Miksi hankit Collieen?

Collieko?

Olen tutustellut eri rotuihin ja Collie valikoituu usein mahdolliseksi koirakseni, koska:- paimenkoira, kaunis, älykäs. Haluan koiran jonka kanssa voi touhuta jotain ja reippailla reilusti. Sen ei tarvitsisi riehua kuitenkaan älyttömästi (enää pentuajan jälkeen) sisällä....alempaa jostain luin että hakevat huomiota vikisemällä.....muita piirteitä.....mistä ei puhuta missää rotuesittelyssä??????

En pidä Colliesta, jos on kovin "kissamainen", hienostelija luonteeltaan. Sillä pitää olla kunnon hermot ja sään kestävä kaikin puolin. Kerropas omia kokemuksiasi. En saa mitään irti Colliesta oikein mistään!!!! Joo tiedän että pitää tutustua livenä......

7

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietittävää ensin

      Mieti tarkemmin mitä haluat koirasta ja mitä todella oikeasti voit sille tarjota. Sitten alat etsiä tyypillesi sopivia kasvattajia, eri sukuisissa koirissa on eroja. Se millainen pennusta kasvaa, on paljolti kiinni myös omistajasta, miten kohtelet koiraasi. Mutta tärkeintä siis selvittää itsellesi juurta jaksain mitä haet koirasta. Ulkonäkö ei koskaan saa olla syy, muitakin älykkäitä rotuja on ja miksi haluat juuri paimenen?

      Kumpaako collieta haet, entä sukupuoli, mitä aiot harrastaa (lenkkeily on perusasia koiralle, ei harrastus), oletko valmis turkinhoitoon jnejne jne.

    • riitu...............

      ja tutkiskele ihan ensimmäisenä omia luonteenpiirteitäsi. Koirarodun valitseminen lähtee siitä. Mulla ollu itellä collieita ja hoidossakin ollu myös collieita ja eipä ne kyl vikissy oo ykskään huomion puutteessa. Mitä ny joskus jutelleet mulle. Sheltit pakkaa vähän vikistä paremminkin.

    • ajatuksia lisää

      sillä on tylsää, kipuja, hormonit hyrrää, stressaantunut, masentunut, käy ylikierroksilla jne eli omistajan pitää katsoa aina silloin peiliin ja miettiä MIKSI koira vinkuu ja sitten korjata syy. On väärin vain kieltää vikinä, ei se mitään auta pidemmän päälle, syy löytyy aina ja se on korjattava.

    • kunnon koo

      Kannattaa hankkia sakemanni.
      Hermoista en mee takuuseen, mutta eipähän hienostele.
      Ja inhoaa kissoja!

    • Collieko? eli alkupe

      ja sitten vielä kiinnostaisi tietää Miksi hankit Collien? Oliko joku muu rotu mielessä mutta miksi kuitenkin päädyit Collieen? Oliko lopulta sattuman kauppaa vai harkitsitko todella? Ja että millainen Collie on sitten koirana? On toki niin että ovat kovastikin yksilöitä mutta mutta...aina tuntuu ettei saa mitään irti koirista etukäteen, ehkä se pitää vaan hyväksyä: pennut ovat erilaisia, niiden emät ovat erilaisia, niiden varhaislapsuuden kokemukset ovat erilaisia ja sitten vielä kaikki sattuma päälle.

      Itse olen omistanut aiemmin paimenkoiran ja siksi olen mieltynyt niihin. Minulle kyllä sattui aika helppo tapaus luonteeltaan, lepsu suorastaan. Tiedän että paimenkoirissa / palveluskoirissa on haastavia rotuja ja siksi yritänkin niitä välttää. Collien olen mieltänyt suht. helpoksi????

      Tunnen myös ihan seurakoiria, jotka ovat todella valloittavia ja aloinkin juuri miettiä aliarvioidaanko niitäkin sitten vaan sen oman luokituksensa perusteella. Nehän voivat olla / ovatkin aika fiksuja nekin. Ihania turreja joka tapauksessa.

      Ehkä olen itse heikkohermoinen enkä jaksaisi tätä pohtimista. En ole tältä istumalta hankkimassa koiraa, kunhan tutustelen nyt ja yritän olla herättämättä koirakuumeilua itsessäni liiaksi. Ja tällähän se helpottaa ....:)

      • pitkä kokemus

        En ole koskaan valinnut collieta rodukseni siinä mielessä kuin kyselet. Kasvoin colliekodissa, joten se oli ainoa vaihtoehto, muuta en osannut edes ajatella. Kaikenlaisia koiria on matkan varrella tullut nähtyä, ja tuttavilla on muita rotuja - mutta collie on minulle edelleen ainoa oikea koira.

        Useamman collien kokemuksella, kyllä, colliet ovat yksilöitä (kuinkas muutenkaan). Toki on selvää, että ne ovat keskimäärin erilaisia kuin vaikka terrierit, että niillä keskimäärin on paimennusviettiä jne. Mutta kuten totesit, se sinun pitää hyväksyä, että pennut (samassa pentueessakin) ovat erilaisia, etkä etukäteen voi saada mitään takuita. Jos olet vakavissasi pentua hankkimassa (mistä tahansa rodusta), niin ota yhteyttä kasvattajiin ja kysele heiltä, millaiset ovat pentueen vanhemmat, millaisia ovat koirat yleensä juuri niissä linjoissa, joista kiinnostuksen kohteena oleva pentue syntyy.

        Collie on helppo? Kyllä varmaan keskimäärin, verrattuna voimakasluonteisempiin esim. vartiokoirina käytettyihin rotuihin. Sen varaan ei silti kannata laskea, mutta voithan yrittää varmistella asiaa kertomalla kasvattajalle, että haluat pentueen helpoimman yksilön. ;-) Kuitenkin jo omalla kokemuksellani voin sanoa, että collieissa on myös haastavat yksilönsä, joiden kanssa saat tosiaan tehdä töitä, että pysyisit jyvällä, kuinka sinua kulloinkin yritetään höntittää... Kummassakin sukupuolessa. Niin, kaikki kommenttini muuten koskevat pk-collieta.

        Oletpa hankkimassa collieta tai jotain muuta rotua, älä tee sitä ennen kuin olet 100-varma, että hyvässä ja pahassa haluat juuri sen rodun. Katsos, kun se pentu on elävä olento, ja ansaitsee sitoutumisesi siihen samalla tavalla kuin se tulee sitoutumaan sinuun, ainoaan, jonka se tietää.


      • Collieko? eli alkup.
        pitkä kokemus kirjoitti:

        En ole koskaan valinnut collieta rodukseni siinä mielessä kuin kyselet. Kasvoin colliekodissa, joten se oli ainoa vaihtoehto, muuta en osannut edes ajatella. Kaikenlaisia koiria on matkan varrella tullut nähtyä, ja tuttavilla on muita rotuja - mutta collie on minulle edelleen ainoa oikea koira.

        Useamman collien kokemuksella, kyllä, colliet ovat yksilöitä (kuinkas muutenkaan). Toki on selvää, että ne ovat keskimäärin erilaisia kuin vaikka terrierit, että niillä keskimäärin on paimennusviettiä jne. Mutta kuten totesit, se sinun pitää hyväksyä, että pennut (samassa pentueessakin) ovat erilaisia, etkä etukäteen voi saada mitään takuita. Jos olet vakavissasi pentua hankkimassa (mistä tahansa rodusta), niin ota yhteyttä kasvattajiin ja kysele heiltä, millaiset ovat pentueen vanhemmat, millaisia ovat koirat yleensä juuri niissä linjoissa, joista kiinnostuksen kohteena oleva pentue syntyy.

        Collie on helppo? Kyllä varmaan keskimäärin, verrattuna voimakasluonteisempiin esim. vartiokoirina käytettyihin rotuihin. Sen varaan ei silti kannata laskea, mutta voithan yrittää varmistella asiaa kertomalla kasvattajalle, että haluat pentueen helpoimman yksilön. ;-) Kuitenkin jo omalla kokemuksellani voin sanoa, että collieissa on myös haastavat yksilönsä, joiden kanssa saat tosiaan tehdä töitä, että pysyisit jyvällä, kuinka sinua kulloinkin yritetään höntittää... Kummassakin sukupuolessa. Niin, kaikki kommenttini muuten koskevat pk-collieta.

        Oletpa hankkimassa collieta tai jotain muuta rotua, älä tee sitä ennen kuin olet 100-varma, että hyvässä ja pahassa haluat juuri sen rodun. Katsos, kun se pentu on elävä olento, ja ansaitsee sitoutumisesi siihen samalla tavalla kuin se tulee sitoutumaan sinuun, ainoaan, jonka se tietää.

        Mutta en saa siltikään "otetta" Colliesta, en edelleenkään. Onneksi kuumeilu on nyt onnistuttu pitämään jäissä ja ehkäpä en ole ihan "tosissani" nyt koiraa ottamassakaan. On nimittäin niiiin paljon helpompaa tämä elämä ilman koiraa (tietysti tylsempää jne.) ...tai sitten rotu ei ole oikea kun tätä pitää niin pohtia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe