Pieni pentu junaan/bussiin

=))

Hei! Minulle on kesällä tulossa melko kaukaa asunpaikastamme sijaitsevasta kaupungista pieni koiranpentu kesällä, akita-rotuinen.
Koirista on kokemusta, mutta kertaakaan en ole joutunut kuljettamaan koiriani junassa/linja-autossa. Koska en omista omaa autoa, pitäisi kuitenkin kesällä koiranpentu käydä hakemassa kauempaa ja tuoda se takaisin linkussa tai junassa.
Pärjääkö juuri luovutusikäinen pentu junassa miten? Sisäsiistihän tuon ei vielä voi olettaa olevan, miten jos käy vahinko? Entä pystyykö koiraa junan pysähtyessä käyttämään pissillä? Niin, ja tietysti vielä samat asiat bussia koskien.. Bussin on tosin varmaan helpompi pysähtyä niin että koira saa käydä pissalla aina pysähtyessä jos tarvii, mutta junassa ei ole niin helppoa.
Ajattelin kyllä että toisin pennun junalla, ei ehkä tulisi niin paljon mahdollisesti pahoinvointia kuin autossa, tai ainakin mitä olen kuullut.

7

3818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =))

      juna/bussimatka tulisi olemaan noin 5h, ja loppukesästä/alkusyksystä..

    • Missy_Mae

      Minulla on myös akitan pentu ja me olemme matkustaneet ihan 9 viikkoisesta asti julkisilla kulkuvälineillä. Ensimmäiset kerrat jännittivät niin paljon, että pidin pentua sylissäni ja se nukkui siinä kiltisti koko matkan ajan. Tosin ne ensimmäiset bussimatkat eivät kestäneet kuin sen puolisen tuntia, joten hätää ei ehtinyt tulemaan. Paperia ja pari kakkapussia kannattaa varata mukaan. Ja tietysti vettä noin pitkälle matkalle. Kannattaa varmaan ottaa pennulle kuljetuskoppa, ja laittaa jotain hyvin imevää pehmustetta sinne. Pyyhe esimerkiksi. Miksei parikin, jotta voi vaihtaa sitten kuivaan kun pisu tulee. Jos on mahdollista viedä koiraa ulos matkan aikana, vie ihmeessä. Luulen kyllä, että pentu nukkuu suurimman osan ajasta.

      Mielestäni luovutusikäisen pennun kanssa voi aivan yhtä hyvin matkustaa julkisilla, kuin henkilöautolla. Erona on lähinnä vain se, että ei voi pysähtyä silloin kun huvittaa ja ihmisiä on tietysti enemmän.

      • p.paimen

        Olen kääpiökoirani kanssa matkustanut muutaman kerran bussilla Tampereelle, mukana myös "viikattu" kevytmetallihäkki (ei ihan pienintä mallia). Matka pysähdyksineen reilut 3h. Kyllä mielestäni bussi on tavallaan joustavampi juuri sen takia että kun pysähdytään pidemmäksi (10-20min tai pidemmäksikin) aikaa, on ympäristössä useimmiten ruohikkoa tms. kun taas juna-asemilta/seisakkeilta ei niin vain hilpaista pusikkoon pienenkään pennun kanssa. Toisaalta junan liike on ehkä maltillisempaa eikä ehkä aiheuta niin herkästi huonovointisuutta kuin bussi. Eläinvaunut vaan useimmiten täysiä ja vaikea järjestää pennulle rauhallista soppea johon muiden koirien tuijotukset eivät ulottuisi. Bussissa voi olla helpompi sen puolesta, penkit suojaa ja valinnanvaraa on enemmän, vaikka matkustajia olisi paljon, harvoin kovin montaa koiraa kerrallaan samassa bussissa. Olen kyllä huomannut, että tämä matkustusmuoto on yleistynyt. Monesti bussi on ollut junaa edullisempi, eikä useinkaan tarvitse maksaa paikkalippua koiralle, mutta sitä on syytä selvittää tarkemmin ennen matkaa.


      • mittelin omistaja
        p.paimen kirjoitti:

        Olen kääpiökoirani kanssa matkustanut muutaman kerran bussilla Tampereelle, mukana myös "viikattu" kevytmetallihäkki (ei ihan pienintä mallia). Matka pysähdyksineen reilut 3h. Kyllä mielestäni bussi on tavallaan joustavampi juuri sen takia että kun pysähdytään pidemmäksi (10-20min tai pidemmäksikin) aikaa, on ympäristössä useimmiten ruohikkoa tms. kun taas juna-asemilta/seisakkeilta ei niin vain hilpaista pusikkoon pienenkään pennun kanssa. Toisaalta junan liike on ehkä maltillisempaa eikä ehkä aiheuta niin herkästi huonovointisuutta kuin bussi. Eläinvaunut vaan useimmiten täysiä ja vaikea järjestää pennulle rauhallista soppea johon muiden koirien tuijotukset eivät ulottuisi. Bussissa voi olla helpompi sen puolesta, penkit suojaa ja valinnanvaraa on enemmän, vaikka matkustajia olisi paljon, harvoin kovin montaa koiraa kerrallaan samassa bussissa. Olen kyllä huomannut, että tämä matkustusmuoto on yleistynyt. Monesti bussi on ollut junaa edullisempi, eikä useinkaan tarvitse maksaa paikkalippua koiralle, mutta sitä on syytä selvittää tarkemmin ennen matkaa.

        meidän mittelspitz tuli toissapäivänä turusta asti jyväskylään, alussa panikoi kun joutui tuntemattomien kanssa olemaan, mutta n. 20 min päästä nukkui lähes koko matkan eikä yhtään panikoinut, kasvattaja ei ruokkinnut pentua sitä ennen juuri ettei tulisi sitä pahoinvointia. meillä matka meni tosi hyvin ja kotona pentu nukkuu lähes koko ajan =)


      • mittelin omistaja
        mittelin omistaja kirjoitti:

        meidän mittelspitz tuli toissapäivänä turusta asti jyväskylään, alussa panikoi kun joutui tuntemattomien kanssa olemaan, mutta n. 20 min päästä nukkui lähes koko matkan eikä yhtään panikoinut, kasvattaja ei ruokkinnut pentua sitä ennen juuri ettei tulisi sitä pahoinvointia. meillä matka meni tosi hyvin ja kotona pentu nukkuu lähes koko ajan =)

        niin ja siis omalla autolla tultiin, sen verran taisi jänskättää että vaikka pysähdyttiin matkan aikana ja kuletettiin ulkona ei tullut kakkaa/pissaa mutta kun kotiin päästiin niin samantien kakat tuli lattialle :)


    • Bors

      Tulin juuri turun föli bussilla 20 minuutin ajomatka 7 viikon-ikäisen amstaffin kanssa, pentu kiltisti istui sylissä ja nukahti puolet matkasta.

    • koiwwwwwu

      Junassa on ihan älyttömän helppo matkustaa koiran kanssa. Olen matkustanut toisen koirani kanssa aina junalla.
      Tee pennulle junassa mukava nukkumapaikka, jossa on pissasuojaa pohjalla. Suojan voit sitten vaihtaa tarvittessa. Eläinkaupasta saa sellaisia nestettä imeviä alustoja, joissa on muovitettu pohja, neste ei mene läpi, eikä koira ui pississä.
      Itse hain juuri uuden pennun junalla ja se makoili avoimessa kassissa. Kassi oli päältä auki, ettei koiralle tule mitään paniikkia. Nuo suljetut muoviset eläintenkuljetuslaatikot saa koiran vain panikoimaan. Mieluummin joku aukinainen kapsäkki tai laatikko. Matka kesti nelisen tuntia ja pentu ei kastellut koppaansa kertaakaan, nukkui vain rauhallisesti ja herätessä nosti kuononsa kassista iloisena ja vähän tutustuttiin kunnes taas nukahti. Jos kassi olisi ollut suljettu päältä, todennäköisesti koira olisi vinkunut ja saanut jonkinlaisen kuljetuslaatikkokammon jo heti. Niin kävi vanhemmalle koiralleni pentuna, kun suljin sen tuollaiseen kammotusboxiin.

      Jos mahdollista, älä valitse ruuhkajunaa (pe tai su ilta). Jos vaunu on täynnä, siellä on tukalaa. Mutta menee sekin. Kaikki konduktöörit ei anna pitää koiraa viereisellä penkillä edes alustan tai kassin kanssa. Suurin osa antaa onneksi, jos vaunussa tilaa on.

      Osta ison koiran paikka, jos mahdollista, on saman hintainen ja antaa enemmän tilaa koiralle ja kipoille ja kupille. Mutta todennäköisesti pentu vain nukkuu, kun sille rauhallisesti juttelet ja silittelet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe