Äänihuulihalvaus??

pelottaa..

Eli siis sairastan kilpirauhasen liikatoimintaa ja nyt valittavana on joko leikkaus tai radiojodi hoito. Lääkärit ovat kovasti leikkuksen kannalla,mutta itseäni vaivaa mahdollinen riski saada äänihuulten halvaus. Lisäksi ihoni muodostaa arpikudosta melko paljon ja mietinkin jääkö arpi kuinka isoksi.

Haluaisinkin tietää kokemuksia,että jos äänihuulihalvaus tulisi niin millainen ääni silloin on yms??

30

11258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsukka.24

      Äänihuulihalvaus aiheuttaa usein käheän, "kuiskaavan", voimattoman äänen.

      • Anonyymi

        Miun kaverilla on matala ja möreä


    • leikattu

      Multa leikattiin kilpirauhasen vasen lohko reilu vuosi sitten ja mulle tuli siinä leikkauksessa äänihuulihalvaus. Ääni on voimaton ja puhuminen on aika työlästä. Tosin oon oppinut tämän vuoden aikana käyttämään ääntäni niin, että koko ajan se on helpompaa. Sosiaalinen elämä on kyllä kuihtunut, kun metelissä ääni ei kanna. Työt asiakaspalvelussa saa odottaa, koska ääni ei kestäisi sitä.

      Ääni siis väsyy päivän mittaan ja varsinkin, jos tekee jotain ruumiillisestikkin rasittavaa. Esim. jumpan jälkeen ei ole toivoakaan jutella kenenkään kanssa. Ääni ei kanna pitkälle vaan aina täytyy mennä lähelle puhumaan.

      Nyt odotan äänihuulen asennon korjausleikkaukseen aikaa. Siinä siis halvaantunut äänihuuli painetaan enemmän keskilinjaan, että puhuminen helpottuisi.

      Kovasti olen koittanut etsiä vertaistukea saman kokeneilta, mutta niitä ei löydy. Taitaa olla siis hyvin harvinaista, että ääni leikkauksessa menee näin pahaksi.

    • Ripeästi

      Hei!

      Olen menossa myös vastaavaan leikkaukseen 17.5.2010 ja minullakin on taipumus arpikudokseen.

      Olisi mielenkiintoista kuulla, miten sinä voit?

      • Vaisuääni

        korjaava toimenpide odottaa.... Kertokaa ihmeessä miten teillä nyt menee?! Odotan, jännitän ja pelkään tulevaa toimenpidettä, syystä että kurkku tuntuu niin ahtaalta että tukehtumisen pelko jäytää mieltä. Flunssaisena/räkäsenä oon säpsähtänyt hereille kun en saa henkeä, sekä nähnyt unia että purkkapallo on kurkussa enkä saa sitä yskimällä pois, sitten herännyt yskimiseeni. Olis tosi kiva kuulla saman kokeneilta miten toimenpiteen jälkeen menee.


      • kuiskutin
        Vaisuääni kirjoitti:

        korjaava toimenpide odottaa.... Kertokaa ihmeessä miten teillä nyt menee?! Odotan, jännitän ja pelkään tulevaa toimenpidettä, syystä että kurkku tuntuu niin ahtaalta että tukehtumisen pelko jäytää mieltä. Flunssaisena/räkäsenä oon säpsähtänyt hereille kun en saa henkeä, sekä nähnyt unia että purkkapallo on kurkussa enkä saa sitä yskimällä pois, sitten herännyt yskimiseeni. Olis tosi kiva kuulla saman kokeneilta miten toimenpiteen jälkeen menee.

        Heiissan.
        Täälläkin yksi jonka kilpparileikkausen jälkitilana on halvaus. Kuulemma kilpirauhasessani oli paljon kiinnikkeitä, ja tavallaan se oli aivan sökönä, joten sitä piti "kiskoa" irti.
        Käyn nyt puheterapeutilla ja sain kotiharjoitukset. Teen niitä monta kertaa päivässä.
        Ääni on voimistunut enkä henkäile enää enkä pihise.
        Mutta äänen noustessa ääni korisee ja on kamalan kuulloista. Kun puhun hiljaa niin silloin ääneni muistuttaa entistä.
        Luulin että sinnikäs harjoittelu voisi auttaa? Aloin itse epäillä asiaa koska eilen illalla mulle soitettiin ja sain ajan korvalääkärille joka katsoo niitä äänihuulia.
        Kaupassa tai muussa kovaäänisessä tilassa olen pulassa sillä ääneni ei kuulu ja asiointi on hankalaa.

        Miten monessa paikassa onkaan niin paljon taustameteliä, en ole ennen sitä huomioinut.

        Miten se korjausleikkaus tehdään, avataanko taas kurkkua vain törkätäänkö jokin piikki kurkkuun?
        Onkohan siinä jokin aikaraja, sillä olen nyt niin väsynyt näihin leikkauksiin koska se on jo toinen kilpileikkaus tänä vuonna ja viimevuonna jalkaleikkaus.
        Toisaalta ääni on tärkeä kapine, että sen puoleen ei kannta hyytyä ja jättää menemättä jos siitä apua on.


      • Vaisuääni
        kuiskutin kirjoitti:

        Heiissan.
        Täälläkin yksi jonka kilpparileikkausen jälkitilana on halvaus. Kuulemma kilpirauhasessani oli paljon kiinnikkeitä, ja tavallaan se oli aivan sökönä, joten sitä piti "kiskoa" irti.
        Käyn nyt puheterapeutilla ja sain kotiharjoitukset. Teen niitä monta kertaa päivässä.
        Ääni on voimistunut enkä henkäile enää enkä pihise.
        Mutta äänen noustessa ääni korisee ja on kamalan kuulloista. Kun puhun hiljaa niin silloin ääneni muistuttaa entistä.
        Luulin että sinnikäs harjoittelu voisi auttaa? Aloin itse epäillä asiaa koska eilen illalla mulle soitettiin ja sain ajan korvalääkärille joka katsoo niitä äänihuulia.
        Kaupassa tai muussa kovaäänisessä tilassa olen pulassa sillä ääneni ei kuulu ja asiointi on hankalaa.

        Miten monessa paikassa onkaan niin paljon taustameteliä, en ole ennen sitä huomioinut.

        Miten se korjausleikkaus tehdään, avataanko taas kurkkua vain törkätäänkö jokin piikki kurkkuun?
        Onkohan siinä jokin aikaraja, sillä olen nyt niin väsynyt näihin leikkauksiin koska se on jo toinen kilpileikkaus tänä vuonna ja viimevuonna jalkaleikkaus.
        Toisaalta ääni on tärkeä kapine, että sen puoleen ei kannta hyytyä ja jättää menemättä jos siitä apua on.

        Mulle ei kukaan edes ehdottanut puheterapiaa, ennenkun vuoden päästä leikkauksesta ja silloin oli jo myöhäistä. Lääkäri sitten totesi että halvaantunut on oikea äänihuuli ja ehdotti leikkausta. Kävin sitten leikkaavan lääkärin tykönä joka kertoi että on kaksi tapaa tehdä se, minun kohdalla päädyttiin pienempään, eli reidestä otetaan lihasta ja siitä tehdään "jauhelihaa" joka ruiskutetaan äänihuuleen. Mutta oon huomannut että tän reilun vuoden aikana ääneni on parantunut ja olen varmaan oppinut sitä eri tavalla käyttämäänkin. Siksi olen alkanut epäröidä menenkö leikkaukseen ollenkaan. Kun tosiaan kurkku tuntuu niin ahtaalta ja ahtaammaksihan se kai siinä vielä tulee kun äänihuuli työnnetään vielä keskemmälle. Eikö teillä muilla ole tämmöistä tunnetta? Lääkäri kyllä sanoi että hänen mielestään mitään isompaa tukehtumisen riskiä ei ole, mutta multa on vahän usko mennyt niiden sanomisiin. Oman halvaukseni sain kaularankaleikkauksen yhteydessä.


      • Kuiskutin
        Vaisuääni kirjoitti:

        Mulle ei kukaan edes ehdottanut puheterapiaa, ennenkun vuoden päästä leikkauksesta ja silloin oli jo myöhäistä. Lääkäri sitten totesi että halvaantunut on oikea äänihuuli ja ehdotti leikkausta. Kävin sitten leikkaavan lääkärin tykönä joka kertoi että on kaksi tapaa tehdä se, minun kohdalla päädyttiin pienempään, eli reidestä otetaan lihasta ja siitä tehdään "jauhelihaa" joka ruiskutetaan äänihuuleen. Mutta oon huomannut että tän reilun vuoden aikana ääneni on parantunut ja olen varmaan oppinut sitä eri tavalla käyttämäänkin. Siksi olen alkanut epäröidä menenkö leikkaukseen ollenkaan. Kun tosiaan kurkku tuntuu niin ahtaalta ja ahtaammaksihan se kai siinä vielä tulee kun äänihuuli työnnetään vielä keskemmälle. Eikö teillä muilla ole tämmöistä tunnetta? Lääkäri kyllä sanoi että hänen mielestään mitään isompaa tukehtumisen riskiä ei ole, mutta multa on vahän usko mennyt niiden sanomisiin. Oman halvaukseni sain kaularankaleikkauksen yhteydessä.

        Olin vielä sairaalan sängyssä kun minulle varattiin terapeuttiaika.
        Olen ollut nyt kaksi kertaa siellä "esiintymässä".
        Viime keralla äänitettiin puheääni että voitaisiin seurata sen kehittymistä.
        Omin korvin ääneni on edelleen kamala silloin kun se korisee ja nauhalta kuulessani vielä kauheammalta ja vähän kyllä tuli lohduton olo.
        Seuraava aika on heinäkuun viimeisellä viikolla joten tässä menee koko kesäkin sen äänen kanssa.
        Joskus lapsena kuuntelin vanhoja miehiä jotka korisivat näin kun minä nyt ja luulin että vain kovat tupakkamiehet saavat tälläisen raspikurkun.

        On totta, minäkin olen varsin epäluuloinen nykyään lääkärin puheille ja varsinkin he haihtuvat kuin tuhka tuuleen kun jotain sattuu. Hoitaja tämän halvauksen minulle tiedotti ja varasi ajan.
        Jos ääneni ei tästä voimaannu niin menisin kyllä minä siihen korjausleikkaukseen.
        Onko sulla jo aika?


      • Vaisuääni
        Kuiskutin kirjoitti:

        Olin vielä sairaalan sängyssä kun minulle varattiin terapeuttiaika.
        Olen ollut nyt kaksi kertaa siellä "esiintymässä".
        Viime keralla äänitettiin puheääni että voitaisiin seurata sen kehittymistä.
        Omin korvin ääneni on edelleen kamala silloin kun se korisee ja nauhalta kuulessani vielä kauheammalta ja vähän kyllä tuli lohduton olo.
        Seuraava aika on heinäkuun viimeisellä viikolla joten tässä menee koko kesäkin sen äänen kanssa.
        Joskus lapsena kuuntelin vanhoja miehiä jotka korisivat näin kun minä nyt ja luulin että vain kovat tupakkamiehet saavat tälläisen raspikurkun.

        On totta, minäkin olen varsin epäluuloinen nykyään lääkärin puheille ja varsinkin he haihtuvat kuin tuhka tuuleen kun jotain sattuu. Hoitaja tämän halvauksen minulle tiedotti ja varasi ajan.
        Jos ääneni ei tästä voimaannu niin menisin kyllä minä siihen korjausleikkaukseen.
        Onko sulla jo aika?

        Mulla ei ole aikaa tiedossa vieläkään vaikka maaliskuussa kävin sopimassa että leikkaus tehdään. Tosin päivä päivältä alan kallistua sille kannalle että en mene sinne, en vaan uskalla ja kun äänikin toimii jo näin hyvin ja kun en mistään ole löytänyt ihmisiä joille olisi se tehty että olisi saanut kysellä. Mulle tuli paljon muutakin haittoja leikkausessa joista kärsin ja lääkärit on juuri tollasia kun Kuiskutin kuvasit, joten taidan kyllä oikeesti ilmottaa että en halua enää yhtään lisää ongelmia ja tyydyn tähän.
        Voi kun Ripeästi kertoisi miten hänellä nyt menee ja millainen oli toimenpide!


      • Kuiskutin
        Vaisuääni kirjoitti:

        Mulla ei ole aikaa tiedossa vieläkään vaikka maaliskuussa kävin sopimassa että leikkaus tehdään. Tosin päivä päivältä alan kallistua sille kannalle että en mene sinne, en vaan uskalla ja kun äänikin toimii jo näin hyvin ja kun en mistään ole löytänyt ihmisiä joille olisi se tehty että olisi saanut kysellä. Mulle tuli paljon muutakin haittoja leikkausessa joista kärsin ja lääkärit on juuri tollasia kun Kuiskutin kuvasit, joten taidan kyllä oikeesti ilmottaa että en halua enää yhtään lisää ongelmia ja tyydyn tähän.
        Voi kun Ripeästi kertoisi miten hänellä nyt menee ja millainen oli toimenpide!

        Varmaan kestää ennenkuin saat ajan leikkaukseen, koska se ei ole kiireellinen.
        Eilen olin siellä korva/kurkkulääkärillä ja hän ei osannut sanoa onko halvaantuneen äänen syy joko venynyt vai vaurioitunut hermo.
        Kysyin leikkauksesta, hän oli todella ihana oloinen nainen ja näytti miettivältä, kertoi ettei ääneen oikein voi mitään vaikuttaa jos se harjoittelusta huolimatta jää karheaksi.
        Uusi aika on sitten syyskuussa.

        Kirjoitan asian vierestäkin vähän. Siis minulla oli kilpirauhassyöpä ja tässä odotin että pääsen Tyksiin radiojodihoitoon, soitin sinne eikä minun nimeä ollut listassa.
        Soitin omaan sairaalani ja siellä ilmeni että paperin ovat "hyytyneet" jonkun pöydälle eikä mitään lähetettä ole mennyt mihinkään suuntaan.
        Pitää olla koko ajan skarppina ja valveilla sekä tarkkailla että omat asiat etenee.
        Vaikka viimeksi kirjoitin myönteisen tunteen äänihuulileikaukseen, taas ottaa pannuun tää ihme touhuilu siellä sairaaloissa.
        Hommat pilkotaan ja paperit kulkee monen pöydän ja ihmisen läpi, mun paperit sitten ei liikkuneet mihinkään ja taas luottamus murenee.

        Toivottavasti nyt tosiaan tänne joku kirjoittaisi siitä leikkauksesta. :)


      • Vaisuääni
        Kuiskutin kirjoitti:

        Varmaan kestää ennenkuin saat ajan leikkaukseen, koska se ei ole kiireellinen.
        Eilen olin siellä korva/kurkkulääkärillä ja hän ei osannut sanoa onko halvaantuneen äänen syy joko venynyt vai vaurioitunut hermo.
        Kysyin leikkauksesta, hän oli todella ihana oloinen nainen ja näytti miettivältä, kertoi ettei ääneen oikein voi mitään vaikuttaa jos se harjoittelusta huolimatta jää karheaksi.
        Uusi aika on sitten syyskuussa.

        Kirjoitan asian vierestäkin vähän. Siis minulla oli kilpirauhassyöpä ja tässä odotin että pääsen Tyksiin radiojodihoitoon, soitin sinne eikä minun nimeä ollut listassa.
        Soitin omaan sairaalani ja siellä ilmeni että paperin ovat "hyytyneet" jonkun pöydälle eikä mitään lähetettä ole mennyt mihinkään suuntaan.
        Pitää olla koko ajan skarppina ja valveilla sekä tarkkailla että omat asiat etenee.
        Vaikka viimeksi kirjoitin myönteisen tunteen äänihuulileikaukseen, taas ottaa pannuun tää ihme touhuilu siellä sairaaloissa.
        Hommat pilkotaan ja paperit kulkee monen pöydän ja ihmisen läpi, mun paperit sitten ei liikkuneet mihinkään ja taas luottamus murenee.

        Toivottavasti nyt tosiaan tänne joku kirjoittaisi siitä leikkauksesta. :)

        Mut leikattiin 11/08 ja nyt tosiaan ääni on alkanut kuulostaa lähes normaalilta ja ilman mitään harjoituksia. Puheterapeutilla kävin kerran kun omalääkäri viimeinkin laitto lähetteen sairaalaan. Ekan suoden oli niin ettei kestänyt pitkään puhumista, kuulosti ensin käheeltä, sitten kimeeltä ja autossa/isossa porukassa oli turha suutaan avata tai sit sai mennä toisen korvaan suoraan puhumaan ja siltikin oli sellasta kähinää että aloin viihtyyn parhaiten ihan vaan kotona. Nyt tässä pari viikkoo sit lähettiin vartavasten baariin testaan.... ihan hyvin sain puhuttua eikä ääni häipynyt mihinkään. En tiedä mitä on tapahtunut, ehkä oon oppinut käyttään ääntä jotenkin, ihan normitaajuudelta kuitenkin puhun. Välillä oli sitäkin että koitin puhua korkeemmalta kun kuului paremmin mut terapeutti sanoi ettei niin saa tehdä.
        Tsemppiä sulle Kuiskutin ja toivottavasti asian läpikäyneet löytää tämän keskustelun. Ite etsin todella pitkään kunnes tärppäs....


      • kokenutääni
        Vaisuääni kirjoitti:

        Mut leikattiin 11/08 ja nyt tosiaan ääni on alkanut kuulostaa lähes normaalilta ja ilman mitään harjoituksia. Puheterapeutilla kävin kerran kun omalääkäri viimeinkin laitto lähetteen sairaalaan. Ekan suoden oli niin ettei kestänyt pitkään puhumista, kuulosti ensin käheeltä, sitten kimeeltä ja autossa/isossa porukassa oli turha suutaan avata tai sit sai mennä toisen korvaan suoraan puhumaan ja siltikin oli sellasta kähinää että aloin viihtyyn parhaiten ihan vaan kotona. Nyt tässä pari viikkoo sit lähettiin vartavasten baariin testaan.... ihan hyvin sain puhuttua eikä ääni häipynyt mihinkään. En tiedä mitä on tapahtunut, ehkä oon oppinut käyttään ääntä jotenkin, ihan normitaajuudelta kuitenkin puhun. Välillä oli sitäkin että koitin puhua korkeemmalta kun kuului paremmin mut terapeutti sanoi ettei niin saa tehdä.
        Tsemppiä sulle Kuiskutin ja toivottavasti asian läpikäyneet löytää tämän keskustelun. Ite etsin todella pitkään kunnes tärppäs....

        Jos tehdään leikkaus jotta ääntä saadaan vahvistettua niin ainakin minulle se tehtii taas kaulalle uusi haava mutta nyt ylemmäksi ja saamaan kohtaa johon tulee sitten myöhemmin vanhuusviiva.
        Kilpirauhasen leikkauksen jäljeltä näkyy pahempi haava kuin tästä siirrännäisen laittamisesta äänihuulen sisälle. Kun mietitte sitä, että äänihuuli laitetaan sitten keskelle kurkkua niin tietysti se vaikuttaa hengitykseen ja ruokienkin osalta pitää olla tarkkana ainakin alussa. Eli kaikki kovat palaset voivat jäädä vähän kurkkuun.
        Minä pysytyn osittain myös juoksemaan lenkillä ja hengästymään trampoliinilla hyppiessä mutta tietysti ei pysty puhumaan heti koska pitää ensin rauhoittaa hengitys. Kaikki sellainen toiminta jossa joutuu käsiä nostelemaan ylös myös vaikuttaa hengitykseen ja puhumiseen. Minulla on siirrännäinen ollut jo 6 vuotta ja olen todella tyytyväinen koska ääneni on suhteellisen hyvä ja tämän kanssa oppii elämään. Flunssat aina pelottaa koska yskimistä ei saisi tulla kun se ärsyttää kaikkein eniten toimivaa äänihuulta. Minä kävin säännöllisesti 3 vuotta puheterapiassa kun alussa minulla oli molemmat äänihuulet halvautuneet mutta toinen saatiin sitten toimimaan. Mutta vieläkin saattaa sanoa väärin joitakin vaikeita sanoja kun niitä ei osaa muodostaa mutta yrittää monta kertaa niin sitten saa sanottua. Toivottavasti teille jollekkin on apua näistä tiedoista......


      • hämmmmästynyt
        kokenutääni kirjoitti:

        Jos tehdään leikkaus jotta ääntä saadaan vahvistettua niin ainakin minulle se tehtii taas kaulalle uusi haava mutta nyt ylemmäksi ja saamaan kohtaa johon tulee sitten myöhemmin vanhuusviiva.
        Kilpirauhasen leikkauksen jäljeltä näkyy pahempi haava kuin tästä siirrännäisen laittamisesta äänihuulen sisälle. Kun mietitte sitä, että äänihuuli laitetaan sitten keskelle kurkkua niin tietysti se vaikuttaa hengitykseen ja ruokienkin osalta pitää olla tarkkana ainakin alussa. Eli kaikki kovat palaset voivat jäädä vähän kurkkuun.
        Minä pysytyn osittain myös juoksemaan lenkillä ja hengästymään trampoliinilla hyppiessä mutta tietysti ei pysty puhumaan heti koska pitää ensin rauhoittaa hengitys. Kaikki sellainen toiminta jossa joutuu käsiä nostelemaan ylös myös vaikuttaa hengitykseen ja puhumiseen. Minulla on siirrännäinen ollut jo 6 vuotta ja olen todella tyytyväinen koska ääneni on suhteellisen hyvä ja tämän kanssa oppii elämään. Flunssat aina pelottaa koska yskimistä ei saisi tulla kun se ärsyttää kaikkein eniten toimivaa äänihuulta. Minä kävin säännöllisesti 3 vuotta puheterapiassa kun alussa minulla oli molemmat äänihuulet halvautuneet mutta toinen saatiin sitten toimimaan. Mutta vieläkin saattaa sanoa väärin joitakin vaikeita sanoja kun niitä ei osaa muodostaa mutta yrittää monta kertaa niin sitten saa sanottua. Toivottavasti teille jollekkin on apua näistä tiedoista......

        Vau. Sanotko tosiaan 3 vuotta!! Kuinka monta kertakäyntiä se sisälsi?
        Minulla on nyt vasen äänihuuli halvaantunut ja tämä kaupunki ei kustanna kuin kaksi kertaa. Kolmannen kerran saan kun itse otan yhteyttä. Vähän kuin salaa.
        Nyt olen menossa korva ja kurkkulääkäriin syksyllä ja toivon että hän kirjoittaisi lähetteen jollekkin hieman taitavammalle.
        Minun ns. puheterapeuttini oli hieman sellainen että puheli muista potilaista (ei nimin) ja oli sellainen hösselö koko nainen.
        Olen jotenkin onnistunut parantamaan ääntäni mutta huonosti menee ja kulkee.
        Oletteko hakeneet korvausta? Itse aion laittaa korvaushakemuksen varmaankin vuoden päästä, ellei tästä yhtään parempaa tule.
        Suunnittelin leikkausta minäkin, mutta....hmmm..pelkään että jotain tapahtuu taas.


      • Äänetön
        Vaisuääni kirjoitti:

        Mulle ei kukaan edes ehdottanut puheterapiaa, ennenkun vuoden päästä leikkauksesta ja silloin oli jo myöhäistä. Lääkäri sitten totesi että halvaantunut on oikea äänihuuli ja ehdotti leikkausta. Kävin sitten leikkaavan lääkärin tykönä joka kertoi että on kaksi tapaa tehdä se, minun kohdalla päädyttiin pienempään, eli reidestä otetaan lihasta ja siitä tehdään "jauhelihaa" joka ruiskutetaan äänihuuleen. Mutta oon huomannut että tän reilun vuoden aikana ääneni on parantunut ja olen varmaan oppinut sitä eri tavalla käyttämäänkin. Siksi olen alkanut epäröidä menenkö leikkaukseen ollenkaan. Kun tosiaan kurkku tuntuu niin ahtaalta ja ahtaammaksihan se kai siinä vielä tulee kun äänihuuli työnnetään vielä keskemmälle. Eikö teillä muilla ole tämmöistä tunnetta? Lääkäri kyllä sanoi että hänen mielestään mitään isompaa tukehtumisen riskiä ei ole, mutta multa on vahän usko mennyt niiden sanomisiin. Oman halvaukseni sain kaularankaleikkauksen yhteydessä.

        Mulla kans toukokuussa nyt tänä vuonna kaularangan pullistuma leikkauksessa oikea äänisuunnittelu halvaantui kokonaan ja olen etsinyt vertaistukea mutta sitä en ole saanut mistään?


    • lalalalalalalas

      No, mulla poistettiin vasen kilpirauhanen ja kasvain siitä 2004... ei mennyt ääni mutta arpi... no, se tehtiin mulla keskelle kaulaa. Aika näkyvä vieläkin mutta mä olen tosi kalpea iholtani. En muuta osaa sanoa.

      • vuolle

        ottaisin vaikka viisi arpea, jos saisin ääneni takaisin, minut leikattiin kuukausi sitten ja vasen äänihuuli halvaantui, nyt olen menossa äänihuuli lääkärille jonka pitäisi antaa puheterapeuttiin lähete.


    • vuolle

      minulla leikattiin kuukausi sitten molemmat kilpirauhaset ja tuli vasemman puoleinen äänihalvaus, nyt kähisen pienellä ja möreällä äänellä, ei kiva. ja limaa kertyy hirveästi keuhkoihin, jota saa yskiä koko ajan.minulla on tosi pieni ja huomaamaton arpi, joten siitä ei tarvitse välittää ja se paranee nopeasti.Minulle ei voitu antaa radiojodi hoitoa koska sairastan silmänpaine tautia, olisin ottanut sen muuten ilman muuta.kerro mihin olet päätynyt ja kuinka kävi.

    • Kähisijä

      Olen 20v nainen ja mulla on vasen äänihuuli halvaantunut intermediaaniasentoon eli vähän kauemmas keskilinjasta. Ruokatorvesta leikattiin kasvain joten mulla on aika iso arpi kaulassa, mutta ei ihmiset sitä yleensä edes huomaa jos ei itse siitä mainitse. Puheterapiassa olen käynyt, mutta se ei oikeen auta kun tuo äänihuuli on noin hankalassa asennossa. Tämän kuun lopulla pääsen korvalääkärille joka toivottavasti laittaa lähetteen leikkaukseen. Omasta mielestäni pärjään tämän äänen kanssa niinkun normaalin äänenkin kanssa, se on vaan vähän hiljaisempi. Olen asiakaspalvelutyössä eikä äänestä siinäkään oikeastaan mitään haittaa ole. Vituttaa vaan kun asiakkaat rupee matkimaan mun puhettani.

    • kähisijä myös
      • Kähisijä

        Toukokuussa leikattiin suurentunut kilpirauhanen vasen äänihuuli halvaus seurauksena. Puheterapeutilla käyty ja nyt 6.10 leikkaus täyteainetta ruiskutettiin äänihuuleen tänä aamuna tosi hyvä ääni jo mutta nyt vähän käheää en tiedä miten jatko??????


    • leikattu

      Kyllähän se itkettää, kun ajattelee mitä elämä oli joskus äänen kanssa ja mitä se on nykyään. Tosiaan, multa leikattiin vaikea kasvain oikealta puolen kaulaa, seurauksena halvautui toinen äänihuuli, kurkku ja kieli oikealta puolen. Puhumisen uudelleen opettelu vei aikaa noin 8 kuukautta ja ääni ei ollut kummoinen, lisäksi yskitti koko ajan kun nieluun putoili limaa. Kävin äänihuulen täyttöleikkauksessa 7 kuukautta ensimmäisen leikkauksen jälkeen ja se todella auttoi, ääneni voimistui lähelle entistä normaalissa käytössä. Olen harjoittanut ääntäni paljon tuon jälkeen ja tuntematon keskustelukumppani ei tiedä että minulla on kyseinen melko vaikea halvaustila. Silti meluisissa paikoissa aina harmittaa, kun ei vaan voi huutaa ja sosiaaliset suhteen ovat kärsineet. En voi laulaa enää, aiemmin olin kuorossa, nyt äänialani on hyvin kapea, tämä surettaa päivittäin. Kun ajattelen asiaa silloin tällöin alkaa harmittaa kovin ja masentamaan. Urheilu on myös kärsinyt, en voi juosta enää lenkkejä kunnolla, en voi hiihtää voimakkaasti jne... surkeaa. Välillä mietin miksi edes elää kun ei voi elää täysillä kuten ennen, vaan aina on ennalta jotenkin varauduttava vaikeisiin tilanteisiin äänen käytön tai fyysisen liikunnan kanssa, satunnaiset yskäkohtaukset myös havettävät ja ruokaillessa minulla välillä jää kirjaimellisesti pala kurkkuun, joskus on tullut oksennuskin ruokapöydässä kun olen yskinyt sitä pois. Ruuan koostumus tulee kanssa miettiä tarkkaan, miten paljon nestettä ottaa ruuan kanssa jne, tämä tosin liittyy halvaantuneeseen nieluun.

      Noh, kuitenkin se äänihuulileikkaus kannattaa tehdä, toimenpide on nopea ja lähes kivuton. Aamulla sisään klinikalle, lihaskalvoa reidestä paikallispuudutuksessa. Lääkäri silppuaa sen ja nukutus ja sen jälkeen ruiskutus äänihuuleen. Herätessä tietysti on aina kipeä olo vähän, kannattaa pyytää maksimimäärä fentanyyliä tms. niin saa hyvät pössyt eikä harmita sillä hetkellä niin pahasti.

    • Juuso 2

      Tulos

    • eevitelma

      Multa leikattiin 2½ viikkoa sitten molemmat kilpirauhaset, ne oli tosi isot ja paljon kiinnikkeitä ja jotenkin kietoutunut niskaan. Seurauksena oli oikean äänihuulen halvaus.puheterapeutti tuli jo seuraavanapäivänä käymään ja toi ohjeita joita rupesin hokemaan.tänään kävin kunnallisella puheterapeutilla joka antoi vesipullo puhallus ohjeita ja neuvoi että harjoituksissa pitää hengittää joka sanan välillä.Limaa kertyy kurkkuun.ruoka menee väärään kurkkuun,hengästyn puhuessa ja liikkuessa.Lopetin samalla tupakanpolton joten hermot on aika kireellä

    • epätoivoinen jfjbxjg

      Minullakin äänihuulihalvaus.. Puhe ei oikein kulje, jos joku kirjoitteli täältä mailitse kanssani, minulle vain leikkauksen jälkeen ilmoitettiin että 6 kk päästä pääsen puheterapeutille, vttu!! Olisin valmis kokeilemaan mitä vain että saisin ääneni takaisin, mutta kun en tiedä mitä voisi olla tehtävissä, kukaan ei osaa kertoa. Edellinen kirjoittaja kirjoitti puheterapeutin harjoituksista, olisi kiva kuulla lisää!:)

    • lisäkilpparileikkaup
    • katjuska

      Onkohan kenelläkään kokemusta kilpirauhasleikkauksesta, jossa poistettiin koko kilpirauhanen. Sen seurauksena molemmat äänihuulet halvaantuivat. Ääni kulkee normaalisti, mutta HENGITYKSESSÄ niin paljon ongelmia, että käytössä on nyt HENKITORVIAVANNE!!

    • Pahimmassa tapauksessa äänihuulet voivat molemmat halvaanutua ja käy, kuten pojalleni ja hänen hengityksensä vaikeutui niin pahasti, että tarvitsee nyt henkitorviavanteen. Ääni tosin säilyi...joku lohtu kai sekin

    • tuisku0201

      Mulle tehtiin välikarsinan tähystys 12.10 ja siinä yhteydessä mun vasen äänihuuli halvaantui. Oon käyny muutaman kerran puheterapeutilla ja saanu ääniharjoitteita ja 20.12 mulle tehdään äänihuulen täyttö. Katsotaan sit, miten se auttaa. Haluaisin ääneni takaisin, koska olen karaokelaulaja ja menestynytkin jonkin verran kilpailuissa.

      • Arja65

        Kaularangan leukkaus tehtiin syyskuussa ja siitä seurauksena oik.äänihuulen halvaus. Kiireellinen lähete korva ja kurkkulääkärille ja sitten foniatrian polille. Nyt käynyt kerran puheterapiassa ja odotan seuraavaa aikaa kahden viikon kuluttua. Silloin tekevät tähystyksen ja katsoovat mihin asentoon on äänihuuli jäänyt. Olen tosi väsynyt työpäivän jälkern koska joudun sitä käyttämään paljon päivän aikana. Nieleminen vaikeaa ja hengästyn puhuessa. Äänen voimakkuus vaihtelee paljon. Leikkaus on tulossa ja kiva olisi kuulla miten ääni leikkauksen jälkeen pelittää.


    • äityli75

      Täällä myös yksi äänihuulihalvaus-potilas. Ääneni meni ensimmäisen kerran 2004 (tuolloin todettiin vas. äänihuulen halvaus) eikä sen syy ikinä selvinnyt. Oikea äänihuuleni alkoi suht nopeasti toimimaan keskiviivan yli ja puheeni normaalistui. Nyt vuoden vaihteessa ääneni alkoi taas kähistä ja korvalääkäri on tutkinut kurkun, jossa tilanne on ennallaan. Itse olen aivan ihmeissäni kun tuntuu, että eivät halua selvittää syytä nytkään. En voi olla töissä, koska ääneni ei riitä. Olen työtön joka tekee keikkaa. Mitään puhetta ei ole ollut sairaslomasta joten en tiedä mitä teen, jos esim te-keskus vaatii hakemaan jotain työtä.

      Onko teillä muilla tällaista: flunssassa (joskus muulloinkin) saan kamalia kohtauksia, jossa tuntuu, että koko kurkku salpautuu. Hengitys vinkuu niin että kuuluu kyllä läpi talon. Ja paniikkihan siinä iskee kun ei saa henkeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe