Miksi hankit Collieen?

Collieko?

Olen tutustellut eri rotuihin ja Collie valikoituu usein mahdolliseksi koirakseni, koska:- paimenkoira, kaunis, älykäs. Haluan koiran jonka kanssa voi touhuta jotain ja reippailla reilusti. Sen ei tarvitsisi riehua kuitenkaan älyttömästi (enää pentuajan jälkeen) sisällä....alempaa jostain luin että hakevat huomiota vikisemällä.....muita piirteitä.....mistä ei puhuta missää rotuesittelyssä??????

En pidä Colliesta, jos on kovin "kissamainen", hienostelija luonteeltaan. Sillä pitää olla kunnon hermot ja sään kestävä kaikin puolin. Kerropas omia kokemuksiasi. En saa mitään irti Colliesta oikein mistään!!!! Joo tiedän että pitää tutustua livenä......

7

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietittävää ensin

      Mieti tarkemmin mitä haluat koirasta ja mitä todella oikeasti voit sille tarjota. Sitten alat etsiä tyypillesi sopivia kasvattajia, eri sukuisissa koirissa on eroja. Se millainen pennusta kasvaa, on paljolti kiinni myös omistajasta, miten kohtelet koiraasi. Mutta tärkeintä siis selvittää itsellesi juurta jaksain mitä haet koirasta. Ulkonäkö ei koskaan saa olla syy, muitakin älykkäitä rotuja on ja miksi haluat juuri paimenen?

      Kumpaako collieta haet, entä sukupuoli, mitä aiot harrastaa (lenkkeily on perusasia koiralle, ei harrastus), oletko valmis turkinhoitoon jnejne jne.

    • riitu...............

      ja tutkiskele ihan ensimmäisenä omia luonteenpiirteitäsi. Koirarodun valitseminen lähtee siitä. Mulla ollu itellä collieita ja hoidossakin ollu myös collieita ja eipä ne kyl vikissy oo ykskään huomion puutteessa. Mitä ny joskus jutelleet mulle. Sheltit pakkaa vähän vikistä paremminkin.

    • ajatuksia lisää

      sillä on tylsää, kipuja, hormonit hyrrää, stressaantunut, masentunut, käy ylikierroksilla jne eli omistajan pitää katsoa aina silloin peiliin ja miettiä MIKSI koira vinkuu ja sitten korjata syy. On väärin vain kieltää vikinä, ei se mitään auta pidemmän päälle, syy löytyy aina ja se on korjattava.

    • kunnon koo

      Kannattaa hankkia sakemanni.
      Hermoista en mee takuuseen, mutta eipähän hienostele.
      Ja inhoaa kissoja!

    • Collieko? eli alkupe

      ja sitten vielä kiinnostaisi tietää Miksi hankit Collien? Oliko joku muu rotu mielessä mutta miksi kuitenkin päädyit Collieen? Oliko lopulta sattuman kauppaa vai harkitsitko todella? Ja että millainen Collie on sitten koirana? On toki niin että ovat kovastikin yksilöitä mutta mutta...aina tuntuu ettei saa mitään irti koirista etukäteen, ehkä se pitää vaan hyväksyä: pennut ovat erilaisia, niiden emät ovat erilaisia, niiden varhaislapsuuden kokemukset ovat erilaisia ja sitten vielä kaikki sattuma päälle.

      Itse olen omistanut aiemmin paimenkoiran ja siksi olen mieltynyt niihin. Minulle kyllä sattui aika helppo tapaus luonteeltaan, lepsu suorastaan. Tiedän että paimenkoirissa / palveluskoirissa on haastavia rotuja ja siksi yritänkin niitä välttää. Collien olen mieltänyt suht. helpoksi????

      Tunnen myös ihan seurakoiria, jotka ovat todella valloittavia ja aloinkin juuri miettiä aliarvioidaanko niitäkin sitten vaan sen oman luokituksensa perusteella. Nehän voivat olla / ovatkin aika fiksuja nekin. Ihania turreja joka tapauksessa.

      Ehkä olen itse heikkohermoinen enkä jaksaisi tätä pohtimista. En ole tältä istumalta hankkimassa koiraa, kunhan tutustelen nyt ja yritän olla herättämättä koirakuumeilua itsessäni liiaksi. Ja tällähän se helpottaa ....:)

      • pitkä kokemus

        En ole koskaan valinnut collieta rodukseni siinä mielessä kuin kyselet. Kasvoin colliekodissa, joten se oli ainoa vaihtoehto, muuta en osannut edes ajatella. Kaikenlaisia koiria on matkan varrella tullut nähtyä, ja tuttavilla on muita rotuja - mutta collie on minulle edelleen ainoa oikea koira.

        Useamman collien kokemuksella, kyllä, colliet ovat yksilöitä (kuinkas muutenkaan). Toki on selvää, että ne ovat keskimäärin erilaisia kuin vaikka terrierit, että niillä keskimäärin on paimennusviettiä jne. Mutta kuten totesit, se sinun pitää hyväksyä, että pennut (samassa pentueessakin) ovat erilaisia, etkä etukäteen voi saada mitään takuita. Jos olet vakavissasi pentua hankkimassa (mistä tahansa rodusta), niin ota yhteyttä kasvattajiin ja kysele heiltä, millaiset ovat pentueen vanhemmat, millaisia ovat koirat yleensä juuri niissä linjoissa, joista kiinnostuksen kohteena oleva pentue syntyy.

        Collie on helppo? Kyllä varmaan keskimäärin, verrattuna voimakasluonteisempiin esim. vartiokoirina käytettyihin rotuihin. Sen varaan ei silti kannata laskea, mutta voithan yrittää varmistella asiaa kertomalla kasvattajalle, että haluat pentueen helpoimman yksilön. ;-) Kuitenkin jo omalla kokemuksellani voin sanoa, että collieissa on myös haastavat yksilönsä, joiden kanssa saat tosiaan tehdä töitä, että pysyisit jyvällä, kuinka sinua kulloinkin yritetään höntittää... Kummassakin sukupuolessa. Niin, kaikki kommenttini muuten koskevat pk-collieta.

        Oletpa hankkimassa collieta tai jotain muuta rotua, älä tee sitä ennen kuin olet 100-varma, että hyvässä ja pahassa haluat juuri sen rodun. Katsos, kun se pentu on elävä olento, ja ansaitsee sitoutumisesi siihen samalla tavalla kuin se tulee sitoutumaan sinuun, ainoaan, jonka se tietää.


      • Collieko? eli alkup.
        pitkä kokemus kirjoitti:

        En ole koskaan valinnut collieta rodukseni siinä mielessä kuin kyselet. Kasvoin colliekodissa, joten se oli ainoa vaihtoehto, muuta en osannut edes ajatella. Kaikenlaisia koiria on matkan varrella tullut nähtyä, ja tuttavilla on muita rotuja - mutta collie on minulle edelleen ainoa oikea koira.

        Useamman collien kokemuksella, kyllä, colliet ovat yksilöitä (kuinkas muutenkaan). Toki on selvää, että ne ovat keskimäärin erilaisia kuin vaikka terrierit, että niillä keskimäärin on paimennusviettiä jne. Mutta kuten totesit, se sinun pitää hyväksyä, että pennut (samassa pentueessakin) ovat erilaisia, etkä etukäteen voi saada mitään takuita. Jos olet vakavissasi pentua hankkimassa (mistä tahansa rodusta), niin ota yhteyttä kasvattajiin ja kysele heiltä, millaiset ovat pentueen vanhemmat, millaisia ovat koirat yleensä juuri niissä linjoissa, joista kiinnostuksen kohteena oleva pentue syntyy.

        Collie on helppo? Kyllä varmaan keskimäärin, verrattuna voimakasluonteisempiin esim. vartiokoirina käytettyihin rotuihin. Sen varaan ei silti kannata laskea, mutta voithan yrittää varmistella asiaa kertomalla kasvattajalle, että haluat pentueen helpoimman yksilön. ;-) Kuitenkin jo omalla kokemuksellani voin sanoa, että collieissa on myös haastavat yksilönsä, joiden kanssa saat tosiaan tehdä töitä, että pysyisit jyvällä, kuinka sinua kulloinkin yritetään höntittää... Kummassakin sukupuolessa. Niin, kaikki kommenttini muuten koskevat pk-collieta.

        Oletpa hankkimassa collieta tai jotain muuta rotua, älä tee sitä ennen kuin olet 100-varma, että hyvässä ja pahassa haluat juuri sen rodun. Katsos, kun se pentu on elävä olento, ja ansaitsee sitoutumisesi siihen samalla tavalla kuin se tulee sitoutumaan sinuun, ainoaan, jonka se tietää.

        Mutta en saa siltikään "otetta" Colliesta, en edelleenkään. Onneksi kuumeilu on nyt onnistuttu pitämään jäissä ja ehkäpä en ole ihan "tosissani" nyt koiraa ottamassakaan. On nimittäin niiiin paljon helpompaa tämä elämä ilman koiraa (tietysti tylsempää jne.) ...tai sitten rotu ei ole oikea kun tätä pitää niin pohtia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2160
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1856
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe