ole pesän jarrumies. Postin tuoma testamentin tiedoksianto ei vielä syö sinulta tärkeää 6kk moite- ja lakiosavaatimuksen tekemisen määräaikaa.
        Voisit vielä kertoa luotatko testamentinsaajaan/muihin osakkaisiin ja onko testamentin teksti mielestäsi jees ja haluatko olla lain sallimin keinoin mahdollisimman hankala, vai riittäkö sinulle se, että saat varmasti lakiosanasi puolikkaan siitä mitä olisit saanut ilman testamenttia.

• Hennry
        jokuhama kirjoitti:

Tällä jutullani asiasi ei vielä selkene, mutta pysyy näkyvissä listalla. Ennen perunkirjoitusta, miinus parin päivän postitus, sinulla ei ole kiirettä, etkä vielä ole pesän jarrumies. Postin tuoma testamentin tiedoksianto ei vielä syö sinulta tärkeää 6kk moite- ja lakiosavaatimuksen tekemisen määräaikaa.
        Voisit vielä kertoa luotatko testamentinsaajaan/muihin osakkaisiin ja onko testamentin teksti mielestäsi jees ja haluatko olla lain sallimin keinoin mahdollisimman hankala, vai riittäkö sinulle se, että saat varmasti lakiosanasi puolikkaan siitä mitä olisit saanut ilman testamenttia.

Empä usko että testamentti enää muuksi muuttuisi, eikä toisaalta minulla ole halujakaan alkaa siitä vääntämään tai olemaan hankala. Minulle riittää kun saan oman lakiosani -ja mieluummin rahana. En luota testamentinsaajaan tai muihinkaan osakkaisiin.

Kutsu perunkirjoitukseen ja perinnönjakoon tuli tavallisena postina eikä esim. kirjattuna -tilaisuus on 6.4.
        Haluaisin hoitaa jutun olematta henkilökohtaisesti läsnä. Kutsussa oli maininta että ositus ja jako voidaan suorittaa vain jos kaikki osakkaat ovat edustettuina, siksipä mukana oli myös valtakirja .

• Hennry
        Hennry kirjoitti:

Empä usko että testamentti enää muuksi muuttuisi, eikä toisaalta minulla ole halujakaan alkaa siitä vääntämään tai olemaan hankala. Minulle riittää kun saan oman lakiosani -ja mieluummin rahana. En luota testamentinsaajaan tai muihinkaan osakkaisiin.

Kutsu perunkirjoitukseen ja perinnönjakoon tuli tavallisena postina eikä esim. kirjattuna -tilaisuus on 6.4.
        Haluaisin hoitaa jutun olematta henkilökohtaisesti läsnä. Kutsussa oli maininta että ositus ja jako voidaan suorittaa vain jos kaikki osakkaat ovat edustettuina, siksipä mukana oli myös valtakirja .

Kyllä. Uskon edelleen jo aikaisemmin antamiinne neuvoihin, että mitään valtakirjoja ei tarvita :) Olenkin jakokirjaa varten alkanut naputtelemaan omaa ehdotusta/vaatimusta perinnönjakoa varten ihan tavalliselle kirjeelle, ilman mitään valtakirjaa.

Mutta nämä testamenttiin liittyvät asiat, sen hyväksyminen, ilmoituksen muoto jne.. mistä kirjoitinkin. Sekä kiinteän omaisuuden jako (tila maineen) ja säästöhenkivakuutus...askarruttavat !

• Kyllä..
        Hennry kirjoitti:

Mutta käytännössä ei.

Ositus ja jako voidaan toteuttaa vaikka osapuolet olisivat eri puolilla maailmaa.
        Sopimuspaperit vain kierrätetään kaikkien luona ja he hyväksyvät sen allekirjoituksellaan, ihan normaali toimenpide.

Itse harkitsisin moneen kertaan valtakirjan antamista ositus ja jakotilaisuuteen.
        Jos joku nimenomaan vaatii valtakirjaa niin hänellä ei ole puhtaat jauhot pussissa.

• epätietoisuutta
        Kyllä.. kirjoitti:

Mutta käytännössä ei.

Ositus ja jako voidaan toteuttaa vaikka osapuolet olisivat eri puolilla maailmaa.
        Sopimuspaperit vain kierrätetään kaikkien luona ja he hyväksyvät sen allekirjoituksellaan, ihan normaali toimenpide.

Itse harkitsisin moneen kertaan valtakirjan antamista ositus ja jakotilaisuuteen.
        Jos joku nimenomaan vaatii valtakirjaa niin hänellä ei ole puhtaat jauhot pussissa.

näkeekö vouti heti että perunkirjoitus on edessä isäni juuri kuoltua ? vero ym muuta velkaa 50 000-60 000 ja oma kiinteistö ulosmitattu,mutta maksan kokoajan kahdesta työstä osuuksia velkoihin..muunmuassa paljon metsää jaettavana ja vainajan toive ettei metsiä myydä? ehtiikö vouti heti perunkirjoitustilaisuudessa ottamaan omansa ja myymään osuudestani.mieluummin maksaisin muutaman vuoden aikana velat pois kahdesta työstäni saamalla palkalla plus tulevista metsäosuuksista tulevilla puunmyynnin tuloilla`? en haluaisi että palstoja jotka vainaja on ikänsä vaalinut ja hoitanut lähdetään heti myymään verovelkojen maksuun! mitä minun kannattaisi tehdä...haluan velat maksaa muutamassa vuodessa,mutta niin ettei mitään tarvitsisi myydä...neuvokaa please!

• opittu

älkää allekirjoittako mitään valtakirjoja vaikka ette osallistuisikaan perunkirjoitukseen. Pesänjakajalle riittä ä yhden osakkaan valtakirja jotta asiat hoituvat. Päin vastoin voi jäädä jotain kirjaamatta perunkirjaan tai ette saa koskaan perunkirjaa itsellenne ettekä jako kirjaa jos avoin valtakirja on kirjoitettu . Itse hävisin isän suvun puolelta kaiken en edes lakiosaani saanut kun äitini allekirjoitti puolestani avoimen valtakirjan kun olin alaikäinen.

• kumipallo

Älä sekoita asioita!
        Perunkirjoitukseen ei tarvitse osallistua. Jos ei itse osallistu, mutta sinne lähettää jonkun edustamaan itseään, tarvitsee hänelle tietenkin valtakirjan. Ja pesänjakaja ei ole henkilö, joka tekee perukirjan, vaan vainajan talousasioita parhaiten tunteva henkilö, tarvittaessa vaikka esim. juristinkin avustuksella. Jos edes perukirjaa ei saada tehtyä, voidaan hakea pesälle pesänselvittäjä. Silloin hän tekee perukirjan, jos sitä ei vielä ole ja valmistaa pesän jakokuntoon. Perukirjan saa kun on pesän osakas. Usein se lähetetään tarkastettavaksi kaikille osakkaille jo etukäteen esim. sähköpostitse. Ja jos ei muuten saa, niin ennemmin tai myöhemmin se löytyy verottajalta. Mikäli lisäaikaa ei ole haettu, perunkirjoitus tulee tehdä 3 kk kuolemasta ja kuukausi perunkirjoituksesta perukirja (kopio) tulee olle tarvittavine liitteineen verottajalla. Perukirjan perusteella määrätään perillisille myös perintövero.

Perunkirjoituksen jälkeen pesän osakkaat ovat (tai niiden pitäisi olla) selvillä.
        Tulee mahdollisten osakaskokousten vuoro. Tarvitaan mm. pesänhoitaja ja päätös henkilöstä tulisi olla yksimielinen, kuten kaikki muutkin pesää koskevat päätökset (mikäli pesässä ei ole virallisia teitä hankittu pesänselvittäjää). Myös pankkiasioiden hoitoon tarvitaan valtakirjat osakkailta. Eli joku henkilö maksaa kuolinpesän laskuja. Niitä voi kyllä ilman valtakirjaakin käydä pankissa maksamassa (virkatodistus vaaditaan), mutta se vie turhaa rahaa, kun joka laskusta menee jopa 5 euroa sekä turhaa aikaa ja vaivaa, kun joutuu henkilökohtaisesti käymään pankissa laskut maksamassa eikä konttoreitakaan enää ole joka kylällä edes pääkaupunkiseudulla.

Pesänjakajakaan ei ilmesty mistään tyhjästä. Sitä ei myöskään tarvita, jos osakkaat tekevät sovintojaon. Ja jos pesänselvittäjä tulee ja rupeaa asioita hoitamaan, ei valtakirja riitä yhdeltä osakkaalta. Pesän jakoon tarvitaan kaikkien suostumus. Mikäli yksimielisyyttä ei synny, yksikin osakas voi hakea virallisteitä pesänjakajan. Mutta ennen jakoa tulee pesän olla jakokuntoinen eli esim. kaikkien velkojen tulee olla maksettu. Sitä ennen perijät tai leski eivät saa pesästä mitään.

Eli: lukekaa tarkkaan, mitä valtakirja koskee. Älkää antako liian laajoja oikeuksia kenellekään, johon ette 100 % luota.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17053
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4794
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      144
      2006
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1597
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      397
      1530
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1497
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      22
      1306
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1203
    Aihe