Azorit ja nimimerkki "Masseur"

Olen kahden ja puolen ajan vastannut tällä palstalla säännöllisesti suomalaisten matkailijoiden Azoreita ja luonnollisesti etenkin São Miguelin saarta koskeviin kysymyksiin. Olen myös kommentoinut matkailijoiden kokemuksia.

Tarkoituksenani on ollut matkailijoiden auttaminen. Olen vastannut hyvinkin yksityiskohtaisiin käytännön kysymyksiin mutta selvittänyt myös laajempia taustoja. Eniten poleemista keskustelua ovat aiheuttaneet sää ja ruoka.

Jotkut keskustelijat ovat syyttäneet minua Azoreiden puolustaminen väittäen, että koska asun Azoreilla (São Miguelin saarella) en salli saariryhmästä kirjoitettavan mitään negatiivista.

Kaikissa puheenvuoroissani olen pyrkinyt neutraalisti kertomaan asioista. En ole sanonut esim., että ruoka Azoreilla on hyvää, vaan olen selvittänyt niin tällä palstalla kuin kotisivuillanikin, minkälaista ruokaa ja minkälaisia ravintoloita São Miguelin saarella on. Kotisivuillani on lista ravintoloista, joista on tullut palautetta. Olen myös kertonut, niistä asioista, joita itse pidän puutteina.

En ole hyväksynyt enkä tule hyväksymään kommentteja, joissa sanotaan, että Azoreilta ei löydy suomalaisille kelpaavia ravintoloita. Tällaisten kommenttien taustalla on vähintään tiedon puute, jos ei jotain muutakin. Keskivertomatkailijasta ei tule ravintola- enempää kuin mitään muutakaan Azorien asiantuntijaa viikon-kahden lomamatkalla.

Kuluneen viikon aikana on tällä palstalla otsikolla ”Talvimatkat” keskusteltu aiheesta, voiko Azoreilla matkustaa talvella? Aihe ei suinkaan ole uusi. Monet asiaa tuntemattomat ovat tällä palstalla levittäneet kauhutarinoita Azorien säästä kesän ulkopuolella. Monet näistä kommentoijista eivät ole käyneet Azoreilla muulloin kuin kesällä. Näihin kommentteihin olen puuttunut, en käännyttääkseni niiden levittäjiä, vaan pienentääkseni sitä vahinkoa, jota tällaiset harhaanjohtavat viestit saattavat aiheuttaa Azoreille matkaa suunnittelevien keskuudessa. Olen pitkän aikaa kuukausittain kertonut tällä palstalla paitsi Azorien tapahtumista myös säästä mm. keskimääräisin lämpötila- ja sademäärätiedoin. Luotettavista lähteistä poimituilta keskimääräisillä säätiedoilla olen pyrkinyt helpottamaan matkailijan päänvaivaa esim. siitä, mitä vaatetta pakata mukaan.

Olen korostanut sitä, että Azorien sään ennustaminen on hankalaa. Olen myös kertonut, että toteutuneetkaan säätiedot eivät kerro kaikkea Azorien säästä. Saarilla on oleskeltava enemmän kuin viikko tai kaksi pystyäkseen kuvailemaan säätä luotettavasti.

Azorien säästä olen tällä palstalla kirjoittanut todennäköisesti satoja sivuja. Keskimääräiset lämpötilat osaan ulkoa, melkeinpä sademäärät ja sadepäivätkin. Kirjaan kalenteriini joka päivän sääarvot.

Olen puheenvuoroissani toistanut, että matkailijan tyytyväisyys riippuu ennakko-odotusten toteutumisesta. Näin ollen on ehdottoman tärkeää, että ennakko-odotukset ovat mahdollisimman oikeat.

Matkailuteollisuus myy unelmia. Matkailusivustot vilisevät erheitä, virheitä ja harhaluuloja Azoreista. Internetissä vastuu tiedon laadun arvioimisesta on lukijalla, ei sen julkaisijalla. Miten sitkeästi elävätkään mm. väitteet, että Azoreilla ei olisi uimarantoja, vaikka saariryhmässä on kolmisenkymmentä luokiteltua uimarantaa ja lukuisia muita luokittelemattomia. Toinen sitkeähenkinen uskomus väittää, että Azoreilla sataa joka päivää. Matkailusivustot eivät kerro, että jossakin päin saariryhmän keskisiä ja itäisiä saaria kärsitään jotakuinkin joka kesä kuivuudesta. Mainituilla sivustoilla ei myöskään kerrota siitä, että Azorit eivät olisi vihreä ja kukkiva ilman riittäviä sateita ja että haihtuminen aurinkoisina päivinä on erittäin voimakasta.

Azorit eivät tarvitse ”Masseuria” puolustajakseen. Näillä sumujen saarilla, Euroopan Unionin ultraperiferiassa, on asuttu satoja vuosia ja pärjätty ilman Masseuria ja pärjätään vastakin.

4

898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annah:)

      Suuret Kiitokset sinulle Masseur siitä, että olet jaksanut tällä palstalla vastailla kysymyksiin ja todellakin lisätä tietoisuutta Azoreista!! Itsellä ensimmäinen matka sinne on varattuna syyskuulle..pitkään sitä on suunniteltu ja paljon olen tätä palstaa ehtinyt lukemaan ja tulen lukemaan. Olen myös vieraillut sinun omilla sivuillasi. Missään vaiheessa ei ole käynyt mielessä että puollustelisit omaa kotisaartasi tms. Erittäin hyviä ja arvokkaita vinkkejä olet jakanut, sellaisia mitä ei viikon tai pari vieraillut turisti voi millään osata kertoa!!
      Toivottavasti jaksat jatkossakin vastailla!! On todella mahtavaa, että on sinunlaisia ystävällisiä ihmisiä olemassa!! KIITOS!!

    • TulipahanKäännyttyä

      Kiitokset, ruoka oli kyllä hyvää. Se on tietysti aina myös siitä kiinni mikä on kenenkin mielestä hyvää. Tuntui että tuo oli tuota etelä/eurooppa / etelä-amerikka tyyliä. Eli todella "mautonta" eli ei vahvoja makuja, mutta silti se maku mitä on, niin onkin sitten sitäkin parempi.

      Tuo ei sinänsä tullut yllätyksenä, Argentina / Chile keikan jälkeen oli ihan sama mielipide safkasta. Loistavaa, mutta ei vahvan makuista.

      Sitten vaan Aasian suuntaan jos kaipaa tajunnanräjäyttäviä chili-annoksia. ;)

    • Ninni62

      Meitä on moneen junaan, ja joillekin juuri sää on SE juttu lomamatkalla. Jos keli on ollut huono, on matka ollut kerrassaan surkea, ja sen myötä myös matkakohde. Ei siis ihme, että jotkut matkatoimistot kysyvät pakettimatkojen palautelomakkeillaan minkälainen sää loman aikana oli…

      Kiitos sinulle ”Masseur” sekä perusteellisista vastauksistasi että omista kotisivuistasi. Ne ovat todella arvokkaita! En ole kertaakaan huomannut mitään puolustelua, vaan tarjoat aina asiallista ja objektiivista faktaa.

      Sain itse mahdollisuuden tutustua Sao Miguelin saareen noin vuosi sitten, ja ihastuin ikihyväksi. Siksi matka vie sinne uudestaan muutaman viikon päästä. Vuosi sitten koko viikon joko satoi tai tuuli aivan julmetusti, mutta se ei vähentänyt saaren hohtoa alkuunkaan. Toi ehkä päinvastoin lisää tunnelmaa, kun keskellä Atlanttia oivalsi miten pieni ihminen luonnon keskellä on. En hae lomaltani ensisijaisesti auringonpaistetta ja löhörantoja, vaan näkemistä ja kokemista. Sitä Sao Miguel tarjosi siinä määrin, että oivalsin yhden viikon olevan aivan liian lyhyt aika – ja siksi palaan. Pakkaan tänäkin vuonna mukaani sekä fleecetakin että vedenpitävät vaatteet & kengät, enkä muutenkaan ole sokerista, joten jos sataa, niin sitten sataa.

      Hyvää jatkoa Ponta Delgadaan!

    • samarijo

      Palasimme 8.3. Ponta Delgadasta.
      Menomatka oli myrskyn vuoksi pitkä, loman alkupäivät tuulisia ja sateisia, päivälämpötilat eivät yltäneet tilastokeskiarvoihin, nähtävyyksiä jäi sumuverhon taakse.
      Lomamme oli ihana ja onnistunut ja vastasi odotuksiamme.
      Näimme yllin kyllin kaunista luontoa, rauhallista elämänmenoa ja pienuutemme luonnon ja luonnonvoimien keskellä. Söimme hyvin, löysimme useita erilaisia ruokapaikkoja. Aina ei ruokailu ole täydellinen kulinaristinen makunautinto, ei ainakaan minun kodissani eikä koto-suomen ravintoloissakaan.
      Saimme asiamme toimitetuksi heikohkolla englannilla, tulimme asiallisesti palvelluiksi joka puolella Sao Miguelin saarta.
      Kiitos onnistuneesta lomastamme kuuluu suurelta osin nimimerkki Masseur:lle. Olet antanut lukuisia vinkkejä saaren elämästä, elintavoista, uskonnosta, säästä yms. Olisin varmasti lähtenyt erilaisin odotuksin ja palannut ehkä pettyneenä ilman kaikkea etukäteistietoa mitä olen kirjoituksiesi kautta saaresta saanut.
      Tämä on suora palautteeni ja kiitokseni. Toivon että jaksat myös vastaisuudessa kertoa saaren elämästä ja tapahtumista yhtä atiivisesti. Kaikkia ei koskaan voi miellyttää, samanhenkiset ymmärtävät toisiaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe